din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2824 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Proiectul CSM privind stabilirea volumului optim de activitate � necesitate si oportunitate

Proiectul CSM privind stabilirea volumului optim de activitate � necesitate si oportunitate

  Publicat: 19 Oct 2010       7957 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Totalitatea membrilor unui organ colectiv, a unei organizatii sau adunari constituite.
Consiliul Superior al Magistraturii va discuta in sedinta de Plen solicitarea Ministerului Justitiei de suspendare a aplicarii programului pentru stabilirea volumului optim de munca si asigurarea calitatii in instante in anul 2010, dupa exprimarea unui punct de vedere de catre instante.

Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
(termen CNA). O comunicare audiovizuala identificabila, �n cadrul unei succesiuni orare a serviciului de programe, prin titlu, continut, forma sau autor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

Consiliul Superior al Magistraturii deruleaza proiectul privind stabilirea volumului optim de activitate, in considerarea asumarii acestei masuri, de catre CSM prin Hotararea Guvernului Romaniei nr.1346/2007, privind aprobarea Planului de actiune pentru indeplinirea conditionalitatilor din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, a progresului realizat de Romania, in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei ( hotararea nr. 2119/03 decembrie 2009 ).
Prima analiza a datelor prezentate in cadrul sondajului de opinie desfasurat in randul judecatorilor a scos in evidenta faptul ca peste 90% dintre magistrati au constatat cresterea calitatii actului de justitie, urmare aplicarii acestui program .
In cadrul conferintei anuale, a grupului de lucru privind stabilirea volumului optim la instantele judecatoresti, s-a subliniat faptul ca dreptul la un proces echitabil are drept componente: accesul liber la justitie, examinarea cauzei in mod echitabil si intr-un termen rezonabil, examinarea cauzei de catre un tribunal independent, impartial si stabilit prin lege ( art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului). Supraincarcarea rolului unei instante atrage raspunderea statului, deoarece aceasta trebuie sa isi organizeze sistemul jurisdictional de asa natura incat instantele sa poata respecta cerintele prevazute de art. 6 alin.1 din Conventie, ceea ce inseamna ca instantele trebuie sa decida intr-un termen rezonabil.
Curtea Europeana a Drepturilor Omului a apreciat ca responsabilitatea statelor semnatare ale Conventiei nu poate fi angajata daca acestea dovedesc ca au adoptat cu promptitudine masurile necesare pentru a remedia situatia. In consecinta, Curtea subliniaza ca statele au obligatia sa-si organizeze propriile sisteme judiciare in acord cu exigentele Conventiei Europene si sa depaseasca dificultatile administrative.
Analiza datelor rezultate in urma aplicarii acestui program dovedeste faptul ca echilibrul care trebuie sa existe intre cele trei componente ce asigura solutionarea in mod echitabil a unui proces in conditii de independenta, impartialitate, intr-un termen rezonabil si avand o competenta profesionala impun: dublarea, pe de o parte a personalului instantelor de judecata ( judecatori si personal auxiliar de specialitate ), cat si dublarea sau chiar triplarea bugetului alocat instantelor de judecata, pe de alta parte .
In prezent: exista un dezechilibru intre volumul de activitate, resursele alocate si durata solutionarii cauzelor, care are drept consecinta previzibila scaderea calitatii deciziilor, o dilatare excesiva a termenelor de judecata si, implicit, dificultati in unificarea practicii judiciare.
Insuficienta asigurare de catre Ministerul Justitiei a resurselor materiale si logistice ( lipsa salilor de judecata in raport cu cresterea constanta a volumului de activitate, desfasurarea activitatii in spatii necorespunzatoare si insalubre, netransfererea sumelor rezultate din taxele judiciare de timbru si amenzile judiciare, subdimensionarea schemelor de personal, etc.) si neluarea masurilor legislative necesare bunei functionari a justitiei au impus Consiliului Superior al Magistraturii adoptarea unor programe care sa determine mentinerea echilibrului intre calitatea si cantitatea actului de justitie.
Adoptare unor programe care sa determine mentinerea unui echilibru intre calitatea si cantitatea actului de justitie este impusa si de Hotararile Curtii Europene a Drepturilor Omului in cauzele UniA�n Alimentaria Sanders S.A. impotriva Spaniei si Guincho impotriva Portugaliei .
S-a constatat ca o crestere a ritmului de solutionare a cauzelor duce la sacrificarea calitatii solutiilor pronuntate in detrimentul rolului asumat de catre magistrati de a rezolva impartial si obiectiv toate procesele cu care sunt investiti.
Scaderea calitatii hotararilor judecatoresti determinata de volumul excesiv de activitate (atributii jurisdictionale si nejurisdictionale aflate in competenta judecatorului), provoaca criza de incredere in justitie.
Potrivit Recomandarii nr. 94 ( 12 ) a Comitetului de Ministri privind independenta, eficienta si rolul judecatorului, statul trebuie sa adopte toate masurile necesare iar judecatorului, inainte sa i se ceara solutionarea litigiilor intr-o durata rezonabila de timp, trebuie sa i se creeze conditiile necesare respectarii cerintei referitoare la durata rezonabila a procedurii. Acest fapt este impus si de dispozitiile art. 38 din Legea nr. 304/2004, art.2 si 5 din HG 652/2009.
Independenta, impartialitatea, competenta profesionala si termenul rezonabil sunt criterii de performanta stabilite prin lege, asumate de catre judecatori la intrarea in sistemul judiciar si, totodata, sunt asteptari ale societatii si participantilor la actul de justitie.
Sustinerea Ministerului Justitiei potrivit careia : a��la indeplinirea numarului maxim de puncte, un judecator poate refuza intrarea in sedinta de judecataa�� este lipsita de temei legal si faptic, cat timp numarul cauzelor inregistrate si solutionate in primul semestru al anului 2010 este cu mult mai mare decat cele inregistrate si solutionate in primul semestru al anului precedent.
Cerintele pe care le are sistemul de justitie in anul 2010 sunt partial finantate, in timp ce instantele de judecata sunt supraaglomerate din cauza cresterii numarului de dosare.
Consiliul Superior al Magistraturii si-a manifestat constant disponibilitatea de a conlucra cu reprezentantii celorlalte autoritatii ale statului si adopta masuri pentru cresterea calitatii si performantei magistratilor in raport de competentelor ce-i revin. Consiliul este permanent preocupat de imbunatatirea conditiilor de munca ale judecatorilor, procurorilor si ale personalului auxiliar de specialitate.



Citeşte mai multe despre:    Curtea Europeana a Drepturilor Omului    CSM    Justitie    Judecatori    Procurori    Grefieri

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CEDO: o disputa intre avocat si judecator poate afecta dreptul la un proces echitabil
03 Nov 2019 | 2950

CEDO: Educatia religioasa obligatorie in scoala si obligarea la dezvaluirea convingerilor religioase - o incalcare a Conventiei
02 Nov 2019 | 1647

Consiliul Superior al Magistraturii a lansat proiectul �Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instante judecatoresti�
01 Nov 2019 | 1600

CEDO: Ilinca c. Romaniei - cererea privind retragerea permisului de port-arma - inadmisibila
28 Oct 2019 | 1336

CEDO: Supravegherea video in secret a salariatilor nu reprezinta o incalcare a dreptului la viata privata atunci cand exista o justificare adecvata
23 Oct 2019 | 1831

CEDO: Incalcari ale drepturilor unei mame si ale copiilor ei retinuti in regim de detentie a imigrantilor
23 Oct 2019 | 1433



Articole Juridice

Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024
Sursa: MCP avocati

Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL

Protectia corespondentei electronice a salariatului in era digitala
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Jurisprudenţă

Legalitatea platii esalonate a drepturilor salariale obtinute prin hotarari judecatoresti
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Rambursarea retroactiva a somajului eronat de catre autoritatea publica
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021