din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2489 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » UNJR a sesizat Comisia Europeana pentru incalcarea recomandarilor europene

UNJR a sesizat Comisia Europeana pentru incalcarea recomandarilor europene

  Publicat: 27 Aug 2010       1418 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (U.N.J.R.) aduce la cunostinta opiniei publice faptul ca a sesizat Comisia Europeana, precum si europarlamentarii romani in legatura cu incalcarea recomandarilor din cel mai recent Raport al Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare, raport dat publicitatii in data de 20.07.2010.

Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Legea privind Consiliul Superior al Magistraturii
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.

Potrivit declaratiilor oficialilor acestei institutii cuprinse in textul raportului a��alegerile iminente in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) vor reprezenta o ocazie importanta pentru consolidarea angajamentelor de reforma a sistemului judiciar. Pentru a se asigura o tranzitie usoara si corecta din punct de vedere legal catre un nou Consiliu, trebuie respectate cerintele referitoare la eligibilitatea candidatilor, prevazute in legea privind CSM.a��
U.N.J.R. subliniaza ca desi textul acestor recomandari este clar si neechivoc, niciuna dintre institutiile responsabile pentru corecta implementare a acestei recomandari, respectiv Consiliul Superior al Magistraturii si Ministerul Justitiei, nu a inteles sa urmeze in mod corespunzator pasii care trebuiau facuti pentru a o pune in practica.
Astfel, printre candidaturile depuse pentru functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se numara si cele ale domnilor judecatori Lidia Barbulescu si Dan Lupascu (actuali membri ai acestui organism), Lidia Barac si Ovidiu Putura ( ambii detasati in Ministerul Justitiei, ca si secretar de stat, respectiv director al Directiei de Contencios Administrativ) precum si cele ale domnilor procurori Dan Chiujdea si Cristian Deliorga membri ai actualului C.S.M., de asemenea
Se observa ca incalcarea recomandarilor Comisiei Europene nu vine doar din sfera puterii judecatoresti, prin candidatura, impotriva legii sau a interpretarii fortate a acesteia, a unor actuali membri ai CSM, ci si din sfera executivului, magistrati detasati in institutii aflate in subordinea Guvernului depunandu-si candidatura pentru CSM.
Potrivit legii, a��In procedura de desemnare a candidatilor, judecatorii si procurorii pot candida numai in adunarea generala in care au drept de vota�� iar judecatorii si procurorii detasati la alte autoritati decat instante si parchete nu au drept de vot.
Tot potrivit legii (art.51 alin.1 din Legea 317/2004 republic.) a��durata mandatului membrilor alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani, fara posibilitatea reinvestiriia��, ceea ce echivaleaza cu o interdictie expresa pentru membrii alesi ai consiliului de a candida pentru un nou mandat .
La acest moment, cand s-a incheiat etapa depunerii candidaturilor pentru functia de membru al C.S.M., U.N.J.R. constata urmatoarele incalcari directe, grave ale conditiilor legale de eligibilitate a candidatilor pentru C.S.M.
1.Trei dintre membrii actualului CSM isi vor continua mandatul si in viitorul CSM.
Membrii actuali au decis prelungirea mandatului pentru un judecator (Ana Cristina Labus) si doi procurori (Gratiana Isac si Bogdan Licu) care au fost alesi ulterior anului 2004.
Mai mult, hotararea C.S.M. prin care s-a luat aceasta decizie a fostfacuta publica abia ca urmare a presiunilor facute de asociatiile profesionale ale magistratilor.
2. Patru dintre membrii actualului CSM vor recandida pentru un nou mandat .
Candidaturile acestora au fost contestate, insa procedura de solutionare a acestor contestatii este netransparenta si sta sub semnul conflictelor evidente de interese. In concret, contestatiile impotriva candidaturilor celor 4 membri ai actualului C.S.M. sunt solutionate de Comitetul Electoral Permanent, organ constituit la nivelul C.S.M. si din care fac parte ca membru de drept procurorul Bogdan Licu si ca membru supleant procurorul Gratiela Isac, adica cei doi membri ai Consiliului ale caror mandate vor continua si in viitorul C.S.M.
3. Candidatii Ministerului Justitiei.
Dincolo de participarea lor la alegeri cu nesocotirea interdictiilor legale mai sus-indicate, cei doi candidati continua sa ocupe functiile de demnitate publica in cadrul puterii executive, fiind subordonati ministrului justitiei care este om politic , ceea ce reprezinta cel putin la nivelul aparentei o incercare de infiltrare politica in cadrul CSM.
In aceste conditii, U.N.J.R. a solicitat Comisiei Europene sa constate ca Romania nu isi indeplineste obligatiile asumate in privinta reformei sistemului judiciar, factorii responsabili in domeniul justitiei incalcand in mod deliberat recomandarile exprese ale Comisiei Europene referitoare la alegerile pentru viitorul Consilul Superior al Magistraturii.


Presedinte Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania
Judecator Natalia Roman



Citeşte mai multe despre:    Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania    UNJR    Alegeri CSM    Judecatori

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Reactia UNJR cu privire la diminuarea bugetului Ministerului Justitiei pentru anul 2016 de catre Guvernul Romaniei
11 Dec 2015 | 1643

Uniunea Judecatorilor solicita CSAT sa ii comunice hotararile care implica serviciile secrete in justitie
09 Dec 2015 | 1113

Pozitia UNJR ref. la modificare Codului Penal
11 Dec 2013 | 1981

UNJR critica modul neconstitutional de adoptare a Noului Cod al insolventei
07 Oct 2013 | 1547

Drept la replica - judecator Horatius Dumbrava, membru ales al CSM
13 Nov 2012 | 1590

Jud. Natalia Roman: Este de datoria UNJR sa esplice care este rolul judecatorului in societate
31 Oct 2011 | 2449



Jurisprudenţă

Plata diferentelor salariale. Diminuarea cu 25 la suta a salariilor bugetarilor este ilegala
Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea