Au fost verificati 925 de operatori economici, la 493 dintre acestia constatandu-se abateri de la legislatia in vigoare. Au fost aplicate 286 de amenzi contraventionale insumand 988 500 lei si 360 de avertismente. S-a dispus masura opririi temporare de la prestare a serviciului pentru 101 operatori economici . Pentru 16 operatori economici s-a dispus masura opririi temporare de la comercializare a pieselor auto.
Abateri constatate:
1. Legalitatea functionarii operatorului economicS-a constatat lipsa autorizatiei RAR la operatori economici din judetele Olt, Alba, Brasov, Maramures, Bistrita-Nasaud, Covasna, Neamt, Dambovita etc.
2. Informarea consumatorilor- lipsa informatiilor privind tipul serviciilor prestate si tarifele corespunzatoare, abatere constatata in judetele Olt, Giurgiu, Bihor, Constanta, Maramures, Timis, Brasov, Covasna, Buzau, Iasi, Botosani, Neamt, Prahova, Ialomita, Bucuresti.- completarea incorecta a bonurilor de comanda, abatere constatata in judetul Neamt.- lipsa termenelor de executie din notele de comanda, abatere constatata in judetele Brasov, Tulcea, Teleorman.- lipsa afisarii plachetei cu telefonul consumatorului - INFO CONSUMATOR: 0800 080 999, adresa CJPC in a carui raza se afla operatorul economic si adresa site-ului oficial al ANPC: www.anpc.gov.ro, abatere constatata in judetele Bihor, Caras-Severin, Suceava, Bihor, Bucuresti.
3. Acordarea garantiilor - lipsa termenelor de garantie pentru serviciile prestate, abatere constatata in judetele Cluj, Prahova, Sibiu, Caras-Severin, Ialomita, Satu-Mare, Galati, Bucuresti.- lipsa certificatelor de garantie eliberate de producatori/importatori sau a contractelor de garantie pentru piesele comercializate, abatere constatata in judetele Bihor, Brasov, Bistrita-Nasaud, Bucuresti.
4. Piesele auto existente in magazia service-ului - lipsa elementelor de identificare-caracterizare, abatere constatata in judetele Prahova (arbori cotiti, discuri de frana), Vaslui (diverse piese de schimb, curele de transmisie), Galati (placute de frana si rulmenti), Ialomita (diverse piese auto) etc. - lipsa listei cuprinzand produsele de origine si produsele de schimb de origine, intocmita de producatorul final de vehicule rutiere sau reprezentantul acestuia, abatere constatata in judetul Brasov.- lipsa certificarii/omologarii RAR pentru materialele de exploatare auto existente in magazia service-ului, abatere constatata in judetele Sibiu (ulei de motor, chit auto, silicon), Brasov (lichid pentru parbriz), Maramures (ulei pentru motor), Braila (filtre pentru aer, filtre pentru motorina), Bacau (lichid de frana) etc.
5. Respectarea conditiilor stabilite de producator si de actele normative in vigoare la prestarea serviciilor- nerespectarea conditiilor prescrise sau declarate privind prestarea serviciilor de reparatii auto, abatere constatata in judetele Bistrita-Nasaud, Galati, Bacau etc.- lipsa certificarii sau a omologarii echipamentelor folosite la efectuarea lucrarilor de service auto, abatere constatata in judetul Bistrita-Nasaud.
6. Existenta reclamatiilor de la consumatori In primele 6 luni ale anului curent, la nivel national, au fost inregistrate 138 de reclamatii dintre care 39 au fost neintemeiate. Consumatorii reclamau: neasigurarea service-ului si a pieselor de schimb, calitatea necorespunzatoare a reparatiei, perioada nejustificat de mare a retinerii masinii in service care, in multe cazuri, este explicata prin intarzierea achitarii lucrarilor de reparatie de catre asigurator, defecte aparute in termenul de garantie in cazul autovehicolelor noi, incarcarea facturii prin calcul necorespunzator al manoperei raportat la timpul efectiv lucrat etc.
7. Alte abateri (neprezentarea registrului unic de control, lipsa afisarii certificatului de inmatriculare, lipsa orarului de functionare) au fost constatate in judetele Bihor, Cluj, Bucuresti etc.
Sfaturi pentru consumatori
1 - Inainte de a lasa autoturismul intr-un service, asigurati-va ca service-ul functioneaza legal si este autorizat de RAR pentru aceasta activitate .
2 - Preturile sunt libere, ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat si au o dotare tehnica speciala, pot practica tarife mai mari. Informati-va in prealabil asupra tarifelor inainte de a lasa autoturismul si nu ezitati sa solicitati un deviz estimativ al interventiei. Service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat (ora fizica sau baremurile de timp/ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator).
3 - Service-ul este obligat sa furnizeze o factura, emisa in dublu exemplar, originalul fiind dat clientului insotit de chitanta (formularul fiscal) sau chitanta eliberata de POS (la plata cu card).Factura trebuie sa fie detaliata si sa contina urmatoarele informatii: denumirea si adresa societatii, numele clientului, data si locul efectuarii reparatiei, modul de calcul al manoperei (timp fizic sau barem de timp/ora tehnologica), piesele de schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/pret), numarul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul), Daca factura vi se pare excesiva ca valoare, solicitati o verificare, cu catalogul de operatii tehnologice, cu ajutorul personalului. In cele mai multe cazuri, acesta se gaseste sub forma unui fisier informatic in programul de editare al facturii.
4 - Solicitarea unui deviz va ajuta sa estimati costurile si nu va angajeaza. Devizul trebuie sa contina descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului. Daca devizul este semnat de ambele parti, acesta se poate transforma intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie.
5 - Nota de comanda (reparatie) se redacteaza pe un formular cu antetul societatii si trebuie sa cuprinda: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului si kilometrajul, natura exacta a reparatiilor de efectuat, costul probabil al acestor interventii, durata imobilizarii autovehiculului. Starea autoturismului in timpul reparatiei poate fi mentionata in nota iar clientul poate atrage atentia asupra unor echipamente montate. Service-ul devine raspunzator de starea autoturismului si raspunde pentru orice paguba produsa pe perioada interventiei.Este important ca cele doua parti sa consemneze in scris toate informatiile pentru a evita discutiile la preluarea vehiculului, daca veti constata pagube sau lipsa unor accesorii. Nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua parti prezinta urmatoarele avantaje: constituie o proba despre ce s-a cerut si ajuta la contestarea facturii ulterioare care ar contine reparatii suplimentare neacceptate, serveste la compararea cu factura, va constitui dovada, in caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrari neefectuate sau necorespunzatoare, daca autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii.Daca service-ul nu are un formular tip, trebuie sa realizati o astfel de a��notaa�� pe o hartie cu stampila societatii.Service-ul trebuie sa va informeze, ca specialist in domeniu auto, daca in cursul reparatiei identifica un element care se poate defecta sau este defect si exista riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastra) pentru obtinere acordului de reparare.
6 - Pentru piesele de schimb din stocurile proprii utilizate de service la reparatie se acorda garantie conform Legii 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate lor .Pentru interventia realizata (manopera), Legea OG 21/1992 privind protectia consumatorilor obliga operatorul economic sa acorde o garantie . Fiecare societate aplica propria politica comerciala fata de clienti referitor la durata acestei garantii .Specialistii din service au datoria sa consilieze clientii asupra unor reparatii ce sunt necesare a fi efectuate, explicand motivele recomandarilor.
7 - Service-ul este depozitarul autoturismului care ii este incredintat.Pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de service daca automobilul este furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata. Ca regula generala, jurisprudenta limiteaza responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil a se gasi in interiorul unui autoturism: haine, harti, bagaje, scule etc. si nu obiecte de valoare ca bijuterii, blanuri sau aparate hi-fi, video. In astfel de situatie este prudent sa nu lasati astfel de obiecte sau daca nu puteti face altfel, preveniti societatea .
8 - Service-ul are obligatia sa va restituie piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparatie in perioada garantiei.
9 - Service-ul este responsabil de accidentele care pot survieni in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata clientului.
10 - In cazul existentei unei nemultumiri privind reparatia efectuata, consumatorii trebuie sa incerce intai o rezolvare pe cale amiabila. Daca acest lucru nu este posibil, se pot adresa structurilor teritoriale ale ANPC cu o reclamatie in scris, insotita de copii ale documentelor probatorii: factura-chitanta, certificat de garantie, nota de comanda etc.
[Vatra MCP] Schimbarile vizate de Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 23 Feb 2022 | 1621
14 � 26.06.2021: ITM a aplicat amenzi de aproximativ 10 mil. de lei aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca 01 Jul 2021 | 2794
Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala 27 Mar 2021 | 1256
Inspectia Muncii a aplicat amenzi de peste 3 mil. de lei de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 55/2020 21 Oct 2020 | 1906
Peste 4500 de angajatori au fost verificati de inspectorii de munca in ultima saptamana 30 Sep 2020 | 1784
CNCD: Includerea criteriului de varsta la angajare incalca dreptul la egalitate de tratament 13 Aug 2020 | 1701
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto Sursa: MCP Cabinet avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
CEDO: Pfenning Distributie SRL impotriva Romaniei. Dreptul la un proces echitabil. Dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de doua ori Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
CEDO: Csiszer si Csibi impotriva Romaniei. Libertatea de intrunire si de asociere Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Procedurile de control ale ITM nu trebuie sa fie insotite de o sanctiune care sa fie atat de disproportionata fata de gravitatea incalcarii Pronuntaţă de: Judecatoria Campina - Sentinta civila nr. 1062 din data de 01 Aprilie 2019
Obligarea salariatului, conducator auto, la plata catre angajator a contravaloarii amenzii de circulatie aplicate salariatului in exercitarea atributiilor de serviciu. Raspunderea patrimoniala a salariatului. Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES � Sentinta civila nr. 3073/13.11.2020