din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1315 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Consiliul Concurentei va putea sanctiona tergiversarea proceselor in instantele de judecata

Consiliul Concurentei va putea sanctiona tergiversarea proceselor in instantele de judecata

  Publicat: 06 Jul 2010       1501 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Consiliul Concurentei va putea interveni mai prompt si mai concret atunci cand are semnale din piata privind posibile practici anticoncurentiale.

O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Puterile publice existente in stat.
Persoana sau grup de persoane care desfasoara anumite activitati conform obiectului de activitate si cu care banca intra in contact.
Imprejurare sau situatie de natura sa puna in lumina pericolul social mai redus al unei fapte ilicite
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
(Cartel) Grup de companii sau de tari care actioneaza impreuna pentru a influenta oferta si pretul anumitor bunuri sau servicii, regland (carteland) in acest fel productia si marketingul.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Practicile comerciale anticoncurentiale (inclusiv exploatarea incorecta a clientilor sau eliminarea concurentilor) in care o firma dominanta se poate angaja, pentru a-si mentine sau intari pozitia pe piata.
O firma ocupa o pozitie dominanta atunci cand este in masura sa actioneze independent de concurentii, clientii, furnizorii sai si, in final, de consumatorul final.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Este organul de stat caruia ii revin, conform legii, atribute privitoare la stabilirea
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Fuzionare. O operatiune de concentrare este realizata atunci cand doua sau mai multe intreprinderi, independente anterior, fuzioneaza, atunci cand o intreprindere achizitioneaza controlul unei alte intreprinderi
(Affiliated companies) Doua companii sunt afiliate atunci cand una dintre ele detine mai putin de 51% din actiunile cu drept de vot ale celeilalte
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Denumire data monedei unice europene.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii Concurentei, imbunatateste cadrul procedural existent, adaptand normele si procedurile nationale cu prevederile comunitare in domeniul concurentei.

a��Consiliul Concurentei si-a adaptat legislatia si procedurile la noile realitati economice, pentru a putea actiona asemanator cu celelalte autoritati de concurenta din Statele Membre. in acest fel vom fi mai flexibili si vom putea interveni cu mai multa celeritate si eficienta ori de cate ori este nevoie, astfel incat consumatorii sa beneficieze de cele mai bune produse si servicii pe care le ofera piata din Romania, la preturi concurentialea�� a declarat domnul Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Un element de noutate il constituie introducerea in actul normativ a prevederii conform careia o decizie a Consiliului Concurentei poate fi suspendata de Curtea de Apel Bucuresti doar cu conditia platii unei cautiuni de 30% din amenda stabilita prin decizia atacata. in acest fel, se va urgenta solutionarea proceselor ce au ca obiect contestarea sanctiunilor aplicate de autoritatea de concurenta prin implicarea reala si efectiva in desfasurarea procesului a agentilor economici care au platit deja cautiunea.

De asemenea, conform noilor reglementari Consiliul Concurentei poate sanctiona cu amenda intre 5.000 lei si 40.000 lei autoritatile publice centrale si locale pentru nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate sau furnizarea de informatii inexacte, incomplete. Legislatia de pana acum permitea Consiliului Concurentei sa amendeze doar agentii economici.

O alta noutate, o reprezinta introducerea in actul normativ a prevederii potrivit careia recunoasterea savarsirii unei fapte anticoncurentiale de catre un agent economic reprezinta circumstanta atenuanta care va conduce la diminuarea amenzii cu un procent cuprins intre 10%- 25% din nivelul de baza . Aceasta prevedere de reducere a amenzii este diferita de prezentarea voluntara de probe care face obiectul a��politicii de clementaa��.

Persoanele fizice care participa cu intentie frauduloasa si in mod determinant la organizarea unui cartel pot fi sanctionate si cu interzicerea dreptului de a ocupa o functie sau de a exercita o profesie ori de a desfasura o activitate similara aceleia de care s-a folosit pentru incalcarea legii. Aceasta prevedere vine in completarea celei care permitea pedepsirea persoanelor fizice cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.

De acum inainte, la solicitarea Comisiei Europene sau a altor autoritati nationale de concurenta, inspectorii Consiliului Concurentei vor putea realiza, pe teritoriul national, inspectii inopinate pentru aceste autoritati.

De asemenea, s-au modificat articolele referitoare la intelegeri anticoncurentiale si abuz de pozitie dominanta (art. 5 si 6), urmarindu-se ca prevederile nationale sa fie cat mai aproape ca si continut de cele comunitare, respectiv de art. 101 si 102 din Tratatul de Functionare a UE (TFUE). Acest lucru este menit sa asigure un plus de certitudine juridica agentilor economici care se vor afla in situatia de a-si evalua un anumit comportament atat prin prisma legislatiei nationale cat si a celei comunitare.

Actul normativ de modificare si completare a Legii Concurentei prevede posibilitatea ca autoritatea de concurenta sa transmita instantelor de judecata punctul sau de vedere referitor la un caz si, in acelasi timp, mentioneaza expres obligatia instantelor nationale de a comunica Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, hotararile pronuntate in cazurile de incalcare a TFUE ( art. 101 sau 102).

Noile reglementari elimina regimul exceptarii individuale (dispensa), iar in ceea ce priveste beneficiul exceptarii pe categorii s-a optat, precum in cazul altor state membre (spre ex. Germania, Spania), pentru o trimitere directa la regulamentele comunitare.

Ordonanta prevede posibilitatea notificarii intentiei de a realiza o concentrare economica (preluarea unei companii sau fuziune), pana in prezent autoritatea de concurenta fiind notificata doar dupa semnarea actului de realizare a operatiunii. in acelasi timp, sunt clarificate conditiile si cadrul procedural in care se pot adopta masuri interimare sau accepta angajamente in cazul practicilor anticoncuretiale si in cel al concentrarilor economice.

A fost simplificata metoda de calcul a taxei pentru autorizarea unei concentrari economice, in sensul ca reprezinta 0,04% din cifra de afaceri totala pe teritoriul Romaniei, dar nu poate fi mai mare de 100.000 Euro (echivalent lei). Potrivit legislatiei anterioare, taxa de autorizare reprezenta 0,1% din cifra de afaceri realizata pe piata pe care avea loc concentrarea economica. Aceasta modificare vine in sprijinul companiilor, care nu vor mai fi nevoite sa isi calculeze cifra de afaceri doar pe un segment al activitatii lor, separat de cifra de afaceri totala.

Actul normativ introduce modificari importante referitoare la testul de compatibilitate a concentrarilor economice cu un mediu concurential normal, trecandu-se de la a��testul de dominantaa��, la testul SIEC (substantial impediment of effective competition test). Potrivit prevederilor anterioare, Consiliul Concurentei determina mai intai aspectele legate de crearea sau consolidarea unei pozitii dominante ca rezultat al concentrarii, dupa care analiza efectele legate de impiedicarea semnificativa a concurentei efective. Noile reglementari, pun accent pe efectele concentrarii economice asupra mediului concurential, crearea sau consolidarea unei pozitii dominante nereprezentand, obligatoriu, forme de restrangere a concurentei.

Noile reglementari vor intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.



Citeşte mai multe despre:    Consiliul Concurentei    Justitie    Comisia Europeana    Amenzi

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european
13 Jun 2024 | 768

ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului
20 May 2024 | 566

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 707

ICCJ: Termenul din Legea 50/1991 stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei este unul de recomandare
01 Jul 2021 | 1991

CCR: Sanctionarea cu revocarea din functie a Avocatului Poporului trebuie sa aiba la baza criterii obiective
30 Jun 2021 | 1228

Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala
27 Mar 2021 | 1242



Articole Juridice

Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal
Sursa: MCP avocati

Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024
Sursa: MCP avocati

Jurisprudenţă

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021

Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020

Actiune in raspundere patrimoniala; calculul duratei efective a concediului de odihna anual; cuantumul sumei de restituit in ipoteza incetarii contractului de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 63/16.02.2021

CEDO: Iancu impotriva Romaniei. Proces echitabil
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului