Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii Concurentei, imbunatateste cadrul procedural existent, adaptand normele si procedurile nationale cu prevederile comunitare in domeniul concurentei.a��Consiliul Concurentei si-a adaptat legislatia si procedurile la noile realitati economice, pentru a putea actiona asemanator cu celelalte autoritati de concurenta din Statele Membre. in acest fel vom fi mai flexibili si vom putea interveni cu mai multa celeritate si eficienta ori de cate ori este nevoie, astfel incat consumatorii sa beneficieze de cele mai bune produse si servicii pe care le ofera piata din Romania, la preturi concurentialea�� a declarat domnul Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.Un element de noutate il constituie introducerea in actul normativ a prevederii conform careia o decizie a Consiliului Concurentei poate fi suspendata de Curtea de Apel Bucuresti doar cu conditia platii unei cautiuni de 30% din amenda stabilita prin decizia atacata. in acest fel, se va urgenta solutionarea proceselor ce au ca obiect contestarea sanctiunilor aplicate de autoritatea de concurenta prin implicarea reala si efectiva in desfasurarea procesului a agentilor economici care au platit deja cautiunea.De asemenea, conform noilor reglementari Consiliul Concurentei poate sanctiona cu amenda intre 5.000 lei si 40.000 lei autoritatile publice centrale si locale pentru nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate sau furnizarea de informatii inexacte, incomplete. Legislatia de pana acum permitea Consiliului Concurentei sa amendeze doar agentii economici.O alta noutate, o reprezinta introducerea in actul normativ a prevederii potrivit careia recunoasterea savarsirii unei fapte anticoncurentiale de catre un agent economic reprezinta circumstanta atenuanta care va conduce la diminuarea amenzii cu un procent cuprins intre 10%- 25% din nivelul de baza . Aceasta prevedere de reducere a amenzii este diferita de prezentarea voluntara de probe care face obiectul a��politicii de clementaa��.Persoanele fizice care participa cu intentie frauduloasa si in mod determinant la organizarea unui cartel pot fi sanctionate si cu interzicerea dreptului de a ocupa o functie sau de a exercita o profesie ori de a desfasura o activitate similara aceleia de care s-a folosit pentru incalcarea legii. Aceasta prevedere vine in completarea celei care permitea pedepsirea persoanelor fizice cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.De acum inainte, la solicitarea Comisiei Europene sau a altor autoritati nationale de concurenta, inspectorii Consiliului Concurentei vor putea realiza, pe teritoriul national, inspectii inopinate pentru aceste autoritati.De asemenea, s-au modificat articolele referitoare la intelegeri anticoncurentiale si abuz de pozitie dominanta (art. 5 si 6), urmarindu-se ca prevederile nationale sa fie cat mai aproape ca si continut de cele comunitare, respectiv de art. 101 si 102 din Tratatul de Functionare a UE (TFUE). Acest lucru este menit sa asigure un plus de certitudine juridica agentilor economici care se vor afla in situatia de a-si evalua un anumit comportament atat prin prisma legislatiei nationale cat si a celei comunitare.Actul normativ de modificare si completare a Legii Concurentei prevede posibilitatea ca autoritatea de concurenta sa transmita instantelor de judecata punctul sau de vedere referitor la un caz si, in acelasi timp, mentioneaza expres obligatia instantelor nationale de a comunica Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, hotararile pronuntate in cazurile de incalcare a TFUE ( art. 101 sau 102). Noile reglementari elimina regimul exceptarii individuale (dispensa), iar in ceea ce priveste beneficiul exceptarii pe categorii s-a optat, precum in cazul altor state membre (spre ex. Germania, Spania), pentru o trimitere directa la regulamentele comunitare.Ordonanta prevede posibilitatea notificarii intentiei de a realiza o concentrare economica (preluarea unei companii sau fuziune), pana in prezent autoritatea de concurenta fiind notificata doar dupa semnarea actului de realizare a operatiunii. in acelasi timp, sunt clarificate conditiile si cadrul procedural in care se pot adopta masuri interimare sau accepta angajamente in cazul practicilor anticoncuretiale si in cel al concentrarilor economice.A fost simplificata metoda de calcul a taxei pentru autorizarea unei concentrari economice, in sensul ca reprezinta 0,04% din cifra de afaceri totala pe teritoriul Romaniei, dar nu poate fi mai mare de 100.000 Euro (echivalent lei). Potrivit legislatiei anterioare, taxa de autorizare reprezenta 0,1% din cifra de afaceri realizata pe piata pe care avea loc concentrarea economica. Aceasta modificare vine in sprijinul companiilor, care nu vor mai fi nevoite sa isi calculeze cifra de afaceri doar pe un segment al activitatii lor, separat de cifra de afaceri totala. Actul normativ introduce modificari importante referitoare la testul de compatibilitate a concentrarilor economice cu un mediu concurential normal, trecandu-se de la a��testul de dominantaa��, la testul SIEC (substantial impediment of effective competition test). Potrivit prevederilor anterioare, Consiliul Concurentei determina mai intai aspectele legate de crearea sau consolidarea unei pozitii dominante ca rezultat al concentrarii, dupa care analiza efectele legate de impiedicarea semnificativa a concurentei efective. Noile reglementari, pun accent pe efectele concentrarii economice asupra mediului concurential, crearea sau consolidarea unei pozitii dominante nereprezentand, obligatoriu, forme de restrangere a concurentei.Noile reglementari vor intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european 13 Jun 2024 | 768
ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului 20 May 2024 | 566
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 707
ICCJ: Termenul din Legea 50/1991 stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei este unul de recomandare 01 Jul 2021 | 1991
CCR: Sanctionarea cu revocarea din functie a Avocatului Poporului trebuie sa aiba la baza criterii obiective 30 Jun 2021 | 1228
Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala 27 Mar 2021 | 1242
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024 Sursa: MCP avocati
Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021
Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020
Actiune in raspundere patrimoniala; calculul duratei efective a concediului de odihna anual; cuantumul sumei de restituit in ipoteza incetarii contractului de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 63/16.02.2021
CEDO: Iancu impotriva Romaniei. Proces echitabil Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului