a��Stimate domnule presedinte,
Stimate domnule premier,
Stimati domni ministri,
Avem onoarea de a ne adresa dumneavoastra, prilej cu care va asiguram de intreaga noastra consideratie. Va scriem in legatura cu unele propuneri formulate si inaintate dumneavoastra, referitor la reducerea de la 2,5% la 2% a contributiei virate catre Pilonul II de pensii private obligatorii.
Uniunea Generala a Industriasilor din Romania (UGIR) cunoaste foarte bine situatia de pe aceasta piata, avand in vedere ca asociatia profesionala a operatorilor din domeniul fondurilor de pensii private (APAPR) este membru UGIR, iar UGIR are un reprezentant in cadrul Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) inca din anul 2006.
In continuare va prezentam argumentele pentru care va recomandam sa nu dati curs solicitarilor de blocare a contributiei virate catre Pilonul II de pensii private obligatorii din Romania:
1. Pilonul II a platit deja pretul crizei in 2009 si 2010, alaturi de tot restul sectorului privat.
Contributia virata catre Pilonul II a fost inghetata anul trecut la 2%, in locul unei cresteri la 2,5%, asa cum prevedea legea . Anul acesta, cresterea contributiei a fost la doar 2,5% in loc de 3%, din nou sub prevederile legii. Prin aceste doua masuri, bugetul statului roman a facut deja a��economiia�� de 200 de milioane de euro pe seama buzunarului celor 5 milioane de salariati care contribuie azi la Pilonul II, prin fondurile de pensii administrate privat.
In urmatorii 6 ani, ca urmare a acestei frane puse Pilonului II in 2009, bugetul statului roman va mai a��economisia�� inca 700 de milioane de euro, prin virarea catre Pilonul II a unor contributii mai mici. In ipoteza in care statul ar decide azi, din nou, blocarea contributiei la 2% in loc de 2,5%, bugetul ar a��economisia�� in restul de 7 luni din 2010 doar 45 de milioane de euro si nu 400 de milioane de euro, asa cum prezinta sustinatorii acestei masuri . Fata de un deficit de 2,5 miliarde de euro al sistemului public de pensii in 2010 (estimat), reducerea contributiei la Pilonul II ar reprezenta in 2010 doar o acoperire de 1,8% din acest deficit, ceea ce in mod evident nu reprezinta nicio solutie reala.
2. Afectarea din nou a acestui nivel al contributiei virate catre Pilonul II ar avea urmatoarele efecte imediate:
- afectarea grava a dreptului de proprietate (garantat de Constitutia Romaniei) a celor 5 milioane de salariati din Pilonul II si afectarea celor mai bune interese ale acestor 5 milioane de salariati, care muncesc, contribuie si si-au pus sperantele intr-o pensie mai buna din sistemul privat. Orice afectare a contributiei virate catre Pilonul II muta practic sume importante dinspre economisire si investitii catre consum imediat si mentinerea facturii sociale uriase a bugetului, adica exact opusul masurilor necesare acum economiei romanesti si principiilor enuntate in ultimele zile de dumneavoastra;
- afectarea imaginii si relatiilor internationale ale Romaniei, intrucat periclitarea investitiilor facute deja de administratorii din Pilonul II aduce atingere tratatelor bilaterale de protejare reciproca a investitiilor pe care Romania le are incheiate cu statele de unde provin actionarii companiilor de administrare de pe piata de pensii administrate privat. Pe parcursul ultimilor 3 ani, aceste companii au facut investitii de peste 500 de milioane de euro in Romania, fiind probabil sectorul institutional cu cele mai semnificative investitii straine realizate in tara noastra in perioada mentionata. Romania ar aparea astfel din nou, dupa multi ani, ca stat cu un climat legislativ instabil, un stat impropriu investitiilor straine;
- reactii negative imediate din partea organismelor europene si internationale. Sistemul de pensii administrate privat din Romania este construit pe modelul si la initiativa Bancii Mondiale, bucurandu-se de sustinerea explicita a Comisiei Europene, Bancii Mondiale si FMI, care au recomandat Guvernului Romaniei ca, in cadrul actualului program de asistenta financiara, sa continue dezvoltarea Pilonului II;
- efecte negative pe termen scurt, mediu si lung, prin diminuarea resurselor de finantare ale statului si economiei romanesti. Rolul fondurilor de pensii private in orice economie este de stimulare a economisirii pe termen lung si de a asigura, in acelasi timp, o alocare optima a resurselor si lichiditatilor financiare, prin investitii in piata bursiera, ca si in obligatiuni emise de companii private sau de catre stat . Astfel, fondurile de pensii finanteaza atat Guvernul, cat si intreaga economie si piata financiara.
3. Efectele crizei financiare asupra economiei si bugetului Romaniei nu trebuie sa afecteze obiectivul pe termen lung al reformei sistemului public de pensii.
Motivele fundamentale pentru care statul roman si-a asumat introducerea fondurilor de pensii administrate privat nu s-au schimbat pe timpul crizei. In mod cronic si fundamental, sistemul public de pensii nu mai este sustenabil si, pe termen mediu si lung, nu va putea asigura, sub nicio forma, pensii decente pentru generatiile actuale de salariati.
In mod acut, sistemul public de pensii a fost adus in pragul falimentului de majorari nesustenabile de pensii, realizate in ultimii ani, mult peste potentialul real al economiei si bugetului national.
De exemplu, in perioada decembrie 2004 -A�A� decembrie 2009 pensia medie din sistemul public a avut un ritm mediu anual de crestere de 24%, fata de un ritm mediu anual de numai 15% al salariilor si de o crestere reala medie anuala de 5,4% a economiei (Produsului Intern Brut). Aceste majorari nerealiste de pensii au adus bugetul public de pensii in situatia unui deficit de 1,74 miliarde de euro in 2009 si a unui deficit estimat la 2,5 miliarde de euro in 2010 (adica 30% din veniturile din CAS ale bugetului).
De aceea, suportarea acestor cresteri nerealiste de pensii de catre salariatii de astazi este un transfer incorect si imoral de povara fiscala si de responsabilitate sociala, prin deformarea grava a conceptului de solidaritate sociala intre generatii.
4. Pilonul II de pensii private obligatorii a produs pentru cei 5 milioane de participanti, in cei aproape 2 ani de functionare, un randament mediu anual de 18,9%, fata de o inflatie medie anuala de circa 5%.
In prezent, activele nete administrate de cele 9 fonduri de pensii private obligatorii au ajuns la 3,14 miliarde de lei. Comparativ cu contributiile virate in sistem (in perioada mai 2008 -A�A� aprilie 2010), in valoare de 2,63 miliarde de lei, activele nete sunt cu 511 milioane de lei mai mari, aceasta diferenta reprezentand profitul (net, inclusiv comisioanele) realizat de fonduri pentru participantii la sistem. Aceste rezultate arata ca Pilonul II este o reforma de succes, o componenta performanta a sistemului de pensii si care trebuie in continuare sustinuta, stimulata, dezvoltata si in niciun caz franata sau blocata.
Avand in vedere toate aceste considerente, va rugam sa aveti amabilitatea de a lua in considerare recomandarea noastra de a nu afecta nivelul actual al contributiei virate catre Pilonul II de pensii private obligatorii si de a consulta specialistii UGIR si pe cei ai Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) inainte de a lua orice decizie referitoare la Pilonul II de pensii private din Romania.
Va multumim anticipat si ne exprimam increderea ca veti lua decizia corecta din punct de vedere economic in ceea ce priveste viitorul Pilonului II de pensii.
PRESEDINTE COLEGIU PERMANENT UGIR
Ing. Stefan VARFALVI
PRESEDINTE APAPR
Dr. Ing. Ec. Crinu ANDANUTa��
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 778 din 27.10.2014 30 Oct 2014 | 1345
Un procuror, un fost procuror si un ofiter de politie trimisi in judecata 17 Jul 2014 | 2748
Precizarile CAB ref. articolul �Avertizare in interes public� 17 Jul 2012 | 10492
Ion TURCU: Pe cine incomodeaza existenta dreptului comercial? 14 Sep 2011 | 5668
Medic veterinar trimis in judecata, in stare de arest preventiv, pentru luare de mita 28 Apr 2010 | 1460
[Av. muncii] Prelungirea contractului individual de munca pe perioada determinata, posibil doar cu acordul ambelor parti Sursa: MCP Cabinet avocati
Administrarea interogatoriul in procesul civil Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Accesiunea imobiliara naturala (Art. 569 - 576 - Noul Cod Civil) Sursa: EuroAvocatura.ro
Contractul de antrepriza. Pretul forfetar si Pretul de deviz Sursa: EuroAvocatura.ro
Dovedirea datei aducerii la cunostinta publicului a modelului industrial Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 920 din 15 aprilie 2016