Instrumentele financiare derivate, in general folosite de institutiile financiare si nefinanciare pentru a reduce riscurile afacerilor, au contribuit, in mod paradoxal, la cresterea riscurilor din sistemul financiar mondial.
Necesitatea asigurarii transparentei intr-o piata inchisa a fost subiectul audierii moderate de presedinta Comisiei pentru economie si afaceri monetare, Sharon Bowles (Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat), Regatul Unit). Raportul domnului Werner Langen (Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat), Germania) referitor la instrumentele financiare derivate a atras atentia mai multor eurodeputati, banci, autoritati de reglementare si utilizatori finali ai derivatelor, care doresc ca preocuparile si opiniile lor sa fie reflectate in textul final al propunerii.
Ce sunt instrumentele financiare derivate?
Instrumentele financiare derivate sunt contracte financiare, a caror valoare deriva dintr-un a"anumit a��instrument suporta��, de exemplu pretul unui produs, cursul actiunilor, cursul de schimb, care acorda unui partener contractual o plata sau un drept de cumparare sau vanzare in cazul producerii unui eveniment definit in prealabil.
Acestea pot fi utilizate pentru a transfera riscurile inerente activitatii economice de la agentii economici care nu sunt dispusi sa le asume catre cei care sunt dispusi sa faca acest lucru.
Cu toate acestea, instrumentele financiare derivate au contribuit si la turbulentele financiare permitand cresterea efectului de levier si interconectarea participantilor pe piata, fapt care a trecut neobservat din cauza lipsei de transparenta a pietei.
Totodata, pe timp de criza, se poate intampla ca una din partile unui astfel de contract sa nu isi respecte obligatiile si sa nu plateasca ceea ce a promis; in acest caz asigurarea celeilalte parti este nula iar acest lucru poate duce la pierderi semnificative - acest lucru poarta denumirea de risc de contraparte.
Jean-Pierre Jouyet, presedintele Autoritatii de reglementare a pietelor financiare din Franta (AMF) a declarat ca a��nu este normal ca banca centrala sa nu stie ce se intampla".
Solutia - utilizarea caselor de compensare in contraparte centrala (CPC)
Cel mai important aspect al raportului Langen este sporirea transparentei si reducerea riscului de contraparte, in timp ce autoritatile de reglementare trebuie sa se asigure ca instrumentele financiare derivate sunt centralizate prin intermediul caselor de compensare in contraparte centrala (CPC).
Prin utilizarea CPC, negocierile dintre parti au in continuare un caracter bilateral, dar toate tranzactiile sunt centralizate prin intermediul unei contraparti centrale (CPC) si se asigura ca acestea indeplinesc contractul pana la sfarsitul anului.
CPC prevede ca fiecare parte sa asigure o suma in avans astfel incat, in cazul in care o parte nu isi respecta obligatiile, cealalta parte sa isi poata recupera banii promisi. In cazul in care lichiditatile nu sunt suficiente, CPC va suporta pierderile, riscul de contraparte fiind astfel redus considerabil.
Nu in ultimul rand, CPC-urile au depozite semnificative de date referitoare la tranzactii, ceea ce contribuie la sporirea transparentei.
Dezavantajele CPC
Presedintele Asociatiei Europene Trezorierilor Europeni, Richard Raeburn a reamintit faptul ca a��Companiile nefinanciare nu folosesc instrumente financiare derivate pentru a specula, ci pentru a se asigura impotriva riscurilor. Intrucat centralizarea prin CPC presupune costuri mai mari pentru asigurare, ar putea sa nu mai faca acest lucru, ceea ce ar putea fi daunator pentru ei. Prin urmare, ar trebui sa fie scutiti de CPC".
O obligatie flexibila?
Potrivit economistei Blythe Masters, reprezentanta JP Morgan, a��obligatia de a informa PCC trebuie sa fie flexibile, a sugerat ca un anumit procent din tranzactiile sunt autorizate de catre CPC, astfel incat investitorii sa poata decide care contractele pentru a gestiona prin intermediul acestei entitati" .
Intrebat de raportorul Werner Langen cate CPC ar trebui sa existe, Blythe Masters a raspuns ca a��ar trebui sa existe o CPC pentru fiecare tip de contract".
La randul sau, socialista din Germania Udo Bullman a sugerat ca a�� ar trebui sa existe o diferenta intre cei ce folosesc instrumentele derivate pentru a se asigura impotriva riscurilor si cei care o fac in scopuri speculative".
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1631
CCR: eliminarea atributului Statului de a acorda amnistia sau gratierea colectiva/ individuala pentru �fapte de coruptie� incalca limitele revizuirii Constitutiei. 18 Jul 2019 | 1560
Senatul a publicat un raport cu privire la prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice 27 Jun 2019 | 1074
Senatul Romaniei a constatat inregistrarea de progrese cu privire la aplicarea Agendei europene privind migratia 27 Jun 2019 | 1090
Consiliul Concurentei: Romania exporta mai mult in tarile din Vestul Europei decat in Est 22 Jun 2019 | 1161
Presedintele Romaniei a participat la reuniunea Consiliului European (Bruxelles, 20-21 iunie 2019) 22 Jun 2019 | 1031
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc Sursa: EuroAvocatura.ro
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 250/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 386 alin. (1) din Codul de procedura penala Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei