Abrogarea art. 4 din Codul de procedura fiscala si completarea art. 5 cu un nou alineat care stabileste competenta Comisiei fiscale centrale, constituita potrivit art. 6 din Codul fiscal, de a emitedecizii cu privire la aplicarea unitara a Codului de procedura fiscala, alegislatiei subsecvente acestuia precum si a normelor in legatura cuadministrarea contributiilor sociale si a altor sume ce constituie venituriale bugetului de stat ce intra in sfera de competenta a Agentiei Nationalede Administrare Fiscala.De asemenea, Comisia fiscala centrala este competenta pentruemiterea deciziilor cu privire la aplicarea unitara a legislatiei ce intra insfera de aplicare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (de ex.OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utilizaaparate de marcat electronice fiscale; OG nr. 75/2001 privindorganizarea si functionarea cazierului fiscal, etc.);
B. Intarirea capacitatii functiei de control prin reglementareadreptului organelor de inspectie fiscala de a stabili obligatia fiscala prinutilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor saucheltuielilor, atunci cand constata ca evidentele contabile si fiscale saudeclaratiile contribuabilului nu reflecta situatia de fapt fiscala sau acesteanu le sunt puse la dispozitie.Regula generala sau altfel spus regula obisnuita sau directa destabilire a bazei de impunere are in vedere veniturile si cheltuielile astfelcum acestea sunt inregistrare in evidentele contabile si fiscale.Inregistrarea operatiunilor in evidentele contabile si fiscale reprezintaobligatii ale contribuabilului conform diverselor acte normative (de ex.Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata).Ori, atunci cand nu exista evidente contabile sau acestea nureflecta situatia reala organele fiscale trebuie sa recurga la o abordareindirecta pentru determinarea bazei de impunere. Aceasta inseamna ca sepleaca de la un element al bazei de impozitare prezumat a fi corect (deex. o factura de utilitati - energie electrica, apa; sumele existente inconturi bancare, etc.) sau alte asemenea elemente si se face reconstituireaveniturilor si dupa, caz, a cheltuielilor.Utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor saucheltuielilor reprezinta una din formele utilizate foarte des in statele UEpentru a se stabili starea de fapt fiscala a unui contribuabil in cazurilein care este evidenta denaturarea evidentelor contribuabilului fata derealitatea activitatii.
C. Imbunatatirea raspunsului in fata crizei in ceea ce privestecolectarea arieratelor prin revizuirea sistemului de percepere a creantelorfiscale accesorii, in sensul inlocuirii sistemului majorarilor de intarzierecu unul mai flexibil, bazat pe dobanzi si penalitati de intarziere, astfel:- renuntarea la componenta sanctionatorie dincuprinsul majorarilor de intarziere si stabilirea unui nivel aldobanzilor care sa nu constituie o cauza de impovarare fiscala acontribuabililor, prin raportare la nivelul dobanzii medii bancare.Dobanda instituita va avea ca scop repararea prejudiciului adusstatului prin intarzierea executarii obligatiei de plata;- instituirea obligatiei de plata a penalitatilor deintarziere in situatiile in care plata obligatiilor fiscale datorate nuse efectueaza la termenul prevazut de lege, ca sanctiune pentruincalcarea dispozitiilor legale cu privire la plata la scadenta aobligatiilor fiscale;- reglementarea, in cazul creantelor administrate deorganele fiscale ale autoritatilor administratiei locale, asistemului de percepere a accesoriilor pentru plata cu intarzieresub forma majorarilor de intarziere in cuantum de 2% pe lunasau fractiune de luna de intarziere.
D. Reducerea riscurilor care pot apare in managementularieratelor prin eliminarea posibilitatii cesionarii creantelor de catreANAF.
E. Majorarea de la 1 milion lei la 5 milioane lei a plafonuluicreantelor fiscale contestate care delimiteaza competenta de solutionare acontestatiilor dintre directia de specialitate constituita la nivel central sistructurile specializate constituite la nivelul directiilor teritoriale aleANAF, precum si transferul competentei de solutionare a contestatieiimpotriva actelor de control financiar catre organele emitente, inconsiderarea specificului acestor acte administrative si care nu au naturajuridica a unor acte administrative fiscale.
Solicitarile pentru facilitati fiscale pot fi depuse pana la 16 decembrie 2019 20 Sep 2019 | 1021
Camera Consultantilor Fiscali a publicat data si tematica pentru sustinerea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2019 10 Sep 2019 | 1238
Ministerul Finantelor a prezentat proppuneri pentru o restructurare financiara 25 Jun 2019 | 822
RIL admis: competenta functionala a tribunalelor in apelurile impotriva hotararilor pronuntate de judecatorii in contestatiile la executare 04 Jun 2019 | 840
S-a injumatatit termenul de solutionare a cererilor de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult 18 Apr 2019 | 767
ICCJ. Dezlegarea unei chestiuni de drept privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa � planul de reorganizare a debitorului nu poate sa prevada esalonarea la plata a creantelor curente 28 Mar 2019 | 2630
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Constitutionalitatea Legii darii in plata Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea 554/2004 carmuieste litigiul de drept fiscal Sursa: Ursuleas Ionut, Secretar U.A.T
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati