Masura se regaseste in Proiectul de modificare a Legii 95/2006, care a fost publicat pe site-ul ministerului, la adresa www.ms.ro, sectiunea transparenta decizionala. De asemenea, proiectul a fost transmis spre consultare asociatiilor profesionale din domeniu, asociatiilor pacientilor si reprezentantilor sindicatelor. Timp de 10 zile sunt asteptate observatii si propuneri de imbunatatire a sistemului Vineri, 26 martie 2010, orele 10.00, Ministerul Sanatatii va organiza la Institutul de Sanatate Publica Bucuresti o prima dezbatere pe aceasta tema, la care sunt invitati sa participe toti cei interesati, reprezentanti ONG, ai asociatiilor profesionale sau ale pacientilor etc. Proiectul a fost transmis spre informare si comisiilor de specialitate din Camera Deputatilor si Senat Daca proiectul va fi aprobat de catre Parlamentul Romaniei, noile prevederi ar putea intra in vigoare incepand cu 1 iulie 2010 Introducerea mecanismului de coplata prin tichetul moderator pentru sanatate reprezinta una dintre principalele clauze ale angajamentului finaciar pe care Guvernul Romaniei l-aincheiat cu FMI si Banca Mondiala. Noua masura va duce la o mai buna adresabilitate a populatiei catre sistemul de asistenta primara, la imbunatatirea finantarii sistemului de sanatatesi la realizarea unui control in ceea ce priveste neefectuarea serviciilor, asigurandu-se astfel cresterea calitatii asistentei medicale. Coplata va reprezenta contributia personala la plata serviciilor medicale, a medicamentelor si dispozitivelor, in momentul utilizarii efective a acestora. Beneficii aduse de introducerea sistemului de coplata prin tichetul moderator pentru sanatate 1. Cresterea accesului la asistenta medicala la nivelul adecvat contributia personala diferentiata intre nivelurile de asistenta va optimiza circuitul pacientului in sistem se reduce utilizarea nejustificata a sistemului se elibereaza resursele (medici, timp, medicamente) pentru cei care au nevoie de asistenta la un anumit nivel, in functie de afectiune si stadiul ei 2. Cresterea eficientei la nivelul sistemului de sanatate orientarea pacientului catre furnizorii de servicii medicale cei mai potriviti cu nevoile reale ale fiecaruia privind ingrijirile de sanatate; reducerea consumului nejustificat de servicii (prin limitarea cererii induse de servicii medicale si in consecinta a tendintei de raportare in exces a serviciilor). 3. Responsabilizarea cetatenilor pentru propria sanatate garantia accesului la serviciile necesare persoanelor care au nevoie, atunci cand au nevoie, posibilitatea fiecaruia de a-si a��contabilizaa�� consumurile reale, simplificarea a��circuitului bolnavului in sistemul de sanatatea��, scaderea timpilor de asteptare si reaplicarea principiului a��banii urmeaza pacientula��, odata cu alocarea mai corecta a resurselor. Practic, se urmareste reducerea internarilor prelungite in favoarea spitalizarii de zi, si remodelarea comportamentului consumatorului de servicii in ideea de a recurge la serviciile medicale si in special la cele de urgenta (exagerat de accesate) doar in cazul in care are efectiv nevoie. De mentionat ca, principalele categorii de beneficiari ai serviciilor medicale nu vor suporta aceste costuri suplimentare directe. Pentru copii si varstnici coplata va fi suportata de la bugetul de stat sau din alte fonduri similare. 4. Monitorizarea si transparenta cheltuielilor, astfel incat fraudarea sistemului sa fie mai dificila si mai usor de probat tichetul moderator pentru sanatate va functiona ca un document de plata tichetul va contine CNP - ul pacientului si va fi semnat de acesta 5. Competitie in sistem pentru veniturile din tichete pacientii vor alege medicii si spitalele care au dovedit responsabilitate si performanta medicala competitie intre medici si spitale pentru pacienti eforturi pentru cresterea calitatii asistentei medicale 6. Optiuni pentru reducerea efortului financiar al contribuabilului Ministerul Sanatatii propune Ministerului de Finante Publice deducerea fiscala a tichetelor, in cuantum de 600 RON/anual (cat este plafonul contributiei anuale prin tichete) altfel, efortul financiar va fi preluat de angajator si dedus fiscal. suma coplatii poate fi asigurata la asigurari voluntare. 7. Generarea in sistem a peste 700 milioane lei anual se finanteaza complementar sistemul se introduc in mod transparent in sistem o parte din platile informale veniturile raman la furnizor pentru investitii, servicii . 8. Unitatile medicale isi suplimenteaza veniturile cresc posibilitatile pentru investitii, extinderi si achizitii de echipamente si materiale sanitare creste calitatea serviciilor medicale 9. Crearea conditiilor pentru dezvoltarea sistemului de asigurari private de sanatate exista posibilitatea ca sumele aferente tichetului pentru sanatate sa poata fi acoperite de asigurarile private serviciile care nu vor fi acoperite de CNAS vor putea fi preluate si suportate de sistemul privat de asigurari. Unde se aplica coplata? Sistemul de coplata se va aplica in medicina primara, la medicul de familie, la medicul specialist si in spitale, insa nu si pentru asistenta medicala de urgenta. Pentru contributia personala a serviciului medical pacientului i se va elibera un document numit tichet moderator pentru sanatate, prin care se face dovada realizarii actului medical si a platii acestuia. Tichetele pentru sanatate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata tichetelor. Pentru aceste categorii cuantumul contributiilor urmeaza sa fie acoperite din fonduri publice. Cat platim? Tichetele pentru sanatate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata acestora. Contributiile pentru aceste persoane urmeaza sa fie acoperite din fonduri publice. Contributia personala a cetatenilor prin tichetele pentru sanatate nu va depasi 600 RON/an. Nivelul de contributie personala a cetateanului pentru tichetul de sanatate este acceptabil si suportabil din punct de vedere financiar. De exemplu: Servicii de medicina primara Coplata pentru consultatiile medicului de familie aferente serviciilor care nu sunt incluse in capitatie sau care sunt platite separat (imunizari etc) va fi 5 lei , iar pentru vizitele la domiciliu in afara programului de lucru de 7 ore va fi de 15 lei. Servicii in ambulatoriu Consultatia la medicul specialist din ambulatoriu va fi de 10 lei, iar una la medicul specialist in afara programului de lucru a�� 20 lei Consultatia efectuata de serviciul de ambulanta, doar in cazul cand aceasta reprezinta solicitare de consultatie la domiciliu a�� 20 lei Serviciile de recuperare in ambulatoriu, pentru proceduri de fizioterapie, kinetoterapie, masaj, etc, coplata este de 50 lei pe cura, maxim 100 lei pe an (luandu-se in calcul in medie 10 zile per cura, 2 cure/an) Servicii spitalicesti Coplata pentru spitalizarea va fi de 10 lei, iar pentru spitalizarea continua de 50 de lei Pentru unele servicii paraclinice de asemenea se va incasa coplata: analize de laborator a�� 1 leu/test radiologie si explorari functionale a�� 5 lei CT fara substanta de contrast a�� 25 lei, iar CT cu substanta de contrast a�� 50 lei RMN fara substanta de contrast a�� 100 lei, iar RMN cu substanta de contrast a�� 200 lei angiografie a�� 150 lei scintigrafie a�� 100 lei. La stabilirea preturilor pentru tichetele de sanatate au fost luate in considerare valori din tari care au avut un parcurs similar Romaniei si care au introdus mecanisme de plata suplimentara a serviciilor medicale, ca de exemplu Estonia, Croatia. De asemenea, in definirea sistemului a fost urmat exemplul unor tari din Europa de Vest care au o experienta consistenta in gestionarea contributiilor suplimentare. Franta 20% coasigurare pentru servicii spitalicesti, plus a��16 pe zi (a��12 la psihiatrie) pana la un plafon maxim de 30 de zile de spitalizare 30% coasigurare pentru serviciile ambulatorii, plus a��1 pe consultatie, limitate la un plafon de 50 Euro pe an, coplata de a��18 pentru proceduri ce costa peste a��91, 35% coasigurare pentu medicamente prescrise 30% coasigurare pentu servicii dentare 35% coasigurare pentu transport medical, ochelari de vedere, proteze etc. 40% coasigurare pentru serviciile de laborator costurile conditiilor hoteliere deosebite in spital (camera single) plata suplimentara a medicilor ce au dreptul sa perceapa tarife peste cele decontate de casele de asigurari plata diferentei intre tariful cu amanuntul si cel decontat de sistemul de asigurari pentru protezele dentare, dispozitive medicale, ochelari de vedere, medicamente cu pret de referinta etc. Germania 10 Euro/consultatie in ambulatoriu, per trimestru sau pentru consultatiile consecutive fara trimitere, 10 Euro/ziua de spitalizare, pana la un nivel maxim de 28 zile pe an, 10 Euro/ziua de spitalizare pentru serviciile de recuperare-reabilitare, 10% coasigurare pentru ingrijiri ce nu sunt furnizate de medic, ochelari de vedere, proteze, transport medical etc. intre 5 si 10 Euro/cutie la medicamente, tratamente dentare (aproximativ 50-65% din pret). Si in Europa de Est exista tari care au introdus coplata: Estonia (introduse din 2002): 3 Euro per consultatie in ambulatoriu 1,5 Euro pe zi de spitalizare - limitat la 10 zile Croatia (introduse din 2005): 1,5 Euro per consultatie in ambulatoriu, se platesc maxim 3 contributie personala pe luna 7,5 Euro pe episodul de spitalizare Cehia(introduse din 2008): 2 Euro per consultatie in ambulatoriu 2 Euro pe zi de spitalizare 2 Euro pentru serviciile de urgenta Bulgaria taxa fixa de 1% din salariul minim pe economie pentru consultatii in ambulatoriu taxa fixa de 2% din salariul minim pe economie pentru ziua de spitalizare, pentru maximum 10 zile Prin introducerea tichetelor pentru sanatate se vor genera in sistem aprox. 700 milioane de lei/anual, fonduri care vor ramane la furnizor (cabinet medical individual, spital sau alta unitate de sanatate) si care vor putea fi utilizate pentru cresterea calitatii serviciilor de sanatate. Noua masura va stimula competitia in sistem pentru atragerea de venituri suplimentare, pacientii avand posibilitatea de a alege medicii si spitalele care au dovedit responsbilitate si performanta . Astfel, se vor crea premise reale pentru cresterea calitatii asistentei medicale. Ce servicii NU se vor plati? Exemple: Categorii de servicii acordate bolnavilor cu afectiuni incluse in Programele de sanatate, pentru afectiunea de baza: sedintele de chimioterapie, de radioterapie si de hemodializa si dializa peritoneala etc. In continuare, bolnavii cronici inscrisi in programele nationale de sanatate vor beneficia de servicii si tratament gratuite Categorii de servicii acordate in situatiile de urgenta medico-chirurgicala, pana la stabilizarea bolnavului: urgente chirurgicale - accidente rutiere, casnice (electrocutare, arsuri etc), de munca, plagi prin taiere, impuscare, intepare, apendicite acute, pancreatita acuta, colecistita acuta, fracturi, etc si urgente medicale - infarct miocardic, accidente vasculare cerebrale, come, colica biliara, renala, etc. Categorii de servicii acordate bolnavilor cu afectiuni endemo-epidemice: boli infectioase acute (meningite, encefalite) pana la stabilizarea bolnavului, boli transmisibile, pana la negativare. De asemenea, pentru nastere nu se incaseaza coplata. Cine nu plateste? Categoriile de persoane pentru care coplata va fi suportata din alte surse (buget de stat), sunt urmatoarele: Persoane fara venituri si persoanele care fac parte dintr-o familie care au dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001 Pensionari sub 700 lei/luna Copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca Someri Alte categorii de persoane care acum beneficiaza de gratuitati in virtutea unor legi specifice (revolutionari, persecutati politic, veterani de razboi, persoane cu handicap etc.), daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi precum si cele provenite din pensii Gravide doar pentru serviciile aferente graviditatii Se estimeaza ca peste 9 400 000 de persoane vor fi scutite de la plata tichetelor pentru sanatate. Ce trebuie sa stim despre coplata? Coplatile vor contribui la stabilirea traseului corect al pacientului in sistemul de sanatate; Coplatile se realizeaza la toate nivelurile de asistenta medicala(cu exceptia structurilor specifice pentru urgenta prespitaliceasca si spitaliceasca Sumele aferente coplatii vor constitui, in totalitate, venituri ale furnizorilor de servicii medicale; Dupa plafonul de maxim 600 lei/an, un pacient nu va mai achita coplata; Documentul justificativ prin care se face dovada coplatii serviciilor medicale este ,,tichetul moderator pentru sanatatea�� Atingerea plafonului de 600 lei trebuie documentata de fiecare pacient prin colectarea a��tichetului moderator de sanatatea�� de la fiecare furnizor de servicii medicale, astfel incat pacientii sa fie stimulati sa le solicite de la furnizorii de servicii de sanatate. Dupa atingerea plafonului de 600 lei pe pacient, nu se mai plateste contributie personala la serviciile cu coplata. Se propune, totodata, ca persoanele juridice sa poata acoperi pentru salariati cheltuielile cu coplata, in limita a 600 lei/an. Sumele platite de asigurat reprezentand coplata sunt asimilate primelor de asigurari voluntare de sanatate si sunt deductibile, conform legislatiei financiar-fiscale.
Introducerea mecanismului de coplata prin tichetul moderator pentru sanatate reprezinta una dintre principalele clauze ale angajamentului finaciar pe care Guvernul Romaniei l-aincheiat cu FMI si Banca Mondiala.
Noua masura va duce la o mai buna adresabilitate a populatiei catre sistemul de asistenta primara, la imbunatatirea finantarii sistemului de sanatatesi la realizarea unui control in ceea ce priveste neefectuarea serviciilor, asigurandu-se astfel cresterea calitatii asistentei medicale.
Coplata va reprezenta contributia personala la plata serviciilor medicale, a medicamentelor si dispozitivelor, in momentul utilizarii efective a acestora.
Beneficii aduse de introducerea sistemului de coplata prin tichetul moderator pentru sanatate
1. Cresterea accesului la asistenta medicala la nivelul adecvat
2. Cresterea eficientei la nivelul sistemului de sanatate
3. Responsabilizarea cetatenilor pentru propria sanatate
4. Monitorizarea si transparenta cheltuielilor, astfel incat fraudarea sistemului sa fie mai dificila si mai usor de probat
5. Competitie in sistem pentru veniturile din tichete
6. Optiuni pentru reducerea efortului financiar al contribuabilului
7. Generarea in sistem a peste 700 milioane lei anual
8. Unitatile medicale isi suplimenteaza veniturile
9. Crearea conditiilor pentru dezvoltarea sistemului de asigurari private de sanatate
Unde se aplica coplata?
Sistemul de coplata se va aplica in medicina primara, la medicul de familie, la medicul specialist si in spitale, insa nu si pentru asistenta medicala de urgenta. Pentru contributia personala a serviciului medical pacientului i se va elibera un document numit tichet moderator pentru sanatate, prin care se face dovada realizarii actului medical si a platii acestuia.
Tichetele pentru sanatate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata tichetelor. Pentru aceste categorii cuantumul contributiilor urmeaza sa fie acoperite din fonduri publice.
Cat platim?
Tichetele pentru sanatate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata acestora. Contributiile pentru aceste persoane urmeaza sa fie acoperite din fonduri publice.
Contributia personala a cetatenilor prin tichetele pentru sanatate nu va depasi 600 RON/an.
Nivelul de contributie personala a cetateanului pentru tichetul de sanatate este acceptabil si suportabil din punct de vedere financiar. De exemplu:
Servicii de medicina primara
Servicii in ambulatoriu
Servicii spitalicesti
Pentru unele servicii paraclinice de asemenea se va incasa coplata:
La stabilirea preturilor pentru tichetele de sanatate au fost luate in considerare valori din tari care au avut un parcurs similar Romaniei si care au introdus mecanisme de plata suplimentara a serviciilor medicale, ca de exemplu Estonia, Croatia. De asemenea, in definirea sistemului a fost urmat exemplul unor tari din Europa de Vest care au o experienta consistenta in gestionarea contributiilor suplimentare.
Franta
Germania
Si in Europa de Est exista tari care au introdus coplata:
Estonia (introduse din 2002):
Croatia (introduse din 2005):
Cehia(introduse din 2008):
Bulgaria
Prin introducerea tichetelor pentru sanatate se vor genera in sistem aprox. 700 milioane de lei/anual, fonduri care vor ramane la furnizor (cabinet medical individual, spital sau alta unitate de sanatate) si care vor putea fi utilizate pentru cresterea calitatii serviciilor de sanatate. Noua masura va stimula competitia in sistem pentru atragerea de venituri suplimentare, pacientii avand posibilitatea de a alege medicii si spitalele care au dovedit responsbilitate si performanta . Astfel, se vor crea premise reale pentru cresterea calitatii asistentei medicale.
Ce servicii NU se vor plati?
Exemple:
De asemenea, pentru nastere nu se incaseaza coplata.
Cine nu plateste?
Categoriile de persoane pentru care coplata va fi suportata din alte surse (buget de stat), sunt urmatoarele:
virtutea unor legi specifice (revolutionari, persecutati politic, veterani de razboi, persoane cu handicap etc.), daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi precum si cele provenite din pensii
Se estimeaza ca peste 9 400 000 de persoane vor fi scutite de la plata tichetelor pentru sanatate.
Ce trebuie sa stim despre coplata?
Mecanismul de decontare de catre angajator a achizitiei de ochelari, in limita a 500 lei de persoana 11 Jun 2024 | 1024
Aplicarea unitara a prevederilor referitoare la acordarea zilelor libere pentru parintii din familiile monoparentale care isi supravegheaza copiii 15 Mar 2021 | 1340
Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de somaj tehnic 12 Jul 2020 | 1598
25 milioane lei pentru finantarea unor proiecte de cercetare privind limitarea extinderii si combaterea epidemiei de SARS-COV-2 28 Mar 2020 | 1225
Recomandari catre angajatori in scopul prevenirii raspandirii infectarii cu coronavirus 11 Mar 2020 | 2729
Consiliul Concurentei a sanctionat compania farmaceutica Roche Romania SRL pentru abuz de pozitie dominanta pe piata unor produse oncologice din Romania 23 Jan 2020 | 1195
Dreptul cetatenilor UE inactivi din punct de vedere economic de a fi afiliati la sistemul public de asigurari de sanatate al statului membru gazda Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Recunoasterea si aplicarea sporului pentru conditii de munca in domeniul sanatatii si asistentei sociale. Dispozitii legale incidente si paralizante Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Riscul persoanelor care comercializeaza produse expirate sau fara documente Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Cauza TATU revine in dezbaterea profesionistilor in drept Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018
Competenta este atrasa de obiect, iar nu de catre partile atrase in proces de catre reclamant sau de catre natura drepturilor care se pot naste ulterior in patrimoniul reclamantului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 14 din data de 10 ianuarie 2020
In cazul in care paguba a fost produsa de mai multi salariati este necesara chemarea in judecata a tuturor angajatilor responsabili de producerea prejudiciului produs Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti- Decizia civila nr. 2469 din data de 07 Mai 2019