din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1423 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana a publicat raportul privind starea justitiei din Romaniei

Comisia Europeana a publicat raportul privind starea justitiei din Romaniei

  Publicat: 23 Mar 2010       1993 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Potrivit comunicatului Comisie Europene, �la 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persistau anumite deficiente in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, care puteau impiedica aplicarea eficace a legislatiei, a politicilor si a programelor UE si puteau impiedica cetatenii romani sa beneficieze de drepturile depline conferite de calitatea de cetateni ai UE.

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Patru Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Formular tip cu caracter administrativ sau juridic folosit de societatile comerciale sau de institutii (spre exemplu, formular de buletin de mesagerii).
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Act normativ care cuprinde principiile si reglementarile referitoare la relatiile sociale avand ca obiect vanzarea si cumpararea marfurilor.
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Notificare prin care, in cadrul unui raport contractual, creditorul cere expres debitorului sa-si execute obligatia ajunsa la scadenta.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Sistem de supraveghere, prognoza, avertizare si interventie, care are �n vedere evaluarea sistematica a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu, �n scopul cunoasterii starii de calitate si semnificatiei ecologice a acestora, evolutiei si implicatiilor sociale ale schimbarilor produse, urmate de masuri care se impun.
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.

Prin urmare, in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare [1], Comisia si-a asumat obligatia de a sprijini Romania in vederea remedierii acestor deficiente, precum si de a verifica periodic progresele inregistrate in ceea ce priveste indeplinirea celor patru obiective de referinta stabilite in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei. Aceste obiective de referinta sunt interdependente si trebuie privite in mod unitar, ca parte a unei ample reforme a sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei, care necesita un angajament politic pe termen lung.


In ce mod prezinta Comisia progresele realizate de Romania?


In cadrul mecanismului de cooperare si verificare, Comisia publica rapoarte de doua ori pe an. Aceste rapoarte au la baza contributii ale autoritatilor romane, ale serviciilor Comisiei, ale expertilor din statele membre, ale expertilor tehnici, precum si ale societatii civile.


Ultimul raport, publicat la 22 iulie 2009, a oferit o evaluare ampla a progreselor inregistrate in indeplinirea fiecaruia dintre cele patru obiective de referinta. In acest raport, se sublinia faptul ca Romania a reactionat in mod eficace la ingrijorarile exprimate de Comisie in februarie 2009 si, pe baza realizarilor anterioare, a imprimat un nou impuls reformei, in special prin adoptarea noului Cod civil si a noului Cod penal. Aceste tendinte, insa, nu aveau inca un fundament solid si ramaneau fragmentate. Principalele provocari cu care se confrunta Romania sunt jurisprudenta contradictorie, capacitatea insuficienta a sistemului judiciar, amalgamul legislativ si, in special, lipsa unui sprijin neechivoc al tuturor partidelor politice pentru procesul de reforma.


Intrucat se considera ca a trecut prea putin timp de la prezentarea acestui raport pentru ca Romania sa poata remedia aceste deficiente, iar Comisia sa isi poata revizui evaluarea, prezentul raport se limiteaza la o actualizare factuala a progreselor inregistrate. In mod deliberat, acesta nu prezinta o evaluare detaliata a rezultatelor inregistrate in cadrul fiecarui obiectiv de referinta, ci prezinta un rezumat al modului in care a evoluat situatia de la jumatatea anului 2009.


Ce spune raportul de astazi?


Prezentul raport arata ca Romania nu a reusit sa mentina ritmul reformelor pe care si-l stabilise pana la jumatatea anului 2009.


Reforma judiciara a inregistrat rezultate modeste, iar, in ceea ce priveste situatia dificila a resurselor umane din sistemul judiciar, nu s-a observat nicio imbunatatire efectiva, capacitatea sistemului judiciar fiind in continuare pusa la incercare printr-o pierdere neta de personal. Din cauza perioadei electorale din a doua jumatate a anului trecut, s-a amanat dezbaterea in Parlament a proiectelor de lege privind Codul de procedura civila si Codul de procedura penala. Romania continua sa adopte masuri menite sa amelioreze consecventa jurisprudentei; cu toate acestea, nu s-a procedat inca la publicarea generala si continua a tuturor hotararilor judecatoresti. Au fost lansate, in schimb, alte initiative menite sa sporeasca eficienta procedurilor judecatoresti printr-o mai buna repartizare a volumului de munca al judecatorilor si prin transferarea sarcinilor administrative functionarilor din sistemul judiciar, insa deocamdata nu au putut fi inregistrate rezultate concrete in acest sens.


In ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei, raportul apreciaza rezultatele inregistrate de Directia Nationala Anticoruptie privind investigarea si judecarea cazurilor de coruptie la nivel inalt, rezultate care sunt in continuare convingatoare, si observa o consolidare continua a rezultatelor inregistrate de Agentia Nationala de Integritate in urmarirea administrativa a incompatibilitatilor, a conflictelor de interese si a averilor nejustificate. Datele privind masurile luate in vederea combaterii coruptiei la nivel local arata o crestere semnificativa a activitatii desfasurate de organele locale de urmarire penala. Ca raspuns la recomandarile formulate de Comisie, Romania a intreprins cateva masuri menite sa consolideze coordonarea si monitorizarea strategiei nationale anticoruptie pentru sectoarele vulnerabile si pentru administratia publica locala. In prezent, practicienii din domeniul juridic poarta discutii referitoare la un prim proiect al unui ghid destinat instantelor, care sa imbunatateasca consecventa, proportionalitatea si caracterul disuasiv al sanctiunilor aplicate in cazurile de coruptie. Cu toate acestea, intarzierile continue legate de judecarea cazurilor de coruptie la nivel inalt, la care se adauga inconsecventa si clementa de care dau dovada instantele in ceea ce priveste sanctiunile impuse, reprezinta in continuare provocari majore pentru Romania.


Care sunt urmatoarele etape?


Comisia solicita Romaniei sa confere o importanta nationala stabilirii unei cooperari stranse si constructive intre diversii actori politici si sistemul juridic pentru a sprijini reformele necesare. Romania trebuie sa isi intensifice, in special, eforturile menite sa asigure adoptarea rapida a proiectelor privind Codul de procedura civila si Codul de procedura penala, precum si legislatia de punere in aplicare si studiile de impact care se impun.


Comisia va continua sa acorde sprijin Romaniei in acest sens si va prezenta, in vara acestui an, o noua evaluare aprofundata a progreselor inregistrate.


Care sunt cele patru obiective de referinta stabilite pentru Romania?


In cadrul mecanismului de cooperare si verificare au fost stabilite, pentru Romania, urmatoarele obiective de referinta:


1. asigurarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, in special prin consolidarea capacitatii si a raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea si monitorizarea impactului noului Cod de procedura civila si a noului Cod de procedura penala;


2. infiintarea, dupa cum a fost prevazut, a unei agentii de integritate cu responsabilitati legate de verificarea averii, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, care sa emita hotarari cu caracter obligatoriu pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni cu caracter disuasiv;


3. pe baza progreselor inregistrate pana in prezent, continuarea realizarii unor anchete profesionale si impartiale pentru sesizarea cazurilor de coruptie la nivel inalt;


4. adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si de lupta impotriva coruptiei, in special in cadrul administratiei locale.


Raportul este disponibil pe urmatorul site Internet:


europa .eu/dgs/secretariat_general/cvm/index_ro.htm">http://ec.europa .eu/dgs/secretariat_general/cvm/index_ro.htm


1 :Decizia 2006/928/CE a Comisiei din 13decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare si de verificare a progresului realizat de Romania in vederea atingerii anumitor obiective de referinta specifice in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei (JO L 354, 14.12.2006, p. 56).



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    Raportul pe justitie    Justitie    Uniunea Europeana

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 725

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1491

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1186

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1092

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1637

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 1613



Articole Juridice

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019