Au fost verificati 676 operatori economici, descoperindu-se abateri de la prevederile legale la 461 dintre acestia (2 producatori, 6 importatori, 26 distribuitori si 427 vanzatori de produse cosmetice).
Pentru deficientele constatate, comisarii ANPC au aplicat 280 amenzi contraventionale, in valoare de 776.400 lei, dispunandu-se totodata oprirea definitiva de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 2912 lei si oprirea temporara de la comercializare pentru produse in valoare de 140 307 lei.
Deficiente constatate
1. Informarea consumatorilor - abatere constatata la 134 operatori economiciProdusele cosmetice pot fi puse pe piata numai daca pe recipient si pe ambalaj sunt inscriptionate vizibil, lizibil si cu caractere care nu se sterg usor, urmatoarele date: numele sau denumirea producatorului, sediul sau adresa producatorului din statul membru al Comunitatii Europene, tara de origine pentru produsele fabricate in afara Comunitatii Europene, continutul nominal in momentul ambalarii produsului, indicat in greutate sau in volum, data de minima durabilitate marcata prin sintagma a��A se folosi preferabil inainte dea��, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an si cu cifre arabe, iar in cazul in care produsele cosmetice au o durabilitate mai mare de 30 de luni, indicarea datei de minima durabilitate nu este obligatorie, pentru acestea mentiunile se completeaza cu indicarea PAO (perioada dupa deschiderea produsului cosmetic in care poate fi folosit in siguranta de catre consumatori) - precautiile speciale la utilizare, precum si informatiile speciale de avertizare pentru produsele cosmetice de uz personal, in special cele pentru coafura, functia produsului cosmetic, exceptand cazul in care aceasta rezulta din prezentarea produsului, numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului, lista ingredientelor, precedata de cuvantul a��ingredientea��.
Exemple:In judetul Ilfov se comercializau cosmetice pentru copii (pudra si spumant de baie) la care data minima de durabilitate nu era marcata corect. Pe ambalaj era trecuta mentiunea a��a se folosi inainte de: vezi EXPa�� fara ca data precedata de formula EXP sa fie inscrisa pe produs. Au mai fost descoperite produse (sampon pentru copii si crema coloranta pentru par) la care data de minima durabilitate era marcata prin EXP., fara sa contina sintagma obligatorie a��a se folosi preferabil inante dea��.In Bucuresti, se comercializau produse (fard de pleoape si obraz, ruj, rimel etc) fara a avea inscriptionate pe recipient si pe ambalaj numele sau denumirea importatorului si tara de origine a produsului.In judetul Alba se comercializau produse (parfum deodorant, diverse marci) la care informatiile de pe eticheta erau greu lizibile.In judetul Brasov se comercializau produse (pasta de dinti pentru copii) insotite de informatii speciale de utilizare si precautii speciale de utilizare intr-o forma greu lizibila. Alte produse (sapun cu glicerina pentru copii) erau comercializate fara elementele de informare pentru consumatori.In judetul Mehedinti se comercializau produse (balsam de buze si rimel) fara ca acestea sa aiba inscriptionat numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului.
2. Traducerea in limba romana a informatiilor pentru consumator - abatere constatata la 109 de operatori economici din diferite judete, printer care: Cluj, Ilfov, Galati.
3. Datele continute in dosarele cosmetice trebuie sa fie prezentate obligatoriu in limba romana, fara a exclude prezentarea si intr-o limba acceptata de autoritatile competente - abatere constatata la un operator economic din judetul Maramures.
4. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor Conform articolului 9 din Legea 148/2000 privind publicitatea, informatiile care se refera la oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, iar daca oferta speciala nu a inceput inca, data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice.Abatere constatata la 8 operatori economici din judetele Mures (produsele expuse la comercializare aveau reducere 50% fara a se indica perioada in care se aplica reducerea de prA�t sau fara sa se faca referire la stocul de bunuri disponibil), Vaslui (un operator economic practica reduceri de preturi fara a indica data de incepere sau de incetare a ofertei promotionale; in plus, existau la comercializare produse pentru copii sub 3 ani care aveau aplicate buline (abtibilduri) cu perioada de desfasurare a promotiei decembrie 2009 a�� ianuarie 2010 si cu indicarea pretului vechi (barat) alaturi de pretul nou; deoarece perioada promotiei incetase, produsele respective se comercializau cu pretul vechi care insa era barat), Mehedinti (pachetul promotional compus dintr-un deodorant si un gel de barbierit se comercializa avea aplicata o eticheta autocolanta cu mentiunea a��- 50% din pretul gelului de dusa�� fara ca in magazine sa se afle la comercializare gelul de dus la care se facea referire), Arges.
5. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu numarul de telefon INFO CONSUMATOR (telefonul consumatorului a�� apel gratuit) 0800 080 999, precum si adresa si numarul de telefon ale CJPC in a carui raza teritoriala se afla operatorul economic - abatere constatata la 46 operatori economici, din judetele Mehedinti, Caras-Severin
6. La 216 de operatori economici au fost depistate alte tipuri de abateri, cum ar fi: - neafisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, neafisarea si nerespectarea orarului de functionare, abatere constatata in judetul Galati;- comercializarea de produse cu data minima de durabilitate depasita (expirate), abatere constatata in judetele Constanta (produse expirate de 6-8 luni sau chiar de 1-2 ani,), Mehedinti (produse expirate de 3-5 luni). Toate aceste produse au fost oprite definitive de la comercializare.- neindicarea pretului pe unitatea de masura, abatere constatata in judetul Galati;- neafisarea preturilor la loc vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, abatere constatata in judetele Timis si Ilfov.
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice :
a��sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in cazul unei eventuale reclamatii; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie, cum ar fi tarabele sau persoane fizice a��cu sacosaa��;a��sa fie atenti la preturi; preturile mici sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele ; a��sa fie atenti la calitatea ambalajului, acesta trebuie sa fie plastifiat, corespunzator unui produs a��de luxa��; sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis a��de luxa��, ambalat in pungi de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere; a��sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;a��sa stie ca unii producatori si importatori a��de marcaa�� au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii ;a��sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE ;a��sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia a�� A se folosi preferabil inainte de a��, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe ;a��sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12 luni de ex); a��sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)...! a��sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare.
In privinta produselor cosmetice pentru copiii sub 36 de luni este necesara o atentie suplimentara:
a��alegerea produselor de catre parinti trebuie facuta functie de indicatiile de utilizare existente pe produs si/sau ambalaj si trebuie sa tina cont de urmatoarele caracteristici ale tesutului cutanat al copiilor: - maturitatea tesutului cutanat este atinsa in momentul nasterii sau uneori intr-un interval de la cateva ore pana la 4 saptamani;- flora microbiana colonizeaza pielea nou-nascutului,intr-un interval de la cateva ore la cateva zile, particularitatea pielii nou-nascutului este trecerea de la starea sterila la o stare colonizata in mod progresiv;- pH-ul este neutru si scade in primele zile de viata foarte repede, stabilizandu-se intre 4,5a��6, ceea ce permite mentinerea unei flore microbiene rezidente saprofite;a��utilizarea pastei de dinti cu continut de compusi ai fluorului se va realiza sub supravegherea adultilor; fluorul - F nu trebuie sa depaseasca 0,15% din cantitatea substantei utilizata ca ingredient;a��nu se vor utiliza la masajul bebelusilor produse cosmetice ce contin substante puternic volatile (camfor, eucaliptol si mentol) decat cu acordul medicului.
[Vatra MCP] Schimbarile vizate de Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 23 Feb 2022 | 1579
14 � 26.06.2021: ITM a aplicat amenzi de aproximativ 10 mil. de lei aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca 01 Jul 2021 | 2750
Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala 27 Mar 2021 | 1230
Inspectia Muncii a aplicat amenzi de peste 3 mil. de lei de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 55/2020 21 Oct 2020 | 1885
Peste 4500 de angajatori au fost verificati de inspectorii de munca in ultima saptamana 30 Sep 2020 | 1771
CNCD: Includerea criteriului de varsta la angajare incalca dreptul la egalitate de tratament 13 Aug 2020 | 1689
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
Transportatorii rutieri nu pot transfera unor terte persoane responsabilitatea de a respecta perioadele de conducere si perioadele de repaus ale conducatorilor auto Sursa: MCP Cabinet avocati
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
CEDO: Pfenning Distributie SRL impotriva Romaniei. Dreptul la un proces echitabil. Dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de doua ori Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
CEDO: Csiszer si Csibi impotriva Romaniei. Libertatea de intrunire si de asociere Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Procedurile de control ale ITM nu trebuie sa fie insotite de o sanctiune care sa fie atat de disproportionata fata de gravitatea incalcarii Pronuntaţă de: Judecatoria Campina - Sentinta civila nr. 1062 din data de 01 Aprilie 2019
Obligarea salariatului, conducator auto, la plata catre angajator a contravaloarii amenzii de circulatie aplicate salariatului in exercitarea atributiilor de serviciu. Raspunderea patrimoniala a salariatului. Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES � Sentinta civila nr. 3073/13.11.2020