Numarul total de someri la finele lunii decembrie, de 288.896 persoane, a scazut cu 680 de persoane fata de cel de la finele lunii anterioare.
Din totalul somerilor inregistrati, 62.004 au fost someri indemnizati si 226.892 neindemnizati. Numarul somerilor indemnizati a crescut cu 4.508 persoane, iar numarul somerilor neindemnizati a scazut cu 5.188 persoane fata de luna precedenta.
Ponderea somerilor neindemnizati in numarul total al somerilor (78,54%) a scazut fata de luna precedenta cu 1,61 pp.
Referitor la somajul inregistrat pe sexe, in luna decembrie 2018, rata somajului masculin a crescut fata de luna precedenta, de la 3,32% in luna noiembrie 2018 la 3,35%, iar rata somajului feminin a scazut de la 3,33 % in luna noiembrie 2018 la 3,27 %. Ecartul dintre cele doua rate ale somajului a fost la finele lunii decembrie a.c. de 0,08 pp.
Numarul somerilor femei la 31 decembrie 2018 era de 129.245 persoane, in timp ce numarul somerilor barbati era de 159.651 persoane .
Pe medii de rezidenta, numarul somerilor la finele lunii decembrie se prezinta astfel:84.607 someri provin din mediul urban si 204.289 someri provin din mediul rural.
Numarul de someri a scazut in 20 de judete si in municipiul Bucuresti, cele mai mari scaderi inregistrandu-se in judetele: Galati cu 684 persoane, Teleorman cu 443 persoane, Dambovita cu 433 persoane, Iasi cu 341 persoane si Bihor cu 272 persoane . In municipiul Bucuresti numarul de someri a scazut cu 66 persoane .
Numarul de someri a crescut in 21 de judete, cresterile inregistrandu-se in judetele: Constanta cu 341 someri inregistrati, Vaslui cu 328 someri inregistrati, Tulcea cu 247 someri inregistrati si Braila cu 242 someri inregistrati.
Rata somajului a scazut in 19 de judete si in municipiul Bucuresti, cele mai mari scaderi inregistrandu-se in judetele Galati cu 0,36 pp, Teleorman cu 0,30 pp, Giurgiu cu 0,28 pp, Dambovita cu 0,23 pp si Vrancea cu 0,16 pp. In municipiul Bucuresti rata somajului a scazut cu 0,01pp.
In judetele Ilfov si Bacau rata somajului a avut aceeiasi valoare ca luna anterioara.
Rata somajului a crescut in 20 judete, cresterile inregistrandu-se in judetele: Tulcea cu 0,29 pp, Vaslui cu 0,24 pp, Ialomita cu 0,22 pp, Braila cu 0,19 pp si Bistrita-Nasaud cu 0,17 pp.
Judetele cu cea mai mare pondere a somerilor neindemnizati in numarul total al somerilor sunt: Vaslui (89,43%), Iasi (88,91%), Buzau (87,73%), Dolj (87,19%), Galati (86,72%), Dambovita (86,04%), Teleorman (85,68%). In municipiul Bucuresti ponderea somerilor neindemnizati in numarul total al somerilor este de 87,28%.
Cele mai ridicate niveluri ale ratei somajului au fost atinse in judetele: Vaslui (8,41%), Mehedinti (7,67%), Teleorman (7,60%), Dolj (7,42%), Buzau (7,21%), Olt (6,27%), Galati (6,23%), si Bacau (5,97%).
Nivelul minim al ratei somajului in luna decembrie, de 0,68%, se inregistreaza in judetul Ilfov. Ecartul dintre nivelul de maxim si cel de minim al somajului este de 7,73 pp.
Referitor la structura somajului dupa nivelul de instruire, somerii fara studii si cei cu nivel de instruire primar au o pondere insemnata in totalul somerilor inregistrati in evidentele ANOFM (30,50%).
Somerii cu nivel de instruire gimnazial reprezinta 24,55% din totalul somerilor inregistrati, iar cei cu studii universitare 4,81 %.
In ceea ce priveste somajul de lunga durata, la finele lunii decembrie a.c., se aflau inregistrati in evidentele ANOFM 9.284 tineri cu varsta sub 25 de ani aflati in somaj de peste 6 luni (ceea ce reprezinta 27,25% din totalul somerilor cu varsta sub 25 de ani) si 108.876 adulti aflati in somaj de peste 12 luni, ponderea somerilor de lunga durata adulti in numarul total de someri adulti fiind de 42,72%.
In ceea ce priveste repartizarea somerilor inregistrati dupa nivelul de instruire si incadrarea in nivelul de ocupabilitate stabilit prin profilare la finele lunii decembrie, seaflau inregistrati in evidentele ANOFM 56.816 someri cu nivel de instruire primar, din care 86,97% sunt someri foarte greu ocupabili. Din cei 31.283 someri fara studii 88,04% sunt someri foarte greu ocupabili.
In cursul lunii decembrie 2018, numarul total de someri intrati in evidente a fost de 34.570 persoane, repartizat astfel:
-> 20.894 persoane - prin inscrieri noi, din care:
- 8.417 persoane inregistrate ca someri indemnizati proveniti din activitate;
- 454 persoane inregistrate ca someri asimilati cu indemnizatie egala cu 50% din indicatorul social de referinta prevazut de lege (absolventi de invatamant);
- 12.023 persoane inregistrate ca someri neindemnizati;
-> 13.676 persoane - prin reinnoiri de cereri de loc de munca si reactivari de drepturi banesti, din care:
- 2.964 reactivari de drepturi;
- 10.712 reactualizari de cereri de loc de muncaale somerilor neindemnizati.
Analizand intrarile totale de someri din luna de raportare cu cele inregistrate in luna anterioara, observam ca numarul aferent lunii decembrie e a scazut cu 12.315 persoane, de la 46.885 in luna noiembrie 2018 la 34.570 in luna decembrie.
In cursul lunii decembrie 2018 au iesit din evidentele agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti, un numar total de 35.241 de someri, astfel:
- prin incadrare in munca 14.546 persoane;
- din categoria somerilor indemnizati ca urmare a suspendarilor, incetarilor de drepturi banesti - diferite situatii (pensionari, plecari in strainatate, decese etc.) - 8.073 persoane;
- din categoria somerilor neindemnizati, care nu solicita mentinerea cererii de loc de munca - 12.622 persoane .
Numarul somerilor iesiti din evidenta a fost mai mic in luna decembrie fata de luna noiembrie a.c. cu 12.246 persoane, o scadere semnificativa inregistrandu-se in cazul iesirilor pe motiv ca nu mai solicita mentinerea in evidenta (7.089 de persoane mai mult decat in luna precedenta), precum si prin incadrare in munca (7.030 de persoane mai mult decat in luna precedenta).
Pentru interpretarea corecta a indicatorilor, facem urmatoarele precizari metodologice:
Somer inregistrat, conform prevederilor Legii nr. 76/2002 privind asigurarile pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca cu modificarile si completarile ulterioare este persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
- este in cautarea unui loc de munca de la varsta de minimum 16 ani si pana la indeplinirea conditiilor de pensionare;
- starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
- nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca, in vigoare;
- este disponibila sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca
- se inregistreaza la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta ori la alt furnizor de servicii de ocupare, care functioneaza in conditiile prevazute de lege, in vederea obtinerii unui loc de munca .
Somer de lunga durata - persoana care este somer pe o perioada mai mare de 12 luni, in cazul persoanelor cu varsta de minimum 25 de ani si pe o perioada de 6 luni in cazul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 16 ani si pana la implinirea varstei de 25 de ani.
Numar someri inregistrati (S ANOFM) reprezinta atat somerii indemnizati (someri beneficiari de indemnizatie cu experienta in munca si someri beneficiari de indemnizatie de somaj fara experienta in munca/ absolventi de invatamant), cat si someriineindemnizati (fara a beneficia de indemnizatie de somaj) si se calculeaza pe baza datelor din documentele primare si evidentelor din baza de date a agentiilor teritoriale pentru ocuparea fortei de munca .
Rata somajului inregistrat(R ANOFM) se determina ca raport intre numarul somerilor inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti (indemnizati si neindemnizati) la finele lunii de referinta si populatia activa civila.
Populatia activa civila (Pac) reprezinta oferta potentiala de forta de munca si gradul de ocupare a populatiei cuprinzand populatia ocupata civila si somerii inregistrati. Indicatorul se determina anual de catre Institutul National de Statistica prin balanta fortei de munca la nivel de tara, regiune de dezvoltare si judet.
Inregistrarea in evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de munca a absolventilor de invatamant, promotia 2024 12 Jun 2024 | 797
OUG privind reducerea timpului de munca, acordarea unor indemnizatii pentru zilieri si sezonieri, precum si incurajarea telemuncii 09 Aug 2020 | 1817
Angajatii companiilor care isi intrerup activitatea din cauza aparitiei unor cazuri de infectare cu SARS-CoV-2 vor primi indemnizatie de somaj tehnic 29 Jul 2020 | 1671
In ce conditii se acorda ajutorul de somaj absolventilor promotiei 2020 23 Jul 2020 | 1602
Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de somaj tehnic 12 Jul 2020 | 1597
Absolventii institutiilor de invatamant in varsta de minimum 16 ani pot beneficia de o indemnizatie de somaj in cuantum de 250 lei/ luna 13 Jun 2020 | 1207
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice Sursa: MCP Cabinet avocati
Demisia - drept unilateral al salariatului. Mecanism juridic si consecinte Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dialogurile MCP (V) � Legea Kurzarbeit (a somajului tehnic). Avantaje si lipsuri Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Temeinicia concedierii care in aparenta nu are la baza motive care tin de persoana salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Rambursarea retroactiva a somajului eronat de catre autoritatea publica Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati