In vederea efectuarii analizei de neconstitutionalitate, Avocatul Poporului a examinat ansamblul reglementarilor referitoare la conditiile de ocupare a functiilor si demnitatilor publice din cadrul celor trei puteri organizate in cadrul democratiei constitutionale a�� legislativa, executiva si judecatoreasca.
Astfel, Avocatul Poporului a constatat lipsa de coerenta legislativa in stabilirea unor criterii de integritate clare, obiective si general valabile pentru ocuparea functiilor apartinand celor trei puteri organizate in cadrul democratiei constitutionale, aspect de natura sa aduca atingere principiului echilibrului puterilor in stat; lipsa de previzibilitate a sintagmei "nu au suferit condamnari penale"; lipsa unui tratament juridic diferentiat aplicabil unor persoane care nu se afla in situatii analoge, in speta, persoanele condamnate pentru infractiuni savarsite cu intentie, pe de o parte, si persoanele condamnate pentru infractiuni savarsite din culpa, pe de alta parte .
Potrivit Avocatului Poporului, Constitutia consacra dreptul legiuitorului de a stabili conditiile concrete de ocupare si exercitare a unei functii, insa, in procesul de elaborare a actelor normative, Parlamentul are obligatia de a respecta principiile constitutionale si de a adopta, in consecinta, un sistem legislativ coerent, armonios, coordonat si eficient, care sa asigure respectarea principiului constitutional al echilibrului puterilor a�� legislativa, executiva si judecatoreasca a�� in cadrul democratiei constitutionale.
"Este de necontestat faptul ca o persoana care urmeaza sa ocupe o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat trebuie sa indeplineasca anumite cerinte de integritate, legalitate si corectitudine menite sa consolideze increderea cetatenilor in autoritatile statului, insa cadrul legislativ ce guverneaza conditiile de accedere la o functie trebuie sa fie unul coerent, predictibil si unitar, aplicabil tuturor reprezentantilor celor trei puteri organizate in cadrul democratiei constitutionale. Separatia puterilor in stat nu inseamna lipsa unui mecanism de control intre puterile statului; dimpotriva, presupune existenta unui control reciproc, precum si realizarea unui echilibru de forte intre acestea", se arata in comunicatul citat.
Avocatul Poporului sustine ca un asemenea echilibru nu poate fi realizat decat prin existenta unui sistem coerent menit sa asigure conditii de integritate general valabile in exercitarea functiilor apartinand acestor trei puteri si aceasta cu atat mai mult cu cat, in conformitate cu prevederile actuale ale Constitutiei, in procesul de desemnare a prim-ministrului si de numire a Guvernului, au un rol esential atat presedintele Romaniei, cat si Parlamentul .
Sursa citata face referire la Decizia nr. 799/2011 a Curtii Constitutionale potrivit careia principiul echilibrului puterilor in stat trebuie aplicat, in egala masura, in modul de atribuire si de exercitare a competentelor tuturor autoritatilor publice, inclusiv a celor care fac parte din aceeasi putere . In context, Avocatul Poporului observa ca, "in legislatia interna, chiar in cadrul aceleiasi puteri si anume cea executiva (exercitata potrivit sistemului constitutional romanesc de presedinte si de Guvern) exista diferente de tratament juridic in ceea ce priveste conditiile de ocupare a acestor demnitati si implicit a criteriilor de integritate necesar a fi indeplinite".
In consecinta, arata Avocatul Poporului, legiuitorul va trebui sa reexamineze dispozitiile art. 2 din Legea nr. 90/2001 "in sensul identificarii unui raport de proportionalitate intre conditiile ocuparii unei functii publice si scopul urmarit prin solutia legislativa si anume exercitarea functiei de membru al Guvernului de catre o persoana desemnata sa puna in aplicare Programul de guvernare acceptat de Parlament".
De asemenea, Avocatul Poporului observa ca art. 2 din Legea nr. 90/2001 si, in special, sintagma "nu au suferit condamnari penale" incalca principiul previzibilitatii "consacrat la nivel constitutional de art. 1 alin. (5) potrivit caruia `In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie`. Totodata, indica sursa citata, sintagma "nu au suferit condamnari penale" poate suporta interpretari diferite.
Avocatul Poporului aminteste faptul ca, in jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a creat premisele interpretarii sintagmei "discriminare intemeiata pe orice alta situatie/imprejurare" ca atragand obligatia statului de a introduce in legislatie exceptii corespunzatoare de la regula restrictionarii accesului persoanelor condamnate la o anumita functie, astfel incat sa fie respectat principiul non-discriminarii, in conditiile impunerii unor restrictii rezonabile.
"In esenta, in speta amintita, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a interpretat ca aplicarea principiului discriminarii `in oricare alta situatie` include si non-discriminarea pe motive de cazier judiciar. In cauza mentionata, Curtea a retinut ca reclamantul a fost tratat diferit de celelalte persoane care au aplicat pentru acest post din cauza statutului sau de persoana condamnata", se arata in comunicatul transmis de Avocatul Poporului.
ICCJ (RIL): Termenul de preaviz incepe sa curga din ziua urmatoare comunicarii notificarii de preaviz si se implineste in ultima zi a termenului 20 May 2024 | 596
CCR: Sanctionarea cu revocarea din functie a Avocatului Poporului trebuie sa aiba la baza criterii obiective 30 Jun 2021 | 1242
RIL: locurile de munca ale personalului din serviciile de anatomie si prosectura si ale personalului disciplinelor universitare de anatomie - incadrate ex lege in categoria locurilor de munca in conditii deosebite 15 Oct 2019 | 1561
Parlamentul a numit in functie noul Avocat al Poporului 28 Jun 2019 | 744
RIL: Decizia ICCJ nr. 9/2019 privind incadrarea in conditii speciale de munca a activitatii desfasurate in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran 30 Mar 2019 | 992
Tribunalul Bucuresti anunta protest: toate dosarele care au termen in intervalul 28 februarie - 7 martie, cu exceptia urgentelor, vor fi amanate 28 Feb 2019 | 1788
Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024 Sursa: MCP avocati
Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii � pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala Sursa: Irina Maria Diculescu
Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate Sursa: EuroAvocatura.ro
Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert � aspecte de constitutionalitate si previzibilitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Decizia nr. 30/2020 privind examinarea recursului in interesul legii privind cauza reala si serioasa a concedierii. Selectarea salariatilor ce ar urma a fi concediati Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Concedierea pe durata in care femeia salariata este gravida Pronuntaţă de: Decizia Curtii Constitutionale nr. 1/2020
ICCJ: Contractul privind serviciile financiare incheiat la distanta constituie titlu executoriu in lipsa semnaturii olografe sau a semnaturii electronice extinse Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
ICCJ: Cu privire la rezolvarea aspectelor accesorii divortului, instanta de judecata poate consfinti acordul de mediere avand acest obiect. Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ