din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2269 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Modificarile aduse Legii educatiei de OUG 49/2014

Modificarile aduse Legii educatiei de OUG 49/2014

  Publicat: 03 Jul 2014       4145 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
In sedinta de Guvern din data de 26 iunie a fost adoptata OUG nr. 49/2014. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 486 din data de 30 iunie 2014 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative.

Instrumente financiare prin care Uniunea Europeana actioneaza pentru eliminarea disparitatilor economice si sociale intre regiuni, in scopul realizarii coeziunii economice si sociale.
Solutie dispusa de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Act adoptat de organele de stat,
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.

Ordonanta de urgenta a Guvernului 49/2014, printre altele, reglementeaza urmatoarele modificari ale Legii educatiei nationale:



  1. Posibilitatea organizarii celei de-a treia sesiuni a examenului de Bacalaureat.

  2. Introducerea posibilitatii de a pregati absolventii de clasa a XII-a, care nu au promovat Bacalaureatul, prin meditatii institutionalizate, care pot fi organizate in licee sau institutii de invatamant superior. Pentru prima data li se acorda sprijin concret acestor elevi. Plata profesorilor va putea fi asigurata fie din finantarea de baza, fie din alte surse de finantare, precum programe pe fonduri structurale accesate de MEN.

  3. Posibilitatea prelungirii invatamantului profesional, peste limita de 3 ani, daca agentul economic organizator al programului considera necesara aceasta masura . O asemenea situatie va fi reglementata printr-un ordin de ministru referitor la structura planului de invatamant.

  4. Parte a invatamantului tertiar, non-universitar, invatamantul postliceal poate fi organizat in scoli postliceale/colegii postliceale, in cadrul liceelor cu personalitate juridica sau in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate.

  5. Programul ``A doua sansa", adresat persoanelor care nu au frecventat scoala sau care au abandonat scoala si au depasit limita de varsta pentru incadrarea in invatamantul obligatoriu, se extinde pe toate nivelurile de invatamant preuniversitar obligatoriu, nu doar la nivel gimnazial, asa cum in mod gresit era specificat in LEN 1/2011.

  6. Elevii nu vor mai fi obligati sa plateasca pentru eliberarea actelor de studii.

  7. Norma didactica pentru cadrele didactice cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I si cel din corpul profesorilor mentori, se poate reduce cu 2 ore, saptamanal (de la 18 la 16 ore), fara diminuarea salariului.

  8. Anual, la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar, se realizeaza evaluarea personalului didactic de predare si didactic auxiliar, in baza unei metodologii stabilite de MEN.

  9. Titularizarea cadrelor didactice se face pe baza unui concurs organizat de inspectoratele scolare, cu metodologie elaborata de MEN.

  10. Studentii care intra in sistemul de invatamant superior romanesc, in baza unor acorduri internationale, vor avea posibilitatea inmatricularii si dupa 1 octombrie (se refera la cazuri exceptionale). Universitatea isi va putea, astfel, suplimenta locurile cu pana la 10% din capacitatea de scolarizare. Precizam ca o astfel de procedura exista in toate universitatile din strainatate.

  11. S-a reglementat existenta doctoratului cu frecventa redusa. Aceasta forma de invatamant ii are in vedere pe doctoranzii care, in acelasi timp, au un loc de munca (in prezent, sunt multi doctoranzi in aceasta situatie) si nu pot participa la toate activitatile didactice aferente, asa cum o fac aceia de la locurile bugetate sau care beneficiaza de burse. Precizam ca forma de invatamant doctorat cu frecventa redusa exista si in universitati celebre din occident.

  12. Recunoasterea masteratului didactic, in paralel cu modulele I si II de Psihopedagogie.

  13. In vederea cresterii performantelor, institutiile de invatamant superior pot infiinta, singure sau prin asociere, societati comerciale, fundatii, asociatii sau unitati de invatamant preuniversitar, cu aprobarea Senatului universitatilor si in conditiile legii.

  14. Clarificarea modului de functionare a Consiliului de Administratie la nivelul unitatilor de invatamant, astfel, presedintele Consiliului de Administratie va fi directorul, iar la sedintele acestui consiliu vor fi invitati reprezentanti ai sindicatelor. Dupa caz, daca tematica o cere, vor fi prezenti si reprezentanti ai elevilor.

  15. Deblocarea procesului decizional in Consiliul de Administratie: deciziile pot fi luate si in prezenta a jumatate plus unu din membri, in acest caz fiind necesar votul a doua treimi din membrii Consiliului de Administratie. Precizam ca aceasta completare a legii a fost necesara ca urmare a faptului ca in multe unitati de invatamant nu se putea constitui Consiliul de Administratie, conform prevederilor initiale din LEN 1/2011.

  16. Reglementarea numirii directorilor. Formula prevazuta de Ordonanta asigura un echilibru intre corpul profesoral, Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant, autoritatile locale, reprezentantii parintilor si inspectoratul scolar. Inspectoratul scolar are obligatia sa coordoneze procesul de ocupare a posturilor de conducere, dar in comisie exista numai un reprezentant al inspectoratului. Ceilalti membri sunt desemnati de Consiliul profesoral, Consiliul de Administratie al scolii si autoritatile locale. Aceasta formula a fost discutata si acceptata de toate partile implicate.

  17. In vederea accesarii fondurilor europene, acolo unde autoritatile locale solicita, cluburile si palatele copiilor pot trece, prin Hotarare de Guvern, in administrarea acestora, ceea ce presupune ca toate cheltuielile de capital sa revina autoritatilor locale.




Citeşte mai multe despre:    Legea educatiei nationale    OUG 49/2014    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Ministrerul educatiei si cercetarii a aprobat infiintarea de centre de excelenta in fiecare judet si in municipiul Bucuresti
06 Nov 2020 | 1857

Guvernul a deblocat decontarea transportului elevilor
06 Feb 2020 | 1280

CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala
19 Oct 2019 | 1158

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 9 septembrie 2019
10 Sep 2019 | 829

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 31 iulie 2019
31 Jul 2019 | 946

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 24 iulie 2019
24 Jul 2019 | 1008



Articole Juridice

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila

Hotararea CEDO din 3 martie 2020 in Cauza Convertito si altii impotriva Romaniei. Cererea priveste anularea diplomelor de licenta
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019