Mecanismul unic de rezolutie ar garanta ca, in cazul in care, in pofida unei supravegheri mai stricte, o banca a carei activitate face obiectul mecanismului unic de supraveghere s-ar confrunta cu dificultati grave, rezolutia sa ar putea fi gestionata in mod eficient, reducand la minimum costurile suportate de contribuabili si de economia reala.Presedintele Comisiei, dl JosA� Manuel Barroso, a declarat: ``Cu aceasta propunere, sunt intrunite toate elementele necesare pentru instituirea unei uniuni bancare menite sa consolideze bazele acestui sector, sa restabileasca increderea si sa remedieze fragmentarea pietelor financiare. Am convenit deja asupra unui mecanism european comun de supraveghere pentru bancile din zona euro si pentru alte state membre care doresc sa participe la acesta. Propunerea de astazi il completeaza cu un sistem unic puternic si integrat pentru solutionarea situatiei bancilor aflate in dificultate majora. Nu putem elimina riscul unor viitoare falimente bancare, dar, datorita mecanismului unic de rezolutie si Fondului de rezolutie, bancile, si nu contribuabilii europeni, ar trebui sa fie cele care sa isi asume, in viitor, responsabilitatea pierderilor.``Dl Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: ``Am vazut cum crizele bancare se pot extinde rapid dincolo de granite, subminand increderea si plasand-o pe traiectoria unei spirale descendente in intreaga zona euro. De asemenea, am vazut cum prabusirea unei banci transfrontaliere importante poate avea drept consecinta o situatie complexa si confuza: rezolutia bancii Dexia nu este un model de urmat. Avem nevoie de un sistem in cadrul caruia sa se poata lua decizii in mod rapid si eficient, evitandu-se aparitia indoielilor cu privire la impactul asupra finantelor publice, si ale carui norme sa creeze un climat de siguranta in cadrul pietei. Conform propunerii de astazi privind un mecanism unic de rezolutie, garantarea faptului ca supravegherea si rezolutia sunt aliniate la nivel central, asigurandu-se, totodata, implicarea tuturor actorilor nationali relevanti, si sustinute printr-un mecanism corespunzator de finantare a rezolutiei, va permite gestionarea cu mai multa eficacitate a crizelor bancare in uniunea bancara si va contribui la ruperea legaturii dintre crizele datoriei suverane si bancile aflate in dificultate majora``.Prevederile mai stricte aferente cadrului de supraveghere al mecanismului unic de supraveghere, precum si cerintele prudentiale consolidate (a se vedea MEMO/13/272) vor imbunatati siguranta bancilor. Cu toate acestea, riscul ca o banca sa se confrunte cu o problema grava in ceea ce priveste lichiditatile sau solventa nu poate fi niciodata exclus in totalitate. Supravegherea si rezolutia bancara trebuie sa fie aliniate si realizate la acelasi nivel central pentru a reduce incertitudinea si a impiedica producerea fenomenului de panica bancara si aparitia efectului de contagiune a altor parti ale zonei euro.Mecanismul unic de rezolutie propus ar aplica, in cadrul uniunii bancare, normele de fond in materie de redresare si rezolutie bancara (a se vedea IP/12/570), care urmeaza sa fie adoptate in scurt timp . Consiliul ministrilor de finante din UE a ajuns la un acord privind o abordare generala referitoare la aceste norme noi (MEMO/13/601) la data de 27 iunie, iar Comisia pentru afaceri economice si monetare a Parlamentului European a adoptat un raport pe aceasta tema la data de 20 mai. Negocierile intre Consiliu si Parlamentul European urmeaza sa inceapa in curand, iar in aceasta toamna ar trebui sa se ajunga la un acord final referitor la Directiva privind redresarea si rezolutia institutiilor bancare.Mecanismul unic de rezolutie ar functiona dupa cum urmeaza:
Rolul Comisiei s-ar limita la decizia de a declansa procedura de rezolutie bancara si la decizia privind cadrul de reglementare, asigurandu-se astfel coerenta cu piata unica si cu normele UE privind ajutoarele de stat si garantandu-se independenta si responsabilitatea intregului mecanism.In cadrul Consiliului European din 27-28 iunie, liderii UE si-au stabilit obiectivul de a ajunge la un acord privind mecanismul pana la sfarsitul anului 2013, astfel incat acesta sa poata fi adoptat inainte de incheierea actualei legislaturi a Parlamentului European, in 2014. Astfel, mecanismul ar putea fi aplicat incepand din ianuarie 2015, simultan cu Directiva privind redresarea si rezolutia institutiilor bancare.Inainte de intrarea in vigoare a normelor propuse, orice criza bancara ar fi gestionata in continuare pe baza regimurilor nationale. Cu toate acestea, regimurile respective tind sa se apropie din ce in ce mai mult de principiile convenite ale rezolutiei, si anume repartizarea pierderilor bancare intre actionari si creditori, in loc ca acestea sa fie suportate de catre contribuabili. Acest obiectiv se realizeaza, pe de o parte, datorita orientarilor revizuite privind ajutoarele de stat acordate bancilor, care au fost adoptate, de asemenea, astazi (a se vedea IP/13/672), si, pe de alta parte, datorita posibilitatii de recapitalizare directa a bancilor prin Mecanismul european de stabilitate. Ambele necesita o asumare corespunzatoare a sarcinilor de catre investitorii privati ai unei banci, aceasta fiind o conditie prealabila pentru acordarea sprijinului public din resurse nationale si din fondurile Mecanismului european de stabilitate.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 707
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1486
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1181
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1085
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1631
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1588
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019