``In ceea ce priveste lucrarile Comisiei pentru revizuirea Constitutiei, am avansat destul de mult - au fost doua zile de lucru. Practic, sunt aproape gata primele doua titluri ale Constitutiei - Titlul 1, privitor la principiile generale, si cel de al doilea, privitor la drepturi si libertati fundamentale. Am vazut o serie de neclaritati, chiar de confuzii in relatari publice despre lucrari si as vrea sa le lamuresc. Mai intai, exista propuneri care s-au respins nu pe fond ci pentru ca nu s-a socotit de catre comisie ca locul lor este la pozitia respectiva. De pilda, un subiect despre care s-a discutat mai mult a fost cel privitor la rolul bisericii ortodoxe in istoria Romaniei, in evolutia si pentru identitatea poporului roman . S-a respins, intr-adevar, un articol care fusese propus, un amendament care-l propunea ca articol . S-a respins cu o larga majoritate dintr-un motiv legat de forma . Foarte probabil continutul, ideea acestui articol va fi introdusa intr-un preambul pentru ca, intre timp, s-a convenit ca aceasta Constitutie revizuita va avea un preambul, spre deosebire de celelalte forme - si, de fapt, pentru prima data - ale Constitutiei Romaniei. In acest preambul astfel de judecati de valoare isi vor gasi locul si nu, cum a apreciat comisia, in articolele propriu-zise ale Constitutiei care fac trimitere la libertati, la indatoriri, la institutii si asa mai departe.S-au facut, in opinia mea, pasi foarte importanti inainte si exista deja modificari ale unor articole constitutionale, ca si aparitia unor articole noi care sunt semnificative si care aduc la zi, aduc intr-o forma foarte avansata, Constitutia Romaniei, mai ales sub aspectul drepturilor cetatenesti, drepturilor individuale si garantarii lor.As spune, inainte de toate, ca acesta este un lucru pe care il salut. Dupa cum reprezentantii presei care au participat in permanenta la lucrari au putut constata, lucrarile se desfasoara in spirit foarte deschis, foarte sobru, foarte aplicat fara derapaje demagogice si politicianiste, fara partizanat absurd atunci cand se discuta despre principii generale de nivel constitutional. Nu este lipsit de importanta in sensul acesta ca pana in prezent, zdrobitoarea majoritate a deciziilor, fie de admitere a unor amendamente, fie de respingere, au fost luate cu unanimitate sau cu mare majoritate. Putem vorbi cel putin de decizii consensuale, pana in acest moment. Vor veni si momente in care nu vom mai avea, probabil, un astfel de consens dar deocamdata - ceea ce este important - pot vorbi de un consens in directia intaririi si diversificarii drepturilor si libertatilor cetatenesti, pentru intarirea si garantarea acestora. Cred ca este un lucru bun, de care toti cetatenii Romaniei vor putea profita.Au mai existat articole care starnesc interes special. Astazi voi mentiona un lucru care mi se pare foarte important si care aseaza la nivel constitutional pentru prima data regimul juridic egal intre creantele statului si contributiile fiscale ale cetatenilor, ale companiilor, ale tuturor institutiilor. Pana acum s-a invocat de foarte multe ori faptul ca nu exista un regim juridic egal de responsabilitate a statului ca si a companiilor private.De asemenea, e vorba de cateva amendamente care au intarit dreptul de aparare si egalitate procesuala pentru ca, in toti acesti ani in care am acumulat experienta pe baza careia am ajuns la concluzia ca e nevoie de o revizuire a Constitutiei, s-a remarcat ca acest principiu trebuie intarit explicit in Constitutie pentru ca ceea ce inseamna egalitatea de mijloace sau egalitatea intre acuzare si aparare in procesul penal sa fie stipulat.Exista, de asemenea, o largire a prevederilor constitutionale impotriva discriminarilor de orice fel, de pilda legate de orientarea sexuala. Exista, de asemenea, multe articole care introduc categorii noi de drepturi, exista formule prin care responsabilitatea statului pentru protejarea acestor drepturi sa fie mult mai clara.Exista, iata, si o noutate, si anume, atunci cand vorbim despre responsabilitatea statului in urma unor decizii gresite din motive de rea credinta sau de grava neglijenta a unor magistrati - evident statul are responsabilitate - exista si dreptul ca statul sa se indrepte impotriva celor care s-au facut vinovati de rea credinta sau grava neglijenta . Este cazul unor sentinte date la CEDO in care cetateni romani nedreptatiti au fost despagubiti de statul roman in urma unor erori judiciare, situatie in care, de fapt, toti ceilalti cetateni suporta asta si nu cel care a gresit.In fine, as mai mentiona faptul ca s-a pus in discutie o chestiune care ii priveste pe toti cetatenii tarii cu drept de vot, respectiv varsta la care sa ai dreptul sa alegi si sa fii ales. Colega noastra deputata Alina Gorghiu si alti colegi au sustinut scaderea pragului de varsta la 16 ani. Nu a fost adoptata in comisie aceasta propunere.De asemenea, s-a sustinut scaderea pragului de varsta cat priveste dreptul de a fi ales, de la 23 la 21 de ani, ceea ce, de fapt, in multe tari europene exista. Nici aceasta propunere nu a trecut dar votul a fost destul de echilibrat si s-ar putea ca in plen aceasta formula sa nasca o dezbatere foarte serioasa.``
SRJ MediaSind: TVR impune o procedura ilegala si imorala pentru a concedia angajatii incomozi 11 Mar 2020 | 1206
CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala 19 Oct 2019 | 1150
CCR: dispozitiile art. 62 alin. (1) si (3) din Legea notarilor publici (in forma anterioara) sunt neconstitutionale 09 Oct 2019 | 1385
CCR: reluarea cauzei din faza judecatii in prima instanta ca urmare a redeschiderii procesului penal pentru persoanele condamnate judecate in lipsa - neconstitutionala 09 Oct 2019 | 1003
CCR: Excluderea barbatului condamnat care are copil mai mic de un an de la posibilitatea amanarii pedepsei inchisorii/detentiunii pe viata este neconstitutionala 25 Sep 2019 | 874
CCR: Refuzul Presedintelui de a numi ministri interimari la propunerea primului-ministru este neconstitutional 18 Sep 2019 | 1140
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Nemotivarea deciziei de concediere. Protectia salariatilor impotriva concedierilor abuzive Sursa: MCP avocati
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor? Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Legalitatea platii esalonate a drepturilor salariale obtinute prin hotarari judecatoresti Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021