Potrivit dreptului UE, fiecare stat membru instituie o unitate de informatii financiare (UIF) pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului. Institutiile de credit au obligatia de a transmite informatiile privind operatiunile suspecte catre UIF din statul membru unde sunt situate. Asadar, o institutie de credit care are sediul pe teritoriul unui stat membru si presteaza servicii in alt stat membru, va transmite informatii catre UIF din statul unde are sediul . Dreptul UE permite statelor membre sa adopte o legislatie nationala mai stricta pentru atingerea obiectivelor urmarite (respectiv prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului).Cererea preliminara a fost formulata de o instanta din Spania. Potrivit legislatiei spaniole, institutiile de credit care presteaza servicii in Spania, chiar daca nu au sediul in acest stat, sunt obligate sa transmita informatii cu privire la operatiunile derulate catre UIF din Spania. In cadrul unui litigiu national, s-a ridicat problema daca o astfel de reglementare este conforma cu libertatea de prestare a serviciilor.In raspuns, Curtea a aratat ca ``Articolul 22 alineatul (2) din Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si finantarii terorismului trebuie interpretat in sensul ca nu se opune reglementarii unui stat membru care impune institutiilor de credit sa comunice informatiile solicitate in temeiul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului direct unitatii de informatii financiare a acestui stat atunci cand institutiile respective isi desfasoara activitatile pe teritoriul national in regim de libera prestare a serviciilor, in masura in care aceasta reglementare nu compromite efectul util al directivei mentionate, precum si al Deciziei 2000/642/JAI a Consiliului din 17 octombrie 2000 privind modalitatile de cooperare intre unitatile de informatii financiare ale statelor membre in privinta schimbului de informatii``.Curtea a aratat totodata ca art. 56 TFUE privind libera prestare a serviciilor nu se opune unei astfel de interpretari ``daca este justificata de un motiv imperativ de interes general, este de natura sa garanteze realizarea obiectivului pe care il urmareste, nu excede ceea ce este necesar pentru a-l atinge si se aplica in mod nediscriminatoriu, aspecte care trebuie verificate de instanta nationala``.Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene se inscrie in linia observatiilor depuse de Guvernul Romaniei, prin Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
CJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020 30 Apr 2020 | 1702
Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE 23 Mar 2020 | 1246
Consecintele retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeana asupra Curtii de Justitie a Uniunii Europene 04 Feb 2020 | 1134
Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019 12 Jun 2019 | 1388
Curtea de Justitie a Uniunii Europene si Tribunalul au stabilit un record de productivitate in anul 2018 29 Mar 2019 | 1103
CCR. Femeile care indeplinesc conditiile de pensionare pot solicita continuarea prestarii muncii pana la 65 de ani 10 Nov 2018 | 1618
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar) Sursa: Av. Iulian Gales
CEDO: Mihancea impotriva Romaniei. Dreptul la un proces echitabil. Accesul la o instanta Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Caracterul abuziv al sintagmei "dobanda de referinta variabila care se afiseaza la sediile bancii". Contract de credit Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 310 din 11 februarie 2016
Actiune in constatarea nulitatii absolute a unor clauze contractuale. Contract de credit Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 441 din 2 martie 2016
Limitele de judecata ale cererii de apel Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 721 din 4 martie 2015