CAPITOLUL I Context general 1.1. Dezvoltarea serviciilor sociale Serviciile sociale reprezinta o forma de suport activ pentru familiile si comunitatile aflate in dificultate. Serviciile sociale sunt definite drept un ansamblu complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, in vederea prevenirii si depasirii unor situatii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenta, pentru prezervarea autonomiei si protectiei persoanei, pentru prevenirea marginalizarii si excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale si in scopul cresterii calitatii vietii. 1.2. Obiectivele programului de interes national "Dezvoltarea retelei nationale de camine pentru persoanele varstnice" Programul de interes national "Dezvoltarea retelei nationale de camine pentru persoanele varstnice", denumit in continuare program, a fost elaborat in scopul facilitarii accesului la servicii de asistenta si ingrijire in regim rezidential pentru persoanele varstnice care nu mai pot sa isi realizeze singure nevoile zilnice ale vietii si a caror familie nu are posibilitatea de a le asigura ingrijirea la domiciliu. In conditiile in care populatia imbatraneste si creste speranta de viata, numarul solicitarilor pentru internarea in centre rezidentiale, respectiv camine pentru persoane varstnice se afla pe un trend ascendent. In prezent, o serie de unitati sanitare cu paturi aflate in administrarea autoritatilor administratiei publice locale nu mai indeplinesc indicatorii de performanta care sa permita mentinerea lor in sistem. Ca atare, pentru a utiliza cat mai eficient imobilele si dotarile materiale aferente acestor spitale, pentru a beneficia de aportul unui personal calificat, precum si in scopul asigurarii unor servicii sociale de calitate, programul are in vedere crearea de centre rezidentiale pentru persoanele de varsta a treia, prin reorganizarea unor unitati sanitare cu paturi care se desfiinteaza. Principalele obiective ale programului sunt: a) dezvoltarea retelei de centre rezidentiale care sa acopere nevoile persoanelor varstnice; b) asigurarea unei ingrijiri de lunga durata de calitate pentru persoanele varstnice care si-au pierdut autonomia functionala si nu isi mai pot continua viata in conditii de siguranta la propriul domiciliu; c) reducerea numarului de spitalizari ale persoanelor varstnice care sufera de afectiuni cronice, generatoare de dependenta. 1.3. Sumele alocate pentru program Bugetul total al acestui program este de 200.000 mii lei. Fondurile necesare pentru finantarea programului se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul alocat Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care reprezinta autoritatea finantatoare. Finantarea programului se realizeaza in baza solicitarilor inaintate de catre autoritatile administratiei publice locale, care decid reorganizarea unitatilor sanitare cu paturi aflate in administrare in camine pentru persoane varstnice. Autoritatile administratiei publice locale carora li se aproba finantarea din program vor incheia, in calitate de solicitanti, contracte de finantare cu autoritatea finantatoare. 1.4. Beneficiarii programului Beneficiarii directi ai programului sunt: a) autoritatile administratiei publice locale prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 212/2011 pentru aprobarea Programului de interes national "Dezvoltarea retelei nationale de camine pentru persoanele varstnice", care au in administrare unitati sanitare cu paturi si decid desfiintarea acestora, in conditiile legii, precum si reorganizarea lor in camine pentru persoane varstnice, pentru a raspunde nevoilor identificate la nivelul comunitatii; b) autoritatile administratiei publice locale care indeplinesc conditiile prevazute in Hotararea Guvernului nr. 212/2011. Beneficiarii indirecti, respectiv grupul-tinta, sunt reprezentati de persoanele varstnice dependente care se afla in situatiile prevazute de Legea nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv: a) nu au familie sau nu se afla in intretinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispozitiilor legale in vigoare; b) nu au locuinta si nici posibilitatea de a-si asigura conditiile de locuit pe baza resurselor proprii; c) nu realizeaza venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea ingrijirii necesare; d) nu se pot gospodari singure sau necesita ingrijire specializata; e) se afla in imposibilitatea de a-si asigura nevoile sociomedicale din cauza bolii ori starii fizice sau psihice. 1.5. Organizarea caminului pentru persoane varstnice Caminul pentru persoane varstnice se organizeaza: a) in conditiile prevazute de Legea nr. 17/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; b) cu respectarea standardelor minime specifice de calitate pentru centrele rezidentiale pentru persoanele varstnice, aprobate prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 246/2006 privind aprobarea Standardelor minime specifice de calitate pentru serviciile de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice si pentru centrele rezidentiale pentru persoanele varstnice, inclusiv a conditiilor stabilite la pct. 26.2 si 26.5 din cadrul standardului 26 "Amenajarea dormitoarelor" si pct. 28.5 si 28.6 din cadrul standardului 28 "Amenajarea spatiilor igienico-sanitare" din sectiunea VI "Gazduire" a anexei nr. 2 la acelasi ordin; c) cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 23/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale. CAPITOLUL II Cerintele minime de calificare 2.1. Solicitanti eligibili Pot depune solicitare de finantare autoritatile administratiei publice locale (AAPL) prevazute in anexa nr. 2 din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, precum si orice alte AAPL care indeplinesc conditiile prevazute in aceeasi hotarare a Guvernului, denumite in continuare solicitanti. 2.2. Dosarul de solicitare a finantarii Dosarul de solicitare a finantarii inaintat de solicitant trebuie sa contina urmatoarele documente: a) cererea de solicitare a finantarii, conform modelului prevazut in formatul nr. 1; b) hotararea consiliului judetean/consiliului local/consiliului local de sector al municipiului Bucuresti/Consiliului General al Municipiului Bucuresti, care trebuie sa cuprinda date referitoare la: - desfiintarea unitatii sanitare cu paturi; - infiintarea caminului pentru persoane varstnice prin reorganizarea unitatii sanitare cu paturi desfiintate; - suma pe care o solicita prin program; asumarea utilizarii acestei sume exclusiv pentru functionarea caminului; - capacitatea caminului pentru persoane varstnice; - asumarea indeplinirii, in termen de maximum 90 de zile de la data incheierii contractului de finantare, a obligatiilor referitoare la acreditarea caminului pentru persoane varstnice, organizarea acestuia in conformitate cu cerintele prevazute la pct. 1.5, precum si asigurarea functionarii efective a caminului; - asumarea cofinantarii functionarii caminului pentru persoane varstnice pe perioada derularii programului, in conditiile in care costurile de functionare depasesc sumele acordate prin program; - asumarea costurilor de capital, precum si a platii datoriilor rezultate prin preluarea patrimoniului unitatii sanitare desfiintate, din bugetul AAPL, dar nu din sumele primite prin program; - costul lunar de intretinere in camin, cuantumul contributiei lunare de intretinere datorate de persoanele varstnice care urmeaza sa fie ingrijite in caminul respectiv, bugetul de functionare a caminului pentru anul in curs, precum si regulamentul de organizare si functionare al acestuia; c) organigrama caminului pentru persoane varstnice, ca anexa la hotararea de consiliu local/judetean; d) statul de functii; e) situatia juridica a imobilului unde functioneaza caminul infiintat (extras de carte funciara spre informare etc.); f) orice alt document cu care face dovada functionarii si administrarii caminului potrivit prevederilor Legii nr. 17/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 2.3. Unde si cand se transmite dosarul de solicitare a finantarii Dosarul de solicitare a finantarii se depune in pachet inchis, in doua exemplare - un original si o copie, la registratura Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Pe plic se fac urmatoarele mentiuni: Solicitare a finantarii in cadrul PIN "Dezvoltarea retelei nationale de camine pentru persoanele varstnice" Destinatar: Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale Directia Generala Asistenta Sociala Str. Dem. I. Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1, Bucuresti, cod postal 010026 Expeditor: Numele solicitantului Adresa postala completa a solicitantului 2.4. Solicitarea de clarificari Solicitantii pot adresa intrebari sau clarificari referitoare la implementarea programului la urmatoarele numere de telefon: 021.315.71.43, 021.313.11.76 int. 761, 842, 754 si la adresa de e-mail: [email protected] Prezenta metodologie se publica pe site-ul ministerului: http://www.mmuncii.ro, rubrica "Anunturi". Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale are dreptul de a solicita orice informatii si documente in vederea clarificarii sau completarii dosarului de solicitare a finantarii. CAPITOLUL III Solicitarea de finantare 3.1. Obiectul finantarii Programul se deruleaza pe o perioada de 33 de luni, incepand cu data de 1 aprilie 2011 si nu mai tarziu de 31 decembrie 2013. Prin program se finanteaza cheltuielile curente de functionare a caminelor pentru persoane varstnice nou-infiintate, inclusiv cheltuielile de personal. Finantarea din program se realizeaza prin acordarea unei sume calculate prin utilizarea unui cost standard lunar, rezultat din aplicarea costului standard/beneficiar/an, prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 23/2010, pe perioada de finantare aprobata. Acordarea finantarii se realizeaza incepand cu data de 1 a lunii urmatoare incheierii contractului de finantare. Pentru evaluarea, aprobarea finantarii si incheierea contractului, solicitarile de finantare se transmit Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, pana la data de 15 a lunii anterioare demararii finantarii, cu exceptia celor prin care se solicita finantare incepand cu data de 1 aprilie 2011 si care pot fi transmise pana in data de 28 martie 2011 inclusiv. Suma maxima ce poate fi solicitata si acordata prin program se calculeaza astfel: Nr. de paturi sau beneficiari x costul standard/beneficiar/luna x nr. de luni pentru care se solicita finantarea (maximum 33 de luni). Suma maxima ce poate fi acordata lunar se calculeaza astfel: Nr. de beneficiari x costul standard/beneficiar/luna. Exemple: Daca solicitantul infiinteaza un camin pentru persoane varstnice cu o capacitate de 30 de paturi sau beneficiari si depune solicitarea de finantare in luna martie 2011, poate solicita finantare pe perioada 1 aprilie 2011-31 decembrie 2013, iar suma maxima solicitata este de: 30 de paturi sau beneficiari x 1.411 lei/luna/beneficiar x 33 de luni. Pentru acordarea finantarii incepand cu data de 1 aprilie, solicitantul va depune solicitarea de finantare pana la data de 28 martie 2011. Daca solicitantul infiinteaza un camin pentru persoane varstnice cu o capacitate de 30 de paturi sau beneficiari si depune solicitarea de finantare pana la data de 15 iunie 2011, poate solicita finantare pe perioada 1 iulie 2011-31 decembrie 2013, iar suma maxima solicitata este de: 30 de paturi sau beneficiari x 1.411 lei/luna/beneficiar x 30 de luni. Daca solicitantul infiinteaza un camin pentru persoane varstnice cu o capacitate de 60 de paturi sau beneficiari si depune solicitarea de finantare pana la data de 15 decembrie 2011, poate solicita finantare pe perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2013, iar suma maxima solicitata este de: 60 de paturi sau beneficiari x 1.411 lei/luna/beneficiar x 24 de luni. Avand in vedere faptul ca finantarea din program se realizeaza avand ca baza standardul de cost pentru centrele rezidentiale pentru persoane varstnice, iar acest standard reprezinta costul minim aferent cheltuielilor anuale necesare furnizarii serviciilor sociale, calculat pentru beneficiar potrivit standardelor minime de calitate sau criteriilor prevazute de lege, sumele necesare acoperirii costurilor de functionare ale caminelor pentru persoane varstnice care depasesc sumele acordate prin program sunt suportate din bugetele locale si alte venituri extrabugetare, conform prevederilor Legii nr. 17/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 23/2010. Depunerea solicitarilor de finantare se poate face pe intreaga perioada de derulare a programului, finantarea acordandu-se conform prevederilor contractului de finantare si in conditiile prevazute la cap. IV. Solicitantii vor estima perioada necesara reorganizarii unitatilor sanitare in camine pentru persoane varstnice, tinand cont de perioada necesara realizarii eventualelor lucrari de reabilitare, amenajare, modernizare, recompartimentare etc. pentru incadrarea in standardele minime de calitate in vigoare aferente centrelor rezidentiale destinate persoanelor varstnice si admiterii beneficiarilor. In functie de aceasta perioada, solicitantul va decide asupra datei la care va inainta cererea de solicitare a finantarii, avand in vedere ca solicitarea de finantare este eligibila doar daca solicitantul isi asuma respectarea indeplinirii conditiilor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) si d) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, intr-un termen de maximum 90 de zile de la data incheierii contractului. Datorita specificului programului prin care se finanteaza cheltuielile de functionare a caminelor pentru persoane varstnice infiintate numai prin reorganizarea unor unitati sanitare cu paturi care se desfiinteaza, este necesara o perioada in care sa fie realizate activitatile de reorganizare si care sa permita admiterea beneficiarilor in camin, pentru asistare si ingrijire. Perioada prevazuta la art. 5 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011 este de maximum 90 de zile si are drept scop: - reorganizarea unitatii sanitare cu paturi in camin pentru persoane varstnice, cu respectarea standardelor minime de calitate, precum si a prevederilor Legii nr. 17/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv a celor referitoare la stabilirea costului mediu lunar de intretinere si a contributiei beneficiarilor, precum si a procedurilor de evaluare in vederea admiterii acestora in camin; - acreditarea furnizorului de servicii sociale/caminului, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.024/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, cu modificarile si completarile ulterioare; - informarea comunitatii, precum si a altor consilii locale din judet sau judetele limitrofe asupra deschiderii caminului de persoane varstnice; - primirea beneficiarilor spre asistare si ingrijire in camin. 3.2. Solicitari de finantare eligibile Sunt eligibile solicitarile de finantare care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: 1. au ca obiect caminele pentru persoane varstnice care: a) sunt infiintate cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011; b) sunt prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 212/2011 sau sunt infiintate de catre alte AAPL-uri decat cele prevazute in aceasta anexa, cu respectarea conditiilor prevazute de hotararea Guvernului mentionata; c) respecta cerintele de organizare si functionare prevazute la art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011; 2. solicitantii isi asuma, prin hotarare a consiliului local/judetean: a) indeplinirea tuturor cerintelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) si c) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, la data depunerii cererii de finantare, precum si a celor prevazute la lit. b) si d), intr-un termen de maximum 90 de zile de la data incheierii contractului de finantare; b) cofinantarea functionarii caminului pentru persoane varstnice pe perioada derularii programului, in conditiile in care costurile de functionare depasesc sumele acordate prin program, costurile de capital, precum si a platii datoriilor rezultate prin preluarea patrimoniului unitatii sanitare desfiintate, din bugetul AAPL, dar nu din sumele primite prin program; 3. solicitantii detin dreptul de proprietate/administrare a imobilului pe o perioada cel putin egala cu perioada pentru care solicita finantarea prin programul de interes national. Normarea personalului este realizata cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (3) lit. a), alin. (4) si (5), precum si ale anexei nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 23/2010. 3.3. Cheltuieli eligibile Sumele acordate prin program se utilizeaza pentru asigurarea cheltuielilor curente de functionare. Pentru a fi considerate eligibile, in contextul programului, cheltuielile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: a) sa fie aferente functionarii caminului incepand cu data de 1 a lunii urmatoare incheierii contractului; b) sa fie necesare pentru functionarea caminului pentru persoane varstnice; c) sa fie prevazute in bugetul caminului pentru persoane varstnice; d) sa fie corespunzatoare perioadei de derulare a programului; e) sa se realizeze in fapt si sa fie inregistrate in contabilitatea solicitantului; f) sa fie identificabile si verificabile. Decontarea cheltuielilor eligibile trebuie sa se incadreze in sumele maxime calculate conform prevederilor pct. 3.1. 3.4. Cheltuieli neeligibile a) cheltuieli de capital; b) cheltuieli cu aplicarea procedurilor de achizitie; c) cheltuieli pentru achizitia de cladiri si de amenajare; d) plata chiriei pentru sediul centrului; e) diverse forme de asigurare; f) achizitionare de mijloace de transport auto; g) estimari privind posibile pierderi sau datorii viitoare; h) dobanzi datorate; i) datorii catre furnizori si penalitati; j) sponsorizari individuale pentru participarea la workshopuri, seminare, conferinte, congrese; k) burse de studii sau cursuri de instruire individuala. In perioada prevazuta la art. 5. alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, cheltuielile materiale care tin direct de acordarea serviciilor de gazduire a beneficiarilor, in lipsa acestora, sunt neeligibile (de exemplu, cheltuieli de hrana etc.) in etapa de decontare. CAPITOLUL IV Procedura de evaluare si finantare 4.1. Evaluarea solicitarilor de finantare Evaluarea solicitarilor de finantare se realizeaza de catre o comisie de evaluare, a carei componenta se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale. In conditiile in care din documentatia de solicitare a finantarii lipsesc documente sau acestea nu sunt completate conform cerintelor din prezenta metodologie, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data inregistrarii solicitarii de finantare, Comisia de evaluare va cere solicitantului transmiterea documentelor lipsa sau completarea si modificarea celor intocmite eronat. 4.2. Etapele finantarii Odata cu incheierea contractului de finantare este demarata procedura de acordare a finantarii, cu respectarea conditiilor prevazute in cap. III. Contractul de finantare se incheie pentru suma maxima calculata in conditiile pct. 3.1. Finantarea caminului pentru persoane varstnice se realizeaza astfel: 1. Pentru perioada de maximum 90 de zile de la data incheierii contractului de finantare se acorda solicitantului o suma lunara care acopera cheltuielile curente de functionare, inclusiv cheltuielile de personal normat conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 23/2010, cu incadrare in suma maxima calculata conform formulei de calcul: Nr. de paturi x cost standard/beneficiar/luna. Exemplu: daca solicitarea de finantare este pentru un numar de 30 de beneficiari, corespunzator capacitatii maxime a caminului pentru persoane varstnice, pentru primele 90 de zile se poate acorda o suma lunara maxima calculata astfel: 30 de beneficiari x 1.411 lei/luna/beneficiar. 2. Pentru continuarea finantarii caminului, inainte de expirarea termenului prevazut la art. 5 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, solicitantul are obligatia de a transmite agentiei teritoriale pentru prestatii sociale, prin posta sau direct la sediul acesteia, urmatoarele documente: a) certificatul de acreditare sau, dupa caz, decizia comisiei de acreditare, in copie; b) lista beneficiarilor rezidenti; c) planul cladirii unde functioneaza caminul pentru persoane varstnice, in care trebuie indicate camerele in care sunt gazduiti beneficiarii si grupurile sanitare. Reprezentantii agentiei teritoriale pentru prestatii sociale au obligatia ca, in termen de 5 zile de la primirea documentatiei mentionate mai sus, sa efectueze o vizita in teren pentru verificarea indeplinirii conditiilor prevazute la art. 3 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, precum si a veridicitatii informatiilor din documentele prezentate. In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) si d) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011, se reziliaza contractul, iar in situatia in care caminul pentru persoane varstnice nu are beneficiari, se suspenda aplicarea contractului de finantare pana la internarea primului beneficiar, dar nu mai mult de 60 de zile. In situatia in care solicitantul contesta motivele care au stat la baza suspendarii aplicarii sau rezilierii contractului, acesta se poate adresa Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care va constitui o echipa formata din cel putin 3 experti care sa verifice situatia din teren. Costurile deplasarii expertilor sunt suportate de solicitant. 3. Incepand cu luna urmatoare perioadei de 90 de zile, suma lunara acordata prin program se calculeaza astfel: Nr. de beneficiari internati/asistati in camin in luna respectiva x 1.411 lei/beneficiar. Exemplu: in situatia in care solicitarea de finantare a fost pentru un numar de 30 de beneficiari, corespunzator capacitatii maxime a caminului pentru persoane varstnice, iar in luna urmatoare perioadei de 90 de zile numarul de beneficiari asistati in camin este de 5, suma lunara acordata este rezultata din aplicarea urmatoarei formule de calcul: 5 beneficiari x 1.411 lei. 4.3. Aprobarea finantarii Lista cuprinzand solicitantii, caminele pentru care se propune acordarea finantarii, capacitatea acestora, valoarea finantarii si perioada acordarii acesteia (nr. de luni) se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale. O copie a ordinului mai sus mentionat se transmite agentiei teritoriale pentru prestatii sociale, in vederea incheierii contractului de finantare. 4.4. Decizia de respingere In situatia in care solicitarile de finantare nu indeplinesc toate conditiile prevazute de Hotararea Guvernului nr. 212/2011, de prezenta metodologie, precum si de prevederile art. 174 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea sunt respinse. Decizia de respingere se comunica solicitantului, cu mentionarea motivelor care au stat la baza acesteia. 4.5. Comunicarea rezultatelor si contestatiile Rezultatul evaluarii solicitarilor de finantare se comunica in scris solicitantilor, in termen de cel mult 5 zile de la data aprobarii ordinului prevazut la pct. 4.3, cu precizarea motivelor respingerii, daca este cazul. In termen de 7 zile de la primirea rezultatului, solicitantii pot depune contestatii la sediul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Comisia de solutionare a contestatiilor, numita prin ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, va solutiona contestatiile in termen de 5 zile de la primirea acestora. 4.6. Incheierea contractului de finantare Dupa comunicarea ordinului prevazut la pct. 4.3 se incheie contractul de finantare, denumit in continuare contract, intre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, in calitate de autoritate finantatoare, prin agentiile teritoriale pentru prestatii sociale, si solicitantul caruia i s-a aprobat finantarea, iar finantarea se realizeaza cu data de 1 a lunii urmatoare. Modelul contractului este prezentat in formatul nr. 2. Contractul se incheie in doua exemplare originale si se semneaza de catre directorul executiv al agentiei teritoriale pentru prestatii sociale si de catre primar/presedintele consiliului judetean. Fiecare parte semnatara a contractului pastreaza un exemplar original al acestuia. O copie a contractului, acompaniata de o nota de inaintare, va fi transmisa Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale de catre agentia teritoriala pentru prestatii sociale. In raport cu autoritatea finantatoare, solicitantul are obligatia sa manifeste buna-credinta, loialitate, impartialitate. Solicitantul asigura secretul profesional pe durata contractului, precum si dupa incetarea acestuia; are obligatia de a nu comunica, in nicio situatie, altor persoane sau entitati informatii confidentiale apartinand autoritatii finantatoare sau obtinute de el in baza relatiilor contractuale cu aceasta, cu exceptia existentei consimtamantului scris al autoritatii finantatoare, obtinut in prealabil. Solicitantul raspunde de realitatea, oportunitatea si exactitatea datelor prezentate spre decontare. CAPITOLUL V Dispozitii finale 5.1. Cine asigura finantarea proiectelor Finantarea caminelor se realizeaza de catre autoritatea finantatoare, prin agentiile teritoriale pentru prestatii sociale cu care solicitantii au incheiat contractul de finantare si conform prevederilor acestuia. 5.2. Contributia solicitantului Solicitantul are obligatia, conform celor asumate prin hotararea de consiliu local/judetean, sa asigure din bugetul propriu cofinantarea functionarii caminului pentru persoane varstnice pe perioada derularii contractului de finantare, in conditiile in care costurile de functionare depasesc sumele acordate prin program, precum si sa asigure cheltuielile de capital. 5.3. Responsabilitatea monitorizarii derularii proiectelor Responsabilitatea monitorizarii derularii finantarii conform prevederilor legii si ale contractului de finantare revine agentiilor teritoriale pentru prestatii sociale. 5.4. Modificarea contractului Orice modificare a contractului este permisa numai cu acordul ambelor parti, prin incheierea unui act aditional la contract. Suma aprobata prin contract poate fi majorata numai in conditiile in care standardul de cost pentru serviciile rezidentiale destinate persoanelor varstnice se majoreaza, potrivit legii. Copiile actelor aditionale incheiate vor fi transmise Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Modificarile referitoare la adresa, cont bancar etc., care nu conduc la schimbarea conditiilor contractuale in ceea ce priveste valoarea si destinatia sumelor, sunt doar notificate de catre solicitant agentiei teritoriale pentru prestatii sociale. 5.5. Realizarea platilor Acordarea sumelor prevazute in contractul de finantare se realizeaza lunar, la cererea solicitantului. Suma decontata se stabileste in functie de numarul de beneficiari rezidenti in camin in perioada pentru care se solicita finantarea, calculata pe baza costului standard lunar prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 23/2010. Suma calculata pe beneficiar este proportionala cu numarul de zile pentru care au fost acordate serviciile rezidentiale. Exemplu de calcul: (Standardul de cost lunar/numarul de zile dintr-o luna) x numarul de zile pentru care a primit gazduire = suma maxima finantata pentru fiecare beneficiar pe luna pentru care se solicita decontarea Activitatea de finantare si plata se deruleaza in urmatoarele etape: Inaintarea solicitarii de plata catre agentiile teritoriale pentru prestatii sociale se face la data de 5 sau 15 a fiecarei luni, in functie de datele la care solicitantii trebuie sa isi onoreze obligatiile de plata. La solicitarea de plata sunt anexate urmatoarele documente: - lista cu beneficiarii existenti in camin in perioada pentru care se solicita finantarea, potrivit formatului nr. 5 la prezenta metodologie; - borderoul privind cheltuielile de functionare din luna ........, potrivit formatului nr. 4 la prezenta metodologie; - documentele justificative aferente. Pentru cheltuielile de personal vor fi anexate statul de plata cu fondul de salarii si recapitulatia contributiilor aferente, in copie, cu mentiunile "conform cu originalul" si "bun de plata" acordate de persoana delegata cu aceste atributii. Pentru cheltuielile de functionare se prezinta facturile emise de furnizorii de servicii pentru cheltuielile curente de functionare, facturile de achizitie a alimentelor etc. in copie, cu mentiunile "conform cu originalul" si "bun de plata" acordate de persoana delegata cu aceste atributii. Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale primeste cel tarziu la data de 7, respectiv 16 a lunii de la agentiile teritoriale pentru prestatii sociale necesarul de credite bugetare pe care le centralizeaza si, pana la data de 9, respectiv 17 a lunii, le transmite Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale pentru deschiderea de credite bugetare. Directia specializata din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale va intocmi documentatia privind deschiderea de credite, pe care o inainteaza Ministerului Finantelor Publice. Pentru perioada de maximum 90 de zile de la data incheierii contractului de finantare se acorda solicitantului o suma lunara care acopera cheltuielile curente de functionare, inclusiv cheltuielile de personal normat conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 23/2010, cu incadrare in suma maxima calculata conform formulei de calcul: Nr. de paturi x cost standard/beneficiar/luna. Exemplu: daca solicitarea de finantare este pentru un numar de 30 de beneficiari, corespunzator capacitatii maxime a caminului pentru persoane varstnice, pentru primele 90 de zile se poate acorda o suma lunara maxima calculata astfel: 30 de beneficiari x 1.411 lei/luna/beneficiar. In aceasta perioada nu se accepta spre decontare facturi reprezentand cheltuieli legate de gazduirea beneficiarilor (de exemplu: hrana etc.). 5.6. Suspendarea si rezilierea contractului In situatia in care dupa expirarea termenului prevazut la art. 5 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011 caminul pentru persoane varstnice nu are beneficiari, se suspenda aplicarea contractului de finantare pana la internarea primului beneficiar, dar nu mai mult de 60 de zile. Pentru aceasta perioada nu se deconteaza niciun fel de cheltuieli. Nerespectarea prevederilor contractului, altele decat cele legate de utilizarea fondurilor si prezentarea documentelor justificative false sau neconforme cu realitatea, conduce la suspendarea finantarii pana la remedierea situatiei respective de catre contractor. Agentia teritoriala pentru prestatii sociale transmite contractorului notificarea cu privire la suspendarea finantarii, iar acesta este obligat sa remedieze situatia respectiva in termen de 15 zile de la primirea notificarii. In conditiile in care in termenul mentionat contractorul nu remediaza situatia, agentia teritoriala pentru prestatii sociale va desfiinta unilateral contractul, fara a mai fi necesara interventia instantei judecatoresti. In acest caz, contractorul va fi direct raspunzator si obligat la plata eventualelor daune, conform legislatiei in vigoare. Rezilierea contractului se realizeaza in urmatoarele conditii: a) daca dupa expirarea termenului prevazut la art. 5 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 212/2011 nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) si d) din aceeasi hotarare; b) daca fondurile sunt utilizate in alte scopuri decat cele convenite sau daca se prezinta documente justificative false sau neconforme cu realitatea; c) in orice alta situatie de incalcare a contractului sau a conditiilor generale prevazute in contract sau in anexele sale si pentru care se pot aplica motivele de reziliere. In conditiile prevazute la lit. b) contractul se constituie titlu executoriu, fara a mai fi necesara interventia instantei judecatoresti. In aceste conditii, contractorul este obligat sa returneze autoritatii finantatoare, in termen de 30 de zile de la primirea notificarii de la agentia teritoriala de pretatii sociale, sumele primite pana la momentul notificarii. CAPITOLUL VI Raportare 6.1. Rapoarte privind acordarea serviciilor si utilizarea fondurilor primite cu titlu de finantare Solicitantul inainteaza lunar rapoarte privind acordarea serviciilor si utilizarea fondurilor primite cu titlu de finantare (lista persoanelor beneficiare, centralizatorul cheltuielilor la care se anexeaza copii ale documentelor justificative pentru cheltuielile efectuate din care se constituie standardul de cost) agentiei teritoriale pentru prestatii sociale si, la cerere, Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. 6.2. Rapoarte intocmite de agentiile teritoriale pentru prestatii sociale Agentiile teritoriale pentru prestatii sociale intocmesc rapoarte trimestriale si anuale privind acordarea serviciilor si utilizarea fondurilor in cadrul programului de interes national si le transmit atat Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale, cat si Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. De asemenea, agentiile teritoriale pentru prestatii sociale intocmesc un raport dupa finalizarea contractului de finantare. CAPITOLUL VII Control 7.1. Cine controleaza modul de implementare a proiectelor Agentia teritoriala pentru prestatii sociale controleaza modul de implementare a contractului de finantare. Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale isi rezerva dreptul de a controla in orice etapa derularea finantarii si activitatea desfasurata de caminul pentru persoane varstnice, prin inspectia sociala si/sau prin corpul de control al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale. 7.2. Controlul Curtii de Conturi Derularea activitatii prin contractele finantate in cadrul programului se supune controlului financiar al Curtii de Conturi, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. CAPITOLUL VIII Documentatia format-tip Pentru facilitarea elaborarii documentatiei necesare pentru solicitarea finantarii se vor utiliza si completa urmatoarele formate-tip, dupa cum urmeaza: 1. Cererea de solicitare a finantarii - formatul nr. 1; 2. Contractul de finantare - formatul nr. 2; 3. Solicitarea de plata - formatul nr. 3; 4. Borderoul privind cheltuielile de functionare din luna ........ - formatul nr. 4; 5. Lista cu beneficiarii existenti in camin in luna .......... - formatul nr. 5.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti