Nota de fundamentare a Ordonantei trenulet 2025>>>>
Avand in vedere obligatia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice,
tinand seama de faptul ca fundamentarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2025 trebuie realizata tinand cont de masurile fiscal-bugetare aprobate prin acte normative,
luand in considerare Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 in vederea incetarii situatiei de deficit public excesiv din Romania (2020/C 116/01), potrivit careia Romania trebuie sa puna in aplicare in mod riguros masurile necesare pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, dar si faptul ca Romania potrivit planului bugetar pe termen mediu si lung si-a asumat o traiectorie de reducere a deficitului bugetar de la 7,9% in anul 2024 la sub 3% in anul 2031 pe baza unor ipoteze care tin de cheltuielile publice si de evolutia acestora in perioada 2025-2031 care sa determine o ajustare de 6 ppt, respectiv o reducere de la 41,9% din PIB la 35,9% din PIB in anul 2031, iar in acest context sunt necesare o serie de masuri pentru reducerea ponderii cheltuielilor publice in PIB,
de asemenea tinand cont ca cheltuielile cu asistenta sociala, in special cheltuielile din sistemul general de pensii au crescut in anul 2024 prin indexare cu 13,8%, precum si prin recalcularea pensiilor cu aproximativ 20%, ceea ce a determinat un impact bugetar anual de peste 25 mld lei cu consecinte asupra deficitului bugetar al bugetului asigurarilor sociale, iar in acest context se impune mentinerea in plata la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli pentru a asigura respectarea traiectoriei de deficit bugetar,
intrucat cheltuielile de personal au crescut in cursul anului 2024 ca urmare a majorarilor salariale acordate pentru intreg personalul din sectorul public de la 132 mld lei la 164 mld lei cu o valoare nominala de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%, reprezentand in anumite situatii pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizarii unice ca reforma asumata prin Planul national de redresare si rezilienta, iar in acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu si lung este necesara mentinerea in plata la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli de personal,
avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu bugetar pentru alocarea de sume pentru sustinerea investitiilor publice si implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, intr-o maniera eficienta, profesionista si transparenta, cu efect multiplicator si aport direct la formarea bruta de capital fix,
tinand cont de necesitatea adoptarii, in cel mai scurt timp, a Strategiei fiscal-bugetare pe perioada 2025-2027, a legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2025,
tinand cont de necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilor bugetare permanente,
deoarece neadoptarea masurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finantare suplimentar in anul 2025, rezultand un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect cresterea datoriei publice cu riscul inaspririi conditiilor de finantare a acesteia,
luand in considerare faptul ca situatia prezentata intruneste premisele unei situatii urgente si extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, in sensul ca ar genera atat un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectand sustenabilitatea finantelor publice, cat si intarzieri in adoptarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2025,
tinand cont de faptul ca este necesara implementarea de masuri urgente si viabile care sa asigure respectarea de catre Romania a termenelor si jaloanelor stabilite prin Planul national de redresare si rezilienta (PNRR) in domeniul reformei fiscale care sa fie in concordanta si cu recomandarile formulate de catre Comisia Europeana,
avand in vedere faptul ca neadoptarea acestor masuri legislative cauzeaza intarzieri asupra indeplinirii unor jaloaneconditionalitati pentru PNRR, aceasta situatie ducand la cresterea riscului de nerespectare a calendarelor, cu consecinte negative majore asupra gradului de indeplinire a obligatiilor asumate,
intrucat problemele mentionate mai sus vizeaza interesul public si strategic al Romaniei pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice, gestionarea fondurilor europene si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
Avand in vedere decizia Guvernului Romaniei de majorare a salariului minim brut pe tara garantat in plata incepand cu data de 1 ianuarie 2025, la nivelul de 4.050 lei lunar, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.506/2024,
luand in considerare solicitarea reprezentantilor mediului de afaceri cu privire la necesitatea mentinerii masurii potrivit careia pentru suma de 300 lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, pana la 31 decembrie 2025,
tinand seama de necesitatea sustinerii obiectivului privind cresterea veniturilor nete ale persoanelor care realizeaza venituri din salarii la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, pentru care este esentiala mentinerea sumei de 300 lei/luna neimpozabila si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii, in corelare cu cresterea nivelului salariului minim brut pe tara garantat in plata,
avand in vedere cresterea preturilor la bunurile de larg consum ce a determinat cresterea ratei inflatiei, cu impact semnificativ asupra standardelor de viata ale persoanelor cu venituri la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata,
tinand cont de categoria de persoane care face obiectul acestor masuri, ale caror venituri se situeaza la limita minima,
avand in vedere necesitatea interventiei rapide a Guvernului cu masuri prin care sa combata efectele cresterii preturilor si a nivelului inflatiei si considerand de maxima importanta adoptarea masurii fiscale propuse ce are drept scop protectia angajatilor al caror salariu se situeaza la nivelul salariului minim brut pe tara,
intrucat reglementarea propusa nu poate fi adoptata printr-un alt instrument legislativ care sa permita aplicarea acesteia incepand cu data de la care se majoreaza nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata la nivelul de 4.050 lei si care sa permita diminuarea rapida a consecintelor sociale negative generate de cresterea preturilor,
luand in considerare faptul ca neadoptarea masurii privind mentinerea sumei netaxabile din salariul minim brut pe tara, cu aceeasi data, conduce la pierderea facilitatii fiscale acordata anterior persoanelor vulnerabile incluse in grupul-tinta, cu risc de marginalizare sociala si saracie,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna noiembrie 2024 in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, incepand cu data de 1 ianuarie, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, incepand cu 1 ianuarie, pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale "Administratie" din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale, din institutiile si serviciile publice de interes local si judetean din subordinea acestora, salariile de baza se mentin la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna noiembrie 2024 in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
(4) Ordonatorii de credite dispun masurile necesare astfel incat cuantumul fondurilor necesare pentru plata majorarii salariale acordate potrivit art. 16 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, sa nu depaseasca platile efectuate cu aceasta destinatie in luna noiembrie 2024.
Art. II. -
(1) In anul 2025, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, valoarea lunara a indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din luna decembrie 2024.
Art. III. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) - (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie, de conducere si de inalti functionari publici, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza in cadrul schimbului normal de lucru se compenseaza numai cu timp liber corespunzator acestora in urmatoarele 90 de zile dupa prestarea muncii suplimentare.
(2) In anul 2025, munca suplimentara prestata in cadrul activitatilor deosebite cu caracter operativ sau neprevazut de catre personalul militar, politisti, politistii de penitenciare si salvatorii montani, peste programul normal de lucru in zilele de repaos saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, care nu se pot compensa cu timp liber corespunzator in urmatoarele 90 de zile dupa prestarea muncii suplimentare, se plateste cu o majorare din solda de functie/salariul de functie cuvenita/cuvenit, la nivelul minim stabilit la art. 123 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Ordonatorii de credite au obligatia de a dispune masuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzator muncii suplimentare prestate, in conditiile legii, fara afectarea gradului de eficienta a misiunilor.
(3) Plata majorarii prevazute la alin. (2) se efectueaza cu aprobarea ordonatorului ierarhic superior, pe baza unui raport justificativ al ordonatorului de credite sau, dupa caz, al comandatului/sefului unitatii la nivelul caruia s-a prestat munca suplimentara, in care sunt prezentate motivele pentru care nu a fost posibila acordarea timpului liber corespunzator.
(4) Conditiile si procedurile specifice pentru stabilirea si plata majorarii prevazute la alin. (2), precum si activitatile deosebite cu caracter operativ sau neprevazut pentru care se acorda acest drept se aproba prin ordin al ordonatorului principal de credite.
(5) In anul 2025, pentru personalul din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu beneficiaza la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu de compensarea in bani a concediilor neefectuate aferente anului 2025.
Art. IV. -
(1) In anul 2025, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu acorda personalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru personalul militar, politistii, politistii de penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala care nu beneficiaza de concediu si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap, in locul acordarii de tichete de cresa personalul beneficiaza de decontarea contravalorii taxelor de cresa platite pentru copii inscrisi in crese sau in alte unitati de educatie timpurie anteprescolara, in limita valorica si in conditiile prevazute de Legea nr. 165/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In anul 2025, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu acorda personalului din cadrul acestora premii, bonusuri sau alte drepturi de natura similara, cu exceptia celor prevazute la art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranzitie justa, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2024 privind instituirea de masuri pentru elaborarea Planului national social pentru clima necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile in cadrul Fondului social pentru clima, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, respectiv cele stabilite prin PNDR 2014-2020, precum si in Programul National Strategic 2023-2027, care se deconteaza din fonduri externe nerambursabile pe baza criteriilor de performanta aprobate conform legii.
(4) In anul 2025, serviciile publice autonome de interes national, cu personalitate juridica, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune, republicata, nu acorda pentru angajatii proprii bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv nu platesc premii, prime, bonusuri si nici ore suplimentare. Drepturile de hrana se mentin la nivelul acordat in luna decembrie 2024.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. a) pct. i) si lit. b) pct. i) din sectiunea a 3-a, lit. E, a capitolului III "Culte", din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, cuantumul contributiei lunare pentru personalul neclerical se mentine la nivelul lunii noiembrie 2024.
(6) In anul 2025, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu deconteaza cheltuieli de transport la plecarea/intoarcerea din concediul de odihna a personalului.
(7) Institutiile trimitatoare pot aproba cheltuielile reglementate la art. 50 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea si alte drepturi banesti ale personalului din administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe si de la misiunile diplomatice, oficiile consulare si institutele culturale romanesti din strainatate, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. V. -
(1) In anul 2025, pentru personalul militar, politistii si politistii de penitenciare, indemnizatiile, compensatiile, primele, ajutoarele, platile compensatorii, despagubirile, compensatiile lunare pentru chirie si alte drepturi acordate potrivit actelor normative in vigoare, care nu fac parte din solda lunara bruta/salariul lunar brut, se mentin la nivelul lunii noiembrie 2024.
(2) In anul 2025, cuantumul compensatiei banesti, respectiv al alocatiei valorice pentru drepturile de hrana, valoarea financiara anuala a normelor de echipare si valoarea financiara a drepturilor de echipament se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2024.
Art. VI. -
(1) In anul 2025, numarul maxim de posturi care se finanteaza din fonduri publice, pentru institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, se stabileste de catre ordonatorii de credite astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget.
(2) Daca in cursul exercitiului bugetar intervin evenimente care conduc la majorarea cheltuielilor de personal aprobate prin buget, ordonatorii de credite dispun masurile necesare in vederea incadrarii in bugetul aprobat, in conditiile legii, recurgand dar fara a se limita la masurile prevazute la art. 18 alin. (5) si (6) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. VII. -
(1) Incepand cu 1 ianuarie 2025 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica posturilor unice vacante.
(3) Prin post unic, in sensul alin. (2), se intelege:
a) acel post ale carui atributii, prin continutul si natura lor, sau responsabilitati stabilite nu se regasesc intr-o alta structura organizatorica;
b) un post dintre cele aflate in structura in care exista numai posturi vacante.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica posturilor a caror ocupare a fost deja aprobata de Guvern prin memorandum pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, concursului de admitere in rezidentiat, celor necesare a fi ocupate de medici care au incheiat rezidentiatul, medici rezidenti care au promovat examenul de specialitate in anul 2024, precum si posturilor vacante aferente proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile si platite din fonduri europene si posturilor aferente proiectelor nationale de cercetare platite din fonduri publice.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, in cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursa de finantare in parte.
(6) Incadrarea in procentul de 15% prevazut la alin. (5) nu se aplica in situatia in care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numarului total de posturi ocupate, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, in cazul ocuparii posturilor vacante corespunzatoare:
a) categoriei inaltilor functionari publici;
b) functiilor publice de conducere, functiilor publice de conducere cu statut special si posturilor militare de conducere.
(7) Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevazute la alin. (2), (4) si (5) se aproba de ordonatorul de credite, in baza solicitarii fundamentate in ceea ce priveste necesitatea si oportunitatea ocuparii si in baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifica posibilitatea ocuparii posturilor cu incadrarea in bugetul aprobat la momentul initierii demersurilor pentru ocuparea acestora.
(8) Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la data demararii procedurii.
(9) In termen de 2 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, autoritatile si institutiile publice au obligatia sa publice pe site-ul propriu un anunt cu privire la posturile care indeplinesc cerintele prevazute la alin. (8) si pentru care concursul poate continua.
(10) Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada aplicarii masurii prevazute la alin. (1), functiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fara obligativitatea organizarii unor concursuri, cu notificarea prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu 5 zile inainte de dispunerea masurii.
(11) Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada aplicarii masurii prevazute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitarea functionarului public, cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul public, precum si a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea functionarul public.
(12) Prin derogare de la prevederile art. 507 alin. (9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, mutarea temporara a unui functionar public de executie se poate dispune de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, motivat, cu repartizarea postului corespunzator functiei detinute de functionarul public, pe perioada aplicarii masurii prevazute la alin. (1), in masura in care nu este afectata organigrama autoritatii sau institutiei publice.
Art. VIII. -
(1) Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti definitive avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din institutiile si autoritatile publice, devenite executorii in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, se va realiza astfel:
a) in primul an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 5% din valoarea titlului executoriu;
b) in al doilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 10% din valoarea titlului executoriu;
c) in al treilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;
d) in al patrulea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;
e) in al cincilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 35% din valoarea titlului executoriu.
(2) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, avand ca obiect acordarea unor drepturi reprezentand diurna, cazare, hrana sau facilitarea legaturii cu familia, prevazute de legislatia privind participarea fortelor armate la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman.
(3) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, avand ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobanzii legale pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din institutiile si autoritatile publice.
(4) In cursul termenului prevazut la alin. (1), orice procedura de executare silita se suspenda de drept.
(5) La sumele esalonate conform alin. (1) se acorda dobanda legala remuneratorie, calculata de la data la care hotararea judecatoreasca a ramas executorie.
(6) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite se stabileste procedura de efectuare a platii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevazute la alin. (1).
(7) Nerespectarea prevederilor alin. (1) - (6) de catre ordonatorul principal de credite si conducatorul compartimentului financiar-contabil constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform legii.
Art. IX. -
(1) In anul 2025, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, nu acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de munca/serviciu ori la trecerea in rezerva.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia incetarii raporturilor de munca sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.
Art. X. -
In anul 2025 se mentin in plata la nivelul acordat/cuvenit pentru luna noiembrie 2024:
a) indemnizatiile prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) indemnizatiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) indemnizatia prevazuta de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizatiei pentru activitatea de liber-profesionist a artistilor interpreti sau executanti din Romania, republicata;
d) indemnizatia prevazuta la art. 18 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 16/2000 privind organizarea si functionarea Consiliului National al Organizatiilor de Pensionari si al Persoanelor Varstnice, republicata;
e) indemnizatiile acordate membrilor Academiei Romane, membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Medicale din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti" si membrilor Academiei de Stiinte Tehnice din Romania;
f) sprijinul material acordat urmasilor membrilor Academiei Romane si urmasilor membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania;
g) indemnizatiile stabilite in baza Legii recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista din Valea Jiului- Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) ajutorul lunar pentru sotul supravietuitor, acordat in temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru sotul supravietuitor, cu modificarile ulterioare;
i) indemnizatiile reparatorii lunare, potrivit dispozitiilor art. 4 alin. (2) si art. 7 din Legea nr. 226/2011 privind reparatiile morale si materiale pentru fostele cadre militare active, indepartate abuziv din armata in perioada 23 august 1944-31 decembrie 1961, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) drepturile prevazute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoasterea meritelor personalului participant la actiuni militare, misiuni si operatii pe teritoriul sau in afara teritoriului statului roman si acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia si urmasilor celui decedat, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) alocatiile de stat pentru copii, reglementate de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. XI. -
(1) In anul 2025, rentele viagere prevazute la art. 64 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda in cuantumul aflat in plata in luna noiembrie 2024.
(2) Termenul prevazut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2026.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul din luna noiembrie 2024, de 6.240 lei.
Art. XII. -
In anul 2025 se acorda reduceri de tarife sau, dupa caz, gratuitati, numai in limita a 3 calatorii dus-intors sau 6 calatorii simple, la facilitatile de transport prevazute de dispozitiile:
a) art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 210 alin. (3) din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) art. 2 alin. (1) lit. c), d) si e), art. 3 alin. (2), art. 4 alin. (1) si (3), art. 8 alin. (1) si (3), art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1) si art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind calatoriile gratuite in interes de serviciu si in interes personal pe caile ferate romane, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. XIII. -
(1) Prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator si in anul 2025.
(2) Prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in anul 2025 si operatorilor economici prevazuti la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Interdictia prevazuta la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica operatorilor economici care achizitioneaza bunurile respective in vederea realizarii activitatilor specifice obiectului principal de activitate stabilit prin actul de infiintare, pentru punerea in functiune a unor noi capacitati de productie, a unor noi unitati/subunitati, precum si bunuri achizitionate din fonduri europene in cadrul proiectelor derulate de acestia.
Art. XIV. -
In anul 2025, subventia alocata partidelor politice se diminueaza cu 25% fata de nivelul acordat in anul 2024.
Art. XV. -
(1) In anul 2025, personalul platit din fonduri publice, salarizat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza, pe durata delegarii sau detasarii, de indemnizatia de delegare sau indemnizatia de detasare, stabilite potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului, cu modificarile ulterioare. Pe perioada delegarii sau detasarii, personalul nu mai beneficiaza de alte drepturi de natura indemnizatiei de delegare sau indemnizatiei de detasare.
(2) In anul 2025, judecatorii si procurorii care functioneaza in institutii din cadrul autoritatii judecatoresti, precum si personalul din cadrul Ministerului Justitiei, care sunt delegati sau detasati pentru a acoperi necesarul de posturi pentru buna functionare a acestor institutii, beneficiaza de cuantumul prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, cu modificarile si completarile ulterioare, in limita unui numar de maximum 300 de posturi medii zilnice. Repartitia pe institutii a acestor posturi se realizeaza prin ordin comun al ministrului justitiei, al presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii si al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. XVI. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. V din Legea nr. 282/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu si a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in anul 2025 pensiile de serviciu nu se actualizeaza.
(2) In anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii pentru grefieri si alte categorii de personal care ocupa functii de specialitate in cadrul instantelor judecatoresti, al parchetelor de pe langa acestea si al Institutului National de Expertize Criminalistice nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(3) In anul 2025, indemnizatiile pentru limita de varsta acordate in temeiul Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 425 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 731 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(6) Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (5) din Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu si pensiile de urmas stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 51 alin. (10) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(8) Prin derogare de la prevederile art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile militare de stat nu se indexeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Art. XVII. -
(1) In anul 2025 valoarea punctului de referinta prevazut la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii se mentine la nivelul de 81 lei.
(2) Prevederile art. 84 alin. (3) - (5), alin. (7) si (8) din Legea nr. 360/2023 se aplica incepand cu anul 2026.
Art. XVIII. -
(1) In anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale in asistenta medicala primara, asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitati clinice si, respectiv, suma orientativa/medic specialist in asistenta medicala stomatologica se mentin la nivelul valabil in trimestrul IV al anului 2024.
(2) Pentru anul 2025, contractul-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale, a medicamentelor si a dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate se elaboreaza cu respectarea prevederilor alin. (1).
(3) Pana la data de 30 iunie 2025, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Ministerul Sanatatii propun aprobarii Guvernului un memorandum cu privire la planul de masuri de reducere si eficientizare a cheltuielilor si de crestere a calitatii serviciilor medicale.
Art. XIX. -
Prin derogare de la prevederile art. 332 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 valoarea indicatorului social de referinta se mentine la nivelul stabilit pentru luna noiembrie 2024.
Art. XX. -
(1) Incepand cu 1 ianuarie 2025 si pana la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 32 si 33 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat in luna anterioara, la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale, se aloca pana cel tarziu la data de 8 a lunii in curs sume corespunzatoare urmatoarelor cote:
a) 15% la bugetul local al judetului;
b) 63% la bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea platitorii de impozit pe venit;
c) 22% intr-un cont distinct deschis pe seama directiei generale regionale a finantelor publice/administratiei judetene a finantelor publice.
(2) Pentru municipiul Bucuresti, incepand cu 1 ianuarie 2025, prin derogare de la prevederile art. 32 si 33 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, 97% din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat in luna anterioara, inclusiv cel incasat in luna decembrie 2024, la nivelul municipiului Bucuresti, se aloca municipiului Bucuresti si sectoarelor municipiului Bucuresti, pana cel tarziu la data de 8 a lunii in curs, proportional cu sumele incasate in anul 2024 din cote defalcate sau sume defalcate din impozitul pe venit, dupa caz.
(3) Incepand cu luna ianuarie 2025 si pana la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, o cota de 3% din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat in luna anterioara, inclusiv cel incasat in luna decembrie 2024, la nivelul municipiului Bucuresti, se aloca, pana cel tarziu la data de 8 a lunii in curs, bugetului local al judetului Ilfov, intr-un cont distinct de venituri, pentru finantarea cheltuielilor sectiunii de dezvoltare.
Art. XXI. -
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, alocate potrivit anexei nr. 7/03 la Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, ramase neutilizate la finele exercitiului bugetar, se reflecta in excedentul bugetului local si se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie pentru care aceste fonduri au fost alocate sau pentru finantarea unor cheltuieli de aceeasi natura, reflectate la acelasi titlu de cheltuieli.
Art. XXII. -
In anul 2025 valoarea costului standard pentru fondul de burse si protectie sociala in lei/student, prevazut la art. 149 alin. (21) din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentine la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
Art. XXIII. -
In anul 2025, pentru institutele nationale de cercetare-dezvoltare care functioneaza potrivit prevederilor art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la elaborarea si aprobarea, potrivit legii, a bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2025, stabilirea cheltuielilor de personal se va face astfel:
a) institutele nationale de cercetare-dezvoltare care au inregistrat pierderi in anul precedent nu pot depasi numarul de personal, castigul mediu brut lunar pe salariat si cheltuielile de personal realizate in anul precedent, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli ale anului precedent, cu exceptia situatiilor de extindere a activitatii, situatii in care acesti indicatori pot fi depasiti cu aprobarea prealabila a organului de specialitate al administratiei publice centrale coordonator;
b) institutele nationale de cercetare-dezvoltare care au inregistrat profit in anul precedent pot majora cheltuielile de personal realizate in anul precedent, in limita unui indice de crestere a castigului mediu brut lunar pe salariat, care sa nu depaseasca indicele de crestere a productivitatii muncii.
Art. XXIV. -
In anul 2025, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene acorda prime de cariera didactica si prime de cariera profesionala, reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2023 privind unele masuri pentru acordarea unei prime de cariera didactica pentru personalul didactic si didactic auxiliar, precum si unei prime de cariera profesionala pentru personalul administrativ din invatamantul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificarile si completarile ulterioare, numai in cazul in care cheltuielile cu acestea se deconteaza integral din fonduri externe nerambursabile.
Art. XXV. -
In anul 2025, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene acorda tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educational, reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2023 privind unele masuri pentru sustinerea prescolarilor si elevilor dezavantajati care beneficiaza de sprijin educational pe baza de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile si luarea unor masuri in domeniul educatiei, cu modificarile ulterioare, doar in cazul in care cheltuielile cu acestea se deconteaza integral in cadrul Programului Incluziune si demnitate sociala 2021-2027, aprobat prin Decizia de punere in aplicare a Comisiei C (2002) 9.635 final din 14.12.2022.
Art. XXVI. -
(1) In anul 2025, Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene va acorda sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, reglementat prin art. XLVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, doar in cazul in care cheltuielile cu acesta se deconteaza integral in cadrul Programului Incluziune si demnitate sociala 2021-2027.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene este autorizat sa intreprinda masurile necesare astfel incat cheltuielile cu acordarea sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate sa se realizeze in limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune si demnitate sociala 2021-2027 pentru aceasta masura si in conformitate cu regulile de eligibilitate.
Art. XXVII. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului national de investitii "Anghel Saligny", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 183/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza carora Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei transfera beneficiarilor sumele solicitate in ordinea cronologica de inregistrare a solicitarilor, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei transfera beneficiarilor sumele solicitate in anul 2025 in baza unor criterii de prioritizare a solicitarilor de transfer stabilite in functie de categoriile de investitii si de gradul de implementare a acestora. Criteriile de prioritizare vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, astfel incat sa se asigure incadrarea in creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie prin legea bugetului de stat.
(2) Proiectele de investitii finantate prin Programul national de constructii de interes public sau social de catre Compania Nationala de Investitii "C.N.I." - S.A. se vor derula, in anul 2025, in baza unor criterii de prioritizare aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, astfel incat sa se asigure incadrarea in creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie prin legea bugetului de stat.
(3) Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, beneficiarii Programului national de dezvoltare locala etapa I si etapa a II-a si beneficiarii Programului national de investitii "Anghel Saligny" nu pot depune noi solicitari de transfer pana cand Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei nu va transfera toate sumele solicitate de catre beneficiari in cursul anului 2024. Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei notifica beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume in anul 2025, dupa caz, in conditiile prevazute la alin. (1).
Art. XXVIII. -
(1) In anul 2025 se incheie angajamente legale pentru proiecte de investitii noi finantate prin Programul national de dezvoltare locala etapa I si etapa a II-a, Programul national de investitii "Anghel Saligny" si Programul national de constructii de interes public sau social doar in limita creditelor de angajament aprobate cu aceasta destinatie. Valoarea creditelor de angajament in anul 2025 nu poate depasi 50% din valoarea creditelor de angajament aprobate in anul 2024;
(2) In anul 2025, pentru procedurile de achizitie publica care s-au derulat pana la sfarsitul anului 2024 si pentru care nu s-au incheiat angajamente legale si pentru procedurile de achizitie publica care se finalizeaza in cursul anului 2025, derulate in cadrul Programului national de constructii de interes public sau social, se pot incheia angajamente legale in baza unor criterii de prioritizare, aprobate prin hotarare a Guvernului in termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei.
Art. XXIX. -
(1) In anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa in institutiile de invatamant superior acreditate beneficiaza de tarif redus cu 90% pentru transportul intern auto si pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, doar pe distanta/rutele dintre localitatea de domiciliu si localitatea in care se afla institutia de invatamant superior la care studentul este inmatriculat.
(2) In anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa in institutiile de invatamant superior acreditate beneficiaza de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local in comun si transportul cu metroul, in localitatea in care isi are sediul institutia de invatamant superior la care studentul este inmatriculat.
Art. XXX. -
(1) In anul 2025 se suspenda aplicarea prevederilor art. 1 si 2 din Legea nr. 270/2024 pentru suportarea de catre statul roman a cheltuielilor ocazionate de repatrierea cetatenilor romani decedati in strainatate, precum si pentru abrogarea lit. b) a alin. (1) al art. 15 din Legea nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe si nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate.
(2) In perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2025, Ministerul Afacerilor Externe poate utiliza taxele de urgenta aferente serviciilor prestate si pentru plata cheltuielilor de repatriere a cetatenilor romani, decedati pe teritoriul statelor de resedinta, pentru care familia nu poate suporta costurile de repatriere si nu exista posibilitatea inhumarii sau incinerarii in statul in care a survenit decesul.
Art. XXXI. -
Pentru exercitiul bugetar 2025, prevederile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu luna ulterioara intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025.
Art. XXXII. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prim-ministrul si ministrul finantelor semneaza o declaratie de raspundere prin care se atesta, exclusiv, corectitudinea si integralitatea informatiilor din Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2025-2027.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prim-ministrul si ministrul finantelor semneaza o declaratie ce atesta exclusiv incadrarea proiectului de buget pe anul 2025 si perspectiva 2026-2028 in tintele, obiectivele si prioritatile asumate prin Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2025-2027.
(3) Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica pentru planificarea bugetara pe anul 2025 si perspectiva 2026-2028.
Art. XXXIII. -
Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) si art. 9 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, obiectivele de politica salariala aplicabile la fundamentarea si elaborarea bugetelor de venituri si cheltui pe anul 2025 se stabilesc prin prezenta ordonanta de urgenta.
Art. XXXIV. -
(1) Pentru anul 2025, operatorii economici carora li se aplica prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pot prevedea in bugetul de venituri si cheltuieli cresterea cheltuielilor de natura salariala fata de realizarile anului 2024, dar cu incadrarea in ultimul buget de venituri si cheltuieli aprobat, numai ca urmare a mentinerii drepturilor de natura salariala ale personalului, aflate in plata la data de 30 noiembrie 2024, si cresterii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2025 si a celorlalte cheltuieli de natura salariala aferente acestuia, numai pentru personalul care intra sub incidenta acestor reglementari, conditionat de indeplinirea urmatoarelor cerinte cumulative:
a) sa nu majoreze/indexeze sau, dupa caz, sa nu prevada alte mecanisme de crestere salariala in cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentand salarii aflate in plata la data de 30 noiembrie 2024;
b) sa nu majoreze in anul 2025 drepturile de hrana/indemnizatii de hrana/tichete de masa/norme de hrana si alte drepturi de natura salariala similare fata de cele aflate in plata la 30 noiembrie 2024;
c) sa nu acorde in anul 2025 premii, prime, bonusuri, bonificatii si alte drepturi de natura salariala similare, cu exceptia sumelor ce reprezinta participarea salariatilor la profit si a cheltuielilor sociale prevazute la art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
d) sa nu programeze in anul 2025 cresterea numarului de personal fata de cel realizat in anul 2024.
(2) Cresterea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in anul 2025 nu influenteaza cresterea salariului de baza peste nivelul salariului de baza minim brut.
(3) Operatorii economici pot majora castigul mediu brut lunar pe salariat in limita sumelor prevazute la alin. (1), cu conditia ca indicele de crestere a acestuia sa nu depaseasca indicele de crestere a productivitatii muncii calculate in unitati valorice sau fizice, dupa caz.
(4) Pentru determinarea castigului mediu brut lunar pe salariat, prevazut la alin. (3), in vederea stabilirii indicelui de crestere a acestuia nu se iau in calcul urmatoarele cheltuieli:
a) sumele reprezentand cresteri ale castigului mediu brut pe salariat datorate majorarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2025 si alte cheltuieli de natura salariala aferente acestuia, numai pentru personalul care intra sub incidenta acestor reglementari;
b) sumele reprezentand cresteri ale cheltuielilor de natura salariala, datorate majorarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, pentru perioada in care acestea au fost acordate in anul 2024 si alte cheltuieli de natura salariala aferente acestuia, numai pentru personalul care intra sub incidenta acestor reglementari.
(5) Pentru determinarea productivitatii muncii, prevazuta la alin. (3), in vederea stabilirii indicelui de crestere a acesteia, veniturile din exploatare se ajusteaza dupa cum urmeaza:
a) veniturile totale din exploatare se diminueaza cu veniturile din exploatare obtinute ca urmare a unor situatii sau activitati conjuncturale si care nu se mai regasesc fie in anul precedent, fie in anul curent;
b) veniturile din exploatare ale anului precedent, determinate pe baza preturilor/tarifelor stabilite prin acte normative/administrative, pentru comparabilitatea productivitatii muncii, vor fi recalculate folosind preturile utilizate pentru determinarea veniturilor din exploatare ale anului curent, in cazul in care are loc o scadere a preturilor/tarifelor.
(6) Indicele de crestere a castigului mediu brut lunar pe salariat recalculat conform prevederilor alin. (4) si indicele de crestere a productivitatii muncii recalculat conform prevederilor alin. (5) se determina prin raportarea nivelului programat al anului 2025 la nivelul realizat al anului 2024.
(7) Operatorii economici prevazuti la alin. (1) care nu au inregistrat pierderi in anul 2024 si nu planifica pierderi in anul 2025 pot ocupa in cursul anului 2025, conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile vacante existente la finele anului 2024, cu majorarea corespunzatoare a cheltuielilor de natura salariala.
(8) In anul 2025 operatorii economici prevazuti la alin. (1) care au inregistrat pierderi in anul 2024 si/sau planifica pierderi in anul 2025 nu pot ocupa posturile vacante existente la finele anului 2024.
(9) Aparitia unor evenimente cu impact asupra cresterii cheltuielilor de natura salariala genereaza pentru operatorii economici dispunerea de masuri pentru incadrarea in cheltuielile de natura salariala stabilite conform alin. (1).
Art. XXXV. -
Operatorii economici prevazuti la art. XXXIV care au inregistrat pierderi contabile si/sau plati restante la data de 31 decembrie 2024 sau au pierderi contabile din anii precedenti de recuperat au obligatia prezentarii odata cu aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli a unui plan de reorganizare, restructurare si redresare financiara care sa contina masuri concrete si cuantificabile de reducere a pierderilor si platilor restante, dupa caz, si termenele de realizare a acestora, precum si o analiza referitoare la activele necesare desfasurarii/dezvoltarii obiectului de activitate, in scopul identificarii celor neproductive/nefunctionale cu prezentarea de masuri in vederea folosirii si/sau valorificarii acestora, aprobate de catre adunarea generala a actionarilor sau consiliul de administratie, dupa caz, si avizate de catre autoritatea publica tutelara.
Art. XXXVI. -
(1) Pentru anul 2025, operatorii economici carora li se aplica prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de actualizare a tarifelor si taxelor pe care le obtin din activitatea de baza, cu cel putin rata anuala a inflatiei pentru anul 2024 fata de ultima actualizare a acestora cu exceptia situatiilor in care cresterile anuale de tarife si taxe au fost superioare ratei anuale a inflatiei.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica taxelor si tarifelor stabilite prin reglementari europene sau reglementari nationale in aplicarea reglementarilor europene.
Art. XXXVII. -
(1) Prin exceptie de la art. XXXIV alin. (1) lit. d) in anul 2025, operatorii economici care aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pot creste numarul de personal fata de cel realizat in anul 2024 si cheltuielile de natura salariala aferente, numai in cazul dezvoltarii activitatii acestora, pe baza de memorandum initiat de catre autoritatea publica tutelara sub care acestia isi desfasoara activitatea si aprobat de catre Guvern;
(2) In cazul regiilor autonome si al societatilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autoritatilor administratiei publice centrale, memorandumul prevazut la alin. (1) este initiat de autoritatile publice tutelare si avizate de Ministerul Finantelor;
(3) In cazul regiilor autonome si al societatilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autoritatilor administratiei publice locale, memorandumul prevazut la alin. (1) este initiat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, ca urmare a solicitarii justificate a autoritatii publice tutelare.
Art. XXXVIII. -
In anul 2025, dispozitiile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica si operatorilor economici prevazuti la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. XXXIX. -
(1) In anul 2025, masurile aprobate de Guvernul Romaniei prin Memorandumuri care prevad exceptii de la prevederile capitolului III - Masuri de disciplina economico-financiara din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare, si care intra in contradictie cu prevederile prezentei ordonante isi inceteaza aplicabilitatea.
(2) Termenul prevazut la art. XXIX alin. (11) din Legea nr. 296/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 30 iunie 2025.
Art. XL. -
Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 121 se introduce un nou articol, art. 122, cu urmatorul cuprins:
"Art. 122. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 97 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, contractele colective de munca se negociaza, in conditiile legii, dupa aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale operatorilor economici, in limitele si in conditiile stabilite prin bugete.
(2) Drepturile stabilite prin contractele colective de munca incheiate dupa data de 1.01.2025 se acorda conform prevederilor legale in vigoare la data acordarii."
2. La articolul 13 alineatul (1), dupa litera i) se introduce o noua litera, lit. j), cu urmatorul cuprins:
"j) nerespectarea prevederilor art. 122 alin. (2)."
3. La articolul 13, alineatul (22) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(22) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. i) si j) se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 60.000 lei."
Art. XLI. -
La articolul LXXI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alin. (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, nu pot fi prevazute prin contractele colective/individuale de munca ale operatorilor economici care aplica prevederile cap. III bonusuri, prime, plati compensatorii, gratificatii sau orice alte drepturi de natura salariala pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionarii.
(5) Acordarea drepturilor prevazute la alin. (4) in cazul contractelor colective/individuale de munca ale operatorilor economici aflate in vigoare la data de 1.01.2025 se face esalonat, in termen de 5 ani, in transe anuale egale."
Art. XLII. -
Drepturile stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) si g) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru copiii prevazuti la art. 31 alin. (1) din aceeasi ordonanta se acorda incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLIII. -
In perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025 se suspenda aplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru prescolari si elevii din invatamantul primar de stat, privat si confesional, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. XLIV. -
Termenul de intrare in vigoare prevazut la art. 9 din Legea nr. 236/2020 pentru stimularea producatorilor agricoli care comercializeaza produsele agricole primare, produse pescaresti si de acvacultura, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1037 din 6 noiembrie 2020, cu modificarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2026, iar termenul de aplicare se proroga pana la data de 31 decembrie 2028.
Art. XLV. -
Aplicarea prevederilor art. 210 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLVI. -
Aplicarea prevederilor Legii nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de interventie din cadrul serviciilor civile care asigura asistenta publica medicala de urgenta si prim ajutor calificat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 11 ianuarie 2021, cu modificarile ulterioare, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLVII. -
Termenul prevazut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 979 din 30 decembrie 2015, cu modificarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 decembrie 2025.
Art. XLVIII. -
Articolul 25 din Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 745 din 25 iulie 2022, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25. -
(1) Prevederile art. 321 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2026.
(2) Prevederile art. 321 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2026."
Art. XLIX. -
La articolul 322 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Prevederile prezentului articol se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2026."
Art. L. -
Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 108, dupa alineatul (31) se introduce un nou alineat, alin. (32), cu urmatorul cuprins:
"(32) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru anul scolar 2025-2026, cuantumul minim al burselor este stabilit dupa cum urmeaza:
a) bursa de merit - 450 lei/luna;
b) bursa de rezilienta - 300 lei/luna;
c) bursa sociala - 300 lei/luna;
d) bursa tehnologica - 300 lei/luna."
2. La articolul 108, dupa alineatul (17) se introduce un nou alineat, alin. (171), cu urmatorul cuprins:
"(171) Prin exceptie de la prevederile alin. (17), pentru anul scolar 2025-2026, cuantumul lunar al burselor de excelenta olimpica I/internationala si II/nationala este diferentiat in functie de nivelul distinctiei obtinute, dupa cum urmeaza:
a) pentru locul I, cuantumul lunar al bursei de excelenta olimpica I/internationala reprezinta echivalentul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la nivelul din luna noiembrie 2024;
b) pentru locul al II-lea, cuantumul lunar al bursei de excelenta olimpica I/internationala reprezinta echivalentul a 75% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata la nivelul din luna noiembrie 2024;
c) pentru locul al III-lea, cuantumul lunar al bursei de excelenta olimpica I/internationala reprezinta echivalentul a 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata nivelul din luna noiembrie 2024;
d) pentru mentiune, cuantumul lunar al bursei de excelenta olimpica I/internationala reprezinta echivalentul a 25% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata la nivelul din luna noiembrie 2024;
e) bursa de excelenta olimpica II/nationala este in cuantum de 700 lei/luna."
Art. LI. -
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, aplicabilitatea unor dispozitii prevazute in Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga dupa cum urmeaza:
a) prevederile art. 67 alin. (4), (6), (7) si (8) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027;
b) prevederile art. 77 alin. (4) se proroga pana la data de 1 ianuarie 2026;
c) prevederile art. 116-119 se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027;
d) prevederile art. 131 alin. (11) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027;
e) prevederile art. 138 alin. (5) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027;
f) prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) si (7) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027;
g) prevederile art. 23 alin. (1) lit. f) si ale art. 207 alin. (11) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027;
h) prevederile art. 217 alin. (3) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027.
(2) Aplicarea prevederilor art. 63 alin. (4), art. 70 alin. (5) lit. a), art. 74 alin. (4), art. 78 alin. (8), art. 105 alin. (10) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la inceputul anului scolar 2026-2027.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 77 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 se implementeaza Programul national "Masa sanatoasa" finantat de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, in limita sumei de 1.139.400 mii lei, aprobata intr-o pozitie distincta intr-o anexa la legea bugetului de stat pe anul 2025, pentru prescolarii si elevii din unitatile de invatamant preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor pe unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale si pe unitati de invatamant, precum si normele metodologice de aplicare a Programului national "Masa sanatoasa" pentru anul 2025 se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(4) Prevederile art. 134 din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 147 din Legea nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu anul 2026.
(5) Prevederile art. 49 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu anul 2026.
Art. LII. -
La articolul 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, precum si serviciile publice autonome de interes national, cu personalitate juridica, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune, republicata, acorda vouchere de vacanta in cuantum de 800 lei, in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului ale carui salarii de baza nete din luna anterioara acordarii acestora sunt de pana la 8.000 lei. Voucherele de vacanta emise in cursul anului 2025 se utilizeaza pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achizitionate, respectiv 800 de lei pentru achizitionarea de pachete de servicii turistice in valoare de cel putin 1.600 lei."
Art. LIII. -
La articolul IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 131/2021 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1201 din 17 decembrie 2021, aprobata cu modificari prin Legea nr. 130/2023, cu modificarile ulterioare, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, pentru personalul militar, politistii, politistii de penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala ale caror solde de functie/salarii de functie/salarii de baza nete acordate in luna prestarii serviciilor turistice sunt de pana la 8.000 lei lunar inclusiv, se deconteaza 50% din valoarea serviciilor turistice prestate de orice structura de primire turistica clasificata aflata pe teritoriul Romaniei, achizitionate direct sau prin intermediul unei agentii de turism licentiate, respectiv maximum 800 lei pentru servicii turistice prestate in valoare de cel putin 1.600 lei."
Art. LIV. -
La articolul 260 din Legea nr. 199/2023, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (19) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(19) Prevederile art. 216 alin. (19) referitoare la asigurarea pentru cadrele didactice si de cercetare din institutiile de invatamant superior de stat, la data incetarii de drept a contractului individual de munca in urma pensionarii, a doua salarii raportate la ultimul salariu de baza se aplica incepand cu anul universitar 2026-2027."
Art. LV. -
La articolul 30 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatele (8) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(8) Cetatenii romani minori pot iesi din Romania catre state care aplica in totalitate acquis-ul Schengen, denumite in continuare state Schengen, daca indeplinesc conditiile prevazute de prezentul articol.
(9) In vederea constatarii indeplinirii de catre cetatenii romani minori a conditiilor de iesire din Romania catre state Schengen, organele politiei de frontiera pot efectua verificari nesistematice la frontiera interna."
Art. LVI. -
Termenul prevazut la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 61/2024 privind Registrul national automatizat cu privire la persoanele care au comis infractiuni din sfera traficului de droguri, precum si pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului National de Date Genetice Judiciare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 26 martie 2024, se proroga pana la data de 1 iunie 2025.
Art. LVII. -
Termenul prevazut la art. 581 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2026.
Art. LVIII. -
Articolul XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.
Art. LIX. -
In anul 2025 nu se aproba indicatori tehnicoeconomici pentru obiective noi de investitii care se finanteaza prin subprogramele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), d) si h) din anexa nr. 3 "Programul national de constructii de interes public sau social" la Ordonanta Guvernului nr. 25/2001 privind infiintarea Companiei Nationale de Investitii "C.N.I." - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 117/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. LX. -
(1) Prevederile art. 1-4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2017 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1043 din 29 decembrie 2017, aprobata prin Legea nr. 267/2018, se abroga.
(2) Sumele retinute de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in temeiul art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2017 se constituie venituri la bugetul de stat.
Art. LXI. -
In cadrul aparatului de lucru al Guvernului se infiinteaza Departamentul pentru Eficienta Guvernamentala, prin reorganizarea unor institutii/departamente din structura Guvernului, care va avea ca obiective restructurarea/reducerea si eficientizarea cheltuielilor publice de la nivel central si local si ale operatorilor economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, in cuantum de cel putin 1% din produsul intern brut in anul 2025.
Art. LXII. -
In anul 2025, orice alte drepturi de natura salariala stabilite prin legi speciale, statute sau alte acte normative cu putere de lege, care nu intra sub incidenta prevederilor art. I-V, se mentin in plata la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna noiembrie 2024.
Art. LXIII. -
In anul 2025, pana la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 2025, ordonatorii principali de credite pot efectua plati pentru cheltuielile de investitii, altele decat cele finantate din fonduri externe nerambursabile, din Planul national de redresare si rezilienta, precum si cele care rezulta din angajamente internationale, numai pentru plati restante care nu au putut fi achitate din prevederile bugetare aferente anului 2024.
Art. LXIV. -
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 43, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul."
2. La articolul 47 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;".
3. La articolul 47 alineatul (1), litera f) se abroga.
4. La articolul 51, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) pct. 2, incepand cu 1 ianuarie 2025, se au in vedere, dupa caz, si activitatile, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN 6210 - Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client), 6290 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5611 - Restaurante, 5612 - Activitati ale unitatilor mobile de alimentatie, 5622 - Alte servicii de alimentatie n.c.a."
5. La articolul 52, alineatele (1) si (51) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.
. . . . . . . . . .
(51) In cazul microintreprinderii care, in cursul anului, se gaseste in situatia prevazuta la art. 47 alin. (11), suplimentar fata de regulile prevazute la alin. (5), limita fiscala privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, prevazuta la alin. (1), se verifica luand in calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile intreprinderilor legate."
6. La articolul 54, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alin. (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
"(3) Pentru anul fiscal 2025/2026, limita veniturilor realizate, reprezentand echivalentul in lei a 250.000 euro, respectiv echivalentul in lei a 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, se verifica pe baza veniturilor realizate de catre persoana juridica romana la data de 31 decembrie 2024, respectiv la data de 31 decembrie 2025. Conditia referitoare la ponderea veniturilor din consultanta si/sau management in veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplica pentru calculul limitei de 250.000 euro.
(4) Incepand cu 1 ianuarie 2025, in aplicarea prevederilor art. 48 alin. (22), se au in vedere, dupa caz, si activitatile corespunzatoare codurilor CAEN 5611 - Restaurante, 5612 - Activitati ale unitatilor mobile de alimentatie, 5622 - Alte servicii de alimentatie n.c.a."
7. La articolul 60, punctele 2, 5 si 7 se abroga.
8. Articolul 601 se abroga.
9. La articolul 97, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(7) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv, se impoziteaza cu o cota de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat distribuirea acestora, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator distribuirii. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat."
10. Articolul 1381 se abroga.
11. Articolul 1382 se abroga.
12. Articolul 1384 se abroga.
13. Articolul 1385 se abroga.
14. La articolul 146, alineatele (5) si (56) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Calculul contributiei de asigurari sociale datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si de catre institutiile prevazute la art. 136 lit. d)-f) se realizeaza prin aplicarea cotei prevazute la art. 138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevazute la art. 139, art. 143-145, dupa caz, in care nu se includ veniturile prevazute la art. 141 si 142.
(56) Contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, calculata potrivit alin. (5), nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale calculate prin aplicarea cotei prevazute la art. 138 lit. a) asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ."
15. La articolul 224 alineatul (4), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"b) 10% pentru veniturile din dividende prevazute la art. 223 alin. (1) lit. a);".
16. La articolul 498, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea cladirilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri. In situatia constructiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
(2) In situatia in care, in cursul anului curent, se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii constructiilor mentionate la art. 497, impozitul pe constructii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul urmator."
17. La articolul 498, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Pentru contribuabilii care intra sub incidenta art. 16 alin. (5), prevederile prezentului titlu se aplica cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2025."
18. La articolul 499, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Impozitul pe constructii, declarat potrivit alin. (1), se plateste in doua rate egale pana la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv."
19. Articolul 500 se abroga.
Art. LXV. -
(1) Prevederile art. LXIV intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), pentru contribuabilii care intra sub incidenta art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, prevederile art. LXIV pct. 1 intra in vigoare in prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2025.
(3) Prevederile art. LXIV pct. 7, 8 si 10-14 se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.
(4) Prevederile art. LXIV pct. 1, 9 si 15 se aplica veniturilor din dividende distribuite dupa data de 1 ianuarie 2025.
(5) In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, cota de impozit pe dividende este de 8%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, aprobate potrivit legii.
Art. LXVI. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) si ale art. 2204 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, fara a include contravaloarea tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, respectiv indemnizatia de hrana, dupa caz, acordate potrivit legii, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.300 lei inclusiv.
(2) Conditia prevazuta la alin. (1) lit. a) nu se considera a fi indeplinita daca, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si 31 decembrie 2025, este diminuat nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in aceleasi conditii si in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, obtinute in baza unui raport de serviciu, potrivit legii.
(4) Suma de 300 lei prevazuta la alin. (1) se diminueaza in functie de:
a) perioada din luna in care salariul de baza/solda lunar(a) din contractul individual de munca sau raportul de serviciu, dupa caz, este mentinut(a) la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin act normativ;
b) data de la care angajatii noi sunt incadrati in munca la un nivel al salariului/soldei lunar(e), dupa caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata;
c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) data de la care inceteaza contractul individual de munca/raportul de serviciu, dupa caz.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (56) si ale art. 168 alin. (61) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile aferente anului 2025, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se aplica prevederile art. 146 alin. (56) - (59) si ale art. 168 alin. (61) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se diminueaza cu suma de 300 lei lunar.
(6) Prevederile prezentului articol se aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2025 inclusiv.
Art. LXVII. -
Contraventia prevazuta la art. 13 alin. (1) lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta de urgenta, se aplica la 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. LXVIII. -
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 993 din 1 noiembrie 2023.
Art. LXIX. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, pentru sectorul constructii, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand in medie 27,714 lei/ora.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) de catre societati constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 260 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale.
Art. LXX. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, pentru sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 4.050 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand in medie 24,496 lei/ora.
Art. LXXI. -
Se autorizeaza Ministerul Apararii Nationale, ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 pana la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 2025, sa introduca in anexa nr. 3/18/07 credite de angajament si credite bugetare aferente mecanismului Foreign Military Financing, oferit de catre Guvernul Statelor Unite ale Americii.
Art. LXXII. -
La articolul 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2024 pentru infiintarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Minier, Petrolier si al Stocarii Geologice a Dioxidului de Carbon, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului si stocarii geologice a dioxidului de carbon, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 613 din 29 iunie 2024, cu completarile ulterioare, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (61), cu urmatorul cuprins:
"(61) Pana la aprobarea prin hotarare a Guvernului a bugetului de venituri si cheltuieli, se pot efectua cheltuieli in limita a 1/12 din bugetul anului precedent, din venituri proprii, precum si din excedentul anului precedent."
Art. LXXIII. -
Se suspenda aplicarea prevederilor art. 47 alin. (3) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 16 martie 2023, cu completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2025.
Art. LXXIV. -
Cuantumul salariilor de baza ale functionarilor publici din Arhivele Nationale se mentine la acelasi nivel cu cel acordat in luna noiembrie 2024 in aparatul central al acestui organ de specialitate al administratiei publice centrale.
Art. LXXV. -
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor va emite norme metodologice privind aplicarea prevederilor art. 498 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Protectia salariatilor in cazul transferului de intreprindere Sursa: MCP avocati
Retinerea din salariu pentru absente nemotivate. Cum se recupereaza banii de la salariat? Sursa: MCP avocati
Contractul de calificare profesionala. Analiza juridica si aplicatii practice Sursa: MCP avocati
Regulamentul intern al societatii. Formalism sau instrument esential in caz de conflict de munca? Sursa: MCP avocati
Actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3. Ghid practic si aspecte juridice Sursa: MCP avocati
Concediul de odihna. Raspunsuri la intrebarile frecvente ale salariatilor Sursa: MCP avocati
Protectia impotriva denigrarii companiei de catre salariati. Drepturi, limite si solutii juridice Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti