Avand in vedere Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 33/2024 pentru acordarea increderii Guvernului,
luand in considerare necesitatea stabilirii masurilor care sa permita indeplinirea, in cel mai scurt timp, in noua structura, a activitatii Guvernului si a ministerelor,
retinandu-se ca, in cazul in care nu sunt acceptate masurile propuse, nu se pot garanta punerea in aplicare a Programului de guvernare votat de Parlament si indeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica interna si externa a tarii si de a exercita conducerea generala a administratiei publice, cu urmari directe asupra cetatenilor, elemente care vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta si extraordinare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1. -
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale se reorganizeaza prin fuziune prin absorbtie cu Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, care se desfiinteaza.
(2) Ca urmare a reorganizarii prin fuziune prin absorbtie conform alin. (1), Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale isi schimba denumirea in Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse toate activitatile, personalul, posturile si patrimoniul aferente domeniului familiei si tineretului, in conditiile legii.
(4) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse pachetul de actiuni detinut de stat la Societatea "Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)" - S.A. Bucuresti, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea si functionarea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale exercita toate drepturile si isi asuma toate obligatiile ce decurg din calitatea de actionar, in numele statului, la Societatea "Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)" - S.A. Bucuresti, in conditiile legii.
(6) Exercitarea dreptului de proprietate privata a statului asupra actiunilor prevazute la alin. (4) se supune dispozitiilor art. 362 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, care raman aplicabile.
(7) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor la operatorul economic prevazut la alin. (4) sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului si solidaritatii sociale.
(8) Se autorizeaza Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale sa mandateze, prin ordin, reprezentantii sai in adunarea generala a actionarilor la operatorul economic prevazut la alin. (4) pentru aprobarea modificarii actelor constitutive ale acestuia, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta, si pentru efectuarea formalitatilor de publicitate si inregistrare prevazute de lege.
(9) Procedurile in curs de desfasurare se continua de catre Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale, cu mentinerea valabilitatii actelor si procedurilor indeplinite pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(10) Finantarea cheltuielilor legate de aplicarea de catre Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, la Societatea "Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)" - S.A. Bucuresti se asigura din bugetul aferent activitatii de privatizare al ministerului.
(11) In litigiile aflate pe rolul instantelor judecatoresti sau arbitrale nationale, in care statul este chemat in judecata in calitate de actionar la operatorul economic prevazut la alin. (4), interesele statului vor fi reprezentate, in conditiile legii, de catre Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale.
Art. 2. -
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Autoritatea pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse in subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale.
Art. 3. -
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Agentia Nationala pentru Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse in subordinea Guvernului si in coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.
(2) Agentia Nationala pentru Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati se finanteaza de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(3) La data prevazuta la alin. (1), casele de cultura studentesti, respectiv Complexul Cultural Sportiv Studentesc "Tei" din Bucuresti, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse in subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale.
Art. 4. -
(1) Directiile judetene pentru familie si tineret, respectiv Directia pentru Familie si Tineret a Municipiului Bucuresti, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse in subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale.
(2) Organizarea si functionarea, numarul de posturi si atributiile directiilor judetene pentru familie si tineret, respectiv Directiei pentru Familie si Tineret a Municipiului Bucuresti se reglementeaza prin hotarare a Guvernului.
(3) Agentia Nationala pentru Sport si respectiv Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse predau Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale activitatile, personalul, posturile si patrimoniul aferente domeniului familiei si tineretului, prin protocol.
Art. 5. -
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii se reorganizeaza prin divizare totala si isi inceteaza activitatea, prin impartirea intregului sau patrimoniu, personal si a activitatii dupa cum urmeaza:
a) patrimoniul, personalul, posturile si activitatile aferente domeniului cercetare se preiau de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru Autoritatea Nationala pentru Cercetare;
b) patrimoniul, personalul, posturile si activitatile aferente domeniilor digitalizare, inovare si comunicatii se preiau de catre Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.
Art. 6. -
(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului isi schimba denumirea in Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului preia de la Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii si exercita:
a) atributiile de institutie publica implicata in domeniul privatizarii si atributiile privind atragerea de investitii in economie, la societatile nationale, companiile nationale si celelalte societati aflate sub autoritatea, in subordinea sau in coordonarea acestuia, dupa caz;
b) atributiile privind exercitarea calitatii de actionar al statului la operatorii economici prevazuti la lit. a), precum si cele referitoare la monitorizarea postprivatizare a indeplinirii clauzelor din contractele de vanzare-cumparare de actiuni incheiate in cadrul proceselor de privatizare a acestor operatori economici;
c) orice alte atributii exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative in vigoare, acordurilor internationale sau altor acte incheiate potrivit dispozitiilor legale aplicabile si corespunzatoare activitatilor preluate.
(3) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului exercita drepturile si indeplineste obligatiile ce decurg din calitatea de actionar al statului roman la operatorii economici prevazuti la alin. (2) lit. a). Reprezentantii statului in adunarile generale ale actionarilor la operatorii economici prevazuti la alin. (2) lit. a) sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului economiei, digitalizarii, antreprenoriatului si turismului.
(4) Se autorizeaza Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului sa mandateze, prin ordin al ministrului economiei, digitalizarii, antreprenoriatului si turismului, reprezentantii sai in adunarile generale ale actionarilor la operatorii economici prevazuti la alin. (2) lit. a) pentru aprobarea modificarii actelor constitutive ale acestora, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta, si pentru efectuarea formalitatilor de publicitate si inregistrare prevazute de lege.
(5) Procedurile in curs de desfasurare se continua de catre Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului, cu mentinerea valabilitatii actelor si procedurilor indeplinite pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(6) Finantarea cheltuielilor legate de aplicarea de catre Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, la societatile din domeniu, se asigura din bugetul aferent activitatii de privatizare al ministerului.
(7) Ministerului Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului preia in mod corespunzator personalul-suport, a carui incadrare se realizeaza cu respectarea dispozitiilor art. 10 alin. (3).
Art. 7. -
(1) Ministerul Educatiei isi schimba denumirea in Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se infiinteaza Autoritatea Nationala pentru Cercetare, organ de specialitate al administratiei publice centrale, finantata de la bugetul de stat, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) Autoritatea Nationala pentru Cercetare preia de la Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii si exercita:
a) atributiile de autoritate de stat in domeniul cercetarii si inovarii si de monitorizare si evaluare a institutelor si unitatilor de cercetare, dezvoltare si inovare, in conformitate cu legislatia in vigoare;
b) atributiile privind dezvoltarea institutionala a institutelor si unitatilor de cercetare aflate in subordine, coordonare si sub autoritate;
c) atributiile privind stimularea, in randul operatorilor economici si in economie in general, a cresterii investitiei private pentru dezvoltarea activitatilor de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si inovare, precum si a transferului tehnologic si de valorificare a rezultatelor de cercetare, prin absorbtia si difuzia acestora;
d) atributii privind asigurarea, atragerea, utilizarea, monitorizarea si evaluarea asistentei tehnice si privind consultanta interna si internationala pentru domeniul sau specific de competenta;
e) orice alte atributii exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative in vigoare, acordurilor internationale sau altor acte incheiate potrivit dispozitiilor legale aplicabile si corespunzatoare activitatilor preluate.
(4) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Autoritatea Nationala pentru Cercetare, exercita drepturile si indeplineste obligatiile ce decurg din acordurile internationale si alte acte cu referire la componenta de cercetare, dezvoltare, inovare.
(5) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Educatiei si Cercetarii initiaza hotararea de Guvern privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare.
Art. 8. -
(1) Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei trece din subordinea Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii in subordinea Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului, prin Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, exercita urmatoarele atributii:
a) promovarea cadrului de competente digitale pentru cetatenii romani si de a asigura tuturor entitatilor furnizoare de servicii publice identitatea digitala prin aplicatia ROeID, ce este componenta a platformei unice pentru serviciile digitale din Romania si reprezinta sistemul national de identificare electronica si de autentificare unica, notificat la nivelul Comisiei Europene;
b) asigurarea suportului pentru ca institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sa se interconecteze in mod obligatoriu cu Platforma nationala de interoperabilitate si cu punctul de contact unic care este platforma unica privind infiintarea unui portal digital unic;
c) asigurarea suportului pentru ca institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale ce sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sa utilizeze si migreze in mod obligatoriu sistemele informatice proprii in tehnologii de cloud.
Art. 9. -
(1) Atributiile viceprim-ministrilor, prevazuti in Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 33/2024 pentru acordarea increderii Guvernului, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.
(2) Viceprim-ministrul fara portofoliu coordoneaza institutiile publice si structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum si Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat".
(3) Viceprim-ministrul fara portofoliu avizeaza toate proiectele de acte normative care au impact bugetar.
(4) Cheltuielile necesare desfasurarii activitatii viceprim-ministrului fara portofoliu si a cabinetului acestuia se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(5) Cheltuielile necesare desfasurarii activitatii aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrilor cu portofoliu se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu exceptia indemnizatiei viceprim-ministrilor si a cheltuielilor necesare desfasurarii activitatii cabinetelor acestora, organizate potrivit prevederilor art. 544 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, care se asigura in cadrul ministerelor pe care le conduc.
Art. 10. -
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ministerele reorganizate potrivit prezentei ordonante de urgenta propun Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea masurilor privind organizarea si functionarea lor.
(2) Ministerele care preiau, pe baza de protocol de predare-primire, activitati de la alte ministere, autoritati, institutii ori alte structuri publice se subroga in toate drepturile, obligatiile, contractele, deciziile de finantare, ordinele de finantare, acordurile si litigiile institutiei, structurii sau activitatii preluate, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile si imobile aflate in administrarea sau, dupa caz, in proprietatea acestora.
(3) Incadrarea personalului preluat potrivit alin. (2) se realizeaza cu respectarea procedurii si regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de personal si cu mentinerea drepturilor salariale avute la data preluarii.
Art. 11. -
(1) In anul 2025, pana la intrarea in vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, finantarea cheltuielilor ministerelor reorganizate se asigura in conditiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetele ordonatorilor principali de credite existenti inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, din structura carora acestea s-au reorganizat, sau din proiectele de buget ale noilor ordonatori principali de credite, dupa caz.
(2) Cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente cheltuielilor efectuate in conditiile alin. (1), precum si dispozitiile bugetare privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare vor fi semnate de ordonatorii principali de credite ai ministerelor reorganizate, conform specimenelor de semnaturi si, respectiv, amprentelor stampilelor, in situatia in care s-a optat pentru aplicarea acestora, ale ordonatorilor principali de credite ai ministerelor/institutiilor existente inainte sau dupa intrarea in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, transmise in acest scop Ministerului Finantelor.
(3) In limita creditelor bugetare deschise in conditiile alin. (2) se efectueaza plati de catre conducatorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabila cu efectuarea platii din cadrul ministerelor/institutiilor existente inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Dupa intrarea in vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025 si pana la aprobarea protocoalelor de predarepreluare prevazute la art. 8 alin. (2), finantarea cheltuielilor ministerelor/institutiilor reorganizate se asigura din bugetele noilor ordonatori principali de credite, in conditiile alin. (2) si (3).
(5) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, ministerele reorganizate prevazute la alin. (1) preiau, pe baza de protocol de predare-preluare, executia bugetara pe anul 2025 pana la data semnarii protocolului, numarul de posturi, personalul preluat, structurile de personal preluate si drepturile salariale aferente, precum si patrimoniul. Predarea-preluarea patrimoniului se efectueaza pe baza situatiilor financiare intocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Modificarile in executia bugetului de stat pe anul 2025 se efectueaza pe baza instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite.
(7) Pentru efectuarea modificarilor prevazute la alin. (6) se autorizeaza Ministerul Finantelor sa modifice limitele lunare de cheltuieli aprobate ordonatorilor principali de credite implicati in temeiul art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 12. -
Desfiintarea ministerelor prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta isi produce efectele la data intrarii in vigoare a actelor normative care reglementeaza organizarea si functionarea ministerelor/institutiilor publice reorganizate, care se subroga in drepturile si obligatiile celor desfiintate.
Art. 13. -
In cuprinsul actelor normative in vigoare, urmatoarele denumiri si sintagme se inlocuiesc dupa cum urmeaza:
a) "Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse" cu "Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale";
b) "Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii" cu "Autoritatea Nationala pentru Cercetare" in cazul prevederilor care reglementeaza activitatea legata de domeniul cercetarii si cu "Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului" in cazul prevederilor care reglementeaza activitatea legata de domeniul digitalizarii si inovarii.
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Protectia salariatilor in cazul transferului de intreprindere Sursa: MCP avocati
Retinerea din salariu pentru absente nemotivate. Cum se recupereaza banii de la salariat? Sursa: MCP avocati
Contractul de calificare profesionala. Analiza juridica si aplicatii practice Sursa: MCP avocati
Regulamentul intern al societatii. Formalism sau instrument esential in caz de conflict de munca? Sursa: MCP avocati
Actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3. Ghid practic si aspecte juridice Sursa: MCP avocati
Concediul de odihna. Raspunsuri la intrebarile frecvente ale salariatilor Sursa: MCP avocati
Protectia impotriva denigrarii companiei de catre salariati. Drepturi, limite si solutii juridice Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti