din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1011 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 78/2000, actualizata 2024, pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie

INTEGRAL: Legea 78/2000, actualizata 2024, pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie


Legea 78/2000, actualizata 2024, pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie

Actualizata prin Legea 234/2022 pentru modificarea art. 18^3 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie si pentru dispunerea altor masuri de transpunere a Directivei (UE) 2017/1.371 a Parlamentului European si a Consiliului din 5 iulie 2017 privind combaterea fraudelor indreptate impotriva intereselor financiare ale Uniunii prin mijloace de drept penal


CAPITOLUL I: Dispozitii generale


Art. 1


(1) Prezenta lege instituie masuri de prevenire, descoperire si sanctionare a faptelor de coruptie si se aplica urmatoarelor persoane:


a) care exercita o functie publica, indiferent de modul in care au fost investite, in cadrul autoritatilor publice sau institutiilor publice;


b) care indeplinesc, permanent sau temporar, potrivit legii, o functie sau o insarcinare, in masura in care participa la luarea deciziilor sau le pot influenta, in cadrul serviciilor publice, regiilor autonome, societatilor comerciale, companiilor nationale, societatilor nationale, unitatilor cooperatiste sau al altor agenti economici;


c) care exercita atributii de control, potrivit legii;


d) care acorda asistenta specializata unitatilor prevazute la lit. a) si b) , in masura in care participa la luarea deciziilor sau le pot influenta;


e) care, indiferent de calitatea lor, realizeaza, controleaza sau acorda asistenta specializata, in masura in care participa la luarea deciziilor sau le pot influenta, cu privire la: operatiuni care antreneaza circulatia de capital, operatiuni de banca, de schimb valutar sau de credit, operatiuni de plasament, in burse, in asigurari, in plasament mutual ori privitor la conturile bancare si cele asimilate acestora, tranzactii comerciale interne si internationale;


f) care detin o functie de conducere intr-un partid sau intr-o formatiune politica, intr-un sindicat, intr-o organizatie patronala ori intr-o asociatie fara scop lucrativ sau fundatie;


g) alte persoane fizice decat cele prevazute la lit. a) -f) , in conditiile prevazute de lege.


CAPITOLUL II: Reguli speciale de comportament privind anumite categorii de persoane, in scopul prevenirii faptelor de coruptie


Art. 2


Persoanele prevazute la art. 1 sunt obligate sa indeplineasca indatoririle ce le revin din exercitarea functiilor, atributiilor sau insarcinarilor incredintate, cu respectarea stricta a legilor si a normelor de conduita profesionala, si sa asigure ocrotirea si realizarea drepturilor si intereselor legitime ale cetatenilor, fara sa se foloseasca de functiile, atributiile ori insarcinarile primite, pentru dobandirea pentru ele sau pentru alte persoane de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite.


Art. 3


(1) Persoanele prevazute la art. 1 lit. a) , precum si persoanele care detin o functie de conducere, de la directori inclusiv, in sus, in cadrul regiilor autonome, companiilor nationale, societatilor nationale, societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar, institutiilor publice implicate in realizarea procesului de privatizare, Bancii Nationale a Romaniei, bancilor la care statul este actionar majoritar, au obligatia sa isi declare averea in conditiile prevazute de Legea nr. 115/1996 privind declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, functionarilor publici si a unor persoane cu functii de conducere.


(2) Nedepunerea declaratiei de avere de catre persoanele prevazute la alin. (1) atrage declansarea din oficiu a procedurii de control al averii in conditiile Legii nr. 115/1996.


Art. 4


(1) Persoanele prevazute la art. 1 lit. a) si c) au obligatia sa declare, in termen de 30 de zile de la primire, orice donatie directa ori indirecta sau daruri manuale primite in legatura cu exercitarea functiilor sau atributiilor lor, cu exceptia celor care au o valoare simbolica.


(2) Dispozitiile Legii nr. 115/1996 referitoare la modalitatea depunerii declaratiei de avere se aplica in mod corespunzator si in cazul prevazut la alin. (1) .


CAPITOLUL III: Infractiuni


SECTIUNEA 1: Categorii de infractiuni


Art. 5


(1) In intelesul prezentei legi, sunt infractiuni de coruptie infractiunile prevazute la art. 289-292 din Codul penal, inclusiv atunci cand acestea sunt comise de persoanele prevazute la art. 308 din Codul penal.


(2) In intelesul prezentei legi, sunt infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie infractiunile prevazute la art. 10-13.


(3) Dispozitiile prezentei legi sunt aplicabile si infractiunilor impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene prevazute la art. 181-185, prin sanctionarea carora se asigura protectia fondurilor si a resurselor Uniunii Europene.


SECTIUNEA 2: Infractiuni de coruptie


Art. 6


Infractiunile de luare de mita, prevazuta la art. 289 din Codul penal, dare de mita, prevazuta la art. 290 din Codul penal, trafic de influenta, prevazuta la art. 291 din Codul penal, si cumparare de influenta, prevazuta la art. 292 din Codul penal, se pedepsesc potrivit prevederilor acelor texte de lege. Dispozitiile art. 308 din Codul penal se aplica in mod corespunzator.


Art. 61


- Art. 6^1 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 3. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 7


Faptele de luare de mita sau trafic de influenta savarsite de o persoana care:


a) exercita o functie de demnitate publica;


b) este judecator sau procuror;


c) este organ de cercetare penala sau are atributii de constatare ori de sanctionare a contraventiilor;


d) este una dintre persoanele prevazute la art. 293 din Codul penal


se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta la art. 289 sau 291 din Codul penal, ale carei limite se majoreaza cu o treime.


Art. 8


- Art. 8 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 5. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 81


- Art. 8^1 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 5. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 82


- Art. 8^2 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 5. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 9


- Art. 9 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 5. din titlul II din Legea 187/2012


SECTIUNEA 3: Infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie


Art. 10


Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte, daca sunt savarsite in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite:


a) stabilirea, cu intentie, a unei valori diminuate, fata de valoarea comerciala reala, a bunurilor apartinand operatorilor economici la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar, comisa in cadrul actiunii de privatizare ori de executare silita, de reorganizare sau lichidare judiciara ori cu ocazia unei operatiuni comerciale, ori a bunurilor apartinand autoritatii publice sau institutiilor publice, in cadrul unei actiuni de vanzare a acestora sau de executare silita, savarsita de cei care au atributii de conducere, de administrare, de gestionare, de executare silita, de reorganizare ori lichidare judiciara;


b) acordarea de subventii cu incalcarea legii sau neurmarirea, conform legii, a respectarii destinatiei subventiilor;


c) utilizarea subventiilor in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate, precum si utilizarea in alte scopuri a creditelor garantate din fonduri publice sau care urmeaza sa fie rambursate din fonduri publice.


Art. 11


(1) Fapta persoanei care, avand sarcina de a supraveghea, a controla, a reorganiza sau a lichida un operator economic privat, indeplineste pentru acesta vreo insarcinare, intermediaza ori inlesneste efectuarea unor operatiuni comerciale sau financiare ori participa cu capital la un asemenea operator economic, daca fapta este de natura a-i aduce direct sau indirect un folos necuvenit, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani si interzicerea unor drepturi.


(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita intr-un interval de 5 ani de la incetarea insarcinarii, pedeapsa este inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau amenda.


Art. 12


(1) Sunt pedepsite cu inchisoarea de la 1 la 5 ani urmatoarele fapte, daca sunt savarsite in scopul obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite:


a) efectuarea de operatiuni financiare, ca acte de comert, incompatibile cu functia, atributia sau insarcinarea pe care o indeplineste o persoana ori incheierea de tranzactii financiare, utilizand informatiile obtinute in virtutea functiei, atributiei sau insarcinarii sale;


b) folosirea, in orice mod, direct sau indirect, de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii.


(2) In sensul prezentei legi, operatiunile financiare constau in operatiuni care antreneaza circulatia de capital, operatiuni de banca, de schimb valutar sau de credit, operatiuni de plasament, in burse, in asigurari, in plasament mutual ori privitor la conturile bancare si cele asimilate acestora, tranzactii comerciale interne si internationale. Pentru a fi efectuate ca acte de comert, operatiunile financiare trebuie sa constituie o actiune de intermediere in circulatia bunurilor facuta in mod organizat si sistematic, in scopul obtinerii de profit.


Art. 13


Fapta persoanei care indeplineste o functie de conducere intr-un partid, intr-un sindicat sau patronat ori in cadrul unei persoane juridice fara scop patrimonial, de a folosi influenta ori autoritatea sa in scopul obtinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.


Art. 131


In cazul infractiunii de santaj, prevazuta de art. 207 din Codul penal, in care este implicata o persoana dintre cele prevazute la art. 1, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime.


Art. 132


In cazul infractiunilor de abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime.


Art. 14


- Art. 14 din capitolul III, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 10. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 15


Tentativa la infractiunile prevazute in prezenta sectiune se pedepseste.


*) Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art. 15, raportate la art. 132, cu referire la infractiunea de abuz in serviciu, sunt neconstitutionale.


Art. 16


Daca faptele prevazute in prezenta sectiune constituie, potrivit Codului penal sau unor legi speciale, infractiuni mai grave, acestea se pedepsesc in conditiile si cu sanctiunile stabilite in aceste legi.


SECTIUNEA 4: Infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie


Art. 17


- Art. 17 din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 10. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 18


- Art. 18 din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 10. din titlul II din Legea 187/2012


SECTIUNEA 41: SECTIUNEA 41: Infractiuni impotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene


Art. 181


(1) Folosirea sau prezentarea de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, daca fapta are ca rezultat obtinerea pe nedrept sau retinerea pe nedrept de fonduri ori active din bugetul Uniunii Europene sau bugetele administrate de aceasta ori in numele ei, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.


(2) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza omisiunea de a furniza, cu stiinta, datele cerute potrivit prevederilor legale pentru obtinerea sau retinerea de fonduri ori active din bugetul Uniunii Europene sau bugetele administrate de aceasta ori in numele ei, daca fapta are ca rezultat obtinerea pe nedrept sau retinerea pe nedrept a acestor fonduri ori active.


(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu jumatate.


*) Inalta Curte de Casatie si Justitie stabileste prin decizia 3/2020 ca folosirea sau prezentarea cu rea-credinta de inscrisuri sub semnatura privata falsificate, care a avut ca rezultat obtinerea, pe nedrept, de fonduri din bugetul Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori in numele ei, savarsita de catre aceeasi persoana care, in calitate de autor sau participant secundar, a contribuit la comiterea falsului, realizeaza continutul infractiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinta de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, prevazuta de art. 181 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, si fals in inscrisuri sub semnatura privata, prevazuta de art. 322 alin. (1) din Codul penal, in concurs real.


Art. 182


(1) Schimbarea, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei fondurilor sau activelor obtinute ori retinute din bugetul Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori in numele ei se pedepseste cu inchisoare de la un an la 5 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.


(2) Schimbarea, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei unui folos legal obtinut, daca fapta are ca rezultat diminuarea ilegala a resurselor din bugetul Uniunii Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori in numele ei, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) .


(3) Daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) au produs consecinte deosebit de grave, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu jumatate.


Art. 183


(1) Folosirea sau prezentarea de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, care are ca rezultat diminuarea ilegala a resurselor bugetului Uniunii Europene sau ale bugetelor administrate de aceasta ori in numele ei, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi.


(2) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza omisiunea de a furniza, cu stiinta, datele cerute potrivit prevederilor legale, daca fapta are ca rezultat diminuarea ilegala a resurselor bugetului Uniunii Europene sau ale bugetelor administrate de aceasta ori in numele ei.


Art. 184


Tentativa infractiunilor prevazute la art. 181-183 se pedepseste.


Art. 185


Incalcarea din culpa de catre directorul, administratorul sau persoana cu atributii de decizie ori de control in cadrul unui operator economic a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau indeplinirea ei defectuoasa, daca fapta a avut ca rezultat savarsirea de catre o persoana care se afla in subordinea sa si care a actionat in numele acelui operator economic a uneia dintre infractiunile prevazute la art. 181-183 sau savarsirea unei infractiuni de coruptie ori de spalare a banilor in legatura cu fondurile Uniunii Europene, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.


SECTIUNEA 5: Dispozitii comune


Art. 19


- Art. 19 din capitolul III, sectiunea 5 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 79, punctul 16. din titlul II din Legea 187/2012


Art. 20


In cazul in care s-a savarsit o infractiune dintre cele prevazute in prezentul capitol, luarea masurilor asiguratorii este obligatorie.


CAPITOLUL IV: Dispozitii procedurale


SECTIUNEA 1: Dispozitii generale


Art. 21


- Art. 21 din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 41, punctul 1. din titlul II din Legea 255/2013


Art. 22


In cazul infractiunilor prevazute in prezenta lege, urmarirea penala se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror.


SECTIUNEA 2: Dispozitii speciale privind descoperirea si urmarirea infractiunilor


Art. 23


(1) Persoanele cu atributii de control sunt obligate sa instiinteze organul de urmarire penala sau, dupa caz, organul de constatare a savarsirii infractiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezulta indicii ca s-a efectuat o operatiune sau un act ilicit ce poate atrage raspunderea penala, potrivit prezentei legi.


(2) Persoanele cu atributii de control sunt obligate, in cursul efectuarii actului de control, sa procedeze la asigurarea si conservarea urmelor infractiunii, a corpurilor delicte si a oricaror mijloace de proba ce pot servi organelor de urmarire penala.


Art. 24


Persoanele prevazute la art. 1 lit. e) , care cunosc operatiuni ce antreneaza circulatia de capitaluri sau alte activitati, prevazute la art. 1, privind sume de bani, bunuri sau alte valori ce se presupune ca provin din infractiuni de coruptie sau asimilate acestora ori din infractiuni ce au legatura cu acestea, au obligatia sa sesizeze organele de urmarire penala sau, dupa caz, organele de constatare a savarsirii infractiunii ori organele de control, abilitate de lege.


Art. 25


(1) Indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor prevazute la art. 23 si 24 nu constituie o incalcare a secretului profesional sau bancar si nu atrage raspunderea penala, civila sau disciplinara.


(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se aplica chiar daca cercetarea sau judecarea faptelor semnalate a condus la neinceperea sau incetarea urmaririi penale ori la achitare.


(3) - Art. 25, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 21-apr-2003 de Art. I, punctul 20. din cartea II, titlul I din Legea 161/2003


(4) Neindeplinirea cu rea-credinta a obligatiilor prevazute la art. 23 si 24 constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.


(5) Daca fapta prevazuta la alin. (4) a fost savarsita din culpa, pedeapsa este inchisoarea de la 3 luni la 2 ani sau amenda.


Art. 26


Secretul bancar si cel profesional, cu exceptia secretului profesional al avocatului exercitat in conditiile legii, nu sunt opozabile procurorului, dupa inceperea urmaririi penale, si nici instantei de judecata.


Art. 261


- Art. 26^1 din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 41, punctul 3. din titlul II din Legea 255/2013


Art. 27


- Art. 27 din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 41, punctul 3. din titlul II din Legea 255/2013


Art. 28


- Art. 28 din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-sep-2002 de Art. 34 din capitolul VI din Ordonanta urgenta 43/2002


Art. 29


(1) Pentru judecarea in prima instanta a infractiunilor prevazute in prezenta lege, se constituie complete specializate.


(2) - Art. 29, alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 30-iun-2006 de Art. V din Ordonanta urgenta 50/2006


SECTIUNEA 3:


- capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-feb-2014 de Art. 41, punctul 3. din titlul II din Legea 255/2013


CAPITOLUL V: Dispozitii finale


Art. 32


- Art. 32 din capitolul V a fost abrogat la 21-apr-2003 de Art. I, punctul 25. din cartea II, titlul I din Legea 161/2003






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...



Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati

Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere
Sursa: av. Andreea Deaconu

Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice