Avand in vedere ca procedura legislativa referitoare la propunerile legislative ale Comisiei Europene privind Politica Agricola Comuna, denumita in continuare PAC, dupa anul 2020 nu a fost incheiata in timp util pentru a permite statelor membre si acesteia sa pregateasca toate elementele necesare in vederea aplicarii noului cadru juridic si a noilor planuri strategice PAC incepand cu 1 ianuarie 2021, conform propunerii initiale a Comisiei Europene,
luand in considerare ca pentru a reduce incertitudinea si riscurile pentru fermierii din Uniunea Europeana si pentru intregul sector agricol al Uniunii Europene create de intarzierea adoptarii noului cadru juridic pentru PAC si a mentine vitalitatea in zonele si regiunile rurale, precum si pentru a contribui la durabilitatea mediului a fost adoptat Regulamentul (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispozitii tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si din Fondul european de garantare agricola in anii 2021 si 2022 si de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 si (UE) nr. 1.307/2013 in ceea ce priveste resursele si aplicarea regulamentelor respective in anii 2021 si 2022 si a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 in ceea ce priveste resursele si repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 si 2022, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 437 din 28 decembrie 2020,
tinand seama de faptul ca regulamentul mentionat anterior creeaza cadrul juridic pentru aplicarea in continuare a normelor actualului cadru al PAC acoperind perioada 2014-2020 si continuarea efectuarii de plati neintrerupte catre fermieri si alti beneficiari, oferind astfel previzibilitate si stabilitate pe durata perioadei de tranzitie in anii 2021 si 2022, denumita in continuare perioada de tranzitie, pana la data aplicarii noului cadru juridic care va acoperi perioada care incepe la 1 ianuarie 2023,
avand in vedere faptul ca sprijinirea fermierilor din sectoarele vegetal si zootehnic si altor beneficiari din Fondul european de garantare agricola si din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala trebuie continuata pe durata perioadei de tranzitie,
avand in vedere ca, in perioada de tranzitie, Romania va beneficia de importante alocari financiare de la Uniunea Europeana, fapt ce impune luarea tuturor masurilor necesare pentru implementarea gestiunii partajate a fondurilor destinate finantarii Politicii Agricole Comune si pentru a asigura absorbtia ridicata a acestor fonduri,
tinand cont de necesitatea crearii unui cadru juridic la nivel national pentru continuarea efectuarii de plati neintrerupte catre fermieri si alti beneficiari, pe durata perioadei de tranzitie din fondurile Uniunii Europene, in cuantumul alocat Romaniei,
luand in considerare ca fermierii trebuie sa fie informati urgent in ceea ce priveste cerintele si obligatiile aferente schemelor sau masurilor de ajutor ori sprijin din perioada de tranzitie,
tinand cont de faptul ca prezenta ordonanta de urgenta creeaza cadrul juridic pentru alte acte normative subsecvente, care reglementeaza conditiile implementarii schemelor de plati, iar neadoptarea acesteia ar conduce la disfunctionalitati in procesul de accesare a formelor de sprijin financiar,
avand in vedere faptul ca neadoptarea in regim de urgenta a masurilor de reglementare propuse prin prezenta ordonanta de urgenta va avea ca efect imposibilitatea respectarii calendarului stabilit prin legislatia Uniunii Europene din domeniu, referitor la perioada de depunere a cererilor unice de plata, cu impact asupra a peste 800.000 de beneficiari ai schemelor/masurilor de ajutor/sprijin,
avand in vedere timpul scurt ramas pana la depunerea de catre fermieri a cererii unice de plata incepand cu data de 1 martie 2021,
luand in considerare ca nepromovarea prezentului act normativ in regim de urgenta poate avea consecinte grave atat in plan economic, cat si in plan social, in principal prin neacordarea in conditii bune a celor circa 3,811 miliarde euro din FEGA si a circa 1 miliard euro din FEADR alocate Romaniei pentru perioada de tranzitie, cu impact deosebit de grav asupra sectorului agricol al Romaniei,
intrucat agricultura reprezinta una dintre prioritatile majore ale Guvernului,
deoarece toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in considerarea faptului ca elementele mai sus mentionate vizeaza interesul general public si strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare si constituie o situatie de urgenta, a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romanei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare si definitii
Articolul 1
(1) Prin prezenta ordonanta de urgenta se aproba schemele de plati ca mecanisme de sustinere si de garantare a protectiei drepturilor beneficiarilor, respectiv schemele de plati directe si ajutoarele nationale tranzitorii, care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022.
(2) Schemele de plati directe sunt urmatoarele:
a) schema de plata unica pe suprafata;
b) plata redistributiva;
c) plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu;
d) plata pentru tinerii fermieri;
e) schema de sprijin cuplat;
f) schema simplificata pentru micii fermieri.
(3) Ajutoarele nationale tranzitorii, denumite in continuare ANT, se acorda in sectoarele vegetal si zootehnic.
Articolul 2
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
a) cedent - beneficiarul a carui exploatatie este transferata unui alt beneficiar;
b) cererea unica de plata - cererea de ajutor si/sau de sprijin, dupa caz, in cadrul oricareia dintre platile prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) sau oricareia dintre masurile delegate de dezvoltare rurala din Programul National de Dezvoltare Rurala, pe care fermierul o depune o singura data pe an la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura;
c) cesionar - beneficiarul caruia i se transfera exploatatia;
d) culturi permanente - culturile pentru care nu se practica un sistem de rotatie, altele decat pajistile permanente, care ocupa terenurile pentru o perioada de cinci ani sau mai mare si care produc recolte repetate, inclusiv pepinierele si speciile forestiere cu ciclu scurt de productie;
e) exploatatie - ansamblul unitatilor de productie utilizate pentru activitati agricole si gestionate de un fermier, situate pe teritoriul Romaniei;
f) fermier - o persoana fizica sau juridica ori o forma asociativa de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic al acesteia, a carei exploatatie se situeaza pe teritoriul Romaniei si care desfasoara o activitate agricola;
g) iarba sau alte plante furajere erbacee - toate plantele erbacee care se gasesc in mod obisnuit pe pajisti permanente naturale sau care sunt incluse in mod normal in amestecurile de seminte pentru pajisti si pot fi utilizate in hrana animalelor;
h) pajisti permanente - pasuni permanente si fanete permanente care reprezinta terenuri consacrate productiei de iarba si de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane care nu au facut parte din sistemul de rotatie a culturilor din exploatatie timp de cel putin cinci ani; aceasta notiune poate include si alte specii, precum arbustii si/sau arborii, bune pentru pasunat, cu conditia ca iarba si alte plante furajere sa ramana predominante;
i) parloaga - teren arabil necultivat pe durata unui an, intretinut in bune conditii agricole si de mediu, pe care se efectueaza activitatea minima asa cum este definita la alin. (2) lit. c). Perioada in care terenul este lasat in parloaga este de minimum 6 luni intr-un an calendaristic si acopera lunile aprilie- septembrie;
j) pepiniere - urmatoarele suprafete cu plante tinere lemnoase cultivate in aer liber, destinate plantarii ulterioare: pepiniere viticole si vii-mama pentru portaltoi, pepiniere de pomi fructiferi si de fructe de padure, pepiniere de plante ornamentale, pepiniere comerciale de arbori de padure, cu exceptia arborilor pentru nevoile proprii ale exploatatiei, crescuti in zona impadurita, pepiniere de arbori si arbusti pentru plantarea in gradini, parcuri, pe marginea drumurilor, pe rambleuri cum ar fi, dar fara a se limita la: plante pentru garduri vii, trandafiri si alti arbusti ornamentali, conifere ornamentale, precum si portaltoii acestora si materialul saditor;
k) persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale - forme de organizare a desfasurarii activitatilor economice constituite potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016;
l) specii forestiere cu ciclu scurt de productie - suprafete plantate cu specii de arbori incadrate la codul NC 06 02 9041;
m) strat de referinta - ansamblul tuturor parcelelor de referinta asa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 25 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 din 11 martie 2014 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul Integrat de Administrare si Control si conditiile pentru refuzarea sau retragerea platilor si pentru sanctiunile administrative aplicabile in cazul platilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurala si al ecoconditionalitatii;
n) suprafata agricola - orice suprafata de teren arabil, de pasune permanenta si de faneata permanenta sau cultivata cu culturi permanente;
o) terenuri arabile - terenuri cultivate in scopul productiei agricole sau suprafete disponibile pentru productia agricola, dar lasate parloaga, indiferent daca terenul respectiv este sau nu ocupat cu sere, solare sau alte mijloace de protectie fixe sau mobile;
p) transferul unei exploatatii - vanzarea sau arendarea sau orice alt tip de tranzactie similara care are drept obiect unitatile de productie in cauza efectuat pana la emiterea deciziei de plata;
q) institutie financiara nebancara - acea forma de organizare definita potrivit prevederilor Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare;
r) utilizarea terenului - utilizarea pentru activitati agricole a suprafetei de teren agricol din cadrul exploatatiei aflate la dispozitia fermierului la data depunerii cererii, in anul de cerere;
s) zonele acoperite cu strat vegetal - suprafete arabile cultivate cu un amestec de specii de cultura, considerate culturi secundare, care asigura acoperirea solului, avand rolul de a absorbi azotul rezidual. Zonele acoperite cu strat vegetal nu participa la calculul diversificarii culturilor. Lista amestecurilor de specii de cultura pentru stratul vegetal, perioada de insamantare si data dupa care este permisa distrugerea mecanica a stratului vegetal se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale;
s) teren in pregatire pentru culturi permanente - teren pe care urmeaza sa se infiinteze culturi permanente si pe care se desfasoara activitate minima. Regimul de teren in pregatire pentru culturi permanente poate fi mentinut pe o perioada de maximum 3 ani, care incepe cu anul primei declarari a acestuia pentru schema de plata unica pe suprafata.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) lit. f) expresia activitate agricola inseamna:
a) productia, cresterea sau cultivarea de produse agricole, inclusiv recoltarea, mulgerea, reproducerea animalelor si detinerea acestora in scopuri agricole;
b) mentinerea unei suprafete agricole intr-o stare care o face adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, fara nicio actiune pregatitoare care depaseste cadrul metodelor si al utilajelor agricole uzuale, prin efectuarea, a cel putin unei activitati anuale, dupa caz:
(i) lucrari pentru indepartarea speciilor de plante ierboase si lemnoase, considerate vegetatie invaziva sau daunatoare pe terenul agricol;
(ii) lucrari superficiale pe terenul arabil, fara rasturnarea brazdei;
(iii) nivelarea musuroaielor, eliminarea resturilor vegetale uscate si a pietrelor, inlaturarea excesului de apa pe pajistile permanente;
(iv) lucrari pentru mentinerea plantatiilor de pomi fructiferi si a vitei-de-vie in conditii vegetative bune si o lucrare superficiala de discuit sau cosit sau o alta lucrare specifica pe terenul ocupat cu culturi permanente;
sau
c) efectuarea unei activitati minime pe suprafetele agricole, mentinute in mod natural intr-o stare adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, dupa caz, prin:
(i) recoltarea vegetatiei prin lucrari de cosit cel putin o data pe an pe terenul arabil;
(ii) pasunat, cu asigurarea unei incarcaturi minime de 0,3 UVM/ha in perioada de pasunat cu animalele pe care fermierul le detine, sau recoltarea vegetatiei prin cel putin un cosit anual pe pajistile permanente. In cazul pajistilor permanente situate la altitudini de peste 1.800 m, mentinute in mod natural intr-o stare adecvata pentru pasunat, activitatea minima consta in pasunat, cu asigurarea unei incarcaturi minime de 0,3 UVM/ha, in perioada de pasunat, cu animalele pe care fermierul le detine;
(iii) realizarea a cel putin o taiere anuala de intretinere si, respectiv, cel putin o cosire anuala a ierburilor dintre randuri sau o lucrare anuala de intretinere a solului, in cazul viilor si livezilor.
CAPITOLUL II
Dispozitii generale
Articolul 3
(1) Plafonul national anual care cuprinde plafoanele pentru platile directe prevazute la art. 1 alin. (2) este prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, astfel cum a fost modificata de anexa III la Regulamentul (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispozitii tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala (FEADR) si din Fondul european de garantare agricola (FEGA) in anii 2021 si 2022 si de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 si (UE) nr. 1.307/2013 in ceea ce priveste resursele si aplicarea regulamentelor respective in anii 2021 si 2022 si a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 in ceea ce priveste resursele si repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 si 2022, denumit in continuare Regulamentul (UE) 2020/2.220.
(2) Cuantumul total al platilor directe prevazute la art. 1 alin. (2) nu depaseste plafonul anual corespunzator prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu modificarile ulterioare.
(3) Sursa de finantare pentru plata ANT prevazute la art. 1 alin. (3) se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in limita prevederilor bugetare aprobate anual.
Articolul 4
(1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale este autoritatea competenta pentru gestionarea fondurilor Uniunii Europene pentru agricultura si dezvoltare rurala, respectiv Fondul european pentru garantare in agricultura, denumit in continuare FEGA, Fondul european pentru agricultura si dezvoltare rurala, denumit in continuare FEADR, si fondurilor din bugetul national aferente FEGA si FEADR, incluzand elaborarea legislatiei specifice.
(2) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, denumita in continuare APIA:
a) este institutia responsabila pentru implementarea schemelor de plati directe pentru agricultura, avand ca sursa de finantare FEGA, precum si fonduri din bugetul national;
b) utilizeaza, ca instrument de derulare si gestionare financiara, Sistemul integrat de administrare si control, asa cum este definit in Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finantarea, gestionarea si monitorizarea politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 si (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, pentru gestionarea fondurilor Uniunii Europene si nationale destinate agriculturii pentru platile prevazute in cererea unica de plata si pentru control.
Articolul 5
Beneficiarii ale caror plati directe depasesc 2.000 euro si care urmeaza sa fie acordate fermierilor pentru un an de cerere intra sub incidenta prevederilor art. 8 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, in conditiile prevazute la art. 26 din Regulamentul (UE) nr 1.306/2013.
Articolul 6
(1) Nu se acorda plati directe persoanelor fizice sau juridice sau formelor asociative de persoane fizice sau juridice ale caror suprafete agricole sunt mentinute in mod natural intr-o stare adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare si care nu desfasoara pe suprafetele in cauza activitatea minima definita la art. 2 alin. (2) lit. c).
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica unei persoane fizice sau juridice sau unor forme asociative de persoane fizice sau juridice care efectueaza, pe suprafetele mentinute in mod natural intr-o stare adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, o activitate agricola in sensul art. 2 alin. (2) lit. a).
(3) Fermierul care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe, calculate potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul delegat (UE) nr. 639/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de modificare a anexei X la regulamentul mentionat, denumit in continuare Regulamentul nr. 639/2014, plati care nu ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, este fermier activ si poate beneficia de plati directe.
(4) Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane fizice care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe calculate potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, se pot inregistra la Oficiul National al Registrului Comertului ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, sau ca persoane juridice care desfasoara o activitate agricola. Persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale sau intreprinderile familiale, rezultate ca urmare a inregistrarii la Oficiul National al Registrului Comertului, se subroga in drepturi si obligatii persoanei fizice in ceea ce priveste patrimoniul de afectatiune definit la art. 2 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016.
(5) Fermierii persoane fizice care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe calculate potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, si care nu se inregistreaza potrivit prevederilor de la alin. (4) trebuie sa furnizeze documente din care sa rezulte indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. (8).
(6) Fermierii persoane juridice care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe calculate potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, au calitatea de fermier activ daca sunt inregistrati la Oficiul National al Registrului Comertului cu activitate agricola. In cazul in care nu sunt inregistrati cu o activitate agricola, trebuie sa furnizeze documente din care sa rezulte indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. (8).
(7) Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane juridice care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe calculate potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, si care nu sunt inregistrati la Oficiul National al Registrului Comertului, trebuie sa furnizeze actul de infiintare din care sa reiasa activitatea agricola. In cazul in care din actul de infiintare nu reiese activitatea agricola, trebuie sa furnizeze documente din care sa rezulte indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. (8).
(8) Persoanele fizice sau juridice ori formele asociative de persoane fizice sau juridice care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe calculate conform prevederilor art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, si care gestioneaza aeroporturi, servicii de transport feroviar, sisteme de alimentare cu apa, servicii imobiliare, terenuri permanente de sport si terenuri destinate activitatilor de recreere pot fi considerate fermier activ daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) cuantumul anual total al platilor directe reprezinta cel putin 5% din veniturile sale totale obtinute din activitati neagricole in ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile astfel de dovezi verificabile;
b) veniturile totale obtinute in cadrul exploatatiei din activitati agricole reprezinta cel putin o treime din veniturile totale obtinute in ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile dovezi verificabile.
(9) Persoanele fizice sau juridice ori formele asociative de persoane fizice sau juridice care in anul anterior de plata ar fi avut dreptul la plati directe calculate potrivit prevederilor art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care ar fi depasit cuantumul de 5.000 euro, si care gestioneaza firme sau companii de constructii, administratori de paduri de stat ori private, penitenciare, unitati administrativ-teritoriale - comune, orase, municipii, judete - pot fi considerate fermier activ daca indeplinesc una dintre conditiile prevazute la alin. (8).
(10) In sensul prevederilor alin. (8), pentru persoanele juridice si in cazul fermierilor prevazuti la alin. (5), dovezile verificabile sunt documente din care sa reiasa veniturile totale si veniturile obtinute din activitatile agricole si activitati neagricole, care se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(11) Fermierii persoane fizice care nu au depus cereri unice de plata in anul anterior, calculul estimat al platilor directe depasind cuantumul de 5.000 euro, pot dovedi calitatea de fermier activ potrivit prevederilor alin. (4) sau (5).
(12) Fermierii persoane fizice care in anul anterior anului depunerii cererii unice de plata au primit plati directe de peste 5.000 euro potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) pot dovedi calitatea de fermier activ conform prevederilor alin. (4) sau (5).
(13) Fermierii persoane juridice care nu au depus cereri unice de plata in anul anterior, calculul estimat al platilor directe depasind plafonul de 5.000 euro, pot dovedi calitatea de fermier activ potrivit prevederilor alin. (6) sau (7).
Articolul 7
(1) Beneficiarii platilor prevazute la art. 1 alin. (2) si la art. 35 alin. (3) lit. b) si c) sunt fermierii activi persoane fizice si/sau persoane juridice care desfasoara o activitate agricola in calitate de utilizatori ai suprafetelor de teren agricol si/sau detinatori legali de animale. In categoria beneficiarilor de plati se incadreaza si cooperativele agricole prevazute la art. 6 lit. e) din Legea cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si grupurile de producatori care desfasoara activitate agricola.
(2) Beneficiarii platilor prevazute la art. 1 alin. (3) si la art. 35 alin. (3) lit. a) sunt fermierii persoane fizice si/sau persoane juridice care desfasoara o activitate agricola in calitate de utilizatori ai suprafetelor de teren agricol si/sau detinatori legali de animale. In categoria beneficiarilor de plati se incadreaza si cooperativele agricole prevazute la art. 6 lit. e) din Legea nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si grupurile de producatori care desfasoara activitate agricola.
(3) Universitatile, institutele de cercetare, statiunile didactice, fermele, statiunile si fermele de cercetare si productie agricola, statiunile de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol si alte organisme si organizatii de cercetare din domeniul agricol, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de finantare, al caror scop principal este de a realiza cercetare fundamentala, cercetare industriala sau dezvoltare experimentala si de a-si face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie, beneficiaza de platile prevazute la art. 1 si 35, potrivit prevederilor art. 6.
(4) In cazul pajistilor permanente detinute, in calitate de proprietari, de catre formele asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetatie forestiera, pasunilor si fanetelor, obsti de mosneni in devalmasie, obsti razesesti nedivizate, composesorate, obsti de cumparare, paduri graniceresti, paduri urbariale, cooperative, alte comunitati si forme asociative cu diferite denumiri, prevazute in Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiarii platilor pot fi:
a) forma asociativa de proprietate, pe baza copiei titlului de proprietate asupra terenurilor apartinand formei asociative sau a altor acte doveditoare ale dreptului de proprietate cu aceeasi forta juridica, iar in lipsa acestor documente, pe baza adeverintei emise de primaria pe raza careia se afla terenurile agricole si a unui tabel centralizator care cuprinde, pentru fiecare membru detinator de animale, acordul privind depunerea cererii unice de plata de catre forma asociativa, datele de identificare, codul de identificare al exploatatiei zootehnice din Registrul national al exploatatiilor si numarul de animale detinute de fiecare membru, precum si suprafata utilizata de forma asociativa prin cosit sau pasunat, la care se anexeaza hotararea adunarii generale a asociatilor privind utilizarea fondurilor;
b) membrii formei asociative de proprietate care asigura incarcatura cu animale pentru suprafata detinuta in proprietate. Dovada utilizarii legale a acestor suprafete de pajisti de catre fiecare membru al formei asociative de proprietate o constituie copia titlului de proprietate al formei asociative sau a altor acte cu forta juridica, iar in lipsa acestor documente pe baza adeverintei emise de primaria pe raza careia se afla terenurile agricole si centralizatorul care cuprinde, pentru fiecare membru, acordul, datele de identificare, codul de identificare al exploatatiei zootehnice din Registrul national al exploatatiilor, numarul de animale detinute, precum si suprafetele repartizate membrilor de catre forma asociativa si hotararea adunarii generale a asociatilor privind utilizarea fondurilor.
(5) Arendatorul, concedentul, locatorul si/sau comodantul nu beneficiaza de plati pentru terenul/animalele arendat(e), concesionat(e), inchiriat(e) si/sau imprumutat(e) spre folosinta.
Articolul 8
(1) In cazul concesionarii sau inchirierii unei suprafete de pajisti de catre o asociatie de crescatori de animale, constituita cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiarii platilor pot fi:
a) membrii asociatiei care asigura incarcatura cu animale pentru suprafata concesionata sau inchiriata, iar dovada utilizarii legale a acestor suprafete de pajisti de catre fiecare membru al asociatiei o constituie copia contractului de concesionare sau inchiriere incheiat potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice, nr. 407/2051/2013 pentru aprobarea contractelor-cadru de concesiune si inchiriere a suprafetelor de pajisti aflate in domeniul public/privat al comunelor, oraselor, respectiv al municipiilor, cu modificarile ulterioare, si centralizatorul pe care reprezentantul legal al asociatiei isi da acordul in vederea solicitarii sprijinului pe suprafata de catre membrii asociatiei, care cuprinde, pentru fiecare membru al asociatiei, datele personale de identificare, numarul de animale si codul sau codurile de identificare a exploatatiilor zootehnice din Registrul national al exploatatiilor;
b) asociatia crescatorilor de animale care asigura incarcatura cu animale, iar dovada utilizarii legale a acestor suprafete de pajisti o constituie copia contractului de concesiune sau inchiriere incheiat potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice, nr. 407/2.051/2013, cu modificarile ulterioare, si a unui tabel centralizator care cuprinde acordul tuturor membrilor privind depunerea cererii unice de plata de catre asociatie si, pentru fiecare membru al asociatiei, datele personale de identificare si codul sau codurile de identificare a exploatatiilor zootehnice din Registrul national al exploatatiilor, numarul de animale, precum si hotararea adunarii generale a asociatiei privind utilizarea fondurilor;
c) asociatia crescatorilor de animale care efectueaza activitatea agricola pe suprafata concesionata sau inchiriata, prin pasunat cu animalele inregistrate in exploatatia asociatiei pe perioada pasunatului in tabere de vara conform prevederilor Normei sanitare veterinare privind procedura de inregistrare/autorizare sanitar-veterinara a unitatilor/centrelor de colectare/exploatatiilor de origine si a mijloacelor de transport din domeniul sanatatii si al bunastarii animalelor, a unitatilor implicate in depozitarea si neutralizarea subproduselor de origine animala care nu sunt destinate consumului uman si a produselor procesate, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 16/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. Dovada utilizarii legale a acestor suprafete de pajisti o constituie copia contractului de concesiune sau inchiriere incheiat potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice, nr. 407/2.051/2013, cu modificarile ulterioare.
(2) In cazul cooperativelor agricole prevazute la art. 6 lit. e) din Legea nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al grupurilor de producatori care desfasoara activitate agricola pe o suprafata de pajiste prin pasunat cu animalele membrilor, beneficiarii platilor pot fi cooperativa sau grupul de producatori ori membrii cooperativei sau grupului de producatori, in aceleasi conditii ca ale asociatiei de crescatori de animale, prevazute la alin. (1).
Articolul 9
(1) Pentru a beneficia de platile directe prevazute la art. 1 alin. (2), fermierii trebuie:
a) sa fie inregistrati in Registrul unic de identificare, administrat de APIA;
b) sa depuna cerere unica de plata in termen;
c) sa exploateze un teren agricol cu o suprafata de cel putin 1 ha, suprafata parcelei agricole sa fie de cel putin 0,3 ha, iar in cazul serelor, solarelor, viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbustilor fructiferi, suprafata parcelei agricole trebuie sa fie de cel putin 0,1 ha si/sau, dupa caz, sa detina un numar minim de animale. Pentru legume cultivate in sere si solare, pentru care se acorda sprijinul prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e), suprafata minima a exploatatiei este de 0,3 ha, iar suprafata minima a parcelei este de 0,03 ha;
d) sa declare toate parcelele agricole, in sensul prevederilor art. 72 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013. Fermierii care detin parcele agricole cu o suprafata de pana la 0,1 ha nesolicitate la plata pot sa nu le declare, cu conditia ca suprafata insumata a acestor parcele sa nu depaseasca un hectar. Fermierii care nu depun cerere pentru nicio plata directa bazata pe suprafata nu au obligatia de a-si declara parcelele agricole daca suprafata totala nu depaseste 1 ha. In toate cazurile, fermierul indica in cererea sa ca are la dispozitie parcele agricole si, la cererea APIA, indica localizarea acestora. Fermierii care participa la schema pentru micii fermieri, astfel cum este prevazut in titlul V din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, nu au obligatia de a-si declara parcelele agricole pentru care nu depun cerere de plata, cu exceptia cazului in care o astfel de declaratie este necesara pentru obtinerea unui alt tip de ajutor sau sprijin;
e) sa declare toate zonele de interes ecologic prevazute la art. 21 alin. (1);
f) sa declare la depunerea cererii unice de plata datele de identificare si de contact actualizate si sa notifice APIA despre modificarea acestora in termen de 15 zile calendaristice de la modificare;
g) sa notifice APIA in termen de 15 zile calendaristice cu privire la modificarile aparute in inregistrarile persoanelor juridice de la Oficiul National al Registrului Comertului privind: administratorul sau administratorii, sediul social, obiectul de activitate;
h) sa comunice in termen de 15 zile calendaristice, in scris, la APIA orice modificare a datelor declarate in cererea unica de plata si in documentele doveditoare survenita in perioada cuprinsa intre data depunerii cererii si data acordarii platii;
i) sa inscrie, sub rezerva aplicarii sanctiunilor prevazute de art. 320-328 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, date reale, complete si perfect valabile in formularul de cerere unica de plata si in documentele anexate acesteia privind lista suprafetelor si/sau efectivele de animale;
j) sa fie informati ca datele din formularul de cerere unica de plata vor fi introduse in baza de date a Sistemului integrat de administrare si control, pastrate, procesate, prelucrate cu alte institutii ale statului si entitati ce au rol de verificare si control, verificate in vederea calcularii sumelor de plata si transmise autoritatilor responsabile in vederea elaborarii de studii statistice si de evaluari economice, potrivit prevederilor Legii nr. 102/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, republicata;
k) sa fie informati ca datele personale si datele inscrise in cererea unica de plata despre suprafetele si animalele din exploatatie vor fi prelucrate si utilizate pentru controalele administrative incrucisate cu bazele de date ale altor autoritati publice cu competente in gestionarea acestor tipuri de date;
l) sa respecte normele de ecoconditionalitate prevazute la art. 93 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, pe intreaga exploatatie;
m) sa prezinte la depunerea cererii unice de plata sau a modificarilor aduse acesteia documentele necesare care dovedesc ca terenul agricol, inclusiv zonele de interes ecologic, se afla la dispozitia lor, cu exceptia adeverintelor conform inscrisurilor din registrul agricol, sau o copie a anexei nr. 24 de la starea civila a unitatilor administrativ-teritoriale, daca este cazul. Documentele care fac dovada ca terenul agricol se afla la dispozitia fermierului, inclusiv adeverinta conform inscrisurilor din registrul agricol, trebuie sa fie incheiate inaintea depunerii cererii unice de plata si trebuie sa fie valabile la data depunerii cererii;
n) sa permita efectuarea controalelor de catre APIA sau de catre alte institutii abilitate in acest sens;
o) sa marcheze in teren limitele parcelei utilizate, atunci cand este cultivata cu aceeasi cultura cu a parcelei sau parcelelor invecinate;
p) sa identifice, sa declare, in cadrul blocului fizic, parcelele agricole utilizate, in aplicatia electronica GIS, pusa la dispozitie de catre APIA, care permite prelucrarea datelor spatiale si alfanumerice privind suprafetele declarate, si sa utilizeze datele cadastrale acolo unde acestea sunt disponibile pentru identificarea localizarii parcelelor.
(2) Cererile unice de plata se depun pana la data de 15 mai a fiecarui an calendaristic la centrele APIA, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul integrat de administrare si control, masurile de dezvoltare rurala si ecoconditionalitatea, si se inregistreaza in Sistemul integrat de administrare si control prevazut la art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013. Potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul Integrat de Administrare si Control si conditiile pentru refuzarea sau retragerea platilor si pentru sanctiunile administrative aplicabile in cazul platilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurala si al ecoconditionalitatii, cererile unice de plata pot fi depuse si dupa data-limita de depunere, in termen de 25 de zile calendaristice, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucratoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul daca cererea unica de plata ar fi fost depusa pana la termenul stabilit. Daca o astfel de intarziere depaseste 25 de zile calendaristice, cererea de ajutor sau de plata este considerata inadmisibila, iar beneficiarului nu i se acorda niciun ajutor sau sprijin. Modificarile la cererile unice de plata se depun fara penalitati de intarziere pana la data de 31 mai a anului in cauza, conform art. 15 alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 809/2014. Depunerea unei modificari a cererii unice de plata dupa data-limita pentru o astfel de depunere determina o reducere de 1% pe zi lucratoare a sumelor pentru utilizarea efectiva a parcelelor agricole in cauza, potrivit prevederilor art. 13 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014. Modificarile cererilor unice de plata sunt admisibile doar pana la data-limita de depunere cu intarziere a cererilor unice de plata.
Derogari (1)
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in cazul in care Comisia Europeana adopta un regulament care prevede derogari de la Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 809/2014 in ceea ce priveste data finala de depunere a cererilor unice si data finala pentru notificarea modificarilor aduse cererii unice aferente unui anumit an calendaristic, se procedeaza astfel:
a) cererile unice de plata se depun pana la data finala de depunere a cererilor unice prevazuta de regulamentul respectiv, fara a se aplica penalitati de intarziere, daca nu s-a emis ordinul de stabilire a datei-limita de depunere a cererilor unice de plata prevazut la lit. c);
b) modificarile la cererile unice de plata se depun fara penalitati de intarziere pana la data pentru o astfel de depunere prevazuta in regulamentul respectiv, daca nu s-a emis ordinul de stabilire a datei-limita de depunere a cererilor unice de plata prevazut la lit. c);
c) in cazul in care Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale decide stabilirea unei alte date-limita de depunere a cererilor unice de plata, anterioara datei-limita maxime prevazute prin regulamentul respectiv, data-limita se stabileste prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(4) Platile pe suprafata se acorda pentru suprafetele agricole eligibile existente in stratul de referinta din Sistemul de identificare a parcelelor agricole, gestionat de APIA. Stratul de referinta se stabileste in fiecare an si constituie baza pentru procesul de control incrucisat.
(5) Schemele de plati prevazute la art. 1 alin. (2) lit. e) si alin. (3) se acorda pentru efectivele de animale din categoriile bovine, bubaline, ovine si caprine, identificate si inregistrate in Sistemul national de identificare si inregistrare a animalelor. In cazul sprijinului cuplat pentru viermii de matase se aplica art. 1 alin. (2) lit. e).
(6) Solicitarea de catre fermieri de modificare a suprafetei parcelelor agricole, a culturilor agricole sau a numarului de animale poate fi depusa fizic sau prin mijloace electronice la APIA pana la data-limita de depunere cu intarziere a cererilor unice de plata, cu penalizari. Solicitarile depuse dupa aceasta data sunt inadmisibile, iar beneficiarului nu i se acorda niciun fel de plata sau de sprijin.
(7) Documentele din care reiese ca hectarele de teren agricol se afla la dispozitia fermierului si/sau ca acesta detine efective de animale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si se prezinta la depunerea cererilor unice de plata, in functie de schemele sau masurile sau platile solicitate.
(8) Primariile pe raza carora se afla terenurile agricole sunt obligate:
a) sa informeze in prealabil fermierul cu privire la eliberarea adeverintei;
b) sa elibereze adeverinte conform inscrisurilor din registrul agricol fara conditionarea de plata impozitelor sau taxelor locale de catre fermier;
c) sa transmita adeverintele catre centrele judetene sau locale APIA la solicitarea acestora.
(9) Responsabilitatea privind legalitatea si valabilitatea documentelor prevazute la alin. (7) apartine fermierului si/sau autoritatii care a emis sau a atestat aceste documente, dupa caz.
(10) Nu se acorda plati directe niciunui solicitant in cazurile in care se constata ca terenul sau efectivele de animale fac obiectul cererilor a doi sau mai multi solicitanti. La constatarea acestei situatii, in cursul controalelor administrative incrucisate, APIA, in termen de 30 de zile calendaristice, va notifica solicitantii, care au obligatia sa rezolve litigiul. Daca litigiul nu se rezolva in termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificarii, suprafata de teren sau efectivele de animale supradeclarate nu sunt eligibile la plata in anul curent de cerere, cu exceptia cazurilor in care litigiul este solutionat de instanta judecatoreasca.
Articolul 10
(1) Platile directe se acorda cu conditia ca suprafata eligibila a exploatatiei pentru care sunt solicitate sau trebuie acordate plati unui fermier inaintea aplicarii art. 63 - Plati necuvenite si sanctiuni administrative - din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 sa fie de minimum 1 ha sau 0,3 ha, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c).
(2) In cazul fermierilor care primesc sprijin cuplat prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e) pentru culturile de legume cultivate in sere si solare, platile se acorda cu conditia ca suprafata eligibila a exploatatiei pentru care sunt solicitate sau trebuie acordate plati unui fermier inaintea aplicarii art. 63 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 sa fie de minimum 0,3 ha.
(3) In cazul fermierilor care primesc sprijin cuplat prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e) pentru efectivele de animale si a caror suprafata eligibila a exploatatiei se situeaza sub 1 ha sau 0,3 ha, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c), platile se acorda atunci cand cuantumul total al platilor directe solicitate de un fermier sau care trebuie acordate unui fermier inaintea aplicarii art. 63 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 intr-un anumit an calendaristic este de minimum 200 euro.
CAPITOLUL III
Schema de plata unica pe suprafata
Articolul 11
(1) Hectar eligibil inseamna:
a) orice suprafata agricola a exploatatiei care este utilizata pentru o activitate agricola; sau
b) orice suprafata care a dat dreptul la plati in 2008 in cadrul schemei de plata unica pe suprafata si care pe durata angajamentului relevant al fermierului individual este impadurita in temeiul art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr 1.798/2005 al Consiliului sau in temeiul unei scheme nationale ale carei conditii respecta dispozitiile art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013.
(2) Suprafetele de teren agricol sunt considerate ca fiind hectare eligibile numai daca sunt conforme cu definitia hectarului eligibil prevazuta la alin. (1) pe tot parcursul anului calendaristic, cu exceptia cazurilor de forta majora sau a unor circumstante exceptionale.
(3) Suprafetele coronamentelor si ale taluzurilor digurilor de aparare impotriva inundatiilor si ale canalelor de irigatii si desecare, precum si taluzurile si zonele de protectie ale cailor de comunicatii nu sunt considerate suprafete agricole.
(4) Suprafetele utilizate pentru productia de canepa constituie hectare eligibile numai in cazul in care continutul de tetrahidrocanabinol din soiurile utilizate nu depaseste 0,2%.
Articolul 12
(1) Schema de plata unica pe suprafata presupune acordarea unei plati unice pe hectarul eligibil declarat de fermier, decuplata total de productie.
(2) Cuantumul platii unice pe suprafata se calculeaza prin impartirea plafonului anual alocat schemei la numarul total de hectare eligibile declarate la nivel national in anul respectiv.
(3) Plafonul anual alocat schemei se stabileste potrivit prevederilor art. 36 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013.
(4) Cuantumul platii unice pe suprafata se stabileste anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL IV
Ajutoarele nationale tranzitorii
Articolul 13
(1) Ajutoarele nationale tranzitorii reprezinta plati care se acorda fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plati nationale directe complementare in anul 2013.
(2) Conditiile specifice de acordare a ANT sunt aceleasi cu cele aplicabile acordarii platilor nationale directe complementare aferente anului 2013, potrivit prevederilor art. 37 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013.
(3) Sanctiunile pentru nerespectarea normelor de ecoconditionalitate prevazute la art. 93 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 nu se aplica in cazul ajutoarelor nationale tranzitorii.
Articolul 14
(1) Plafoanele alocate ANT in sectoarele vegetal si zootehnic se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului.
(2) Pentru anii 2021 si 2022, cuantumul anual total al ANT care pot fi acordate fermierilor nu poate depasi 50% din pachetele financiare sectoriale specifice, autorizate de Comisia Europeana pentru anul 2013.
CAPITOLUL V
Plata redistributiva
Articolul 15
Plata redistributiva reprezinta o plata anuala destinata fermierilor care au dreptul la plata unica pe suprafata si se acorda gradual pentru primele 30 de ha ale exploatatiei agricole, indiferent de suprafata acesteia.
Articolul 16
(1) Pentru finantarea platii redistributive se utilizeaza un procent minim de 5% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu modificarile ulterioare.
(2) Cuantumul platii redistributive si intervalele de suprafata pentru care se acorda aceasta plata se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului.
Articolul 17
Nu beneficiaza de plata redistributiva fermierii care si-au fragmentat exploatatiile dupa 18 octombrie 2011 in scopul de a beneficia de plata redistributiva si nici fermierii ale caror exploatatii sunt rezultatul fragmentarii respective.
CAPITOLUL VI
Plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu
Articolul 18
(1) Fermierii care au dreptul la plata unica pe suprafata aplica in mod obligatoriu pe toate hectarele lor eligibile urmatoarele practici agricole benefice pentru clima si mediu:
a) diversificarea culturilor;
b) mentinerea pajistilor permanente existente;
c) prezenta unei zone de interes ecologic pe suprafata agricola.
(2) Plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu, denumita in continuare plata pentru inverzire, se acorda fermierilor care aplica practicile prevazute la alin. (1) in functie de specificul exploatatiei si/sau de structura culturilor.
(3) Fermierii care practica sistemul de agricultura ecologica si detin un document justificativ emis de un organism de inspectie si certificare aprobat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 834/2007 privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice, precum si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 beneficiaza implicit de plata prevazuta la alin. (1) pentru suprafetele in conversie sau certificate ale exploatatiei, utilizate pentru productia ecologica.
(4) Fermierii care au intreaga exploatatie ocupata cu culturi permanente beneficiaza implicit de plata prevazuta la alin. (1).
(5) Fermierii ale caror exploatatii se afla integral sau partial in zone care fac obiectul Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul la plata pentru inverzire daca aplica practicile agricole benefice pentru clima si mediu, potrivit alin. (1), in masura in care practicile respective sunt compatibile, in exploatatia in cauza, cu obiectivele actelor normative mentionate.
(6) In vederea finantarii platii pentru inverzire se utilizeaza 30% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu modificarile ulterioare.
(7) Cuantumul platii pentru inverzire pe hectarul eligibil se calculeaza anual prin impartirea plafonului prevazut potrivit prevederilor alin. (6) la numarul total de hectare eligibile.
Articolul 19
(1) In sensul art. 18 alin. (1) lit. a), diversificarea culturilor consta in existenta mai multor culturi pe terenul arabil, in functie de suprafata, dupa cum urmeaza:
a) cel putin doua culturi diferite pe suprafetele cuprinse intre 10 ha si 30 ha, iar cultura preponderenta sa acopere maximum 75% din terenul arabil;
b) cel putin trei culturi diferite pe suprafetele de peste 30 ha, iar cultura preponderenta sa acopere maximum 75% din terenul arabil, respectiv doua culturi preponderente sa acopere impreuna maximum 95% din terenul arabil;
c) fara a aduce atingere numarului de culturi prevazute la lit. a) si b), in cazul in care suprafata de teren arabil este cultivata in proportie de peste 75% cu iarba ori cu alte plante erbacee sau este parloaga ori este acoperita cu culturi aflate sub apa o mare parte a ciclului de productie, cultura preponderenta de pe restul suprafetei arabile trebuie sa ocupe maximum 75% din terenul arabil ramas, cu exceptia cazului in care aceasta suprafata ramasa este acoperita cu iarba sau alte plante furajere erbacee ori este teren lasat parloaga.
(2) In sensul alin. (1) sunt asimilate culturilor urmatoarele:
a) o cultura a oricaruia dintre genurile definite in clasificarea botanica a culturilor;
b) un teren lasat parloaga;
c) iarba sau alte plante furajere erbacee;
d) culturile de iarna si cele de primavara sunt considerate culturi distincte, chiar daca apartin aceluiasi gen. Triticum spelta este considerata a fi o cultura distincta de culturile care apartin aceluiasi gen.
(3) Sunt exceptate de la diversificarea culturilor exploatatiile, in cazul in care:
a) intreaga suprafata este acoperita cu culturi aflate sub apa o mare parte a ciclului de productie;
b) peste 75% din terenul arabil este utilizat pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee, este cultivat cu culturi de leguminoase, este teren lasat parloaga sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari;
c) peste 75% din suprafata agricola eligibila este pajiste permanenta, este utilizata pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee ori pentru culturi aflate sub apa o mare parte a ciclului de cultura sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari;
d) peste 50% din suprafata arabila declarata in anul de cerere curent nu a fost declarata de fermier in cererea sa unica de plata din anul anterior si in cazul in care, pe baza unei comparatii geospatiale a parcelelor solicitate in cererea unica de plata din anul curent, se constata ca intregul teren arabil este cultivat cu o cultura diferita fata de cea din anul calendaristic anterior.
Articolul 20
(1) In sensul prevederilor art. 18 alin. (1) lit. b), mentinerea pajistilor permanente existente implica:
a) interdictia de a converti sau ara suprafetele de pajisti permanente situate in ariile naturale protejate desemnate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) proportia dintre suprafata totala cu pajisti permanente si suprafata agricola totala declarate la APIA nu trebuie sa scada cu mai mult de 5% fata de proportia de referinta stabilita in anul 2015.
(2) In cazul in care proportia de referinta scade cu peste 5% la nivel national, se instituie obligatii la nivel de exploatatie de a reconverti terenul in pajisti permanente pentru acei fermieri care au la dispozitie teren care a fost convertit din teren cu pajisti permanente in teren pentru alte utilizari intr-o perioada din trecut, astfel cum este prevazut la art. 44 din Regulamentul delegat (UE) nr. 639/2014.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul in care scaderea cu peste 5% provine din impadurire, cu conditia ca impadurirea sa fie compatibila cu mediul si sa nu includa plantatiile de specii forestiere cu ciclu de productie scurt, de brazi de Craciun sau de arbori cu crestere rapida pentru productia de energie.
Articolul 21
(1) In sensul art. 18 alin. (1) lit. c), fermierii in ale caror exploatatii terenul arabil este mai mare de 15 ha se asigura ca o suprafata care corespunde unui procent minim de 5% din terenul arabil al exploatatiei pe care fermierul l-a declarat este zona de interes ecologic. Sunt considerate zone de interes ecologic:
a) terase;
b) elemente de peisaj - garduri vii sau fasii impadurite sau arbori in aliniament, arbori izolati, palcuri arbustive din zona de campie, iazuri, rigole;
c) zone-tampon situate pe marginea apelor curgatoare sau statatoare si margini de camp;
d) zone cu specii forestiere cu ciclu scurt de productie;
e) terenuri impadurite prin masura 221 "Prima impadurire a terenurilor agricole" din cadrul PNDR 2007-2013, prin submasura 8.1 "Impaduriri si crearea de suprafete impadurite" din cadrul PNDR 2014-2020 sau in temeiul unei scheme ale carei conditii respecta dispozitiile art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013;
f) zone cu culturi secundare sau strat vegetal;
g) zone cu culturi fixatoare de azot;
h) zone cu Miscanthus.
(2) Procentul prevazut la alin. (1) se poate majora in temeiul unui act legislativ al Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene, iar procentul actualizat va fi prevazut prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(3) Zonele de interes ecologic prevazute la alin. (1) sunt situate pe terenul arabil al exploatatiei, cu exceptia celor prevazute la alin. (1) lit. d), e) si h). Zonele de interes ecologic prevazute la alin. (1) lit. b) si c) pot fi adiacente terenului arabil al exploatatiei declarat de fermier.
(4) Zonele de interes ecologic prevazute la alin. (1) sunt situate pe terenul pentru care fermierul face dovada utilizarii.
(5) Prevederile alin. (1) nu se aplica exploatatiilor in urmatoarele situatii:
a) peste 75% din terenul arabil este utilizat pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee, este teren lasat parloaga, este cultivat cu culturi de leguminoase sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari;
b) peste 75% din suprafata agricola eligibila este pajiste permanenta, este utilizata pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee sau este cultivata cu culturi aflate sub apa fie o mare parte a anului, fie o mare parte a ciclului de cultura sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari.
Articolul 22
Cuantumul platii pentru inverzire se stabileste anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL VII
Schema pentru tinerii fermieri
Articolul 23
(1) Schema pentru tinerii fermieri presupune acordarea unei plati anuale tinerilor fermieri care au dreptul la plata unica pe suprafata si se incadreaza in prevederile art. 7 alin. (1).
(2) In sensul prezentului articol, tineri fermieri inseamna acele persoane fizice care:
a) se stabilesc pentru prima data intr-o exploatatie agricola drept conducatori sefi ai exploatatiei sau care s-au stabilit deja in unul dintre cei 5 ani anteriori primei depuneri a unei cereri in cadrul schemei de plata unica pe suprafata; si
b) au cel mult varsta de 40 de ani in anul depunerii cererii prevazute la lit. a).
(3) Plata pentru tinerii fermieri se acorda fiecarui fermier pentru o perioada de 5 ani, incepand de la prima depunere a cererii de plata pentru tinerii fermieri, cu conditia ca depunerea cererii sa aiba loc in termen de 5 ani de la data stabilirii conform alin. (2) lit. a). Perioada de 5 ani se aplica de asemenea fermierilor care au beneficiat de plata pentru tinerii fermieri pentru cererile depuse inainte de anul de cerere 2018.
(4) Persoanele juridice solicitante ale platii unice pe suprafata, indiferent de forma de organizare a acestora, primesc plata in cadrul schemei pentru tinerii fermieri daca respecta urmatoarele conditii:
a) sunt controlate efectiv din punctul de vedere al deciziilor de gestionare, al beneficiilor si al riscurilor financiare de cel putin un tanar fermier, in primul an cand persoana juridica depune cererea unica de plata in cadrul schemei pentru tinerii fermieri, asa cum este prevazut in cap. 4 din Regulamentul (UE) nr. 639/2014;
b) tanarul fermier respecta conditiile prevazute la alin. (2).
(5) Plata pentru tinerii fermieri este acordata unei persoane juridice doar atat timp cat cel putin una dintre persoanele fizice care au exercitat controlul asupra persoanei juridice in primul an in care a depus cererea de plata in cadrul schemei mentine controlul efectiv, potrivit alin. (4).
Articolul 24
(1) In vederea finantarii platii pentru tinerii fermieri se utilizeaza maximum 2% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu modificarile ulterioare.
(2) Cuantumul platii pe hectar este situat intre 25% si 50% din cuantumul pe hectar al schemei de plata unica pe suprafata, calculat potrivit prevederilor art. 12 alin. (2), procent care se stabileste prin hotarare a Guvernului. Plata pentru tinerii fermieri se acorda pentru maximum 60 ha eligibile pe care fermierul respectiv le-a declarat.
(3) Cuantumul platii pentru tinerii fermieri se stabileste anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL VIII
Sprijinul cuplat
Articolul 25
(1) Sprijinul cuplat se poate acorda sectoarelor si productiilor prevazute la art. 52 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, considerate importante din motive economice, sociale si de mediu si care sunt afectate de anumite dificultati.
(2) Pentru a beneficia de sprijinul cuplat prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e), fermierii trebuie:
a) sa respecte prevederile art. 6-9;
b) sa faca dovada in anul infiintarii culturii ca utilizeaza samanta certificata oficial potrivit prevederilor Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si testarea si inregistrarea soiurilor de plante, republicata, cu exceptia fermierilor participanti la schema simplificata pentru micii fermieri;
c) sa respecte conditiile specifice aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Articolul 26
(1) Plafonul alocat si, dupa caz, cuantumul platii pe unitatea de masura, sectoarele si productiile prevazute la art. 25 alin. (1), culturile si speciile de animale se stabilesc prin hotarare a Guvernului, cu respectarea prevederilor titlului IV cap. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013.
(2) In vederea finantarii sprijinului cuplat se utilizeaza maximum 15% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu modificarile ulterioare, din care cel putin 2% este utilizat pentru a sprijini productia de culturi proteice.
(3) In cazul in care Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale decide sa transfere fonduri intre masurile de sprijin cuplat, acesta are obligatia de a informa fermierii cu privire la un posibil transfer inainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
CAPITOLUL IX
Schema simplificata pentru micii fermieri
Articolul 27
(1) Fermierii inclusi in schema simplificata pentru micii fermieri, anterior anului 2021, pot beneficia de o plata anuala de maximum 1.250 euro, in functie de suprafata declarata eligibila si/sau numarul de animale eligibile pe care le detine in exploatatie.
(2) Plata este supusa conditiilor prevazute pentru schemele de plati directe prevazute la art. 1 alin. (2) lit. a) -c) si, dupa caz, la lit. d) si e), iar cuantumul platii este egal cu valoarea totala a acestor plati directe care urmeaza sa fie alocate fermierului in fiecare an.
(3) Fermierii inclusi in schema pentru micii fermieri se pot retrage in oricare dintre anii ulteriori anului 2020.
(4) Fermierii inclusi in schema pentru micii fermieri pentru care, intr-un an ulterior anului 2020, cuantumul platilor directe depaseste 1.250 euro sunt notificati de APIA privind excluderea din schema pentru micii fermieri dupa data de 15 iulie a anului de cerere. Fermierii pot opta pentru ramanerea in schema pentru micii fermieri, cu informarea APIA, in termen de 15 zile calendaristice de la data notificarii.
(5) Intrarea in schema simplificata pentru micii fermieri se poate face prin mostenire.
Articolul 28
(1) Pe durata participarii la schema, micii fermieri:
a) sunt exceptati de la utilizarea practicilor agricole benefice pentru clima si mediu;
b) nu li se aplica sanctiuni administrative pentru nerespectarea normelor de ecoconditionalitate;
(2) In cazul efectivelor de animale, plata se calculeaza in functie de schema de plata si numarul de animale eligibile pentru care se solicita plata in anul de cerere.
CAPITOLUL X
Transferul de exploatatie
Articolul 29
(1) Daca o exploatatie este transferata integral de la un beneficiar la altul dupa depunerea unei cereri de plata si inainte sa fi fost indeplinite toate conditiile de acordare a platii, cedentului nu i se acorda niciun ajutor sau sprijin pentru exploatatia transferata.
(2) Ajutorul solicitat sau plata solicitata de cedent se acorda cesionarului, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) in termen de 10 zile calendaristice de la efectuarea transferului de exploatatie, cesionarul notifica APIA asupra transferului si solicita plata ajutorului si/sau a sprijinului;
b) cesionarul furnizeaza toate documentele justificative solicitate de APIA referitoare la transferul de exploatatie;
c) sunt indeplinite toate conditiile pentru acordarea ajutorului si/sau a sprijinului in ceea ce priveste exploatatia transferata.
(3) Dupa momentul in care cesionarul a informat APIA si a solicitat plata ajutorului si/sau a sprijinului potrivit prevederilor alin. (2) lit. a):
a) toate drepturile si obligatiile cedentului care decurg din raportul juridic dintre cedent si APIA generat de cererea unica de plata sunt atribuite cesionarului;
b) toate actiunile necesare pentru acordarea ajutorului si/sau a sprijinului si toate declaratiile date de cedent inainte de transfer sunt atribuite cesionarului in scopul aplicarii normelor relevante ale Uniunii Europene;
c) exploatatia transferata este considerata o exploatatie separata pe durata anului de cerere in cauza.
Articolul 30
In cazul schemelor de sprijin cuplat sector zootehnic si/sau ANT sector zootehnic, precum si al masurilor compensatorii de dezvoltare rurala 10 si 11 aplicabile pe terenurile agricole, prevazute in Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020, se poate efectua si transferul unei/unor exploatatii cu cod ANSVSA si/sau parti ale exploatatiei ca unitate de productie, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013.
CAPITOLUL XI
Instrumente de garantare
Articolul 31
Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 371/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, fermierii si operatorii economici inregistrati in baza de date a APIA pot utiliza in activitatea agricola si cea de comert exterior scrisori, garantii, credite, asigurari/asigurari de garantie, emise de institutii financiare nebancare inscrise in Registrul general si in Registrul special ale Bancii Nationale a Romaniei si de societatea de asigurare, in conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului si al Consiliului in ceea ce priveste agentiile de plati si alte organisme, gestiunea financiara, verificarea si inchiderea conturilor, garantiile si utilizarea monedei euro, ale Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste agentiile de plati si alte organisme, gestiunea financiara, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare si transparenta, ale Legii nr. 93/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 236/2018 privind distributia de asigurari, cu completarile ulterioare.
Articolul 32
Masurile pentru care se instituie mecanisme de garantare sunt urmatoarele:
a) schimburi comerciale de produse agricole cu tari care nu fac parte din Uniunea Europeana, denumite in continuare tari terte;
b) promovarea produselor agricole pe piata interna si pe pietele tarilor terte;
c) promovarea vinurilor, in cadrul Programului national de sprijin in sectorul vitivinicol;
d) restructurarea sau reconversia plantatiilor viticole, in cadrul Programului national de sprijin in sectorul vitivinicol;
e) investitii, in cadrul Programului national de sprijin in sectorul vitivinicol;
f) distilarea vinului in situatii de criza, in cadrul Programului national de sprijin in sectorul vitivinicol;
g) finantarea programelor operationale ale organizatiilor de producatori in sectorul fructe si legume;
h) interventia publica reglementata prin Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 si (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, denumit in continuare Regulamentul (CE) nr. 1.308/2013;
i) depozitarea privata reglementata prin Regulamentul (CE) nr. 1.308/2013;
j) masurile Programului operational pentru pescuit si ale Autoritatii de management pentru Programul operational pentru pescuit.
CAPITOLUL XII
Forta majora
Articolul 33
(1) In sensul finantarii, al gestionarii si al monitorizarii politicii agricole comune, "forta majora" si "circumstantele exceptionale" sunt recunoscute, in special, in urmatoarele cazuri:
a) decesul beneficiarului;
b) incapacitatea profesionala pe termen lung a beneficiarului;
c) o catastrofa naturala grava care afecteaza puternic exploatatia agricola;
d) distrugerea accidentala a cladirilor destinate cresterii animalelor, aflate pe exploatatia agricola;
e) o epizootie sau o boala a plantelor care afecteaza partial sau integral septelul sau, respectiv, culturile beneficiarului;
f) exproprierea intregii exploatatii agricole sau a unei mari parti a acesteia, daca exproprierea respectiva nu ar fi putut fi anticipata la data depunerii cererii;
g) distrugerea terenurilor agricole si a animalelor aflate pe exploatatiile agricole de catre exemplarele din speciile de fauna de interes cinegetic, astfel cum sunt definite prin Legea vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In ceea ce priveste platile, daca nu a fost in masura sa respecte criteriile de eligibilitate sau alte obligatii din cauza unui caz de forta majora sau a unor circumstante exceptionale, beneficiarul are in continuare dreptul la ajutor pentru suprafata eligibila sau pentru animalele eligibile in momentul producerii cazului de forta majora sau a circumstantelor exceptionale.
(3) In situatia in care neconformitatea rezultata ca urmare a unor astfel de cazuri de forta majora sau circumstante exceptionale se refera la ecoconditionalitate, nu se aplica sanctiunea administrativa corespunzatoare prevazuta la art. 91 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.
Articolul 34
(1) Cazurile de forta majora si circumstantele exceptionale se notifica in scris APIA, furnizandu-se in acelasi timp dovezi relevante care atesta aparitia situatiilor prevazute la art. 33 alin. (1), in termen de 15 zile lucratoare de la data la care beneficiarul sau succesorul sau in drepturi este in masura sa trimita respectiva notificare.
(2) In cazul in care beneficiarul sau succesorul acestuia depaseste termenul prevazut la alin. (1), notificarea nu se ia in considerare.
CAPITOLUL XIII
Dispozitii finale
Articolul 35
(1) Prevederile art. 6-11 se aplica, dupa caz, si masurilor compensatorii de dezvoltare rurala aplicabile pe terenurile agricole, prevazute in Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020, denumite in continuare masuri delegate.
(2) Documentele ce dovedesc respectarea anumitor criterii de eligibilitate sau conditii specifice masurilor delegate sunt furnizate la solicitarea APIA de catre institutiile sau organismele responsabile cu emiterea sau atestarea acestora.
(3) Masurile delegate sunt urmatoarele:
a) Masura 10 - agro-mediu si clima;
b) Masura 11 - agricultura ecologica;
c) Masura 13 - plati pentru zone care se confrunta cu constrangeri naturale sau cu alte constrangeri specifice.
Articolul 36
(1) Criteriile de eligibilitate, conditiile specifice si modul de implementare a schemelor de plati prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) si a masurilor compensatorii de dezvoltare rurala prevazute la art. 35 alin. (3) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(2) Formularul-tip al cererii unice de plata se aproba anual prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(3) Ghidul privind aplicarea practicilor agricole benefice pentru clima si mediu se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(4) Sanctiunile administrative in cazul nerespectarii conditiilor de eligibilitate, a conditiilor specifice, precum si sanctiunile referitoare la nerespectarea normelor de ecoconditionalitate privind platile directe, masurile compensatorii de dezvoltare rurala si ajutoarele nationale tranzitorii, pe care le aplica APIA, se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(5) Ghidul informativ privind Sistemul de identificare a parcelelor agricole - LPIS - se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
(6) Nu se retrage plata si nu se aplica sanctiuni administrative in baza prevederilor privind platile necuvenite si sanctiunile administrative din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si in baza art. 47 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013, in cazul neconformitatilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate, a angajamentelor sau a altor obligatii care rezulta din aplicarea normelor privind platile prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) si masurile compensatorii de dezvoltare rurala prevazute la art. 35 alin. (3), ca urmare a identificarii de diferente de amplasament sau de marime a parcelelor agricole din declaratiile din cererile de ajutor sau de plata si/sau in legatura cu cereri de ajutor sau de plata pentru anii anteriori, rezultate in urma inregistrarii sistematice sau sporadice a imobilelor potrivit dispozitiilor din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 37
Sumele destinate prefinantarii cheltuielilor aferente schemelor de plati directe prevazute la art. 1 alin. (2), a masurilor de piata si interventie in agricultura, precum si a ajutoarelor specifice, care se finanteaza din FEGA, sunt prevazute in bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, la o pozitie distincta.
Articolul 38
Sumele reprezentand ajutoare nationale tranzitorii in domeniul vegetal si zootehnic sunt cuprinse in bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, la capitolul 83.01 "Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare", titlul 40 "Subventii", art. 40.15 "Sprijinirea producatorilor agricoli".
Articolul 39
In termen de 15 zile de la aprobarea legilor bugetare anuale, precum si a rectificarilor bugetare, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale transmite Ministerului Finantelor detalierea formelor de sprijin pe beneficiari, conform instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor, la solicitarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, dupa cum urmeaza:
a) institutii publice definite potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) institutii publice locale definite potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) persoane fizice, persoane juridice sau orice alt tip de organizatie, altele decat cele prevazute la lit. a) si b).
Articolul 40
(1) Platile aferente schemelor de plati prevazute la art. 1 si 35 se efectueaza integral numai in contul bancar al beneficiarului, declarat la APIA in cererea unica de plata, potrivit prevederilor art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.
(2) Nu se mai acorda plati dupa data de 15 octombrie a anului urmator anului de cerere daca se constata ca acestea nu au fost efectuate din cauze imputabile beneficiarului.
(3) Se pot acorda plati in cazul in care beneficiarul a contestat decizia de plata in termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, numai in situatia in care contestatia a fost admisa.
Articolul 41
(1) Sumele necuvenite sub forma de ajutoare nationale tranzitorii si/sau de scheme de plati directe sau masuri de sprijin din fondurile europene si/sau din fondurile publice nationale aferente acestora, stabilite in urma unei nereguli sau a unei neglijente, se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Neregula sau neglijenta privind respectarea criteriilor de eligibilitate, a angajamentelor si a altor obligatii aferente ajutoarelor nationale tranzitorii, schemelor de plati directe si masurilor de sprijin se constata in timpul urmatoarelor actiuni:
a) actualizarea sistemului de identificare a parcelelor agricole;
b) controale administrative si la fata locului privind respectarea criteriilor de eligibilitate, a angajamentelor si a altor obligatii;
c) verificari efectuate de catre organele de control sau institutiile de audit in urma carora se constata lipsa documentelor justificative;
d) analize si verificari efectuate de catre APIA pe baza sesizarilor primite;
e) verificari efectuate de organele de control, ancheta sau de audit, de autoritatile nationale sau europene;
f) hotarari judecatoresti definitive;
g) verificari efectuate de APIA, prin autosesizare.
Articolul 42
(1) Nu se acorda niciun avantaj prevazut de legislatia Uniunii Europene care reglementeaza cadrul general de acordare a platilor in agricultura in sectoarele vegetal si zootehnic pentru schemele de plata pentru care au fost create in mod artificial conditii in vederea obtinerii de avantaje, contrar obiectivelor legislatiei respective.
(2) Pentru a asigura protectia eficace a intereselor financiare ale Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 58 alin. (1) si (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, in cazul in care oricare dintre documentele prezentate de fermieri nu furnizeaza un nivel rezonabil de asigurare a controlului legalitatii si regularitatii platilor, APIA este indreptatita sa solicite documente suplimentare fermierilor.
Articolul 43
Datele prevazute la art. 111 si 112 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 in legatura cu beneficiarii platilor se publica ex-post anual pe site-ul APIA si pot fi prelucrate de catre organisme de audit si de investigare ale Uniunii Europene si ale statelor membre in vederea protejarii intereselor financiare ale Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 113 din acelasi regulament.
Articolul 44
Controalele la fata locului pot fi anuntate cu conditia ca acest lucru sa nu aduca atingere scopului sau eficacitatii acestora. Orice preaviz nu poate depasi 14 zile. Cu toate acestea, in cazul controalelor la fata locului ale cererilor de ajutor sau de plata pentru animale in cadrul masurilor de sprijin pentru animale, preavizul nu poate depasi 48 de ore. In cazul in care legislatia aplicabila actelor si standardelor relevante in materie de ecoconditionalitate impune efectuarea controalelor la fata locului in mod inopinat, preavizul de maximum 48 de ore se aplica in cazul controalelor la fata locului referitoare la ecoconditionalitate.
Articolul 45
Prelucrarile de date cu caracter personal efectuate de entitatile implicate in aplicarea prezentului act normativ se realizeaza cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor - RGPD).
Articolul 46
(1) Cererile unice de plata depuse potrivit art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plati care se aplica in agricultura in perioada 2015-2020 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 104/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se solutioneaza potrivit legislatiei aplicabile la data depunerii cererii.
(2) Platile prevazute la art. 1 alin. (2) si (3), precum si cele prevazute la art. 35 alin. (3) aferente cererilor prevazute la alin. (1) se efectueaza potrivit legislatiei aplicabile la data depunerii cererii.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti