Tinand cont de faptul ca proiectele de infrastructura sunt investitii publice de importanta strategica pentru Romania care asigura cresterea calitatii vietii, conectivitatea cu coridoarele de transport transeuropene si cresterea mobilitatii populatiei si a marfurilor, iar intarzierea implementarii acestora are impact direct asupra pierderii de sume alocate Romaniei prin Programul operational Infrastructura mare, context care impune reglementarea in regim de urgenta a unor masuri pentru diminuarea acestei categorii de risc,
avand in vedere ca pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operationale este in valoare de 2.154,81 milioane euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt inregistrate la nivelul Programului operational Infrastructura mare cu valoarea de 778,17 milioane euro si Programului operational Regional cu valoarea de 740,13 milioane euro, iar riscul de dezangajare actioneaza imediat la sfarsitul anului calendaristic prin dezangajarea automata a sumelor din bugetul alocat Romaniei,
deoarece riscul de dezangajare este concentrat in cea mai mare parte in zona proiectelor de infrastructura de transport, energie, mediu si in zona proiectelor de dezvoltare regionala, iar pentru acest tip de proiecte specifice trebuie luate masuri din timp pentru a preintampina eventualele blocaje in implementarea proiectelor cu impact asupra riscului de dezangajare,
avand in vedere masurile luate la nivelul intregii Uniuni Europene, precum si la nivelul Romaniei in contextul pandemiei COVID-19, fapt ce a determinat instituirea starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020, prelungita prin Decretul nr. 240/2020, respectiv Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si faptul ca la aceasta data se estimeaza ca din cauza restrictiilor pentru limitarea raspandirii coronavirusului COVID-19 va exista un impact negativ asupra implementarii contractelor de lucrari crescand riscul de dezangajare,
in contextul necesitatii luarii de masuri urgente pentru reducerea impactului socioeconomic pe care pandemia COVID-19 il poate avea in perioada imediat urmatoare, cu efect pe termen mediu si lung,
intrucat aceasta categorie de masuri specifice proiectelor de infrastructura produce efecte dupa un interval de timp intre 6 luni - 12 luni ceea ce ar pune in pericol buna implementare a proiectelor si ar intarzia masurile necesare pentru evitarea riscului de dezangajare pentru anul calendaristic 2020,
deoarece intarzierea implementarii proiectelor de infrastructura cu finantare din fonduri europene are impact direct asupra sumelor alocate Romaniei, prin pierderi estimate la 2.154,81 milioane euro, context care impune reglementarea in regim de urgenta a unor masuri pentru diminuarea acestei categorii de risc,
intrucat masurile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se refera la proiecte de infrastructura cu finantare din fonduri europene pentru care implementarea are loc in perioada lunilor martie - noiembrie 2020, proiecte care sunt afectate atat de restrictiile si intarzierile aparute ca urmare a masurilor stabilite in contextul pandemiei COVID-19, dar si din cauza temperaturii mediului inconjurator si de starea vremii, adoptarea in regim de urgenta a acestor masuri este absolut necesara. In lipsa acestor masuri s-ar produce o serie de consecinte imediate asupra bugetului de stat prin neatragerea fondurilor europene, a implementarii proiectelor si atingerii obiectivelor, dar si asupra personalului angajat in cadrul contractelor de achizitie aferente proiectelor cu finantare europeana.
Avand in vedere ca elementele sus-mentionate vizeaza interesul public si strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare si constituie o situatie de urgenta si extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1. -
(1) Pentru obiectivele de investitii din domeniul infrastructurii publice de transport, energie, mediu, dezvoltare urbana, regenerare urbana, eficienta energetica si iluminat public finantate din fonduri europene, denumite in continuare proiecte de infrastructura, care cuprind in structura devizului general de investitii cheltuieli privind protectia mediului, cheltuieli privind relocarile de utilitati, precum si alte categorii de cheltuieli similare necesare pentru implementarea proiectelor, care sunt independente de vointa beneficiarului sau a executantului de lucrari sau care nu pot fi prevazute cu exactitate la data organizarii procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica sau a contractului sectorial, dupa caz, dar sunt strict necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructura, beneficiarii/autoritatile/entitatile contractante pot include, odata cu initierea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica de servicii/lucrari sau a contractelor sectoriale de servicii/lucrari, dupa caz, rezerve de implementare a proiectelor, care fac parte din investitia de baza, exprimate in procente din valoarea estimata a cheltuielilor pentru investitia de baza sau in sume fixe, dupa caz.
(2) Rezervele de implementare a proiectelor prevazute la alin. (1) sunt evidentiate distinct de catre beneficiarii/autoritatile/entitatile contractante in documentatia de atribuire a contractelor de achizitie publica de servicii/lucrari sau a contractelor sectoriale de servicii/lucrari, dupa caz, ca articole generale de lucrari sau sub orice alta forma considerata de catre beneficiar in conformitate cu prevederile legale in vigoare, la propunerea proiectantului si fac parte din valoarea estimata a contractului de achizitie publica de servicii/lucrari sau a contractului sectorial de servicii/lucrari, dupa caz.
(3) Utilizarea rezervelor de implementare a proiectelor de infrastructura de catre prestatorii de servicii/executantii de lucrari se face, cu aprobarea conducatorului autoritatii/entitatii contractante, pe baza unei metodologii aprobate de conducatorul autoritatii/entitatii contractante si cu respectarea principiilor de transparenta si eficienta a utilizarii fondurilor publice. Metodologia de utilizare a rezervelor de implementare a proiectelor de infrastructura face parte din documentatia de atribuire, ce se comunica ofertantilor odata cu initierea procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica de servicii/lucrari sau a contractelor sectoriale de servicii/lucrari, dupa caz.
(4) Lista categoriilor de cheltuieli care se finanteaza din rezervele de implementare a proiectelor, precum si sumele alocate fiecarei categorii de cheltuieli se evidentiaza distinct in documentatia de atribuire a contractelor de achizitie publica de servicii/lucrari sau a contractelor sectoriale de servicii/lucrari, dupa caz.
(5) Utilizarea mecanismului rezervelor de implementare a proiectelor se poate aplica numai pentru contractele de achizitie publica de servicii/lucrari sau contractele sectoriale de servicii/lucrari, dupa caz, cu conditia ca aceste sume sa fie prevazute distinct in contractele legal incheiate.
Art. 2. -
(1) Creantele rezultate din drepturile furnizorilor de bunuri, prestatorilor de servicii/executantilor de lucrari, subcontractorilor care detin contracte legal incheiate cu autoritatea contractanta sau cu executantul de lucrari pentru proiectele de infrastructura prevazute la art. 1 pot face obiectul unor contracte de cesiune legal incheiate cu institutiile financiare, cu respectarea prevederilor art. 61 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a asigura lichiditatile necesare implementarii proiectelor de infrastructura sau pentru derularea oricaror operatiuni necesare implementarii proiectelor cu acordul autoritatii contractante sau al executantului de lucrari, dupa caz. In situatia incheierii contractelor de cesiune de creante autoritatea contractanta sau, dupa caz, executantul de lucrari are calitatea de debitor cedent conform legii.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 2.389 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, creantele rezultate din drepturile furnizorilor de bunuri, prestatorilor de servicii/executantilor de lucrari, subcontractorilor, cesionate potrivit prevederilor alin. (1) pot face obiectul unor garantii mobiliare pentru inscrierea de ipoteca conform legii. In aceasta situatie contractele de achizitie publica trebuie sa prevada datele de identificare ale subcontractantilor/prestatorilor de servicii/furnizorilor de materiale, precum si orice alte date necesare pentru inscrierea de ipoteca in sistemul de garantii mobiliare pentru obtinerea de credite bancare in scopul implementarii proiectelor de infrastructura.
Art. 3. -
(1) Autoritatile/Entitatile contractante care au prevazut in procedura de achizitie publica si in documentatiile de achizitie publica intocmite in acest sens posibilitatea ca executantii de lucrari in baza contractelor de achizitie publica legal incheiate sa subcontracteze o parte din lucrarile ce urmeaza a fi executate au dreptul sa incheie acte aditionale la contractele de achizitie publica intre autoritatea contractanta, executantul de lucrari si subcontractori, care sa aiba ca obiect efectuarea de catre autoritatea contractanta in mod direct catre subcontractori a platilor aferente indeplinirii obligatiilor asumate prin contractul de subcontractare.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) autoritatea/entitatea contractanta vireaza sumele datorate ca urmare a indeplinirii de catre subcontractori a obligatiilor asumate prin contractul de subcontractare, in contul indicat de acestia. Mecanismul de decontare, sistemul de documente justificative care urmeaza a se derula intre autoritatea contractanta, executantul de lucrari si subcontractori, se stabileste prin actul aditional la contractul de achizitie publica.
(3) In vederea asigurarii respectarii clauzelor contractuale, in cazul efectuarii platii catre executantul de lucrari, la momentul solicitarii platii pentru lucrarile realizate, acesta trebuie sa faca dovada achitarii sumelor catre subcontractori, integral sau partial, in cazul esalonarilor agreate intre executant si subcontractori.
(4) In cazul unor sume restante, in sensul prevederilor alin. (3), autoritatea/entitatea contractanta are dreptul de a retine din sumele cuvenite executantului de lucrari suma aferenta platilor restante aferente subcontractorilor, pana la prezentarea documentelor justificative privind efectuarea platilor restante catre subcontractori.
Art. 4. -
(1) Pentru organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica sau a contractelor sectoriale, dupa caz, necesare proiectelor de infrastructura finantate din fonduri europene, autoritatile/entitatile contractante vor determina valorile estimate ale contractelor de achizitie publica sau ale contractelor sectoriale, dupa caz, in baza devizului general de investitie, a obiectelor de lucrari, a articolelor comasate, precum si a articolelor de deviz, cu respectarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice sau al achizitiilor sectoriale, dupa caz.
(2) Articolele comasate fac parte din valoarea estimata a obiectivelor de investitii publice, respectiv din costul lucrarilor care urmeaza a se realiza potrivit cap. 4 - Cheltuieli pentru investitia de baza din Devizul general al obiectivului de investitie si reprezinta comasarea articolelor de deviz care definesc etapele de realizare a unui obiectiv de lucrari pe baza caruia are loc implementarea ulterioara a proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1).
(3) Articolele comasate se propun de catre proiectant, se aproba conform competentelor legale de catre reprezentantul legal al autoritatii/entitatii contractante si trebuie sa fie identificabile si masurabile ca parte a unui proces de realizare a unui obiect de lucrari specific unei investitii publice.
Art. 5. -
(1) Unitatile administrativ-teritoriale, denumite in continuare UAT, din regiunile mai putin dezvoltate, conform clasificarii din Nomenclatorul comun al unitatilor teritoriale de statistica (NUTS), stabilit prin Regulamentul (CE) nr. 1.059/2003 al Parlamentului European si al Consiliului privind instituirea unui nomenclator comun al unitatilor teritoriale de statistica (NUTS), in baza documentatiilor tehnico-economice elaborate, pot propune Companiei Nationale de Administrarea a Infrastructurii Rutiere, denumita in continuare CNAIR, constituirea de parteneriate pentru implementarea de proiecte de infrastructura de transport rutier de natura variantelor ocolitoare, drumurilor de legatura la drumurile nationale, autostrazilor, drumurilor expres, drumurilor alternative ca solutii pentru descongestionarea de trafic rutier, inclusiv modernizarea, reabilitarea acestora.
(2) UAT pot forma asociatii de dezvoltare intercomunitare, denumite in continuare ADI, care pot constitui parteneriate cu CNAIR in vederea implementarii proiectelor de infrastructura. In situatia in care se constituie ADI prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica acestora, obligatiile/responsabilitatile/atributiile UAT fiind preluate de ADI.
(3) Odata cu propunerea transmisa CNAIR de a implementa proiecte de infrastructura in parteneriat, UAT/ADI trebuie sa fundamenteze capacitatea de implementare a proiectelor respective, prin raportare la categoriile de activitati pe care UAT/ADI propun sa le deruleze in cadrul proiectelor respective.
(4) Lista proiectelor de infrastructura care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aproba prin ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene, la propunerea Organismului intermediar Transport din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, dupa verificarea capacitatii de implementare a proiectelor respective, conform prevederilor alin. (3).
(5) Avizul Comitetului tehnico-economic, denumit in continuare CTE, de la nivelul CNAIR pentru documentatia tehnico-economica elaborata/modificata/revizuita in vederea includerii la finantare in cadrul Programului operational Infrastructura mare (POIM) a proiectelor propuse se emite in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii solicitarii pentru obtinerea avizului.
(6) Avizarea solutiei tehnice pentru realizarea proiectelor de infrastructura de transport rutier din cadrul documentatiilor tehnico-economice elaborate/modificate/revizuite, dupa caz, de catre structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, impreuna cu CNAIR, se face in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data depunerii solicitarii de catre beneficiar la structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport. Structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport poate cere clarificari, de regula, o singura data, termenul pana la primirea raspunsului la clarificari suspendand termenul de emitere a avizului.
(7) Infrastructura rezultata in urma implementarii proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1), inclusiv terenurile achizitionate si/sau expropriate, daca este cazul, sunt proprietate publica a statului si se vor inscrie in inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si in sistemul integrat de cadastru si carte funciara.
(8) Pentru implementarea proiectelor de infrastructura rutiera prevazute la alin. (1), UAT/ADI, in calitate de partener, va derula urmatoarele categorii de activitati:
a) elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea documentatiilor tehnico-economice, supunerea spre aprobare conform legii, dupa caz, necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructura de transport rutier;
b) derularea procedurilor de achizitie publica, in calitate de autoritate contractanta, pentru a asigura implementarea proiectelor de infrastructura rutiera prevazute la alin. (1);
c) incheierea tuturor contractelor de achizitie publica, inclusiv a contractelor de executie a lucrarilor, contractelor de proiectare, consultanta, asistenta tehnica, precum si a altor contracte necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructura de transport rutier;
d) monitorizarea si implementarea efectiva a proiectelor de infrastructura rutiera prevazute la alin. (1);
e) monitorizarea si urmarirea lucrarilor executate pentru proiectele de infrastructura;
f) decontarea lucrarilor executate de catre executantii de lucrari;
g) elaborarea si depunerea cererilor de prefinantare/plata/rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea proiectelor de infrastructura rutiera;
h) intocmirea si supunerea spre aprobare a proceselor- verbale de receptie la terminarea lucrarilor in conditiile prevazute de lege;
i) alte categorii de activitati care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor de infrastructura de transport rutier.
(9) Cheltuielile generate de implementarea proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1), reprezentand cofinantarea si cheltuielile neeligibile, se cuprind in bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare.
(10) Finantarea cotei de contributie europeana din proiectul de infrastructura se deruleaza prin mecanismul cererilor de prefinantare/plata/rambursare, la solicitarea beneficiarului, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(11) Pana la semnarea contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare cheltuielile totale generate de implementarea proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1) se cuprind in bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in baza fisei de fundamentare a proiectului propus la finantare in cadrul programului operational.
(12) Cheltuielile generate de implementarea proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1) includ urmatoarele categorii:
a) cheltuieli cu investitia de baza;
b) cheltuieli privind asigurarea relocarii utilitatilor;
c) cheltuieli cu amenajarea terenurilor si lucrari de sistematizare;
d) cheltuieli privind utilitatile din corpul drumurilor/liniilor de cale ferata;
e) cheltuieli cu iluminatul public necesar drumului/liniei de cale ferata;
f) cheltuieli cu semnalizarea rutiera/feroviara;
g) cheltuieli cu amenajarile hidrologice;
h) cheltuieli cu protectia mediului;
i) cheltuieli cu dotarile si echipamentele necesare;
j) cheltuieli cu impozitele si taxele;
k) cheltuieli cu protejarea patrimoniului cultural;
l) alte categorii de cheltuieli necesare implementarii proiectelor de infrastructura de transport, in conformitate cu prevederile contractelor de finantare.
(13) In perioadele de garantie, daca este cazul, UAT/ADI raspunde de implementarea proiectului de infrastructura rutiera la standardele de calitate prevazute de legislatia in vigoare si isi asuma intreaga responsabilitate pentru respectarea prevederilor legale, normelor tehnice, precum si a oricaror alte reglementari in vigoare pentru implementarea proiectelor de infrastructura rutiera.
(14) Pentru implementarea proiectelor de infrastructura rutiera prevazute la alin. (1), CNAIR, in calitate de partener, va derula procedurile privind exproprierile de teren, inclusiv plata despagubirilor si solutionarea litigiilor aferente exproprierilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare.
(15) Cheltuielile privind despagubirile pentru exproprieri se suporta integral din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si se platesc de catre expropriator, conform prevederilor legale, putand fi rambursate din fonduri europene, corespunzator clauzelor contractelor de finantare.
(16) Hotararile Guvernului privind exproprierile se adopta la propunerea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor pe baza documentatiilor elaborate de beneficiar si la propunerea acestuia.
(17) Se autorizeaza Autoritatea de management pentru Programul operational Infrastructura mare (POIM) sa ia toate masurile legale ce se impun pentru modificarea programului, inclusiv pentru includerea ca beneficiari a UAT/ADI si a parteneriatelor dintre UAT/ADI si CNAIR, in vederea implementarii proiectelor prevazute la alin. (1).
(18) Contractelor de finantare incheiate intre Autoritatea de management a Programului operational Infrastructura mare (POIM) sau, dupa caz, Organismul intermediar Transport si parteneriatul dintre UAT/ADI si CNAIR le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare privind mecanismul cererilor de plata, cererilor de prefinantare si/sau mecanismul cererilor de rambursare.
Art. 6. -
(1) UAT din regiunile mai putin dezvoltate, conform clasificarii din Nomenclatorul comun al unitatilor teritoriale de statistica (NUTS), stabilit prin Regulamentul (CE) nr. 1.059/2003 al Parlamentului European si al Consiliului, pot prelua de la CNAIR, pe baza de protocol de implementare, proiecte de infrastructura de transport rutier de natura variantelor ocolitoare, drumurilor de legatura la drumurile nationale, drumurilor alternative ca solutii pentru descongestionarea de trafic rutier, parti ale drumurilor expres, parti ale autostrazilor, inclusiv modernizarea, reabilitarea acestora, precum si orice alte categorii de lucrari similare, in vederea implementarii, in calitate de implementatori.
(2) In vederea implementarii proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1), UAT pot forma ADI. In situatia in care se constituie ADI prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica acestora, obligatiile/responsabilitatile/atributiile UAT fiind preluate de ADI.
(3) Lista proiectelor de infrastructura care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aproba prin ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene.
(4) Infrastructura rezultata in urma implementarii proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1), inclusiv terenurile achizitionate si/sau expropriate, daca este cazul, sunt proprietate publica a statului si se vor inscrie in inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si in sistemul integrat de cadastru si carte funciara.
(5) Proiectele de infrastructura rutiera se dau in implementare UAT/ADI cu asigurarea surselor de finantare din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(6) Prin implementarea proiectelor de infrastructura rutiera prevazute la alin. (1) se intelege desfasurarea de catre UAT/ADI a urmatoarelor categorii de activitati:
a) elaborarea, modificarea, supunerea spre aprobare conform legii, actualizarea documentatiilor tehnico-economice, dupa caz, necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructura de transport rutier;
f) decontarea lucrarilor executate de catre executantii de lucrari, precum si depunerea cererilor de fonduri necesare pentru decontarea cheltuielilor din bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor;
(7) Cheltuielile generate de implementarea proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1), reprezentand cofinantarea si cheltuielile neeligibile, se cuprind in bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare.
(8) Finantarea cotei de contributie europeana din proiectul de infrastructura se deruleaza prin mecanismul cererilor de prefinantare/plata/rambursare, la solicitarea beneficiarului, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Pana la semnarea contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare cheltuielile totale generate de implementarea proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1) se cuprind in bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in baza fisei de fundamentare a proiectului propus la finantare in cadrul programului operational.
(10) Cheltuielile generate de implementarea proiectelor de infrastructura prevazute la alin. (1) includ urmatoarele categorii:
(11) Intre administratorul infrastructurii rutiere, CNAIR si UAT/ADI se incheie protocolul de implementare in baza caruia administratorul infrastructurii rutiere are calitatea de titular al dreptului de implementare si de beneficiar al proiectului, iar UAT au calitatea de implementator. Protocolul de implementare a proiectului de infrastructura rutiera va cuprinde:
a) denumirea si datele de identificare ale partilor protocolului;
b) obiectul protocolului de implementare;
c) durata protocolului de implementare;
d) drepturi si obligatii ale titularului dreptului de implementare;
e) drepturi si obligatii ale implementatorului;
f) situatia juridica a terenului care face obiectul protocolului de implementare si datele de identificare ale terenului;
g) starea in care se afla proiectul de infrastructura de transport rutier;
h) documentatii tehnico-economice existente la data transferului;
i) obligatii ale implementatorului privind respectarea regulilor de eligibilitate ale finantatorului si privind obligativitatea asigurarii pistei de audit si asigurarea disponibilitatii documentelor, in conformitate cu prevederile contractelor de finantare;
j) alte categorii de informatii necesare pentru implementarea proiectului de infrastructura de transport rutier.
k) verificarea calitatii proiectului.
(12) Protocolul de implementare se aproba in prealabil de catre consiliul de administratie al CNAIR, precum si de catre consiliul local sau, dupa caz, judetean de la nivelul UAT. Daca UAT au infiintate ADI, iar acestea preiau proiectul pentru implementare, protocolul de implementare se aproba de structurile de conducere ale acestora.
(13) La data finalizarii implementarii proiectului de infrastructura, implementatorul are obligatia de a preda toate rezultatele proiectului, conform prevederilor contractului de finantare si protocolului de implementare, catre CNAIR, inclusiv documentele aferente.
(14) La data finalizarii implementarii proiectelor de infrastructura vor fi predate de catre UAT/ADI catre CNAIR pe baza de protocol de predare-primire urmatoarele documente: contractele de achizitie publica in vigoare, garantiile aferente proiectului asigurate de catre executantii de lucrari, precum si orice alte contracte incheiate de implementator in interesul implementarii proiectului. In baza protocolului de predare-primire administratorul de infrastructura rutiera CNAIR se subroga in drepturi si obligatiile UAT/ADI in cadrul contractelor de achizitie publica incheiate de UAT/ADI. In protocolul de predare-primire a rezultatelor proiectului, contractelor si garantiilor, incheiat in termen de 30 de zile de la data aprobarii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor pentru ultimul contract de lucrari din cadrul proiectului, se vor consemna: datele de identificare ale partilor, obiectul protocolului de predare-primire, drepturi si obligatii ale partilor, starea tehnica a proiectului/fiecarui contract, precum si orice alte informatii pe care partile le considera necesare pentru implementarea proiectului. Eventualele defecte de calitate la data incheierii protocolului de predare-primire se remediaza potrivit prevederilor contractuale sau conform prevederilor legale in vigoare.
(15) Pe durata protocolului de implementare si in perioadele de garantie, daca este cazul, autoritatea publica locala raspunde de implementarea proiectului de infrastructura rutiera la standardele de calitate prevazute de legislatia in vigoare si isi asuma intreaga responsabilitate pentru respectarea prevederilor legale, normelor tehnice, precum si a oricaror alte reglementari in vigoare pentru implementarea proiectelor de infrastructura rutiera, in baza protocolului, utilizand structurile CNAIR de verificare a calitatii lucrarilor.
(16) Revizuirea/Completarea documentatiilor tehnico- economice pentru implementarea proiectului de infrastructura de transport rutier revine in sarcina UAT/ADI care au preluat proiectul de infrastructura rutiera in vederea implementarii.
(17) Avizul CTE de la nivelul CNAIR pentru documentatia tehnico-economica elaborata/modificata/revizuita in vederea includerii la finantare in cadrul Programului operational Infrastructura mare (POIM) a proiectelor propuse se emite in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii solicitarii pentru obtinerea avizului.
(18) UAT aproba documentatiile tehnico-economice in conditiile prevazute de lege pentru proiectele pe care le-au preluat in implementare, inclusiv pentru proiectele in care implementatorul este ADI.
(19) Avizarea solutiei tehnice pentru realizarea proiectelor de infrastructura de transport rutier din cadrul documentatiilor tehnico-economice elaborate/modificate/revizuite, dupa caz, de catre structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, impreuna cu CNAIR, se face in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data depunerii solicitarii de catre beneficiar sau de catre UAT/ADI la structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport. Structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport poate cere clarificari, de regula, o singura data, termenul pana la primirea raspunsului la clarificari suspendand termenul de emitere a avizului.
(20) CNAIR este obligata sa ia masuri pentru a asigura implementarea proiectelor de infrastructura rutiera propuse de UAT/ADI, atunci cand acestea sunt situate pe un coridor transeuropean de transport sau sunt parte din infrastructura de transport rutier cum sunt: autostrazi, drumuri expres, drumuri nationale, alte infrastructuri similare ori sunt parte a unei infrastructuri care asigura conexiunea cu reteaua de transport TEN-T Centrala/Globala.
(21) Protocolul de implementare incheiat conform prevederilor alin. (11) intre CNAIR si UAT/ADI, in calitate de implementatori, indeplineste functia de document justificativ pentru inregistrarea de catre autoritatile publice locale, in evidenta financiar-contabila proprie, a cheltuielilor generate in implementarea proiectelor de infrastructura rutiera. Valoarea acestor cheltuieli se consemneaza in protocolul de predare- primire, conform legislatiei in vigoare.
(22) Protocolul de predare-primire incheiat conform prevederilor alin. (14) intre UAT/ADI, in calitate de predator, si CNAIR, in calitate de primitor, indeplineste functia de document justificativ pentru preluarea in evidentele financiar-contabile a valorii proiectului de infrastructura rutiera, punere in functiune, intretinere si mentenanta prevazute de normele tehnice in vigoare.
(23) Cheltuielile privind despagubirile pentru exproprieri se suporta integral din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si se platesc de catre expropriator, conform prevederilor legale, putand fi rambursate din fonduri europene, corespunzator clauzelor contractelor de finantare.
(24) Hotararile Guvernului privind exproprierile se adopta la propunerea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor pe baza documentatiilor elaborate de beneficiar si la propunerea acestuia.
(25) Se autorizeaza Autoritatea de management din cadrul Programului operational Infrastructura mare (POIM) sau, dupa caz, Organismul intermediar Transport sa ia toate masurile legale ce se impun pentru modificarea programului operational inclusiv pentru includerea ca beneficiari a UAT/ADI, in vederea implementarii proiectelor prevazute la alin. (1). In baza protocolului de implementare incheiat potrivit prevederilor alin. (11), UAT/ADI are calitatea de beneficiar si poate incheia cu respectarea prevederilor legale contracte de finantare cu Autoritatea de management a Programului operational Infrastructura mare (POIM) sau, dupa caz, cu Organismul intermediar Transport.
Art. 7. -
(1) UAT din regiunile mai putin dezvoltate, conform clasificarii din Nomenclatorul comun al unitatilor teritoriale de statistica (NUTS), in baza documentatiilor tehnico-economice elaborate, pot propune Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., denumita in continuare CNCFR, constituirea de parteneriate pentru implementarea de proiecte de infrastructura feroviara care vizeaza trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte solutii identificate prin studiile de trafic elaborate in acest sens, destinate serviciului public de transport in comun de calatori.
(2) UAT pot forma asociatii de dezvoltare intercomunitare, denumite in continuare ADI, care pot constitui parteneriate cu CNCFR in vederea implementarii proiectelor de infrastructura. In situatia in care se constituie ADI, prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica acestora, obligatiile/responsabilitatile/atributiile UAT fiind inlocuite cu cele ale ADI.
(3) Odata cu propunerea transmisa CNCFR de a implementa proiecte de infrastructura feroviara in parteneriat, UAT/ADI trebuie sa fundamenteze capacitatea de implementare a proiectelor respective, prin raportare la categoriile de activitati pe care UAT/ADI propun sa le deruleze in cadrul proiectelor respective.
(4) Lista proiectelor de infrastructura feroviara care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aproba prin ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene, la propunerea Organismului intermediar Transport din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, dupa verificarea capacitatii de implementare a proiectelor respective, conform prevederilor alin. (3).
(5) Avizul CTE de la nivelul CNCFR pentru documentatia tehnico-economica elaborata/modificata/revizuita in vederea includerii la finantare in cadrul Programului operational Infrastructura mare (POIM) a proiectelor propuse se emite in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii solicitarii pentru obtinerea avizului.
(6) Avizarea solutiei tehnice pentru realizarea proiectelor de infrastructura de transport feroviar din cadrul documentatiilor tehnico-economice elaborate/modificate/revizuite, dupa caz, de catre structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, impreuna cu CNCFR, se face in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data depunerii solicitarii de catre beneficiar la structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport. Structura responsabila cu gestionarea Master Planului General de Transport poate cere clarificari, de regula, o singura data, termenul pana la primirea raspunsului la clarificari suspendand termenul de emitere a avizului.
(7) Infrastructura rezultata in urma implementarii proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1), inclusiv terenurile achizitionate si/sau expropriate, daca este cazul, sunt proprietate publica a statului si se vor inscrie in inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului si in sistemul integrat de cadastru si carte funciara.
(8) Pentru implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1) UAT/ADI, in calitate de partener, va derula urmatoarele categorii de activitati:
a) elaborarea, modificarea, revizuirea, completarea, actualizarea documentatiilor tehnico-economice, supunerea spre aprobare conform legii, dupa caz, necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructura de transport feroviar;
b) derularea procedurilor de achizitie publica, in calitate de autoritate contractanta, pentru a asigura implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1);
c) incheierea tuturor contractelor de achizitie publica, inclusiv a contractelor de executie a lucrarilor, contractelor de proiectare, consultanta, asistenta tehnica, precum si a altor contracte necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructura de transport feroviar;
d) monitorizarea si implementarea efectiva a proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1);
e) monitorizarea si urmarirea lucrarilor executate pentru proiectele de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1);
g) elaborarea si depunerea cererilor de prefinantare/plata/rambursare a cheltuielilor rezultate din implementarea proiectelor de infrastructura feroviara;
i) alte categorii de activitati care sunt necesare pentru a asigura implementarea proiectelor de infrastructura de transport feroviar.
(9) Cheltuielile generate de implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1), reprezentand cofinantarea si cheltuielile neeligibile, se cuprind in bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare.
(10) Finantarea cotei de contributie europeana din proiectul de infrastructura feroviara se deruleaza prin mecanismul cererilor de prefinantare/plata/rambursare, la solicitarea beneficiarului, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(11) Pana la semnarea contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare cheltuielile totale generate de implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1) se cuprind in bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in baza fisei de fundamentare a proiectului propus la finantare in cadrul Programului operational Infrastructura mare (POIM).
(12) Cheltuielile generate de implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1) includ urmatoarele categorii:
(13) In perioadele de garantie, daca este cazul, beneficiarul raspunde de implementarea proiectului de infrastructura feroviara la standardele de calitate prevazute de legislatia in vigoare si isi asuma intreaga responsabilitate pentru respectarea prevederilor legale, normelor tehnice, precum si a oricaror alte reglementari in vigoare pentru implementarea proiectelor de infrastructura feroviara.
(14) Pentru implementarea proiectelor de infrastructura feroviara prevazute la alin. (1), CNCFR, in calitate de partener, va derula procedurile privind exproprierile de teren, inclusiv plata despagubirilor si solutionarea litigiilor aferente exproprierilor.
(15) Cheltuielile privind despagubirile pentru exproprieri se suporta integral din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, si se platesc de catre expropriator, conform prevederilor legale, putand fi rambursate din fonduri europene, corespunzator clauzelor contractelor de finantare.
(16) Hotararile Guvernului privind exproprierile se adopta la propunerea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, pe baza documentatiilor elaborate de beneficiar si la propunerea acestuia.
(17) Se autorizeaza Autoritatea de management pentru Programul operational Infrastructura mare (POIM) sa ia toate masurile legale ce se impun pentru modificarea programului, inclusiv pentru includerea ca beneficiari a UAT/ADI si a parteneriatelor dintre UAT/ADI si CNCFR, in vederea implementarii proiectelor prevazute la alin. (1).
(18) Contractelor de finantare incheiate intre Autoritatea de management a Programului operational Infrastructura mare (POIM) sau, dupa caz, Organismul intermediar Transport si parteneriatul dintre UAT/ADI si CNCFR le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare privind mecanismul cererilor de plata, cererilor de prefinantare si/sau mecanismul cererilor de rambursare.
Art. 8. -
(1) Pentru proiectele de cercetare-dezvoltare in cadrul carora se aplica scheme de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare, beneficiarii finantarii pot opta pentru aplicarea metodei de amortizare accelerata specifica, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobata prin Legea nr. 493/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru proiectele de cercetare-dezvoltare finantate din fonduri europene, institutiile publice pot opta pentru aplicarea metodei de amortizare accelerata specifica definita conform prevederilor alin. (3).
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin amortizare accelerata specifica proiectelor de cercetare-dezvoltare se intelege posibilitatea recuperarii valorii de intrare in patrimoniu a activelor imobilizate utilizate in cadrul unui contract de finantare, in limita unui procent cuprins intre 50% si 75% din valoarea de intrare in patrimoniu a acestora, in primul an de functionare a activelor de natura cladirilor, echipamentelor, utilajelor si altor active similare rezultate din implementarea proiectelor de cercetare-dezvoltare, restul de valoare urmand a fi recuperat liniar pe durata ramasa pana la sfarsitul duratei de utilizare a activelor imobilizate prevazute conform cataloagelor tehnice in vigoare. Procentul din valoarea de intrare mentionat se stabileste prin decizie a conducatorului unitatii beneficiare a finantarii.
(4) Autoritatile de management care gestioneaza proiecte de cercetare-dezvoltare cu finantare din fonduri europene vor lua in considerare eligibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerata specifica, in aplicarea prevederilor alin. (1) si (2), si vor efectua, dupa caz, regularizarea valorii cheltuielilor eligibile pentru beneficiarii proiectelor de cercetare-dezvoltare care opteaza pentru metoda de amortizare specifica.
(5) Autoritatile de management ale programelor operationale care opereaza cu proiecte de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) si (2) specifice, la autorizarea cheltuielilor, vor lua in considerare eligibilitatea cheltuielilor cu amortizarea accelerata specifica, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta. Aplicarea metodei de amortizare accelerata specifica se realizeaza inclusiv pentru proiectele de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) si (2) aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru echipamentele achizitionate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta in cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare prevazute la alin. (1) si (2) aflate in derulare, prin exceptie de la prevederile alin. (3), se poate opta pentru metoda de amortizare specifica, fiind posibila recalcularea amortizarii, daca echipamentele utilizate sunt in cadrul unui contract de finantare in vigoare si se aplica pe durata de implementare a proiectului.
Art. 9. -
(1) Beneficiarii finantarilor pentru proiecte de infrastructura pot angaja experti pentru implementarea proiectelor de infrastructura, definite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, in afara organigramelor, conform legii.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin experti pentru implementare se intelege: experti pentru analiza, fundamentarea si clarificarea solutiei tehnice aferente proiectelor de infrastructura, precum si experti tehnici necesari pentru implementarea proiectelor de infrastructura.
(3) Cheltuielile cu expertii angajati pe perioada determinata prevazuti la alin. (2) se ramburseaza in cadrul programelor operationale din care face parte proiectul de infrastructura sau, dupa caz, in cadrul Programului operational Asistenta tehnica, in limita alocarilor cu aceasta destinatie, conform regulilor de eligibilitate. Autoritatile de management sunt abilitate sa ia toate masurile necesare pentru a asigura eligibilitatea cheltuielilor cu expertii prevazuti la alin. (1).
Art. 10. -
(1) Pentru proiectele de infrastructura din domeniile prevazute la art. 1, autoritatile competente care intra in procedura de reglementare de mediu respecta prevederile legale in vigoare si depun toate diligentele pentru finalizarea cu prioritate a etapelor procedurale ce intra in finalizarea actului de reglementare, in cazul modificarilor oricaror solutii tehnice care nu afecteaza habitate naturale prioritare/specii prioritare si nu se afla in arii naturale protejate sau in vecinatatea acestora.
(2) Pentru proiectele de infrastructura prevazute la alin. (1), modificarile oricaror solutii tehnice din proiectul de infrastructura pentru care a fost emis actul de reglementare asupra mediului, care afecteaza habitate naturale prioritare/specii prioritare si se afla in arii naturale protejate sau in vecinatatea acestora, autoritatile competente care intra in procedura de reglementare de mediu respecta prevederile legale in vigoare si depun toate diligentele pentru finalizarea cu prioritate a etapelor procedurale ce intra in finalizarea actului de reglementare.
(3) In situatia in care un proiect de infrastructura include modificari ale solutiei tehnice in zone situate in arii naturale protejate sau in vecinatatea acestora, autoritatile competente care intra in procedura de reglementare de mediu respecta prevederile legale in vigoare si depun toate diligentele pentru finalizarea cu prioritate a etapelor procedurale ce intra in finalizarea actului de reglementare.
Art. 11. -
Pentru proiectele de infrastructura definite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, eventualele economii inregistrate in cadrul valorii contractelor de achizitie publica sau a contractelor sectoriale, dupa caz, ca urmare a unor modificari legislative, a reducerii unor taxe si/sau impozite cu impact asupra proiectului de infrastructura si/sau ca urmare a unor masuri de utilizare eficienta a bugetelor alocate proiectelor de infrastructura, pot fi utilizate pentru finantarea altor categorii de cheltuieli/activitati in cadrul aceluiasi contract de achizitie publica sau sectorial, cu conditia incadrarii in valoarea initiala a acestuia, a indicatorilor tehnico-economici aprobati, cu respectarea prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice sau al achizitiilor sectoriale, dupa caz.
Art. 12. -
(1) Relocarea utilitatilor situate pe coridorul de expropriere al proiectelor de infrastructura definite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta se realizeaza prin intermediul operatorilor de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice, in baza contractelor de executie lucrari incheiate in conditiile legii cu operatorii economici autorizati in domeniul respectiv, fara ca aceasta activitate sa afecteze emiterea avizului tehnic conform in domeniul transportului si/sau al distributiei energiei electrice/gazelor naturale necesar implementarii proiectelor de infrastructura.
(2) Intre administratorii de infrastructura care implementeaza proiecte de infrastructura/implementatori si operatorii de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice se incheie o conventie de relocare a utilitatilor pentru transportul si distributia energiei electrice/gazelor naturale prin care operatorii se obliga ca intr-un anumit termen stabilit de comun acord cu administratorul de infrastructura sa asigure relocarea utilitatilor pe terenurile puse la dispozitie de catre administratorii de infrastructura care implementeaza proiecte de infrastructura/implementatori.
(3) Dupa incheierea conventiei de relocare a utilitatilor prevazute la alin. (2) se intocmeste antecalculatia de costuri necesara pentru relocarea de utilitati in baza careia administratorul de infrastructura/implementatorul vireaza sumele necesare relocarii, in avans, cu respectarea prevederilor legale.
(4) Dupa executarea lucrarilor de relocare a utilitatilor, daca nu este justificata intreaga suma acordata conform prevederilor alin. (3) si prevazuta in conventia de relocare a utilitatilor, operatorul de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice este obligat sa restituie administratorului de infrastructura/implementatorului sumele ramase necheltuite, in termen de 30 de zile de la data intocmirii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor de relocare utilitati.
(5) Daca operatorul de transport/distributie a gazelor naturale/energiei electrice nu realizeaza relocarea de utilitati in termenul prevazut in conventia de relocare a utilitatilor in vederea implementarii proiectelor de infrastructura, administratorul de infrastructura/implementatorul este indreptatit la plata unei juste despagubiri pentru intarzierile generate in implementarea proiectelor de infrastructura.
(6) Asupra terenurilor proprietate publica care sunt afectate de retele de distributie de energie electrica/gaze naturale deviate/relocate ca urmare a implementarii proiectelor de infrastructura, dreptul de trecere pentru retelele electrice/de gaze naturale si dreptul de acces la utilitatile publice, pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii energetice, se constituie in favoarea titularilor autorizatiilor de infiintare si de licente.
(7) Pe durata executiei lucrarilor de deviere/relocare a retelelor de distributie de energie electrica/gaze naturale, despagubirile aferente pentru constituirea drepturilor prevazute la alin. (6), care cuprind sumele datorate in schimbul limitarii folosintei terenurilor proprietate publica afectate, se suporta de catre beneficiarii proiectelor de infrastructura, care au generat prin implementarea proiectelor devierea/relocarea retelei electrice/de gaze naturale. Eventualele pagube cauzate de devierea/relocarea retelelor de distributie de energie electrica/gaze naturale se suporta de catre titularii autorizatiilor de infiintare si de licente.
(8) Cuantumul despagubirilor prevazute la alin. (7) este stabilit pe baza unui raport de evaluare intocmit in baza expertizelor elaborate si actualizate de camerele notarilor publici.
(9) Anterior obtinerii avizelor finale, beneficiarii proiectelor de infrastructura au obligatia identificarii detinatorilor terenurilor proprietate publica afectate de devierea/relocarea retelelor de distributie electrica/de gaze naturale, astfel cum rezulta din evidentele Agentiei de Cadastru si Publicitate Imobiliara sau ale UAT pe raza carora se afla aceste terenuri.
Art. 13. -
(1) La solicitarea transmisa de beneficiarii care implementeaza proiecte de infrastructura din domeniile prevazute la art. 1, autoritatile publice centrale/locale, precum si operatorii de utilitati, altii decat cei precizati la art. 12, care sunt responsabili de emiterea avizelor, efectuarea relocarilor, aprobarea scoaterii din fondul forestier national si din circuitul agricol a terenurilor, precum si de emiterea altor avize de interes national sau local, au obligatia ca, in termen de 20 de zile lucratoare, sa incheie cu beneficiarii proiectelor conventii prin care se obliga ca intr-un termen stabilit de comun acord cu acestia sa asigure avizele, relocarile necesare implementarii proiectelor de infrastructura.
(2) In situatia patrimoniului cultural imobil, avand in vedere caracterul de resursa neregenerabila a acestuia, emiterea avizelor se poate face doar cu luarea de masuri compensatorii necesare in vederea protejarii acestuia, in conditiile legii.
(3) Institutiile publice abilitate sa efectueze cercetari arheologice au obligatia ca, in termen de 20 de zile lucratoare de la solicitarea transmisa de beneficiarii care implementeaza proiecte de infrastructura, sa transmita acestora proiecte de conventii prin care se obliga ca intr-un termen stabilit de comun acord cu beneficiarii sa asigure cercetarea arheologica in vederea emiterii certificatului de descarcare de sarcina arheologica sau avizului, dupa caz.
(4) Dupa incheierea conventiei prevazute la alin. (1) se intocmeste antecalculatia de costuri necesara pentru avizele, relocarile, scoaterile din fondul forestier national si din circuitul agricol ale terenurilor aferente implementarii proiectelor de infrastructura, in baza careia beneficiarul care implementeaza proiectul de infrastructura vireaza sumele necesare, in avans, cu respectarea prevederilor legale privind plata avansurilor din fonduri publice.
(5) Sumele necesare cercetarii arheologice si proiectarii in vederea elaborarii documentatiilor depuse pentru obtinerea certificatului de descarcare de sarcina arheologica sau supuse avizarii se vireaza direct institutiilor organizatoare de profil muzeal, de cercetare sau de invatamant superior sau proiectantilor. Daca dupa elaborarea documentatiilor nu este justificata intreaga suma acordata, elaboratorii sunt obligati sa restituie beneficiarului care implementeaza proiectul de infrastructura sumele ramase necheltuite in termen de 30 de zile de la data intocmirii avizului, relocarii sau descarcarii necesare. Daca elaboratorii documentatiilor nu realizeaza activitatile in termenele stabilite, administratorul de infrastructura este indreptatit la plata unei juste despagubiri pentru intarzierile generate in implementarea proiectelor de infrastructura.
(6) Daca dupa executarea activitatilor necesare avizarii, relocarii, scoaterii din fondul forestier national si din circuitul agricol a terenurilor necesare implementarii proiectelor de infrastructura nu este justificata intreaga suma acordata conform prevederilor alin. (4), responsabilii de avizele si relocarile, altele decat cele de transport/distributie a energiei electrice si de gaze naturale si alte avize de interes national sau local, sunt obligati sa restituie beneficiarului care implementeaza proiectul de infrastructura sumele ramase necheltuite in termen de 30 de zile de la data intocmirii avizului, relocarii sau scoaterii din fondul forestier national si din circuitul agricol a terenurilor.
(7) Daca responsabilii de avizele, relocarile si descarcarile de utilitati, altele decat cele de transport/distributie a energiei electrice/gaze naturale si alte avize de interes national sau local, nu realizeaza activitatile in termenele prevazute in conventiile incheiate in vederea implementarii proiectelor de infrastructura, beneficiarul care implementeaza proiecte de infrastructura este indreptatit la plata unei juste despagubiri pentru intarzierile generate in implementarea proiectelor de infrastructura.
Art. 14. -
Sumele aferente ajustarilor de pret prevazute la art. 12 alin. (22) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se asigura de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Fondurilor Europene/Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, si se platesc beneficiarilor la valoarea totala eligibila solicitata de beneficiari, urmand ca, dupa modificarea ordinelor de finantare/contractelor de finantare, sa se ramburseze bugetului de stat procentul de cofinantare europeana nerambursabila, precum si contributia beneficiarilor, dupa caz.
Art. 15. -
In cazul in care, in cadrul certificatelor de plata emise de catre inginerul supervizor in cadrul contractelor de executie a lucrarilor, exista sume nerecunoscute la plata de catre autoritatile contractante, acestea vor solicita inginerului supervizor sa refaca certificatele interimare de plata, in baza masuratorilor, cu includerea doar a acelor sume cuvenite, aferente lucrarilor executate si recunoscute de autoritatile contractante.
Art. 16. -
(1) Prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, executarea lucrarilor de foraje geotehnice, puturi deschise/de vizitare, alte investigatii geotehnice, necesare pentru elaborarea studiilor geotehnice parte integranta a studiilor de prefezabilitate, studii de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de executie, etapa DALI - Detalii de avizare a lucrarilor de interventie, pentru proiectarea, modernizarea, constructia lucrarilor de investitii sau de infrastructura de utilitate publica sau privata, este permisa fara obtinerea autorizatiei de construire si/sau a vreunui aviz de mediu ori a actului de autoritate al autoritatii competente desemnate prin legea speciala.
(2) Pentru realizarea investigatiilor geotehnice pentru obiective de infrastructura, indiferent de etapa de proiectare pentru care se executa, proprietarii de terenuri sunt obligati sa permita accesul pe proprietate operatorilor economici care executa respectivele investigatii, avand dreptul la despagubiri pentru eventualele deteriorari dovedite ale terenului, care vor fi platite de catre operatorii economici respectivi, cu asigurarea sumelor de catre beneficiarii proiectelor de infrastructura.
Art. 17. -
Autoritatile de management pentru programele operationale din cadrul politicii de coeziune pentru care exista risc de dezangajare la sfarsitul anilor 2020 si 2021 sunt autorizate sa ia toate masurile legale ce se impun pentru evitarea acestui risc prin modificarea programelor operationale, astfel incat, pentru cheltuielile declarate in cererile de plata transmise Comisiei Europene in cursul exercitiului contabil care incepe la 1 iulie 2020 si se incheie la 30 iunie 2021, sa se aplice o rata de cofinantare europeana de 100% .
Art. 18. -
(1) Pentru proiectele de infrastructura prevazute la art. 4 alin. (1), aflate in curs de implementare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, poate avea loc trecerea acestora pe articole comasate organizate pentru fiecare obiect de lucrari, prin act aditional la contractul de achizitie publica de lucrari sau la contractul sectorial de lucrari, pe baza acordului de vointa al ambelor parti contractante, dupa caz, cu respectarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice sau sectoriale, dupa caz, si a clauzelor de modificare convenite de parti la incheierea contractului. Documentatia de trecere de la articolele de deviz la articolele comasate se intocmeste de catre proiectant pentru restul de lucrari ramase de executat la data intocmirii documentatiei, se avizeaza de catre consultantul/supervizorul de lucrari si se aproba de catre conducatorul autoritatii/entitatii contractante.
(2) Documentatia de trecere de pe articole de deviz pe articole comasate intocmita cu respectarea prevederilor alin. (1) se comunica autoritatilor de management ale programelor operationale care finanteaza proiectul de infrastructura si constituie baza pentru decontarea si autorizarea de cheltuieli in conformitate cu prevederile contractului de finantare.
Art. 19. -
Proiectele de infrastructura rutiera prevazute la art. 6 alin. (3) pot fi preluate in implementare chiar daca sunt intocmite si aprobate documentatii tehnico-economice ale proiectului sau au fost semnate contracte de achizitie pentru acestea.
Art. 20. -
In cazul proiectelor de infrastructura rutiera prevazute la art. 6, daca la data preluarii proiectului de infrastructura rutiera anumite proceduri de achizitie publica sunt in curs de desfasurare, acestea se vor consemna in protocolul de implementare incheiat intre parti, implementatorul preluand contractul dupa finalizarea procedurii de achizitie.
Art. 21. -
Daca la data aprobarii listei proiectelor prevazute la art. 6 alin. (3) anumite proceduri de achizitie publica sunt in curs de desfasurare fara a fi depuse ofertele de catre operatorii economici, acestia vor fi notificati privind delegarea implementarii proiectului dupa finalizarea procedurii de achizitie, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, iar contractele se vor consemna in protocolul de implementare incheiat intre parti. In aceste situatii contractele de achizitie vor prevedea clauze specifice privind drepturile si obligatiile UAT/ADI.
Art. 22. -
Proiectele de infrastructura de transport rutier care cuprind proceduri de achizitie publica in curs de desfasurare in cadrul carora au fost depuse ofertele la data intocmirii listei proiectelor prevazute la art. 6 alin. (3) vor putea fi incluse pe aceasta lista numai dupa obtinerea acordului scris al contractorilor privind delegarea implementarii, in conditiile prezentei ordonante de urgenta. In aceste situatii, in acte aditionale la contractele de achizitie se vor prevedea clauze specifice privind drepturile si obligatiile UAT/ADI.
Art. 23. -
Proiectele de infrastructura prevazute la art. 12 aflate in implementare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor realiza potrivit prevederilor legale in vigoare la data emiterii avizelor tehnice si conform reglementarilor tehnice continute de acestea.
Art. 24. -
Proiectele de infrastructura prevazute la art. 13 aflate in implementare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor realiza potrivit prevederilor legale in vigoare la data emiterii avizelor tehnice si conform reglementarilor tehnice continute de acestea.
Art. 25. -
(1) Modelul de conventie pentru relocarea de utilitati prevazut la art. 12 alin. (2) se aproba prin ordin comun al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri, al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor, precum si al Secretariatului General al Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Modelele de conventie pentru avizele si relocarile de utilitati prevazute la art. 13 alin. (1), altele decat cele de transport al energiei electrice si de gaze naturale si alte avize de interes national sau local, se aproba prin ordin comun al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor si al ministrului de resort, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 26. -
Fluxurile financiare rezultate din implementarea proiectelor de infrastructura pe baza de parteneriat se stabilesc potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 27. -
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga prevederile art. XI si XII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2016 privind unele masuri de eficientizare a implementarii proiectelor de infrastructura de transport, unele masuri in domeniul transporturilor, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 964 din 29 noiembrie 2016, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 205/2019.
Art. 28. -
Procedurile de achizitii publice/achizitii sectoriale aflate in curs la data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta raman supuse legislatiei in vigoare la data initierii acestora.
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti