6. Prin Decizia din data de 18 noiembrie 1985, un imobil ce le apartinea reclamantilor, compus dintr-o casa si terenul aferent in suprafata de 453 m2, a fost nationalizat din cauza plecarii lor in strainatate.
7. La data de 7 ianuarie 1986, statul le-a inchiriat imobilul lui P.Z. si P.M.R. (chiriasii).
8. Prin declaratia din data de 1 iulie 1996, reclamantii au informat primaria despre acordul lor ca imobilul sa ii fie restituit lui M.M., mama reclamantei. Prin Decizia din data de 13 mai 1998, primaria a dispus ca imobilul sa ii fie restituit lui M.M. In urma recursului chiriasilor, prin decizia definitiva din data de 26 ianuarie 2000, Curtea de Apel Oradea (curtea de apel) a anulat Decizia din data de 13 mai 1998 si a constatat ca reclamantii aveau dreptul la despagubiri pentru imobil.
1. Actiunea in constatarea caracterului nelegal al nationalizarii
9. Prin sentinta ramasa definitiva din data de 25 aprilie 2000, Judecatoria Satu Mare (judecatoria) a admis actiunea reclamantilor impotriva primariei, a constatat nelegalitatea deciziei de nationalizare si a dispus rectificarea cartii funciare in favoarea reclamantilor. La data de 8 decembrie 2000, reclamantii au fost inscrisi in cartea funciara drept proprietari.
2. Actiunea in anularea contractului de vanzare-cumparare
10. La data de 11 mai 2000, statul le-a vandut chiriasilor casa si 55 m2 din cei 453 m2 ai terenului.
11. In anul 2002, reclamantii au sesizat judecatoria cu o actiune in anularea contractului de vanzare-cumparare mentionat mai sus, indreptata impotriva chiriasilor, aratand ca statul nu mai era proprietarul imobilului in momentul incheierii acestui contract .
12. Prin Sentinta din data de 13 martie 2002, judecatoria a admis actiunea si a anulat contractul . Prin decizia ramasa definitiva din data de 19 februarie 2003, pusa la dispozitia partilor la data de 6 martie 2003, curtea de apel a admis recursul chiriasilor si a respins actiunea . Aceasta a retinut ca Decizia din data de 26 ianuarie 2000 nu le recunostea reclamantilor decat dreptul la despagubiri (vezi paragraful 8 de mai sus) si ca, prin urmare, contractul de vanzare-cumparare fusese incheiat in conditii de legalitate.
3. Actiunea avand ca obiect inscrierea chiriasilor drept proprietari ai imobilului in cartea funciara
13. In anul 2001, chiriasii au sesizat judecatoria cu o actiune indreptata impotriva reclamantilor, pentru a fi inscrisi in cartea funciara drept proprietari ai imobilului.
14. Prin Sentinta din data de 30 ianuarie 2002, judecatoria a respins actiunea, statuand ca reclamantii erau inscrisi in cartea funciara in baza sentintei definitive din data de 25 aprilie 2000 (vezi paragraful 9 de mai sus).
15. Prin decizia definitiva din data de 19 februarie 2003, pusa la dispozitia partilor la data de 6 martie 2003, curtea de apel, printr-un complet de judecata identic cu cel care respinsese actiunea in anularea contractului de vanzare-cumparare, a admis actiunea chiriasilor, a dispus radierea reclamantilor din cartea funciara si inscrierea chiriasilor ca proprietari pentru acea parte a imobilului ce facuse obiectul contractului de vanzare-cumparare.
16. Chiriasii si-au inscris dreptul de proprietate in registrul de publicitate imobiliara pentru casa si 55 m2 din cei 453 m2 de teren .
17. La data de 4 octombrie 2001, invocand prevederile Legii nr. 10/2001, reclamantii au adresat o notificare Primariei Satu Mare, solicitand restituirea in natura a bunului imobil compus din casa si terenul in suprafata de 453 m2. In anul 2006, autoritatea competenta le-a solicitat reclamantilor sa isi completeze dosarul.
II. Dispozitiile legale si practica interne pertinente
18. Prevederile legale (inclusiv cele ale Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, printre care cele aduse prin Legea nr. 247/2005) si jurisprudenta interna relevante sunt descrise in hotararile Brumarescu impotriva Romaniei ([MC], nr. 28.342/95, CEDO 1999-VII, pp. 250-256, A�A� 31-33), Strain si altii impotriva Romaniei (nr. 57.001/00, CEDO 2005-VII, A�A� 19-26), Paduraru impotriva Romaniei (nr. 63.252/00, A�A� 38-53, 1 decembrie 2005) si Tudor impotriva Romaniei (nr. 29.035/05, A�A� 15-20, 11 decembrie 2007).
19. Autoritatile nationale au luat masuri de accelerare a procedurii de acordare a despagubirilor prin intermediul fondului de investitii "Proprietatea", in special in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 81/2007 pentru accelerarea procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv.
IN DREPT
I. Asupra pretinsei incalcari a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie
20. Reclamantii se plang de o incalcare a dreptului lor de proprietate din cauza vanzarii imobilului catre chiriasi, a refuzului Curtii de Apel Oradea de a anula aceasta vanzare si din cauza inscrierii acestora drept proprietari in registrul de publicitate imobiliara. Reclamantii pretind ca li s-a incalcat dreptul la respectarea bunurilor lor, astfel cum este acesta recunoscut de art. 1 din Protocolul nr. 1:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii, sau a amenzilor."
A. Asupra admisibilitatii
21. Curtea constata ca acest capat de cerere nu este vadit neintemeiat in sensul art. 35 A� 3 din Conventie . Pe de alta parte, Curtea constata ca nu este incident niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, el trebuie declarat admisibil.
B. Asupra fondului
22. Guvernul isi reitereaza argumentele prezentate in cauze similare anterioare (vezi, printre altele, Cirstoiu impotriva Romaniei, nr. 22.281/05, A� 22, 4 martie 2008).
23. Reclamantii se opun acestui punct de vedere.
24. Curtea a analizat in mai multe randuri cauze care ridicau probleme similare cu cea de fata si a constatat incalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie (vezi cauzele citate mai sus, in special Strain, citata anterior, A�A� 39, 43 si 59, si Porteanu impotriva Romaniei, nr. 4.596/03, A�A� 32-35, 16 februarie 2006).
25. Dupa ce a analizat toate elementele ce i-au fost supuse atentiei, Curtea considera ca Guvernul nu a prezentat niciun fapt sau argument care sa poata duce la o alta concluzie in cazul de fata. Curtea reafirma in special ca, in contextul legislativ roman ce reglementeaza actiunile in restituire a bunurilor nationalizate de regimul comunist, vanzarea de catre stat a bunului altuia catre terti de buna-credinta, chiar si atunci cand este anterioara confirmarii definitive in justitie a dreptului de proprietate al celuilalt, reprezinta o privare de acel bun. O astfel de privare, combinata cu lipsa totala de despagubire, este contrara art. 1 din Protocolul nr. 1 (Voda si Bob impotriva Romaniei, nr. 7.976/02, A� 23, 7 februarie 2008).
26. In plus, Curtea observa ca pana in prezent Guvernul nu a demonstrat ca sistemul de despagubiri introdus prin Legea nr. 247/2005 le-ar permite beneficiarilor acestei legi sa incaseze, conform unei proceduri si unui calendar previzibil, o despagubire in raport cu valoarea de piata a bunurilor de care au fost lipsiti.
27. Aceasta concluzie nu analizeaza dinainte orice evolutie pozitiva pe care ar putea sa o aiba in viitor mecanismele de finantare prevazute de aceasta lege speciala in vederea despagubirii persoanelor carora, ca si reclamantilor, li s-a recunoscut calitatea de proprietari printr-o hotarare judecatoreasca definitiva. In acest sens, Curtea observa cu satisfactie evolutia recenta care pare sa se evidentieze in practica si care se indreapta in directia buna in materie.
28. Tinand cont de jurisprudenta sa in materie, Curtea considera ca, in speta, nerespectarea dreptului de proprietate al reclamantilor cu privire la bunul lor, combinata cu lipsa totala de despagubiri timp de aproximativ 9 ani, i-a facut sa suporte o sarcina disproportionata si excesiva, incompatibila cu dreptul la respectarea bunului lor, garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1.
Prin urmare, in speta, a avut loc incalcarea acestei prevederi.
II. Asupra pretinsei incalcari a art. 6 din Conventie
29. Invocand art. 6 A� 1 din Conventie, reclamantii se plang de lipsa de echitate a procedurilor finalizate prin cele doua decizii din data de 19 februarie 2003 ale Curtii de Apel Oradea si, mai ales, de o lipsa de impartialitate, avand in vedere ca cele doua decizii mentionate mai sus au fost pronuntate de acelasi complet de judecata .
30. Guvernul invoca exceptia de neepuizare a cailor de atac interne in ceea ce priveste capatul de cerere intemeiat pe lipsa de impartialitate a judecatorilor curtii de apel.
31. Tinand cont de natura capatului de cerere si de elementele aflate la dosar, Curtea apreciaza ca aceasta exceptie ar trebui conexata cu fondul .
32. In contextul tuturor elementelor aflate in posesia sa, Curtea mai apreciaza ca acest capat de cerere al reclamantilor este admisibil. Totusi, ea considera, tinand cont de concluziile sale din paragrafele 22-28 de mai sus, ca nu este cazul sa statueze asupra fondului acestui capat de cerere (vezi, mutatis mutandis, printre altele, Laino impotriva Italiei [MC], nr. 33.158/96, A� 25, CEDO 1999-I, Biserica Catolica din Cania impotriva Greciei, Hotararea din 16 decembrie 1997, Culegere 1997-VIII, A� 50 si, Davidescu impotriva Romaniei, nr. 2.252/02, A� 56, 16 noiembrie 2006). Pe de alta parte, aceasta concluzie scuteste Curtea sa se mai pronunte asupra exceptiei ridicate de Guvern (Moschopoulos-VeAi��noglou si altii impotriva Greciei, nr. 32.636/05, A� 35, 18 octombrie 2007).
III. Asupra aplicarii art. 46 din Conventie
33. Art. 46 din Conventie prevede urmatoarele:
"1. Inaltele parti contractante se angajeaza sa se conformeze hotararilor definitive ale Curtii in care ele sunt parti.
2. Hotararea definitiva a Curtii este transmisa Comitetului Ministrilor care supravegheaza executarea ei."
34. Concluzia incalcarii art. 1 din Protocolul nr. 1 dezvaluie o problema pe scara larga izvorand din deficientele legislatiei privind restituirea imobilelor nationalizate si vandute de stat unor terti. Prin urmare, Curtea apreciaza ca statul trebuie sa ajusteze in cel mai scurt timp procedura introdusa prin legile de reparatie, astfel incat sa devina cu adevarat coerenta, accesibila, rapida si previzibila (vezi hotararile Viasu impotriva Romaniei, nr. 75.951/01, A� 83, 9 decembrie 2008; Katz impotriva Romaniei, nr. 29.739/03, A�A� 30-37, 20 ianuarie 2009 si Faimblat impotriva Romaniei, nr. 23.066/02, A�A� 48-54, 13 ianuarie 2009).
Legalitatea platii esalonate a drepturilor salariale obtinute prin hotarari judecatoresti Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Rambursarea retroactiva a somajului eronat de catre autoritatea publica Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict negativ de competenta generat de obiectul actiunii in materia fondului funciar Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 56 din 18 iunie 2018 a Curtii de Apel Galati
Reorganizarea activitatii prin desfiintarea doar a postului de director. Angajatorul nu a reusit sa dovedeasca masura reorganizarii societatii doar prin desfiintarea unui singur post de director Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 53/12.02.2018 a Curtii de Apel Galati
Contract de asigurare obligatorie RCA. Neindeplinirea obligatiilor de plata a despagubirii de catre asiguratorul RCA. Momentul de la care incep sa curga penalitatile de intarziere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 692/21.10.2020
Exceptie de neconstitutionalitate. Inadmisibilitate. Lipsa legaturii cu cauza care se judeca in apel Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Civila, Decizia civila nr. 518/2.11.2020
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
CEDO: Sava impotriva Romaniei. Protectia proprietatii Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Tratamentul inegal aplicat salariatilor. Discriminare. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Diferentierea termenelor de solutionare a cererilor de restituire a imobilelor preluate abuziv si egalitatea in drepturi Sursa: Irina Maria Diculescu
Numarul minim de salariati pentru constituirea unui sindicat � o incalcare a dreptului la libera asociere? Sursa: Irina Maria Diculescu
Aplicarea in timp a legii 165/2013 privind finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv � aspecte de constitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
[OPINIE] Serviciul de cazare AIRBNB constituie un serviciu al societatii informationale Sursa: EuroAvocatura.ro