Sectiunea III - Organisme centrale administrative
Art. 35 (1) In exercitarea atributiilor sale executive de presedinte al organismelor centrale bisericesti deliberative si executive si Intaistatator al Bisericii Ortodoxe Romane, Patriarhul este ajutat de: A. Cancelaria Sfantului Sinod; B. Administratia Patriarhala. (2) Din incredintarea Patriarhului, Cancelaria Sfantului Sinod, sectoarele Administratiei Patriarhale si celelalte institutii centrale bisericesti sunt coordonate de episcopii-vicari patriarhali sau de catre un delegat al Patriarhului. (3) Episcopii-vicari patriarhali se aleg de catre Sfantul Sinod in conformitate cu prevederile art. 131 din prezentul statut si sunt asimilati in drepturile de pomenire si cinstire cu episcopii eparhioti. (4) Episcopii-vicari patriarhali indeplinesc atributiunile delegate lor, prin decizie, de catre Patriarh. A. Cancelaria Sfantului Sinod Art. 36 (1) Cancelaria Sfantului Sinod este organism central administrativ al Sfantului Sinod, al Sinodului Permanent, al Adunarii Nationale Bisericesti, al Patriarhului, al Consiliului National Bisericesc si al Permanentei Consiliului National Bisericesc. (2) Secretarul Sfantului Sinod, prin decizie patriarhala, coordoneaza Cancelaria Sfantului Sinod, avand colaboratori pe vicarul administrativ patriarhal si pe consilierul patriarhal de resort. (3) Vicarul administrativ patriarhal impreuna cu consilierul patriarhal din Cancelaria Sfantului Sinod, sub conducerea episcopului-vicar patriarhal, pregatesc lucrarile pentru convocarea organismelor centrale deliberative si executive bisericesti si cele care se supun examinarii acestora. (4) Cancelaria Sfantului Sinod elaboreaza, pastreaza si pregateste pentru publicarea in revista "Biserica Ortodoxa Romana" procesele-verbale ale sedintelor de lucru ale organismelor centrale bisericesti, comunica centrelor eparhiale hotararile acestora si tine evidenta modului de ducere a lor la indeplinire, cu exceptia celor care sunt date in competenta sectoarelor Administratiei Patriarhale, prevazute la art. 37 din prezentul statut, sau altor institutii centrale bisericesti. (5) Elaboreaza corespondenta organismelor centrale bisericesti si a presedintelui acestora cu autoritatile publice centrale in probleme care privesc viata religioasa din Biserica Ortodoxa Romana. (6) Intocmeste si supune aprobarii deciziile patriarhale privind atributiile personalului de conducere din cadrul Cancelariei Sfantului Sinod si de la celelalte institutii centrale bisericesti. (7) Centralizeaza datele referitoare la domeniile vietii religioase din Patriarhia Romana, pentru evidenta si publicare in presa bisericeasca. (8) Cancelaria Sfantului Sinod este pastratoarea sigiliului Sfantului Sinod. (9) Pentru indeplinirea atributiilor sale ca organism central administrativ, Cancelaria Sfantului Sinod are urmatoarele servicii: Oficiul canonico-juridic, Secretariat, registratura si arhiva, Personal-resurse umane, Biblioteca Sfantului Sinod si altele, a caror activitate este organizata de vicarul administrativ patriarhal. B. Administratia Patriarhala Art. 37 (1) Administratia Patriarhala, ca organism central administrativ, are in atributiile sale studierea si intocmirea referatelor privitoare la problemele bisericesti de competenta organismelor centrale deliberative si executive, prin urmatoarele sectoare administrative de specialitate: a) Sectorul teologic-educational; b) Sectorul social-filantropic; c) Sectorul economic-financiar (cu urmatoarele servicii: Contabilitate, Tehnic, Comisia de pictura bisericeasca); d) Sectorul patrimoniu cultural; e) Sectorul patrimoniu imobiliar; f) Sectorul relatii bisericesti si interreligioase; g) Sectorul comunitati externe; h) Sectorul comunicatii si relatii publice; i) Corpul de inspectie si control (audit). (2) Prin hotarari ale Permanentei Consiliului National Bisericesc pot lua fiinta si alte sectoare si servicii in cadrul Administratiei Patriarhale. (3) Prin decizie patriarhala, episcopii-vicari patriarhali coordoneaza sectoarele Administratiei Patriarhale, avand colaboratori pe consilierii patriarhali de resort sau pe inspectorii de specialitate. (4) Prin sectoarele administrative de specialitate si prin serviciile aferente, Administratia Patriarhala studiaza problemele bisericesti specifice acestora care intra in competenta organismelor centrale deliberative si executive, comunica centrelor eparhiale hotararile acestora si tine evidenta modului de ducere a lor la indeplinire. Art. 38 (1) Corpul de inspectie si control are in componenta sa: a) un inspector general bisericesc, cu atributii generale de control si referent la Comisia canonica, juridica si pentru disciplina a Sfantului Sinod pentru cererile de iertare in cazurile de caterisire, aplicate definitiv unor clerici de consistoriile eparhiale; b) inspectori pentru institutiile de invatamant universitar si preuniversitar teologic (facultati de teologie, seminarii teologice liceale si scoli de cantareti bisericesti); c) inspectori pentru controlul financiar si gestionar (audit), dintre care unul cu pregatire juridica. (2) Membrii Corpului de inspectie si control (audit) isi desfasoara activitatea din dispozitia Patriarhului, potrivit atributiilor prevazute de statut, de regulamentele bisericesti si de legislatia in vigoare. Art. 39 (1) Vicarul administrativ patriarhal, consilierii patriarhali si inspectorii patriarhali se numesc si se revoca, in conditiile art. 26 lit. p) din prezentul statut, dintre preotii doctori, absolventi de masterat, licentiati in teologie sau in alte specializari, cu activitati si aptitudini deosebite, fara impedimente juridic-canonice. Clericii din institutiile centrale bisericesti pot fi numiti slujitori la parohii direct (fara concurs) de catre Patriarh.
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
In ce masura (doar) forta majora poate fi motiv de concediere a salariatului? Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Acordarea nejustificata a calificativului nesatisfacator. Metoda de hartuire la locul de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Incetarea contractului de munca in perioada de proba. Este necesar ca angajatorul sa isi motiveze decizia? Sursa: MCP avocati
Anularea fisei de evaluare profesionala. Regulile fundamentale de efectuare a evaluarii profesionale Sursa: MCP avocati
Lipsa caracterului efectiv al desfiintarii postului ca urmare a infiintarii de catre angajator a altor posturi Sursa: MCP avocati
Concediul de odihna suspenda termenul de preaviz? Sursa: MCP avocati
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati