din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4256 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024

Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024

  Publicat: 16 Dec 2023       9577 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Legea 500/2002 privind finantele publice

Actualizata prin Legea 262/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2022 pentru completarea art. 52 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice

Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Constau in obligatiile financiare ajunse la scadenta si neachitate, inregistrate de catre regiile autonome si de catre alte societati, sau chiar de catre stat ;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Constau in obligatiile financiare ajunse la scadenta si neachitate, inregistrate de catre regiile autonome si de catre alte societati, sau chiar de catre stat ;
Contabilitatea care se refera la contabilitatea clientilor si a furnizorilor.
Act adoptat de organele de stat,
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.

b1) legii pentru aprobarea limitelor specificate in cadrul fiscal-bugetar prevazute la art. 18 din Legea nr. 69/2010;

c) prevederilor memorandumurilor de finantare, ale memorandumurilor de intelegere sau ale altor acorduri internationale cu organisme si institutii financiare internationale, semnate si/sau ratificate;

d) politicilor si strategiilor sectoriale, a prioritatilor stabilite in formularea propunerilor de buget, prezentate de ordonatorii principali de credite;

e) propunerilor de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor principali de credite;

f) programelor intocmite de catre ordonatorii principali de credite in scopul finantarii unor actiuni sau ansamblu de actiuni, carora le sunt asociate obiective precise si indicatori de rezultate si de eficienta; programele sunt insotite de estimarea anuala a performantelor fiecarui program, care trebuie sa precizeze: actiunile, costurile asociate, obiectivele urmarite, rezultatele obtinute si estimate pentru anii urmatori, masurate prin indicatori precisi, a caror alegere este justificata;

g) propunerilor de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si de transferuri consolidabile pentru autoritatile administratiei publice locale;

h) posibilitatilor de finantare a deficitului bugetar.

Art. 281: Plati restante

Ordonatorii de credite au obligatia ca in executia bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) sa asigure achitarea platilor restante inregistrate la finele anului anterior, precum si a platilor restante rezultate in cursul anului curent. Ordonatorii de credite pot face noi angajamente legale, in limita prevederilor bugetare aprobate, numai dupa stingerea platilor restante inregistrate la finele anului anterior, respectiv a arieratelor din executia anului curent, cu exceptia angajamentelor noi pentru proiecte/ programe finantate din fonduri externe nerambursabile.

Art. 282: Gradul de realizare a veniturilor proprii programate in bugetele institutiilor publice

In situatia in care gradul de realizare a veniturilor proprii programate in bugetele institutiilor publice prevazute la art. 62 alin. (1) lit. b) si c) in ultimii 2 ani anteriori anului curent este mai mic de 97% pe fiecare an, aceste institutii fundamenteaza veniturile proprii pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent anului curent.

Art. 283: Obligatiile de plata inregistrate la nivelul unui an

Obligatiile de plata inregistrate la nivelul unui an trebuie sa fie cel mult agale cu creditele bugetare aprobate, cu exceptia serviciilor privind furnizarea de utilitati si a drepturilor salariale la care obligatiile inregistrate pot depasi creditul bugetar, cu diferenta dintre cheltuielile lunii decembrie a anului curent si cheltuielile lunii decembrie a anului precedent, precum si a altor cauze independente de vointa ordonatorilor de credite.

Art. 284: Consecinte ale neachitarii arieratelor

(1) In situatia in care institutiile publice finantate de la bugetul de stat, de la bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, inregistreaza arierate la sfarsitul lunii anterioare lunii pentru care solicita efectuarea de plati, unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligatia sa nu opereze plati din conturile acestora, cu exceptia platilor pentru achitarea drepturilor salariale si a contributiilor aferente acestora, respectiv pentru stingerea arieratelor, precum si pentru plata ratelor de capital, dobanzilor, comisioanelor si altor costuri aferente datoriei publice.

(2) Masura inceteaza la data la care institutiile publice prevazute la alin. (1) nu mai inregistreaza arierate in contabilitate .

Art. 285: Programe bugetare

(1) Programele se aproba ca anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite.

(2) In scopul intaririi calitatii politicilor publice, Guvernul va aproba, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, metodologia de elaborare si executie a programelor bugetare, prin care va preciza forma de prezentare a programelor bugetare, continutul acestora si modalitatea de elaborare a indicatorilor de rezultat si/sau eficienta, precum si modul de monitorizare a executiei programelor bugetare.

*) Aplicarea prevederilor art. 285 referitoare la creditele de angajament se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2018.

Art. 29: Structura bugetelor

(1) Veniturile si cheltuielile se grupeaza in buget pe baza clasificatiei bugetare.

(2) Veniturile sunt structurate pe capitole si subcapitole, iar cheltuielile pe parti, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum si alineate, dupa caz.

(3) Cheltuielile prevazute in capitole si articole au destinatie precisa si limitata.

(4) Numarul maxim de posturi finantat si fondul aferent salariilor de baza se aproba distinct, prin anexa la bugetul fiecarui ordonator principal de credite. Numarul maxim de posturi aprobat prin legea bugetara anuala nu poate fi depasit.

(5) Cheltuielile de capital se cuprind la fiecare capitol bugetar, in conformitate cu creditele de angajament si duratele de realizare a investitiilor.

(6) - Art. 29, alin. (6) din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-oct-2013 de Art. I, punctul 42. din Legea 270/2013.

(7) Fondurile externe nerambursabile se cuprind in anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite si se aeroba o data cu acestea.

Art. 30: Fonduri la dispozitia Guvernului

(1) In bugetul de stat se includ Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si Fondul de interventie la dispozitia Guvernului.

(2) Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului se repartizeaza unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat si ai bugetelor locale, pe baza de hotarari ale Guvernului, pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau neprevazute aparute in timpul exercitiului bugetar.

*) OUG 168/2022 - Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru finantarea cheltuielilor prevazute la alin. (2) , la solicitarea Ministerului Afacerilor Interne, prin hotarare a Guvernului pot fi asigurate sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului.

(21) Prin actele normative prevazute la alin. (2) si (4) , Guvernul poate aproba introducerea in bugetele ordonatorilor principali de credite a acelor subdiviziuni ale clasificatiei bugetare necesare reflectarii destinatiei sumelor alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, daca acestea nu existau anterior actelor normative in cauza in bugetul aprobat ordonatorului principal de credite, cu reflectarea corespunzatoare in anexele la bugetul acestuia, si, dupa caz, sa modifice Programul de investitii publice inclusiv prin introducerea de noi fise de obiectiv/proiect/categorie de investitii.

(3) Alocarea de sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru bugetele locale, se face prin majorarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat sau a transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe, dupa caz.

(4) Fondul de interventie la dispozitia Guvernului se repartizeaza unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat si ai bugetelor locale, pe baza de hotarari ale Guvernului, pentru finantarea unor actiuni urgente in vederea inlaturarii efectelor unor calamitati naturale si sprijinirii persoanelor fizice sinistrate.

(5) In cursul exercitiului bugetar Fondul de interventie la dispozitia Guvernului poate fi majorat de Guvern din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, in functie de necesitatile privind asigurarea sumelor pentru inlaturarea efectelor calamitatilor naturale.

SECTIUNEA 11: Cadrul bugetar

Art. 301: Cadrul bugetar al Romaniei

Cadrul bugetar al Romaniei in calitate de stat membru al Uniunii Europene respecta cerintele cadrului bugetar al Uniunii Europene, in vederea intaririi supravegherii bugetare la nivelul Uniunii si asigurarii obligatiei prevazute de Tratatul privind functionarea Uniunii Europene si alte tratate privind Uniunea Europeana, ratificate de Romania, pentru a evita deficitele publice excesive.

Art. 302: Planificarea bugetara

(1) Planificarea bugetara elaborata de Ministerul Finantelor Publice se bazeaza pe previziuni macroeconomice si bugetare.

(2) Previziunile macroeconomice si bugetare sunt comparate cu previziunile cele mai recente ale Comisiei Europene si, dupa caz, cu cele ale altor organisme independente internationale.

(3) Diferentele semnificative fata de previziunile Comisiei Europene sunt descrise si motivate, in special daca nivelul sau cresterea variabilelor din ipotezele externe se indeparteaza in mod semnificativ de valorile mentionate in previziunile Comisiei Europene.

Art. 303: Publicarea previziunilor macroeconomice si bugetare

Ministerul Finantelor Publice si Comisia Nationala de Prognoza publica pe site, conform competentelor lor legale, previziunile macroeconomice si bugetare oficiale elaborate pentru planificarea bugetara.

Art. 304: Evaluarea previziunilor macroeconomice si bugetare

(1) Previziunile macroeconomice si bugetare utilizate pentru planificarea bugetara fac obiectul unor evaluari periodice, impartiale si cuprinzatoare, bazate pe criterii obiective, inclusiv al unei evaluari ulterioare de catre Consiliul Fiscal/organele abilitate in acest scop.

(2) Consiliul Fiscal/Organele abilitate in acest scop publica rezultatele evaluarilor pe site-ul propriu al institutiei.

(3) Rezultatele acestei evaluari sunt luate in considerare, in mod adecvat, in viitoarele previziuni macroeconomice si bugetare.

Art. 305: Cadrul bugetar pe termen mediu





Afişează Legea 500/2002 privind finantele publice, actualizata 2024 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 500/2002    Legea 500/2002 actualizata    Legea 500/2002 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Detasarea unui salariat fara acordul acestuia
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau � Sectia I Civila- Decizia civila nr. 470 din 12 iunie 2019

Perioada serviciului de permanenta al procurorilor fara prestarea activitatii nu constituie timp de lucru
Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea - Sentinta Civila nr. 867 din 24.09.2020.

Functionari publici. Plata sumelor reprezentand contravaloarea tichetelor de masa
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 580/R din 26.05.2009

Anulare procedura de atribuire a contractului de achizitii publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 1012 din data 06.05.2011

Anulare hotarare arbitrala. Depasirea cuantumului valoric al contractului pentru distribuirea de medicamente
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.13 din data 28.03.2011

Plata drepturi salariale. Exceptia prescriptiei dreptului la actiune
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr. 760 din data 19.08.2009

Plata drepturilor salariale reprezentand sporul de confidentialitate
Pronuntaţă de: Tribunalul Vaslui - Sentinta civila nr. 183 din data 11.02.2010

Magistrati. Cerere de acordare a diferentelor salariale in raport cu procurorii D.N.A. si D.I.I.C.O.T.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru minori si familie, decizia nr. 361/R din 16 februarie 2010