(1) Parlamentul adopta legile bugetare anuale si legile de rectificare, elaborate de Guvern in contextul strategiei macroeconomice asumate de acesta.
(2) In cazul in care legile bugetare anuale, depuse in termen legal, nu au fost adoptate de catre Parlament pana cel tarziu la data de 15 decembrie a anului anterior anului la care se refera proiectul de buget, Guvernul va solicita Parlamentului aplicarea procedurii de urgenta.
(21) Parlamentul va lua in dezbatere numai amendamentele prin care se propun modificari sau completari la proiectul legii bugetare anuale si la anexele la acesta, la creditele bugetare si/sau de angajament prezentate de Guvern in structura prevazuta de art. 36 alin. (1) .
(3) In timpul dezbaterilor nu pot fi aprobate amendamente la legile bugetare anuale, care determina majorarea nivelului deficitului bugetar.
(31) Modificarea creditelor bugetare si/sau de angajament, ca urmare a amendamentelor propuse potrivit prevederilor alin. (21) , se face numai prin redistribuiri de sume intre subdiviziuni ale clasificatiei bugetare.
(4) Parlamentul adopta legile contului general anual de executie.
Art. 18: Rolul Guvernului
(1) Guvernul asigura realizarea politicii fiscal-bugetare, care ia in considerare perspectivele economice si prioritatile politice cuprinse in Programul de guvernare acceptat de Parlament. (2) Guvernul asigura:
a) elaborarea raportului privind situatia macroeconomica pentru anul bugetar respectiv si proiectia acesteia in urmatorii 3 ani;
b) elaborarea proiectelor legilor bugetare anuale si transmiterea acestora spre adoptare Parlamentului, in cadrul termenului limita prevazut de prezenta lege;
c) exercitarea conducerii generale a activitatii executive in domeniul finantelor publice, scop in care examineaza periodic executia bugetara si stabileste masuri pentru mentinerea sau imbunatatirea echilibrului bugetar, dupa caz;
d) supunerea spre adoptare Parlamentului a proiectelor legilor de rectificare si a contului general anual de executie;
e) utilizarea fondului de rezerva bugetara si a fondului de interventie la dispozitia sa, pe baza de hotarari.
Art. 19: Rolul Ministerului Finantelor Publice
In domeniul finantelor publice Ministerul Finantelor Publice are, in principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza actiunile care sunt in responsabilitatea Guvernului cu privire la sistemul bugetar, si anume: pregatirea proiectelor legilor bugetare anuale, ale legilor de rectificare, precum si ale legilor privind aprobarea contului general anual de executie;
b) dispune masurile necesare pentru aplicarea politicii fiscal-bugetare;
b1) elaboreaza previziuni bugetare bazate pe previziunile macroeconomice elaborate si comunicate de catre Comisia Nationala de Prognoza;
b2) in momentul inscrierii candidatilor la concursul pentru ocuparea postului de conducator al compartimentului financiar-contabil, acestia sunt obligati sa faca dovada detinerii certificatului de atestare a cunostintelor dobandite in domeniul Sistemului European de Conturi . Atestarea se face gratuit, prin intermediul Scolii de Finante Publice si Vama din cadrul Ministerului Finantelor Publice. Modurile de dobandire si retragere a certificatului se stabilesc prin norme metodologice;
*) O. U. G. nr. 188/2020
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin derogare de la prevederile art. 19 lit. b2) si b3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pe durata instituirii starii de urgenta sau, dupa caz, a starii de alerta pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2021, in functia de conducator al compartimentului financiar-contabil din administratia publica centrala pot fi numite, in conditiile legii, si persoane care nu detin certificatul de atestare a cunostintelor dobandite in domeniul Sistemului European de Conturi .
(2) In termen de 6 luni de la incetarea starii de urgenta sau, dupa caz, a starii de alerta, persoanele prevazute la alin. (1) au obligatia sa dobandeasca certificatul de atestare a cunostintelor dobandite in domeniul Sistemului European de Conturi, in conditiile legii.
(3) La expirarea termenului prevazut la alin. (2) , persoanele prevazute la alin. (1) care nu au obtinut certificatul de atestare a cunostintelor dobandite in domeniul Sistemului European de Conturi nu mai pot exercita functia de conducator al compartimentului financiar-contabil, raporturilor de serviciu, respectiv de munca ale acestora fiindu-le aplicabile, dupa caz, dispozitiile art. 509-511, ale art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 61 lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
b3) dobandirea si mentinerea certificatului de atestare reprezinta conditie specifica obligatorie pentru ocuparea postului de conducator al compartimentului financiar-contabil, ordonatorii de credite avand obligatia modificarii corespunzatoare a fiselor de post respective. La ocuparea postului de conducator al compartimentului financiar-contabil ordonatorii de credite au obligatia de a verifica intrunirea conditiilor prevazute de prezenta lege;
c) emite norme metodologice privind elaborarea bugetelor si forma de prezentare a acestora;
d) emite norme metodologice, precizari si instructiuni prin care se stabilesc practicile si procedurile pentru incasarea veniturilor, angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, activitatile de control intern si audit intern privind modul de gestionare a acestora, incheierea exercitiului bugetar anual, contabilizarea si raportarea acestuia;
e) solicita rapoarte si informatii oricaror institutii care gestioneaza fonduri publice;
f) aproba clasificatiile bugetare, precum si modificarile acestora;
g) analizeaza propunerile de buget in etapele de elaborare a bugetelor;
h) furnizeaza Parlamentului, la cererea acestuia, cu sprijinul ordonatorilor principali de credite, documentele care au stat la baza fundamentarii proiectelor legilor bugetare anuale;
i) asigura monitorizarea executiei bugetare, iar in cazul in care se constata abateri ale veniturilor si cheltuielilor de la nivelurile autorizate, propune Guvernului masuri pentru reglementarea situatiei;
j) avizeaza, in faza de proiect, acordurile, memorandumurile, protocoalele sau alte asemenea intelegeri incheiate cu partenerii externi, precum si proiectele de acte normative, care contin implicatii financiare;
k) - Art. 19, litera K. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 21-oct-2013 de Art. I, punctul 31. din Legea 270/2013.
l) blocheaza sau reduce utilizarea unor credite bugetare constatate ca fiind fara temei legal sau fara justificare in bugetele ordonatorilor de credite;
m) dispune masurile necesare pentru administrarea si urmarirea modului de utilizare a fondurilor publice destinate cofinantarii in bani, rezultate din contributia financiara externa acordata Guvernului Romaniei;
n) colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei la elaborarea balantei de plati externe, a balantei creantelor si angajamentelor externe, a reglementarilor in domeniul monetar si valutar;
o) prezinta semestrial Guvernului si comisiilor pentru buget, finante si banci ale Parlamentului, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, informari asupra modului de realizare a balantei de plati externe si a balantei creantelor si angajamentelor externe si propune solutii de acoperire a deficitului sau de utilizare a excedentului din contul curent al balantei de plati externe;
p) participa, in numele statului, in tara si in strainatate, dupa caz, la tratative externe privind acordurile bilaterale si multilaterale de promovare si protejare a investitiilor si conventiile de evitare a dublei impuneri si combatere a evaziunii fiscale si, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, in probleme financiare, valutare si de plati;
r) indeplineste si alte atributii prevazute de dispozitiile legale.
Art. 20: Categorii de ordonatori de credite
(1) Ordonatorii de credite sunt de 3 categorii: ordonatori principali, ordonatori secundari si ordonatori tertiari.
(2) Ordonatorii principali de credite sunt ministrii, conducatorii celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, conducatorii altor autoritati publice si conducatorii institutiilor publice autonome.
(3) Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica din subordinea/coordonarea ordonatorilor principali de credite sunt ordonatori secundari sau tertiari de credite, dupa caz.
(4) Ordonatorii de credite pot delega aceasta calitate inlocuitorilor de drept, secretarului general sau altor persoane imputernicite in acest scop, cu exceptia conducatorului compartimentului financiar-contabil. Prin actul de delegare, ordonatorii de credite vor preciza competentele delegate si conditiile delegarii acestora.
(5) In cazurile prevazute de legi speciale, ordonatorii principali de credite sunt secretarii generali sau persoanele desemnate prin aceste legi.
Art. 21: Rolul ordonatorilor de credite
Detasarea unui salariat fara acordul acestuia Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bacau � Sectia I Civila- Decizia civila nr. 470 din 12 iunie 2019
Perioada serviciului de permanenta al procurorilor fara prestarea activitatii nu constituie timp de lucru Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea - Sentinta Civila nr. 867 din 24.09.2020.
Functionari publici. Plata sumelor reprezentand contravaloarea tichetelor de masa Pronuntaţă de: Curtea de Apel Targu Mures, Sectia Comerciala, de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 580/R din 26.05.2009
Anulare procedura de atribuire a contractului de achizitii publice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 1012 din data 06.05.2011
Anulare hotarare arbitrala. Depasirea cuantumului valoric al contractului pentru distribuirea de medicamente Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.13 din data 28.03.2011
Plata drepturi salariale. Exceptia prescriptiei dreptului la actiune Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr. 760 din data 19.08.2009
Plata drepturilor salariale reprezentand sporul de confidentialitate Pronuntaţă de: Tribunalul Vaslui - Sentinta civila nr. 183 din data 11.02.2010
Magistrati. Cerere de acordare a diferentelor salariale in raport cu procurorii D.N.A. si D.I.I.C.O.T. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia civila, de munca si asigurari sociale, pentru minori si familie, decizia nr. 361/R din 16 februarie 2010