din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2364 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

  Publicat: 14 Dec 2023       2144 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 297 din data de 7 aprilie 2023

Aprobata si actualizata prin Legea 346/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist


Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Reglementata prin art.48 din Decretul Lege 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare, prin ea se face stramutarea, constituirea, modificarea sau stingerea dreptului real imobiliar sub conditia justificarii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sectoarele sau subsectoarele economiei nationale/socioeconomice
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
Negocierea intre angajator sau organizatia de angajatori pe de o parte si angajati,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Initierea reprezinta dobandirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime necesare pentru desfasurarea unei activitati.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

a) daca s-au depus actele prevazute la art. 46 alin. (2) ;

b) daca actul constitutiv si statutele asociatiilor profesionale sunt conforme cu prevederile legale in vigoare.

(2) In cazul in care constata ca cerintele legale pentru constituirea asociatiilor profesionale nu sunt indeplinite, presedintele completului de judecata il citeaza in camera de consiliu pe imputernicitul special prevazut la art. 32 alin. (1) , caruia ii solicita, in scris, remedierea neregularitatilor constatate, in termen de cel mult 7 zile .

(3) In cazul in care sunt intrunite cerintele prevazute la alin. (1) , instanta respectiva va proceda la solutionarea cererii in termen de 10 zile, cu citarea imputernicitului special.

(4) Instanta prevazuta la alin. (1) pronunta o hotarare motivata de admitere sau de respingere a cererii.

(5) Hotararea tribunalului se comunica asociatiilor profesionale, in termen de cel mult 5 zile de la pronuntare.

(6) Hotararea tribunalului este supusa numai apelului.

(7) Termenul de apel este de 15 zile si curge de la comunicarea hotararii. Pentru procuror termenul de apel curge potrivit art. 468 alin. (4) din Codul de procedura civila.

(8) Apelul se judeca cu celeritate, in cel mult 45 de zile, cu citarea imputernicitului special. Instanta de apel redacteaza decizia in termen de 5 zile de la pronuntare.

Art. 48

(1) Tribunalul Municipiului Bucuresti este obligat sa tina un registru special al federatiilor lucratorilor culturali profesionisti, in care consemneaza: denumirea si sediul asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituite prin asociere, numele si prenumele membrilor organului de conducere, codul numeric personal al acestora, data inscrierii, precum si numarul si data hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice.

(2) Inscrierea in registrul special prevazut la alin. (1) se face din oficiu, in termen de 7 zile de la data ramanerii definitive a hotararii pronuntate de tribunal.

(3) Certificatul de inscriere a federatiei in registrul special al tribunalului se comunica acesteia in termen de 5 zile de la inscriere .

(4) Federatia asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituita prin asociere dobandeste personalitate juridica de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de admitere a cererii de inscriere in registrul special.

(5) Originalul procesului-verbal de constituire si al statutului, impreuna cu cate un exemplar al celorlalte acte depuse, se restituie federatiei, iar al doilea exemplar al tuturor actelor, in copii certificate de imputernicitul special, se va pastra in arhiva tribunalului.

(6) Federatia este obligata sa aduca la cunostinta tribunalului unde s-a inregistrat, in termen de 30 de zile, orice modificare ulterioara a statutului, precum si orice schimbare in componenta organului executiv de conducere .

(7) Pentru aprobarea modificarii statutului sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile art. 46 si 47.

(8) Instanta este obligata sa mentioneze in registrul special modificarile din statut, precum si schimbarile din compunerea organului executiv de conducere al asociatiei profesionale.

Art. 49

Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti se pot afilia la alte organizatii interne si internationale, conform statutului acestora.

Art. 50

(1) Asociatiile profesionale si/sau federatiile lucratorilor culturali profesionisti care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii sunt reprezentative la nivel de sector de activitate culturala si creativa:

a) au statut legal de asociatie profesionala si/sau federatie;

b) au independenta organizatorica si patrimoniala;

c) au un numar de membri de cel putin 30% din totalul de lucratori culturali profesionisti din respectivul sector de activitate culturala si creativa.

(2) Indeplinirea de catre asociatiile profesionale si/sau federatii a conditiilor de reprezentativitate se constata, la cererea acestora, de catre instanta care le-a acordat personalitate juridica, prin depunerea la instanta a documentatiei prevazute la art. 51 alin. (1) .

(3) Hotararea se motiveaza si se comunica in 15 zile de la pronuntare.

(4) Hotararea judecatoreasca poate fi atacata numai cu apel, competenta materiala revenind tribunalului, in cazul asociatiilor, si curtii de apel, in cazul federatiilor.

Art. 51

(1) Dovada indeplinirii conditiilor de reprezentativitate se face astfel:

a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice a federatiei sau, dupa caz, a asociatiei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor de conducere;

b) declaratiile semnate de reprezentantii legali ai asociatiilor profesionale componente sau declaratia reprezentantului legal al asociatiei profesionale, dupa caz, in care se specifica numarul total de membri al fiecarei asociatii profesionale, precum si, dupa caz, o situatie cumulativa a membrilor, semnata de reprezentantul legal al federatiei;

c) o situatie certificata de Ministerul Culturii privind numarul total de lucratori culturali profesionisti inregistrati in sectorul de activitate culturala si creativa respectiv;

d) dovada depunerii la Ministerul Culturii a unei copii a dosarului de reprezentativitate.

(2) Anterior depunerii dosarului pentru obtinerea reprezentativitatii, in conditiile prevazute la art. 50, asociatiile profesionale si federatiile vor depune o copie in format fizic si una in format electronic a respectivului dosar la Ministerul Culturii, care le va inregistra si va emite dovada in acest sens.

(3) Ministerul Culturii va afisa pe pagina de internet a institutiei dosarul, precum si orice alte informatii cu privire la reprezentativitate puse la dispozitie de asociatiile profesionale.

(4) Indeplinirea conditiilor de reprezentativitate se constata prin hotarare judecatoreasca.

(5) Constatarea mentinerii conditiilor de reprezentativitate se face din 4 in 4 ani, prin hotarare judecatoreasca, la cererea asociatiei profesionale.

(6) Hotararile judecatoresti prin care se constata indeplinirea conditiilor de reprezentativitate a asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti, conform prezentei ordonante de urgenta, se comunica Ministerului Culturii, care va tine evidenta acestora.

(7) Reprezentativitatea asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti poate fi contestata in instanta de catre beneficiarii de activitate ori de asociatii profesionale, in conditiile in care nu mai sunt indeplinite unul ori mai multe dintre criteriile pe baza carora a fost obtinuta reprezentativitatea in cauza.

(8) Contestatia se depune la instanta judecatoreasca care a acordat reprezentativitatea.

(9) Pierderea reprezentativitatii de catre o asociatie profesionala a lucratorilor culturali profesionisti da dreptul oricarei parti indreptatite sa negocieze respectiva intelegere colectiva sa solicite renegocierea intelegerii in cauza, anterior termenului de expirare a acestuia.

(10) Daca nu se solicita renegocierea, intelegerea colectiva in cauza ramane in vigoare pana la expirarea termenului pentru care a fost incheiata.

Art. 52

(1) Asociatiile profesionale si/sau federatiile reprezentative pot crea aliante cu federatiile sau confederatiile sindicale in scopul sustinerii intereselor comune care urmaresc dezvoltarea sectoarelor culturale si creative, dezvoltarea profesionala, formarea si reconversia profesionala a persoanelor care desfasoara, sub orice forma, activitati de natura culturala si protejarea fortei de munca din aceste sectoare .

(2) Aliantele prevazute la alin. (1) se constituie, in principal, pentru realizarea de negocieri colective cu privire la stabilirea conditiilor minimale ce privesc desfasurarea activitatii lucratorilor culturali profesionisti si a relatiilor dintre cele doua parti, precum si orice alte acorduri in probleme de interes comun.

(3) Nivelurile minime ale remuneratiilor pentru diversele categorii de activitati culturale, precum si conditiile minime de desfasurare a acestor activitati se stabilesc prin negocierea colectiva dintre partile indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva din sectoarele de activitate culturala si creativa relevante si se finalizeaza prin incheierea de intelegeri colective intre aceste parti.

(4) In vederea initierii negocierii colective, oricare dintre partile indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva interesate depune la Ministerul Culturii o cerere, insotita de lista partilor propuse pentru negociere si elementele de identificare ale acestora, elementele ce fac obiectul negocierii, precum si dovada notificarii partilor in vederea negocierii.

(5) Nedepunerea listei sau depunerea unei cereri incomplete, precum si lipsa dovezii notificarii atrag respingerea cererii de initiere a procedurilor de negociere .

(6) Intelegerile colective se negociaza in cadrul unei comisii cu caracter consultativ, constituite prin ordin al ministrului culturii, emis in termen de 15 zile de la primirea cererii de initiere a procedurilor de negociere si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala partii solicitante.





Afişează OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 21/2023    Legea 346/2023    Statutul lucratorului cultural profesionist

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.