din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2343 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

  Publicat: 14 Dec 2023       2190 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 297 din data de 7 aprilie 2023

Aprobata si actualizata prin Legea 346/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist


Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Suma fixa pe care o platesc periodic membrii unei organizatii, ai unei asociatii etc.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Act adoptat de organele de stat,
Act adoptat de organele de stat,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
(stat federativ). Stat format din 2 sau mai multe state membre, caracterizat prin functionarea a 2 randuri de organe de conducere -
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

d) lista cu membrii organului de conducere, care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul si profesia/functia.

Art. 38

Bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea, administrarea sau folosinta asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti pot fi folosite numai potrivit intereselor membrilor acestora, fara a putea fi impartite intre acestia.

Art. 39

In vederea realizarii scopului pentru care sunt constituite, asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti au dreptul sa foloseasca mijloace specifice, cum sunt: negocierile, procedurile de solutionare a litigiilor prin conciliere, mediere, arbitraj, petitie, in conditiile prevazute de lege.

Art. 40

(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti apara drepturile membrilor lor, ce decurg din prezenta ordonanta de urgenta si din negocierile colective in fata instantelor judecatoresti, organelor de jurisdictie, a altor institutii sau autoritati ale statului, prin aparatori proprii sau alesi.

(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) , asociatiile profesionale au dreptul de a intreprinde orice actiune prevazuta de lege, inclusiv de a formula actiune in justitie in numele membrilor lor, in baza unei imputerniciri scrise din partea acestora. Actiunea nu va putea fi introdusa sau continuata de asociatia profesionala daca cel in cauza se opune sau renunta la judecata in mod expres.

(3) In exercitarea atributiilor prevazute de alin. (1) si (2) , asociatiile profesionale au calitate procesuala activa.

(4) In exercitarea atributiilor lor, asociatiile profesionale declanseaza si/sau participa la negocieri colective cu beneficiarii de activitate care urmaresc stabilirea remuneratiilor minimale pentru diferitele categorii de activitati ale lucratorilor culturali profesionisti si a conditiilor minimale ce privesc desfasurarea activitatii lucratorilor culturali profesionisti si a relatiilor dintre cele doua parti, precum si orice alte acorduri in probleme de interes comun.

(5) In scopul apararii drepturilor si promovarii intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor, asociatiile profesionale reprezentative vor primi de la beneficiari informatiile necesare pentru negocierea intelegerilor colective in conditiile legii.

Art. 41

(1) Asociatia profesionala a lucratorilor culturali profesionisti poate, in conditiile prevazute de statut:

a) sa sprijine material membrii sai in exercitarea profesiei/meseriei;

b) sa editeze si sa tipareasca publicatii proprii;

c) sa constituie fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor sai;

d) sa organizeze si sa sprijine material si financiar activitati sociale in interesul membrilor;

e) sa organizeze si sa desfasoare cursuri si alte forme de pregatire, calificare sau reconversie profesionala, in conditiile legii;

f) sa ofere, la cerere, consiliere in probleme de natura juridica sau financiar-fiscala membrilor sai;

g) sa desfasoare si alte activitati prevazute prin statut, in conditiile legii.

(2) Controlul activitatii financiare proprii a asociatiilor profesionale se realizeaza prin comisia de cenzori, care functioneaza potrivit statutului si legislatiei in vigoare.

Art. 42

(1) Raporturile dintre asociatiile profesionale si membrii lor sunt reglementate prin statutele proprii si prin prezenta ordonanta de urgenta .

(2) Membrii unei asociatii profesionale au dreptul de a se retrage din asociatia profesionala fara a avea obligatia de a arata motivele.

(3) Membrii care se retrag din asociatia profesionala nu pot cere restituirea sumelor depuse drept cotizatie sau a sumelor ori bunurilor donate.

(4) Membrii alesi in organele executive de conducere ale asociatiilor profesionale si personalul de specialitate si administrativ din aparatul acestora pot fi salarizati din fondurile asociatiilor profesionale.

Art. 43

(1) In cazul reorganizarii unei asociatii profesionale a lucratorilor culturali profesionisti, destinatia patrimoniului se decide in conformitate cu prevederile statutare.

(2) Asociatiile profesionale se pot dizolva prin hotarare a membrilor sau a delegatilor acestora, adoptata conform statutelor proprii.

(3) In cazul dizolvarii, patrimoniul asociatiei profesionale se imparte conform dispozitiilor din statut sau, in lipsa unor astfel de prevederi, potrivit hotararii adunarii de dizolvare.

(4) Daca statutul nu prevede modul de distribuire a patrimoniului si nici in adunarea generala in care a fost decisa dizolvarea nu a fost luata o hotarare in aceasta privinta, tribunalul judetean sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, sesizat de oricare membru al asociatiei profesionale, hotaraste asupra distribuirii patrimoniului.

(5) In termen de 5 zile de la dizolvare, conducatorii asociatiei profesionale dizolvate sau lichidatorii patrimoniului sunt obligati sa ceara instantei judecatoresti competente care a operat inscrierea ei in registrul special al asociatiilor profesionale ca persoana juridica sa faca mentiunea dizolvarii asociatiei profesionale.

(6) Dupa implinirea termenului de 5 zile, orice persoana interesata din randul membrilor asociatiei profesionale poate cere instantei judecatoresti competente efectuarea mentiunii prevazute la alin. (5) .

(7) Mentiunea prevazuta la alin. (5) se va face pe pagina si la locul unde s-a facut inscrierea in registrul special al asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti.

Art. 44

(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti nu pot fi dizolvate si nu li se poate suspenda activitatea in baza unor acte de dispozitie ale autoritatilor administratiei publice.

(2) In cazul in care o asociatie profesionala nu mai intruneste conditiile minime de constituire prevazute la art. 28 alin. (1) , orice tert interesat poate solicita instantei competente dizolvarea asociatiei profesionale in cauza, in baza unei cereri motivate.

Art. 45

(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti legal constituite se pot asocia dupa criteriul sectoarelor de activitate .

(2) Doua sau mai multe asociatii profesionale constituite in cadrul aceluiasi sector de activitate se pot asocia in vederea constituirii unei federatii a lucratorilor culturali profesionisti, denumita in continuare federatie.

(3) O asociatie profesionala poate fi afiliata, la nivel national, la o singura federatie.

Art. 46

(1) Federatiile lucratorilor culturali profesionisti constituite prin asociere dobandesc personalitate juridica potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.

(2) In vederea dobandirii personalitatii juridice, imputernicitul special al federatiei lucratorilor culturali profesionisti va depune la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul aceasta o cerere pentru dobandirea personalitatii juridice, insotita de urmatoarele inscrisuri:

a) hotararea de constituire a federatiei;

b) hotararile asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti de a se asocia intr-o federatie, semnate de reprezentantii legali ai acestora;

c) statutul federatiei constituite;

d) lista membrilor din organul executiv de conducere, cu numele, prenumele, codul numeric personal si functia acestora.

Art. 47

(1) Tribunalul competent prevazut la art. 46 alin. (2) este obligat ca, in termen de cel mult 5 zile de la inregistrarea cererii, sa examineze:





Afişează OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 21/2023    Legea 346/2023    Statutul lucratorului cultural profesionist

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.