din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1385 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

  Publicat: 14 Dec 2023       2146 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 297 din data de 7 aprilie 2023

Aprobata si actualizata prin Legea 346/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar).
Alocare financiara directa, acordata din fonduri publice pentru a facilita derularea unui proiect.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Din punct de vedere lingvistic, constructie, de obicei concisa, care exprima, adesea figurat, o idee si constituie o unitate lexicala.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Alocare financiara directa, acordata din fonduri publice pentru a facilita derularea unui proiect.
Alocare financiara directa, acordata din fonduri publice pentru a facilita derularea unui proiect.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Alocare financiara directa, acordata din fonduri publice pentru a facilita derularea unui proiect.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

(2) La nivelul autoritatilor locale se instituie programe locale de mobilitate, care se finanteaza din totalul finantarilor nerambursabile acordate proiectelor culturale, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, suma care se adauga acestora si reprezinta cel putin 10% din acest total.

(3) In functie de situatia specifica si in scopul maximizarii efectelor programelor locale de mobilitate, autoritatile locale pot decide, in conditiile legii, sa constituie un program judetean sau interjudetean de mobilitate, pentru utilizarea in comun a sumelor pe care fiecare le aloca.

Art. 16

Principiile care stau la baza Programului national si a programelor locale de mobilitate sunt:

a) diversitatea culturala - sustinerea diversitatii orientarilor artistice si/sau culturale, precum si a circulatiei lucratorilor culturali profesionisti si a rezultatelor activitatii acestora;

b) egalitatea de tratament/egalitatea de sanse - tratamentul nediscriminatoriu al solicitantilor si al abordarilor reprezentantilor diferitelor comunitati sau sectoare culturale, indiferent de apartenenta etnica sau de gen;

c) transparenta - punerea la dispozitia tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la acordarea finantarilor nerambursabile, prin comunicarea lor publica de catre autoritatea finantatoare si inscrierea informatiilor relevante in Registrul finantarilor nerambursabile, administrat de Ministerul Culturii;

d) libera concurenta - asigurarea conditiilor pentru ca oricare solicitant sa aiba dreptul de a deveni beneficiar;

e) predictibilitatea - punerea la dispozitie la inceputul fiecarui exercitiu financiar de informatii relevante si complete privind conditiile si perioadele de desfasurare a sesiunilor de selectie;

f) mobilitatea - in sensul prezentei ordonante de urgenta, desemneaza capacitatea lucratorului cultural profesionist de a se deplasa in scopul imbunatatirii cunostintelor si competentelor profesionale.

Art. 17

(1) Programul national de mobilitate si programele locale de mobilitate ale autoritatilor locale au ca beneficiari lucratori culturali profesionisti care solicita in mod individual finantare nerambursabila pentru una dintre activitatile prevazute la alin. (2) .

(2) Programele asigura finantarea nerambursabila a unei parti din cheltuielile eligibile prevazute in cererea de finantare, astfel:

a) sustinerea cu cel mult 90% a cheltuielilor privind mobilitatea internationala si nationala a lucratorilor culturali profesionisti pentru participarea la conferinte, ateliere, expozitii, schimburi de experienta, tabere si rezidente de creatie, precum si altele asemenea, pentru formare si calificare profesionala;

b) sustinerea cu cel mult 90% a cheltuielilor pentru dobandirea de noi competente, cu prioritate pentru dezvoltarea competentelor digitale ale lucratorilor culturali profesionisti, pentru diversificarea formelor de expresie artistica si de comunicare publica a operelor, prestatiilor artistice si a altor obiecte protejate;

c) sustinerea cu cel mult 80% a cheltuielilor de transport si asigurare a operelor si altor obiecte protejate, precum si a echipamentelor necesare lucratorului cultural profesionist in perioada in care are loc activitatea prevazuta la lit. a) si b) .

(3) Finantarea nerambursabila acordata prin Programul de mobilitate al unei autoritati finantatoare nu se poate cumula cu o alta finantare nerambursabila care are acelasi obiect acordata prin Programul de mobilitate al unei alte autoritati finantatoare.

Art. 18

(1) Acordarea de finantari nerambursabile in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta se face pe baza de selectie a cererilor de finantare nerambursabila.

(2) Autoritatile finantatoare locale sunt obligate sa organizeze anual cel putin 2 sesiuni de selectie de cereri de finantare, in temeiul prezentei ordonante de urgenta, de indata ce sunt indeplinite conditiile legale de angajare a cheltuielilor bugetare.

(3) Administratia Fondului Cultural National este obligata sa organizeze anual 4 sesiuni de selectie de cereri de finantare in termen de cel mult 15 zile de la aprobarea bugetelor proprii.

(4) Autoritatea finantatoare are obligatia de a comunica public perioada in care se vor desfasura sesiunile de selectie cu cel putin 30 de zile inainte de data-limita pentru depunerea cererilor de finantare .

(5) Sesiunea de selectie poate fi structurata pe domenii/sectoare culturale, dupa caz.

(6) In aplicarea dispozitiilor alin. (2) si (3) , autoritatile finantatoare pregatesc sesiunea de selectie astfel:

a) elaboreaza ghidul solicitantului;

b) elaboreaza regulile si criteriile specifice de acordare a finantarilor nerambursabile;

c) elaboreaza regulamentul privind desfasurarea activitatii comisiilor de selectie si a celei de solutionare a contestatiilor;

d) efectueaza orice alte demersuri organizatorice necesare indeplinirii obligatiei prevazute la alin. (2) .

(7) Documentele elaborate conform dispozitiilor alin. (6) se aproba prin act administrativ emis de catre autoritatea finantatoare: ordin, decizie sau hotarare, dupa caz.

(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7) , documentele elaborate conform dispozitiilor alin. (6) de catre Administratia Fondului Cultural National se aproba prin ordin al ministrului culturii.

Art. 19

(1) Sesiunea de selectie a cererilor de finantare se desfasoara in urmatoarele etape:

a) comunicarea publica a anuntului privind sesiunea de selectie;

b) verificarea indeplinirii conditiilor de participare la selectie;

c) evaluarea si selectia cererilor de finantare;

d) comunicarea publica a rezultatului selectiei;

e) solutionarea contestatiilor;

f) comunicarea publica a rezultatului final al selectiei;

g) incheierea si executarea contractelor de finantare;

h) acceptarea raportului final al beneficiarului si, dupa caz, decontarea ultimei transe din finantarea contractata.

(2) Odata cu comunicarea publica a anuntului privind sesiunea de selectie, autoritatea finantatoare are obligatia de a comunica, in acelasi mod, urmatoarele informatii si documente:

a) regulamentul privind organizarea sesiunii de finantare nerambursabila si desfasurarea activitatii comisiilor de selectie si a celei de solutionare a contestatiilor;

b) ghidul solicitantului, care trebuie sa cuprinda conditiile de participare, criteriile de eligibilitate a solicitantilor, domeniile/activitatile eligibile, modelul cererii de finantare;

c) valoarea totala a fondurilor alocate sesiunii de finantare, cu precizarea limitei superioare a finantarii nerambursabile care poate fi acordata unui solicitant;

d) criteriile de selectie;

e) modelul contractului de finantare .

(3) Autoritatea finantatoare are obligatia de a comunica public, in termen de 3 zile lucratoare de la incheierea fiecarei etape, urmatoarele:

a) lista solicitantilor, cu precizarea obiectului cererii de finantare si a sumelor solicitate;

b) lista beneficiarilor, cu precizarea obiectului cererii de finantare si a valorii finantarii nerambursabile acordate;

c) valoarea finantarii nerambursabile decontate.





Afişează OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 21/2023    Legea 346/2023    Statutul lucratorului cultural profesionist

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.