din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3172 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

  Publicat: 14 Dec 2023       2111 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 297 din data de 7 aprilie 2023

Aprobata si actualizata prin Legea 346/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist


Participant la savarsirea unei infractiuni,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Ansamblul bunurilor, drepturilor si obligatiilor care alcatuiesc patrimoniul lasat de defunct.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Dovada scrisa prin care
Clasificarea activitatilor din economia nationala.
Dovada scrisa prin care
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Dorinta populatiei si a companiilor de a detine active care pot fi usor schimbate contra bunurilor si serviciilor.
Registru official in care se inscriu actele si faptele de stare civila, nasterea, casatoria, decesul, recunoasterea si stabilirea filiatiei, infierea, divortul,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Reinnoirea locatiunii daca locatarul dupa expirarea termenului din contract ramane in folosinta lucrului si cu acordul locatorului.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Registru official in care se inscriu actele si faptele de stare civila, nasterea, casatoria, decesul, recunoasterea si stabilirea filiatiei, infierea, divortul,
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Autorul sau artistul interpret si executant,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Autorul sau artistul interpret si executant,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Registru official in care se inscriu actele si faptele de stare civila, nasterea, casatoria, decesul, recunoasterea si stabilirea filiatiei, infierea, divortul,
Autorul sau artistul interpret si executant,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Autorul sau artistul interpret si executant,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

a) venituri din cesiunea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe;

b) activitati independente din categoria celor enumerate in anexa;

c) contracte individuale de munca pe durata determinata, pentru activitati culturale si in domeniul cultural, ajunse la termen pana la data depunerii cererii de inregistrare .

(2) In calculul definit conform alin. (1) nu intra veniturile obtinute de persoana fizica din exploatarea dreptului de autor sau a drepturilor conexe dobandite prin cesiune sau mostenire si nici din cesiunea dreptului de autor pentru opere stiintifice sau pentru programe de calculator .

(3) Odata cu cererea de inregistrare ca lucrator cultural profesionist, solicitantul care a obtinut, in anul fiscal anterior, venituri din drepturi de proprietate intelectuala are obligatia de a depune o declaratie pe propria raspundere privind respectarea conditiilor de la alin. (2) .

Art. 4

(1) Pentru a fi inregistrat ca lucrator cultural profesionist, solicitantul depune, oricand in cursul anului, o cerere la administratorul registrului, impreuna cu documentele fiscale doveditoare privind realizarea pragului de 50% de venituri din activitati culturale si, dupa caz, cu declaratia pe propria raspundere privind respectarea conditiilor de la art. 3 alin. (2) , insotite de o declaratie pe propria raspundere privind realitatea si autenticitatea informatiilor transmise.

(2) Reprezinta documente fiscale doveditoare adeverinta de venit pentru anul fiscal anterior, emisa de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, sau ultima declaratie unica de venit depusa in anul fiscal anterior si, dupa caz, actul administrativ de autorizare a activitatii, cuprinzand codul CAEN al acesteia, emis de Oficiul National al Registrului Comertului, si/sau adeverinta de venit eliberata de angajator, cu mentionarea explicita a functiei ocupate si a domeniului de activitate al angajatorului.

(3) Domeniul de activitate al angajatorului, in situatia prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. c) , trebuie sa se inscrie in categoria celor prevazute in anexa.

(4) Cererea se depune, in format fizic sau prin mijloace electronice, la administratorul registrului si se aproba sau se respinge in termen de 30 de zile de la depunere.

(5) Administratorul registrului verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 si aproba sau, in cazul neindeplinirii conditiilor, respinge motivat cererea .

(6) In cazul indeplinirii conditiilor prevazute la art. 3 si al aprobarii cererii, administratorul registrului comunica solicitantului dovada luarii in evidenta in registru .

(7) Aprobarea sau respingerea cererii se comunica, prin mijloace electronice, in termen de 30 de zile de la depunere. Necomunicarea in acest termen reprezinta aprobarea tacita a cererii.

(8) In cazul respingerii, solicitantul poate introduce plangere prealabila, in termen de 30 de zile de la comunicare, la administratorul registrului.

(9) Plangerea prealabila se solutioneaza in termen de 30 de zile de la inregistrarea ei.

(10) In cazul respingerii plangerii prealabile sau al nesolutionarii ei in termenul prevazut la alin. (7) , persoana vatamata poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(11) In termen de 30 de zile de la comunicarea aprobarii sau, dupa caz, de la indeplinirea termenului de aprobare tacita, lucratorul cultural profesionist comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal, in format fizic sau prin mijloace electronice, o cerere de inregistrare fiscala ca lucrator cultural profesionist, insotita de dovada luarii in evidenta in registru sau, dupa caz, de cererea comunicata catre administratorul registrului insotita de o declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor de aprobare tacita .

(12) In termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala de la domiciliul fiscal al solicitantului emite un certificat de inregistrare fiscala a acestuia ca lucrator cultural profesionist, care i se comunica acestuia, prin mijloace electronice, in termen de 3 zile de la emitere.

(13) Dovada luarii in evidenta in registru se face prin:

a) emiterea din oficiu, prin mijloace electronice, de catre registru catre lucratorul cultural profesionist a unui numar unic de inregistrare, insotit de numele si prenumele persoanei careia ii este asociat si data inregistrarii, in termen de 48 de ore de la data aprobarii cererii;

b) emiterea, la cererea lucratorului cultural profesionist, a unui extras de registru, cuprinzand numarul unic de inregistrare, numele si prenumele si data nasterii lucratorului cultural profesionist, data inregistrarii si, dupa caz, data suspendarii, a incetarii suspendarii si/sau a incetarii de drept a calitatii de lucrator cultural profesionist;

c) emiterea, la cererea lucratorului cultural profesionist, a unui certificat de inregistrare in registru, cuprinzand informatiile prevazute la lit. b) .

(14) Prin comunicarea cererii de inregistrare catre administratorul registrului, prevazuta la alin. (4) , lucratorul cultural profesionist isi da acordul pentru ca informatiile prevazute la alin. (13) lit. b) sa fie accesibile public in registru .

(15) Datele cu caracter personal cuprinse in registru sunt prelucrate in conditiile prevazute de Regulamentul general privind protectia datelor si legislatia de punere in aplicare a acestuia.

(16) Verificarea realitatii si corectitudinii informatiilor de natura fiscala furnizate de catre solicitant catre registru se face de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, conform metodologiilor proprii de control .

(17) In cazul constatarii neindeplinirii conditiilor prevazute la art. 3 alin. (1) si (2) , Agentia Nationala de Administrare Fiscala comunica aceasta constatare registrului, in termen de 30 de zile de la emiterea actului administrativ de constatare.

(18) In situatia prevazuta la alin. (17) , registrul procedeaza la radierea persoanei inregistrate ca lucrator cultural profesionist, in termen de 15 zile de la comunicarea actului administrativ in cauza.

(19) Actul administrativ de constatare a neindeplinirii conditiilor pentru dobandirea calitatii de lucrator cultural profesionist poate fi contestat in conditiile prevazute de Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(20) Admiterea contestatiei, prin hotarare judecatoreasca definitiva, se comunica de catre contestatar registrului si repune contestatarul in situatia anterioara.

Art. 5

(1) Inregistrarea ca lucrator cultural profesionist este valabila pe o durata de trei ani fiscali consecutivi, termen care incepe sa curga de la data inregistrarii in registru .

(2) La incheierea duratei de trei ani fiscali, lucratorul cultural profesionist poate solicita prelungirea inregistrarii, cu conditia ca minimum 50% din veniturile supuse impozitului pe venit, asa cum sunt acestea definite in titlul IV "Impozitul pe venit" din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, realizate in acest interval, ca medie anuala, sa provina din activitati desfasurate ca lucrator cultural profesionist .

(3) In cazul in care conditia prevazuta la alin. (2) nu este indeplinita, persoana fizica are dreptul de a solicita inregistrarea ca lucrator cultural profesionist in anul urmator, cu respectarea conditiei prevazute la art. 3 alin. (1) .

(4) Prelungirea inregistrarii este valabila pentru o durata de trei ani consecutivi si poate fi solicitata ori de cate ori aceasta durata expira, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

(5) Prelungirea inregistrarii se solicita cu minimum 60 de zile si maximum 120 de zile inainte de expirarea termenului prevazut la alin. (1) , iar prelungirea incepe sa curga de la data expirarii respectivului termen.

(6) Cererea de prelungire cuprinde numarul de inregistrare in registru si este insotita de adeverintele de venit corespunzatoare perioadei in care persoana fizica a fost inregistrata ca lucrator cultural profesionist, emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(7) Cererea de prelungire a inregistrarii se depune si se solutioneaza conform prevederilor art. 4 alin. (4) -(10) .

(8) Cererea de prelungire se aproba daca este insotita de documentele prevazute la alin. (6) , iar solicitantul indeplineste conditia prevazuta la alin. (2) .

Art. 6

(1) Inregistrarea lucratorului cultural profesionist se suspenda de drept pentru cauza de:

a) concediu de maternitate;

b) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani;

c) concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani;

d) concediu paternal;

e) concediu pentru incapacitate temporara de munca;

f) exercitarea unei functii de demnitate publica, pe toata durata mandatului;

g) contract individual de munca, pentru activitati culturale asa cum sunt acestea definite in prezenta ordonanta de urgenta, pe durata determinata.

(2) In cazurile prevazute la alin. (1) , lucratorul cultural profesionist are obligatia de a comunica administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal situatia de suspendare de drept, in termen de 15 zile de la aparitia acesteia, suspendarea fiind notata in registru incepand de la data inregistrarii comunicarii.

(3) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (2) atrage incetarea inregistrarii lucratorului cultural profesionist, incepand cu data la care a intervenit cauza de suspendare.

(4) Durata inregistrarii se prelungeste corespunzator cu perioada de suspendare.





Afişează OUG 21/2023 privind Statutul lucratorului cultural profesionist pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 21/2023    Legea 346/2023    Statutul lucratorului cultural profesionist

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.