b) prin acordul partilor.
Art. 61
(1) Intelegerea colectiva nu poate fi denuntata unilateral.
(2) Litigiile in legatura cu executarea, modificarea sau incetarea intelegerii colective se solutioneaza de catre instanta judecatoreasca stabilita prin intelegerea colectiva.
Art. 62
Conflictele pot fi declansate in urmatoarele situatii:
a) beneficiarul de activitate refuza sa inceapa negocierea unei intelegeri colective, in conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante de urgenta, in conditiile in care nu are incheiata o astfel de intelegere sau cea anterioara a incetat;
b) beneficiarul de activitate nu accepta solicitarile formulate de lucratorii culturali profesionisti;
c) partile nu ajung la o intelegere privind incheierea unei intelegeri colective pana la data stabilita de comun acord pentru finalizarea negocierilor.
Art. 63
(1) In toate cazurile in care exista premisele declansarii unui conflict, asociatiile profesionale reprezentative ale lucratorilor culturali profesionisti vor sesiza in scris beneficiarul de activitate despre aceasta situatie, precizand revendicarile lucratorilor culturali profesionisti, motivarea acestora, precum si propunerile de solutionare, pe care beneficiarul de activitate este obligat sa le primeasca si sa le inregistreze.
(2) Cerinta prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita si in cazul in care revendicarile, motivarea si propunerile de solutionare sunt exprimate cu ocazia intalnirii reprezentantilor asociatiei profesionale reprezentative cu reprezentantii beneficiarului de activitate, daca discutiile purtate au fost consemnate intr-un proces-verbal.
(3) Beneficiarul de activitate are obligatia de a raspunde in scris asociatiei profesionale, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere pentru fiecare dintre revendicarile formulate.
Art. 64
(1) In situatia in care beneficiarul de activitate nu a raspuns la toate revendicarile formulate sau, desi a raspuns, asociatia profesionala nu este de acord cu punctul de vedere precizat, conflictul se poate declansa.
(2) Situatia prevazuta la alin. (1) da dreptul asociatiei profesionale reprezentative a lucratorilor culturali profesionisti sa notifice beneficiarului de activitate declansarea conflictului si sa sesizeze Ministerul Culturii in vederea concilierii acestui conflict .
(3) Sesizarea pentru concilierea conflictului se formuleaza in scris si va cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele mentiuni:
a) beneficiarul de activitate, cu indicarea sediului si datelor de contact ale acestuia;
b) obiectul conflictului si motivarea acestuia;
c) dovada indeplinirii cerintelor cu privire la declansarea conflictului;
d) desemnarea nominala a persoanelor delegate sa reprezinte la conciliere asociatia profesionala reprezentativa.
(4) In termen de 3 zile lucratoare de la inregistrarea sesizarii, Ministerul Culturii isi desemneaza delegatul pentru participarea la concilierea conflictului si comunica datele persoanei desemnate atat asociatiei profesionale, cat si beneficiarului de activitate .
(5) Ministerul Culturii convoaca partile la procedura de conciliere intr-un termen ce nu poate depasi 7 zile lucratoare de la data desemnarii delegatului.
(6) Pentru sustinerea intereselor lor la conciliere, asociatiile profesionale reprezentative precum si beneficiarii de activitate isi desemneaza fiecare o delegatie formata din 2-5 persoane, care va fi imputernicita, in scris, sa participe la concilierea organizata de Ministerul Culturii.
(7) La data fixata pentru conciliere, delegatul Ministerului Culturii verifica imputernicirile delegatilor partilor si face toate diligentele pentru a se realiza concilierea .
(8) Sustinerile partilor si rezultatul dezbaterilor se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de catre parti si de delegatul Ministerului Culturii, care se intocmeste in original cate unul pentru fiecare parte participanta la conciliere si unul pentru delegatul ministerului.
(9) In cazul in care in urma dezbaterilor se ajunge la un acord cu privire la solutionarea revendicarilor formulate, conflictul se considera incheiat.
(10) In situatia in care acordul cu privire la solutionarea conflictului este numai partial, in procesul-verbal se vor consemna revendicarile asupra carora s-a realizat acordul si cele ramase nesolutionate, impreuna cu punctele de vedere ale fiecarei parti referitoare la acestea din urma.
(11) Rezultatele concilierii vor fi aduse la cunostinta membrilor asociatiei profesionale de catre reprezentantii acesteia la conciliere.
Art. 65
(1) In situatia in care partile au ajuns la un acord partial sau nu au ajuns la niciun acord ca urmare a concilierii, asociatiile profesionale reprezentative pot decide cu privire la continuarea conflictului prin suspendarea executarii contractelor de cesiune sau de desfasurare a activitatii culturale incheiate de membrii lor cu beneficiarii de activitate .
(2) Durata de suspendare a executarii contractelor se stabileste de catre asociatiile profesionale reprezentative, dar nu poate depasi momentul in care partile ajung la o intelegere si declara stins conflictul .
(3) Beneficiarii de activitate se pot adresa instantelor de judecata pentru a solicita solutionarea conflictului prevazut la alin. (1) .
(4) Pe perioada de suspendare a executarii contractelor in conditiile alin. (1) beneficiarii de activitate nu pot:
a) sa pretinda lucratorilor culturali profesionisti repararea prejudiciului suferit sau plata de penalitati;
b) sa procedeze la rezilierea contractelor a caror executare este suspendata;
c) sa exercite presiuni de orice natura pentru a determina incetarea suspendarii executarii contractelor;
d) sa recruteze alti lucratori culturali profesionisti pentru realizarea activitatilor prevazute in contractele a caror executie este suspendata.
Art. 66
(1) In situatia in care, dupa declansarea conflictului si a masurii de suspendare a executarii contractelor, mai mult de jumatate din numarul membrilor asociatiei profesionale reprezentative care au hotarat aceasta masura renunta in scris, suspendarea executarii contractelor inceteaza.
(2) In timpul conflictului, asociatiile profesionale reprezentative continua negocierile cu beneficiarii de activitate, in vederea solutionarii revendicarilor care formeaza obiectul conflictului.
(3) In cazul in care asociatiile profesionale si beneficiarii de activitate ajung la un acord, conflictul este inchis si suspendarea executarii contractelor inceteaza.
(4) Pe perioada negocierilor, asociatiile profesionale reprezentative pot conveni cu beneficiarii de activitate suspendarea temporara a conflictului. Daca negocierile esueaza, masura suspendarii executarii contractelor va fi reluata, fara a mai fi necesara parcurgerea etapelor procedurale preliminare prevazute de lege.
(5) Pe toata perioada de suspendare a executarii contractelor se mentin drepturile de asigurari de sanatate.
Art. 67
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta referitoare la procedura de solutionare a conflictelor se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VII: Sanctiuni
Art. 68
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) refuzul beneficiarului de activitate de a incepe negocierea intelegerii colective, cu amenda cuprinsa intre 5.000 lei si 10.000 lei;