din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2615 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea nr. 387/2023 privind Consortiile administrative

Legea nr. 387/2023 privind Consortiile administrative

  Publicat: 13 Dec 2023       2903 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea nr. 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale
Text publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1120 din 12 decembrie 2023.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Comune, orase, municipii si judete.
Numarul minim de membri prevazut de lege pentru intrunirea valabila a unui organ colegial
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act adoptat de organele de stat,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
(Annual general meeting) Adunare generala ce se intruneste o data pe an, in cadrul careia managerii unei companii prezinta actionarilor rezultatele economico-financiare anuale corespunzatoare anului fiscal incheiat si se alege noul consiliu de administratie.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Totalitatea atributelor si calitatilor prin care o presoana este individualizata in societate si familie, din punct de vedere al normelor de drept; stare juridica a persoanei.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Persoana desemnata sa verifice gestiunea unei organizatii,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Persoana desemnata sa verifice gestiunea unei organizatii,
Comune, orase, municipii si judete.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Comune, orase, municipii si judete.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.

14.La articolul 912,alineatul (2)se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2)In situatia in care instanta judecatoreasca constata vinovatia functionarului public sau personalului contractual de la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, membre ale consortiului administrativ, care a exercitat atributiile prevazute la art. 911alin. (3)-(5), prevederile art. 491 si 553 se aplica in mod corespunzator."

15.Dupaarticolul 912se introduc patru noi articole, art. 913-916, cu urmatorul cuprins:

ARTICOLUL 913

Reguli pentru eficientizarea procesului decizional la nivelul consortiilor administrative

(1)Unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate in adunarea generala a consortiului administrativ de catre primari, in conditiile art. 132. Incetarea mandatului de primar atrage incetarea calitatii de reprezentare in adunarea generala a consortiului administrativ.

(2)Atributiile adunarii generale sunt stabilite prin statutul consortiului administrativ.

(3)Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an, la convocarea consiliului director sau ori de cate ori acest lucru este necesar, si adopta hotarari in conformitate cu statutul consortiului.

(4)In situatia in care membrii consiliului director nu sunt desemnati sau daca consiliul director nu este constituit, adunarea generala va fi convocata de catre oricare dintre primarii unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ.

(5)Pentru participarea la sedintele adunarii generale ale consortiului administrativ, membrii adunarii generale au dreptul la o indemnizatie de maximum 10% din indemnizatia presedintelui consiliului director, suportata din bugetul consortiului administrativ. Nivelul indemnizatiei se stabileste prin hotararea adunarii generale a consortiului.

(6)Adunarea generala adopta hotarari cu caracter obligatoriu, aplicabile tuturor unitatilor administrativ-teritoriale membre. In cazul in care doar unele dintre unitatile administrativ-teritoriale membre au mandatat consortiul administrativ in conditiile art. 911alin. (21), hotararile adunarii generale date in exercitarea mandatului se aplica in mod obligatoriu numai acestora.

(7)Modalitatea de adoptare a hotararilor, cvorumul necesar, modalitatea de intrunire, precum si eventualele majoritati diferentiate in functie de obiectul hotararilor se stabilesc prin statutul consortiului administrativ.

(8)Abtinerile se numara la voturile impotriva.

(9)Hotararile adunarii generale sunt comunicate consiliilor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale care formeaza consortiul in termen de 5 zile lucratoare de la adoptarea acestora.

(10)Consiliul local al unei unitati administrativ-teritoriale, membra a consortiului administrativ, mandateaza reprezentantul unitatii administrativ-teritoriale in adunarea generala a consortiului sa sustina pozitii sau sa exprime puncte de vedere, sa formuleze propuneri sau amendamente la ordinea de zi a sedintelor adunarii generale sau la proiectele de hotarare inscrise pe ordinea de zi.

(11)Prin exceptie de la dispozitiile art. 91 alin. (6), consiliul director este format din presedintele adunarii generale a consortiului administrativ si inca cel putin doi membri numiti de adunarea generala . Prin statut, asociatii pot sa prevada si un numar mai mare de membri, cu conditia ca numarul total de membri in consiliul director, inclusiv presedintele, sa fie impar.

(12)Componenta consiliului director va asigura cat mai bine reprezentativitatea in cadrul acestui organ a tuturor membrilor asociatiei, utilizand principiul reprezentarii prin rotatie.

(13)Consiliul director indeplineste urmatoarele atributii:

a)organizeaza, asigura si pune in executare hotararile adunarii generale cu privire la punerea in aplicare a obiectivelor consortiului;

b)raspunde de modul de gestionare a activitatilor si serviciilor publice prevazute la art. 911alin. (2), (21) si (22) furnizate de catre consortiul administrativ;

c)raspunde de gestiunea, patrimoniul si executia, in conditiile legii, a bugetului de venituri si cheltuieli al consortiului administrativ, situatiilor financiare anuale si proiectului programelor consortiului administrativ;

d)alte atributii prevazute de lege sau de statut .

(14)Membrii consiliului director au dreptul la o indemnizatie de maximum 30% din indemnizatia de ales local a presedintelui consiliului director, suportata din bugetul consortiului administrativ. Nivelul indemnizatiei se stabileste prin hotararea adunarii generale a consortiului.

(15)Membrilor consiliului director nu li se acorda indemnizatia prevazuta la alin. (14) pentru participarea la sedintele adunarii generale.

(16)Mandatul presedintelui adunarii generale este de un an. Presedintele adunarii generale poate indeplini maximum doua mandate consecutive.

(17)Consortiul administrativ are un cenzor ales si revocat de catre adunarea generala a consortiului administrativ, pe criterii de profesionalism, integritate si independenta fata de membrii consortiului administrativ, care poate fi retribuit conform hotararii adunarii generale a consortiului administrativ. Membrii consiliului director nu pot avea calitatea de cenzor.

ARTICOLUL 914

Unele reguli specifice pentru investitiile realizate in cadrul consortiilor administrative

(1)In situatia prevazuta la art. 911alin. (21), unitatile administrativ-teritoriale asigura resursele necesare pentru realizarea respectivelor investitii, in limita alocarii existente in bugetul local al fiecarei unitati administrativ-teritoriale membre a consortiului administrativ sau acordand drept de folosinta gratuita asupra unor bunuri aflate in domeniul public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale membre.

(2)Modul de calcul si cuantumul sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (1) se aproba prin hotararea adunarii generale a consortiului administrativ.(3)Unitatile administrativ-teritoriale care hotarasc sa mandateze consortiul administrativ sa realizeze investitii in conditiile art. 911alin. (21) se pot retrage din investitie inainte de data finalizarii proiectelor sau contractelor incheiate de aceasta in numele si pe seama lor, notificand adunarea generala cu privire la intentia de retragere din investitie, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de adoptarea hotararilor consiliilor locale prin care aproba retragerea din consortiul administrativ si numai dupa plata despagubirilor prevazute in respectivele proiecte sau contracte sau, dupa caz, in conditiile stabilite in statutul consortiului.

(4)Bunurile rezultate in urma unor investitii realizate in cadrul consortiului administrativ apartin proprietatii publice sau private, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului si se inregistreaza in inventarul acestora, in conditiile art. 289, respectiv art. 357.

(5)Bunurile prevazute la alin. (4) care raspund unui interes public apartin proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, dupa cum urmeaza:

a)bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, pe care o si deservesc, apartin domeniului public al acesteia;

b)pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, care deservesc alte unitati administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a asociatiei inainte de demararea investitiei;

c)pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, care deservesc si alte unitati administrativ-teritoriale membre ale consortiului, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a consortiului inainte de demararea investitiei;

d)pentru bunurile situate pe raza mai multor unitati administrativ-teritoriale si/sau care deservesc mai multe unitati administrativ-teritoriale, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a consortiului inainte de demararea investitiei.

(6)Bunurile prevazute la alin. (4), care nu raspund unui interes public, apartin proprietatii private a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ sau, dupa caz, proprietatii consortiului. Apartenenta acestor bunuri se decide prin statut sau prin hotararea adunarii generale, dupa caz.

(7)In statutele consortiilor administrative se reglementeaza in mod expres situatiile prevazute la alin. (5) lit. b)-d) si alin. (6).

(8)In vederea indeplinirii scopului si desfasurarii activitatii, consortiile administrative pot dobandi in proprietate bunuri, cu exceptia bunurilor care, prin natura sau destinatia lor, sunt bunuri proprietate publica, precum si a bunurilor care, potrivit statutului sau hotararii adunarii generale, apartin proprietatii private a unitatilor administrativ-teritoriale componente ale consortiilor administrative.

(9)Prin exceptie de la prevederile art. 312 alin. (1) si art. 333 alin. (1), bunurile proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ pot fi concesionate sau inchiriate prin atribuire directa consortiilor administrative pentru realizarea activitatilor care se circumscriu scopului consortiului administrativ.

(10)Pentru implementarea corespunzatoare a investitiilor, consortiile administrative pot angaja personal contractual specializat propriu in cadrul aparatului tehnic prevazut la art. 91 alin. (7), in situatia in care unitatile administrativ-teritoriale, membre ale consortiului, nu dispun de personal specializat care sa fie alocat consortiului in conditiile art. 911alin. (3)-(5).

(11)Consortiile administrative pot fi eligibile in calitate de solicitant sau partener in cadrul programelor de finantare, indiferent de tipul sau sursa acestora, atunci cand oricare dintre unitatile administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ se numara printre categoriile de solicitanti eligibili ai respectivelor programe de finantare .

(12)In cazul proiectelor cu finantare europeana se aplica prevederile legislatiei nationale si europene privind gestionarea fondurilor europene, precum si documentele procedurale specifice implementarii programelor operationale prin care se asigura finantarea tipurilor de interventii vizate.

(13)Pentru situatia prevazuta la alin. (11) este necesar mandatul unitatii administrativ-teritoriale membre a consortiului care se numara printre categoriile de solicitanti eligibili ai respectivelor programe de finantare, exprimat prin hotararea autoritatii deliberative.

ARTICOLUL 915

Unele reguli specifice pentru derularea achizitiilor publice realizate in cadrul consortiilor administrative

(1)In aplicarea art. 911alin. (22), prin derogare de la prevederile art. 44alin. (1)din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarari ale autoritatilor deliberative, unitatile administrativ-teritoriale, membre in cadrul consortiului administrativ, pot mandata consortiul sa deruleze, in calitate de autoritate contractanta, proceduri de achizitii publice pentru realizarea unor obiective de interes local, inclusiv achizitii comune pentru furnizarea de bunuri si prestarea de servicii la nivelul consortiului administrativ.

(2)Prevederile art. 914alin. (4)-(8) si alin. (10) se aplica in mod corespunzator.

ARTICOLUL 916

Unele reguli specifice pentru finantarea consortiilor administrative

(1)Cuantumul contributiei prevazute la art. 90 alin. (1) se stabileste, pe baza unor criterii precum suprafata sau numarul utilizatorilor/beneficiarilor, de catre adunarea generala a asociatiei, prin hotarare .

(2)Autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre in cadrul consortiului administrativ pot stabili, in conditiile legii, taxe locale speciale in vederea finantarii unor servicii publice locale furnizate de consortiul administrativ.

(3)Sumele incasate in bugetele locale, potrivit alin. (2), se aloca consortiilor administrative sub forma de contributii, in conditiile alin. (1).

(4)Consortiile administrative pot percepe, in conditiile legii, tarife in vederea finantarii serviciilor publice furnizate prin intermediul acestora."

16.La articolul 109,alineatul (31)se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"

(31)Prin exceptie de la alin. (3), in situatia in care unitatea administrativ-teritoriala face parte dintr-un consortiu administrativ, atributia de reprezentare in justitie poate fi exercitata in numele primarului de catre consilierul juridic din aparatul de specialitate al altei unitati administrativ-teritoriale membra a consortiului administrativ, in baza statutului prevazut la art. 911."

Art. II. -

(1)In aplicarea prevederilor art. 89 alin. (81) si ale art. 911din Ordonanta de urgenta a Guvernuluinr. 57/2019privindCodul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, consortiile administrative constituite pana la aceasta data prin acord de asociere au obligatia de a adopta actele constitutive.





Afişează Legea nr. 387/2023 privind Consortiile administrative pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea nr. 387/2023    bugetul consortiului administrativ    Statutul consortiilor administrative    consortiu administrativ

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.