din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2457 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024

Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024

  Publicat: 13 Dec 2023       41164 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Documente atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul Fiscal din 2015, actualizat 2024, Legea nr. 227/2015

Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Reprezinta orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate, precum si orice nerespectare a prevederilor memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de Comunitatea Europeana,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
In domeniul fiscalitatii, situatia sau evenimentul care antreneaza exigibilitatea impozitului.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Distinct de TVA in toate statele exista taxe speciale de consumatie care "lovesc" numai anumite produse.
Distinct de TVA in toate statele exista taxe speciale de consumatie care "lovesc" numai anumite produse.
Distinct de TVA in toate statele exista taxe speciale de consumatie care "lovesc" numai anumite produse.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Spatiu special amenajat pentru depozitarea stocurilor de marfuri sau de materiale.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Autoritate investita, in principal, cu aplicarea reglementarilor vamale
ultimul consumator al unui produs alimentar care nu foloseste produsul ca parte a unei operatii sau activitati
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,

(1) Prevederile in vigoare, la momentul in care bunurile au fost plasate in unul dintre regimurile suspensive prevazute la art. 295 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 sau intr-un regim similar in Bulgaria, se vor aplica in continuare de la data aderarii, pana la iesirea bunurilor din aceste regimuri, atunci cand respectivele bunuri, originare din Bulgaria sau din spatiul european, asa cum era acesta inaintea datei aderarii:

a) au intrat in Romania inaintea datei aderarii; si

b) au fost plasate intr-un astfel de regim la intrarea in Romania; si

c) nu au fost scoase din respectivul regim inaintea datei aderarii.

(2) Aparitia oricaruia dintre evenimentele de mai jos la sau dupa data aderarii se va considera ca import in Romania:

a) iesirea bunurilor in Romania din regimul de admitere temporara in care au fost plasate inaintea datei aderarii in conditiile mentionate la alin. (1) , chiar daca nu au fost respectate prevederile legale;

b) scoaterea bunurilor in Romania din regimurile vamale suspensive in care au fost plasate inaintea datei aderarii, in conditiile prevazute la alin. (1) , chiar daca nu au fost respectate prevederile legale;

c) incheierea in Romania a unei proceduri interne de tranzit initiate in Romania inaintea datei aderarii, in scopul livrarii de bunuri cu plata in Romania inaintea datei aderarii, de catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare. Livrarea de bunuri prin posta va fi considerata in acest scop procedura interna de tranzit;

d) incheierea in Romania a unei proceduri de tranzit extern initiate inaintea datei aderarii;

e) orice neregula sau incalcare a legii, savarsita in Romania in timpul unei proceduri interne de tranzit initiate in conditiile prevazute la lit. c) sau in timpul unei proceduri de tranzit extern prevazute la lit. d) ;

f) utilizarea in Romania, de la data aderarii, de catre orice persoana, a bunurilor livrate acesteia inaintea datei aderarii, din Bulgaria sau din teritoriul european, asa cum era acesta inaintea datei aderarii, daca:

1.livrarea bunurilor a fost scutita sau era probabil ca va fi scutita, in conditiile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) ; si

2.bunurile nu au fost importate inaintea datei aderarii, in Bulgaria sau in spatiul european, astfel cum era acesta inaintea datei aderarii.

(3) Cand are loc un import de bunuri in oricare dintre situatiile mentionate la alin. (2) , nu exista niciun fapt generator de taxa daca:

a) bunurile sunt expediate sau transportate in afara teritoriului european, astfel cum este acesta de la data aderarii; sau

b) bunurile importate, in sensul alin. (2) lit. a) , nu reprezinta mijloace de transport si sunt reexpediate sau transportate catre statul membru din care au fost exportate si catre persoana care le-a exportat; sau

c) bunurile importate, in sensul alin. (2) lit. a) , reprezinta mijloacele de transport care au fost achizitionate sau importate inaintea datei aderarii, in conditiile generale de impozitare din Romania, Republica Bulgaria sau alt stat membru din teritoriul european, astfel cum era acesta inaintea datei aderarii, si/sau care nu au beneficiat de scutire de la plata taxei ori de rambursarea acesteia ca urmare a exportului. Aceasta conditie se considera indeplinita atunci cand data primei utilizari a respectivelor mijloace de transport este anterioara datei de 1 ianuarie 1999 si suma taxei datorate la import este nesemnificativa, conform prevederilor din normele metodologice.

Art. 334: Directive transpuse

Prezentul titlu transpune Directiva 2006/112/CE a Consiliului Uniunii Europene din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 347 din 11 decembrie 2006, Directiva 2009/132/CE a Consiliului din 19 octombrie 2009 de stabilire a domeniului de aplicare a articolului 143 literele (b) si (c) din Directiva 2006/112/CE in ceea ce priveste scutirea de la taxa pe valoarea adaugata a anumitor importuri finale de bunuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 292/5 din 10 noiembrie 2009, Directiva 2007/74/CE a Consiliului din 20 decembrie 2007 privind scutirea de taxa pe valoarea adaugata si de accize pentru bunurile importate de catre persoanele care calatoresc din tari terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 346 din 29 decembrie 2007, Directiva 2006/79/CE a Consiliului din 5 octombrie 2006 privind scutirea de impozit la import pentru loturile mici de bunuri cu caracter necomercial din tari terte, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 286 din 17 octombrie 2006, Directiva 86/560/CEE - a treisprezecea directiva a Consiliului Comunitatilor Europene din 17 noiembrie 1986 privind armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri - Sisteme de restituire a taxei pe valoarea adaugata persoanelor impozabile care nu sunt stabilite pe teritoriul Comunitatii, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) , seria L nr. 326 din 21 noiembrie 1986, Directiva 2008/9/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) , seria L nr. 44 din 20 februarie 2008.

TITLUL VIII: Accize si alte taxe speciale

CAPITOLUL I: Regimul accizelor armonizate

SECTIUNEA 1: Dispozitii generale

Art. 335: Sfera de aplicare

(1) Accizele armonizate sunt venituri datorate la bugetul statului si care se colecteaza conform prevederilor prezentului capitol.

(2) Accizele armonizate, denumite in continuare accize, sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului urmatoarelor produse:

a) alcool si bauturi alcoolice prevazute la sectiunea a 4-a;

b) tutun prelucrat prevazut la sectiunea a 5-a;

c) produse energetice si energie electrica prevazute la sectiunile a 6-a si a 7-a.

Art. 3351: Aplicarea Codului vamal al Uniunii Europene in cazul produselor accizabile

(1) Formalitatile stabilite prin dispozitiile vamale ale Uniunii Europene cu privire la intrarea produselor pe teritoriul vamal al Uniunii Europene se aplica mutatis mutandis intrarii pe teritoriul Uniunii Europene a produselor accizabile care provin din unul dintre teritoriile mentionate la art. 337 alin. (1) .

(2) Formalitatile stabilite prin dispozitiile vamale ale Uniunii Europene cu privire la iesirea produselor dinspre teritoriul vamal al Uniunii Europene se aplica mutatis mutandis iesirii de pe teritoriul Uniunii Europene a produselor accizabile care au ca destinatie unul dintre teritoriile mentionate la art. 337 alin. (1) .

(3) Articolul 348 sectiunile a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 16-a si a 17-a nu se aplica in cazul produselor accizabile care au statutul vamal de marfuri neunionale, astfel cum sunt definite la art. 5 pct. 24 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.

Art. 336: Definitii

In intelesul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

1.accize percepute reprezinta accizele stabilite si inregistrate in evidentele contabile ale platitorului de accize si care urmeaza a fi virate la bugetul de stat in termenele prevazute de prezentul capitol;

2.antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta, in cadrul activitatii sale, sa produca, sa transforme, sa detina, sa depoziteze, sa primeasca sau sa expedieze produse accizabile in regim suspensiv de accize intr-un antrepozit fiscal;

3.antrepozit fiscal reprezinta un loc in care produsele accizabile sunt produse, transformate, detinute, depozitate, primite sau expediate in regim suspensiv de accize de catre un antrepozitar autorizat in cadrul activitatii sale, sub rezerva anumitor conditii stabilite de autoritatile competente din statul membru in care se afla antrepozitul fiscal, respectiv in conditiile prevazute de prezentul capitol, in cazul in care antrepozitul fiscal se afla in Romania;

4.autoritatea competenta reprezinta:

a) directiile generale regionale ale finantelor publice, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, denumite in continuare autoritate fiscala teritoriala;

b) structura cu atributii de monitorizare, control si/sau solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - aparat central, denumita in continuare autoritate fiscala centrala;

c) structura cu atributii in elaborarea legislatiei privind regimul accizelor din cadrul Ministerului Finantelor Publice - aparat central, denumita in continuare autoritate fiscala centrala;

d) structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane, denumite in continuare autoritate vamala centrala sau teritoriala, dupa caz;

e) directiile regionale vamale sau birourile vamale de interior si/sau birourile vamale de frontiera, denumite in continuare autoritate vamala teritoriala;

5.codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar. Trimiterile la codurile NC sunt cele catre Nomenclatura combinata din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, in vigoare de la 19 octombrie 1992, in cazul produselor energetice, in vigoare de la 1 ianuarie 2002, iar pentru produsele reprezentand alcool si bauturi alcoolice, sunt cele din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1.602 al Comisiei din 11 octombrie 2018 de modificare a anexei 1 la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun. Ori de cate ori intervin modificari in nomenclatura combinata a Tarifului Vamal Comun, corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul capitol si noile coduri NC se realizeaza potrivit prevederilor din normele metodologice.

6.consumator final de gaz natural/energie electrica reprezinta persoana fizica sau juridica care nu este supusa obligatiei de licentiere de catre autoritatea de reglementare competenta si care utilizeaza aceste produse;

7.denaturarea reprezinta operatiunea/procesul prin care alcoolului etilic sau produselor alcoolice li se adauga substantele prevazute prin normele metodologice astfel incat acestea sa devina improprii consumului uman;

71.destinatar certificat reprezinta o persoana fizica sau juridica inregistrata la autoritatea competenta din statul membru de destinatie in scopul de a receptiona produse accizabile, in cadrul activitatii desfasurate de respectiva persoana, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt apoi deplasate pe teritoriul unui alt stat membru;

8.destinatar inregistrat reprezinta persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta din statul membru de destinatie sa primeasca, in conditiile stabilite de autoritatea competenta si in cadrul activitatii sale, produse accizabile care se deplaseaza in regim suspensiv de accize de pe teritoriul unui alt stat membru;

81.expeditor certificat reprezinta o persoana fizica sau juridica inregistrata la autoritatea competenta din statul membru de expeditie in scopul de a expedia produse accizabile, in cadrul activitatii desfasurate de respectiva persoana, care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt ulterior deplasate catre teritoriul altui stat membru;

9.expeditor inregistrat reprezinta persoana fizica sau juridica autorizata de autoritatea competenta din statul membru in care are loc importul, exclusiv sa expedieze in regim suspensiv de accize produsele accizabile puse in libera circulatie in conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 in cadrul activitatii desfasurate de respectiva persoana si in conditiile stabilite de autoritatea competenta;





Documente Atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx

Afişează Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul fiscal    Legea 296/2023    Codul fiscal actualizat    Codul fiscal actualizat 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati

Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati

Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati

Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020

Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020

Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020

Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019



Articole Juridice

Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018
Sursa: EuroAvocatura.ro

Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim