din anul 2007, atuul tau de DREPT!
725 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024

Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024

  Publicat: 13 Dec 2023       42135 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Documente atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul Fiscal din 2015, actualizat 2024, Legea nr. 227/2015

Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Actul cu caracter public, prin care o persoana manifesta, in formele si modalitatile prevazute in reglementarile vamale,
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Denumire data monedei unice europene.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Banca Centrala Europeana (BCE)a fost inaugurata pe 30 iunie 1998. De la 1 ianuarie 1999 a preluat responsabilitatea implementarii politicii monetare europene, asa cum este definita de Sistemul European al Bancilor Centrale (SEBC).
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Denumire data monedei unice europene.

c) adresa electronica;

d) codul de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 316.

(9) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune cu privire la fiecare persoana impozabila pe care o reprezinta, inainte ca aceasta persoana impozabila sa inceapa sa utilizeze prezentul regim special, contine urmatoarele informatii:

a) denumirea/numele persoanei impozabile;

b) adresa postala;

c) adresa electronica si site-urile web;

d) codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala in situatia in care persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316;

e) codul de inregistrare individual atribuit intermediarului in conformitate cu articolul 3152 alin. (12) .

(10) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, orice persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau, dupa caz, intermediarul acesteia notifica orice modificare a informatiilor furnizate.

(11) La primirea declaratiei de incepere a activitatii, organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila care solicita utilizarea prezentul regim special cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod persoanei respective prin mijloace electronice.

(12) La primirea declaratiei de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, organul fiscal competent va inregistra intermediarul cu un cod de inregistrare special si va comunica acest cod intermediarului respectiv prin mijloace electronice.

(13) La primirea declaratiei de incepere a activitatii prin care o persoana impozabila care solicita utilizarea prezentului regim special isi desemneaza un intermediar ca persoana care este obligata la plata TVA si care trebuie sa respecte obligatiile prevazute de prezentul regim special in numele si in contul persoanei impozabile, organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila pentru care este desemnat intermediarul cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod intermediarului respectiv prin mijloace electronice.

(14) Codurile de inregistrare alocate in temeiul alin. (11) -(13) se utilizeaza numai pentru prezentul regim special. Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul codurilor de inregistrare speciala in scopuri de TVA pentru Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.

(15) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care nu utilizeaza un intermediar este eliminata din registrul prevazut la alin. (14) in urmatoarele situatii:

a) daca aceasta notifica faptul ca nu mai efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte;

b) daca se poate deduce, prin alte mijloace, ca activitatile sale impozabile de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte au incetat;

c) daca aceasta nu mai indeplineste conditiile necesare pentru utilizarea prezentului regim special;

d) daca aceasta nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special.

(16) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, intermediarul este eliminat din registrul prevazut la alin. (14) in urmatoarele situatii:

a) daca, timp de doua trimestre calendaristice consecutive, acesta nu a actionat ca intermediar in numele unei persoane impozabile care utilizeaza prezentul regim special;

b) daca acesta nu mai indeplineste celelalte conditii necesare pentru a actiona in calitate de intermediar;

c) daca acesta nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special.

(17) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila reprezentata de un intermediar este eliminata din registrul prevazut la alin. (14) , in urmatoarele situatii:

a) daca intermediarul notifica faptul ca persoana impozabila nu mai efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte;

b) daca se poate deduce, prin alte mijloace, ca activitatile impozabile de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte ale persoanei impozabile au incetat;

c) daca persoana impozabila nu mai indeplineste conditiile necesare pentru utilizarea prezentului regim special;

d) daca persoana impozabila nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special;

e) daca intermediarul notifica faptul ca nu mai este reprezentantul respectivei persoane impozabile.

(18) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa depuna prin mijloace electronice o declaratie speciala de TVA pentru fiecare luna, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in perioada fiscala de raportare. Declaratia speciala de TVA se depune pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea perioadei fiscale acoperite de declaratie .

(19) Atunci cand o declaratie de TVA trebuie depusa in conformitate cu prevederile alin. (18) nu se pot impune, in scopuri de TVA, nicio obligatie suplimentara si nicio alta formalitate in momentul importului.

(20) Declaratia speciala de TVA prevazuta la alin. (18) contine codul de inregistrare in scopuri de TVA prevazut la alin. (11) sau (13) si, dupa caz, pentru fiecare stat membru de consum in care este datorata TVA, valoarea totala, exclusiv taxa, a vanzarilor la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte pentru care TVA a devenit exigibila in cursul perioadei fiscale, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate.

(21) Atunci cand sunt solicitate modificari ale declaratiei de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective trebuie sa fie incluse intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala in conformitate cu alin. (18) . Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.

(22) Declaratia de TVA se completeaza in euro. In cazul in care livrarile de bunuri se platesc in alte monede, persoana impozabila care face uz de prezentul regim special sau intermediarul acesteia vor folosi, la completarea declaratiei de TVA, cursul de schimb in vigoare din ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.

(23) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa achite TVA, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.

(24) In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. a) sau b) , chiar daca o persoana impozabila stabilita in Romania nu ar avea dreptul la o compensatie similara in ceea ce priveste taxa sau un alt impozit similar, in conditiile prevazute de legislatia tarii in care isi are sediul persoana impozabila nestabilita. In cazul in care persoana impozabila beneficiara a prezentului regim special desfasoara in Romania si activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316, respectiva persoana isi poate deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.

(25) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special trebuie sa tina registre ale operatiunilor reglementate efectuate. Un intermediar tine cate un registru pentru fiecare persoana impozabila pe care o reprezinta. Registrele respective trebuie sa contina informatii care sa permita autoritatilor fiscale ale statului membru de consum sa determine daca declaratia prevazuta la alin. (18) este corecta.

(26) Registrele prevazute la alin. (25) se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum. Persoana impozabila va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.

(27) Informatiile pe care trebuie sa le contina registrele prevazute la alin. (25) sunt prevazute la art. 63c alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 3153: Mecanism special pentru declararea si plata TVA la import

(1) In situatia in care pentru importul bunurilor, cu exceptia produselor care fac obiectul accizelor, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro, nu se utilizeaza regimul special prevazut la art. 3152, persoana care prezinta bunurile in vama in numele persoanei careia ii sunt destinate acestea pe teritoriul Romaniei poate sa utilizeze mecanismul special pentru declararea si plata TVA la import, pe baza autorizatiei emise de autoritatea vamala competenta si sub rezerva constituirii unei garantii, in cazul acelor bunuri pentru care expedierea sau transportul se incheie in Romania.

(2) In sensul prezentului articol, se aplica urmatoarele dispozitii:

a) persoana destinatara a bunurilor este obligata la plata TVA;

b) persoana care prezinta bunurile in vama pe teritoriul Romaniei incaseaza TVA de la persoana destinatara a bunurilor si efectueaza plata taxei.

(3) In sensul alin. (2) lit. b) se considera ca o persoana prezinta bunurile in vama in numele persoanei careia ii sunt destinate acestea pe teritoriul Romaniei, daca persoana care prezinta bunurile in vama isi declara intentia de a utiliza mecanismul special pentru declararea si plata TVA la import si de a incasa TVA de la persoana careia ii sunt destinate bunurile. Persoana impozabila respectiva declara momentul in care isi incepe sau isi inceteaza activitatea in cadrul prezentului mecanism special sau momentul in care isi modifica respectiva activitate astfel incat nu mai indeplineste conditiile necesare pentru a utiliza prezentul mecanism special. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, informatiile respective sunt comunicate pe cale electronica autoritatii vamale competente.

(4) Prin exceptie de la art. 291 alin. (2) si (3) , pentru importurile de bunuri realizate in cadrul mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import, este aplicabila cota standard de TVA prevazuta la art. 291 alin. (1) .

(5) In situatia in care Romania este statul de import, persoana care prezinta bunurile in vama trebuie sa depuna lunar la autoritatea vamala competenta, in format electronic, o declaratie speciala de TVA lunara. Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina informatii referitoare la valoarea totala a TVA incasata in luna calendaristica de raportare. Normele privind autorizarea si utilizarea mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import, modelul si continutul declaratiei speciale de TVA se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.

(6) Persoana care prezinta bunurile in vama trebuie sa depuna declaratia speciala de TVA si sa plateasca TVA incasata in luna calendaristica de raportare pana la termenul de plata aplicabil platii taxelor la import care fac obiectul amanarii platii, respectiv cel tarziu in a saisprezecea zi a lunii urmatoare lunii calendaristice de raportare.

(7) Persoanele care utilizeaza prezentul mecanism special trebuie sa tine registre ale operatiunilor reglementate de acest mecanism special. Registrele respective trebuie sa contina informatii care sa permita autoritatilor fiscale sau vamale din Romania sa determine daca declaratia speciala de TVA prevazuta la art. 3153 alin. (5) este corecta. Aceste registre se pun la dispozitie, la cerere, pe cale electronica si se pastreaza pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.

Art. 3154: Cursuri de schimb valutar pentru regimul special prevazut la art. 3152 si pentru mecanismul special prevazut la art. 3153

(1) Contravaloarea euro in moneda nationala care trebuie luata in considerare pentru cuantumul prevazut la art. 3152 alin. (1) si la art. 3153 alin. (1) se stabileste anual. Cursurile de schimb valabile sunt cele din prima zi lucratoare a lunii octombrie, aplicate de la data de 1 ianuarie a anului urmator.





Documente Atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx

Afişează Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul fiscal    Legea 296/2023    Codul fiscal actualizat    Codul fiscal actualizat 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati

Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati

Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati

Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020

Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020

Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020

Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019



Articole Juridice

Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018
Sursa: EuroAvocatura.ro

Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim