(7) Agricultorul care aplica regimul special este scutit de urmatoarele obligatii:
a) tinerea evidentelor in scopuri de TVA prevazute la art. 321;
b) depunerea decontului de taxa prevazut la art. 323;
c) orice alte obligatii care revin persoanelor impozabile inregistrate sau care ar trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316.
(8) Agricultorul are obligatia sa emita factura care sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) , o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si procentul de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine pentru:
a) livrarile de produse agricole/prestarile de servicii prevazute la alin. (3) , altele decat cele de la lit. b) -e) ;
b) vanzarile la distanta, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 35, care au locul in Romania;
c) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;
d) livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 270 alin. (10) , care s-ar incadra la lit. c) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila;
e) prestarile de servicii care conform art. 278 alin. (2) au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 307 alin. (2) .
(9) Prin exceptie de la prevederile art. 268 alin. (3) lit. a) , nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate de agricultorii care aplica regimul special, daca valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al carui echivalent in lei este stabilit prin normele metodologice. Plafonul de 10.000 euro pentru achizitii intracomunitare se determina potrivit prevederilor art. 268 alin. (5) .
(10) Agricultorii eligibili pentru exceptia prevazuta la alin. (9) au dreptul sa opteze pentru regimul general al achizitiilor intracomunitare prevazut la art. 268 alin. (3) lit. a) . Optiunea se aplica pentru cel putin 2 ani calendaristici.
(11) Regulile aplicabile in cazul depasirii plafonului pentru achizitii intracomunitare prevazut la alin. (9) sau al exercitarii optiunii prevazute la alin. (10) sunt stabilite prin normele metodologice.
(12) In situatia in care agricultorul care aplica regimul special realizeaza livrari intracomunitare cu produse agricole, prestari de servicii intracomunitare, achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii de servicii intracomunitare, acesta are urmatoarele obligatii:
a) sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 317, daca efectueaza operatiunile prevazute la art. 317 alin. (1) si (2) ;
b) sa depuna decontul special de taxa prevazut la art. 324, pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si achizitiile de servicii intracomunitare prevazute la art. 324 alin. (1) , pe care le efectueaza;
c) sa depuna declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 pentru operatiunile pe care le efectueaza prevazute la art. 325 alin. (1) .
(13) In situatia in care o persoana impozabila realizeaza atat activitati prevazute la alin. (1) lit. c) si d) , pentru care aplica regimul special prevazut de prezentul articol, cat si alte activitati economice pentru care nu se poate aplica regimul special pentru agricultori, poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici, in conditiile art. 310, pentru activitatile pentru care nu se aplica regimul special pentru agricultori.
(14) Persoana impozabila prevazuta la alin. (13) care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, prin optiune conform art. 316 alin. (1) lit. c) sau ca urmare a depasirii plafonului de scutire prevazut la art. 310 din alte activitati economice decat cele prevazute la alin. (1) lit. c) si d) , nu mai poate aplica regimul special pentru agricultori de la data inregistrarii in scopuri de TVA sau de la data la care ar fi fost inregistrata daca avea obligatia de a solicita inregistrarea conform art. 310 alin. (6) si nu solicita sau solicita cu intarziere inregistrarea in scopuri de TVA. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA, prin normele metodologice se stabilesc ajustarile de efectuat pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu a fost aplicat regimul special pentru agricultori. In situatia in care agricultorul nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organul fiscal competent aplica dispozitiile art. 310 alin. (6) lit. a) si b) . Organul fiscal competent va opera radierea din Registrul agricultorilor care aplica regimul special a agricultorilor care sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316, in termen de 3 zile de la data la care inregistrarea se considera valabila.
(15) Agricultorul care aplica regimul special poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa, in conditiile prevazute prin norme, prin depunerea la organul fiscal competent a unei notificari in acest sens, caz in care organul fiscal competent opereaza radierea agricultorului din Registrul agricultorilor care aplica regimul special pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea . Dupa exercitarea optiunii de aplicare a regimului normal de taxa, agricultorul nu mai poate aplica din nou regimul special pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii in scopuri de TVA.
(16) In cazul in care, dupa expirarea perioadei prevazute la alin. (15) , agricultorul opteaza din nou pentru aplicarea regimului special pentru agricultori, acesta trebuie sa depuna la organele fiscale competente o notificare in acest sens. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care opteaza pentru aplicarea regimului special pentru agricultori pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, anularea inregistrarii fiind valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere a persoanelor impozabile din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea si de a inscrie agricultorul in Registrul agricultorilor care aplica regimul special. In cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, acestora le revin toate drepturile si obligatiile aferente persoanelor inregistrate. Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agricultori neavand drept de deducere pentru bunurile/serviciile alocate activitatilor supuse acestui regim .
(17) Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, carora agricultorul care aplica regimul special le livreaza produsele agricole prevazute la alin. (1) lit. e) sau le presteaza serviciile agricole prevazute la alin. (1) lit. d) , au dreptul la deducerea compensatiei in cota forfetara achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile pentru deducerea TVA, conform art. 297-301.
(18) Persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 au dreptul la restituirea compensatiei in cota forfetara, achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316. Prin ordin al presedintelui ANAF se stabileste procedura de restituire a compensatiei in cota forfetara catre persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.
Art. 3152: Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte
(1) In sensul prezentului articol vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte acopera numai bunurile, cu exceptia produselor care fac obiectul accizelor, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro. In sensul prezentului articol si fara a aduce atingere altor dispozitii ale Uniunii Europene, se aplica urmatoarele definitii:
a) persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana inseamna o persoana impozabila care nu si-a stabilit activitatea economica pe teritoriul Uniunii Europene si nici nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia;
b) intermediar inseamna o persoana stabilita in Uniunea Europeana si desemnata de persoana impozabila care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte ca persoana care este obligata la plata TVA si care trebuie sa respecte obligatiile prevazute de prezentul regim special in numele si in contul persoanei impozabile;
c) stat membru de inregistrare inseamna urmatoarele:
1.atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in Uniunea Europeana, statul membru in care aceasta decide sa se inregistreze;
2.atunci cand persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Uniunii Europene, dar detine unul sau mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru cu un sediu fix in care persoana impozabila declara ca va utiliza prezentul regim special. In cazul in care persoana impozabila are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent pentru anul calendaristic in cauza si pentru urmatorii doi ani calendaristici. Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special;
3.atunci cand persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice intr-un stat membru, statul membru respectiv;
4.atunci cand intermediarul si-a stabilit sediul activitatii economice intr-un stat membru, statul membru respectiv;
5.atunci cand intermediarul si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Uniunii Europene, dar detine unul sau mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru cu un sediu fix in care intermediarul declara ca va utiliza prezentul regim special. In cazul in care intermediarul are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare, respectivul intermediar trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent pentru anul calendaristic in cauza si pentru urmatorii doi ani calendaristici. Intermediarul trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special;
d) stat membru de consum inseamna statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.
(2) Prezentul regim special poate fi aplicat de catre urmatoarele persoane impozabile care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte:
a) orice persoana impozabila stabilita in Uniunea Europeana care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte;
b) orice persoana impozabila, fie ca este sau nu stabilita in Uniunea Europeana, care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte si care este reprezentata de un intermediar stabilit in Uniunea Europeana;
c) orice persoana impozabila stabilita intr-o tara terta cu care Uniunea Europeana a incheiat un acord de asistenta reciproca al carui domeniu de aplicare este similar celui al Directivei 2010/24/UE a Consiliului si al Regulamentului (UE) nr. 904/2010 si care efectueaza vanzari de bunuri la distanta din respectiva tara terta.
(3) Persoanele impozabile prevazute la alin. (2) aplica prezentul regim special tuturor vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte pe care le efectueaza.
(4) In sensul alin. (2) lit. b) , nicio persoana impozabila nu poate numi mai multi intermediari in acelasi timp .
(5) In cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte pentru care TVA este declarata in cadrul prezentului regim special, faptul generator intervine si TVA devine exigibila in momentul livrarii. Se considera ca bunurile au fost livrate la data la care a fost acceptata plata, stabilita conform art. 61b din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau un intermediar actionand in numele acesteia declara momentul in care isi incepe sau isi inceteaza activitatea in cadrul prezentului regim special sau momentul in care isi modifica respectiva activitate astfel incat nu mai indeplineste conditiile necesare pentru a utiliza prezentul regim special. Informatiile respective sunt comunicate pe cale electronica.
(7) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care o persoana impozabila care nu utilizeaza un intermediar are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, contine urmatoarele informatii:
a) denumirea/numele persoanei impozabile;
b) adresa postala;
c) adresa electronica si site-urile web;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala in situatia in care persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316.
(8) In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, in numele unei persoane impozabile, contine urmatoarele informatii:
a) denumirea/numele intermediarului;
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim