c1) dividendele platite de un rezident roman unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Spatiului Economic European, altul decat statele membre ale Uniunii Europene, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, daca persoana juridica straina beneficiara a dividendelor indeplineste conditiile prevazute la art. 43, referitoare la rezidentul roman care primeste dividendele;
d) premiile unei persoane fizice nerezidente obtinute din Romania, ca urmare a participarii la festivalurile nationale si internationale artistice, culturale si sportive finantate din fonduri publice;
e) premiile acordate elevilor si studentilor nerezidenti la concursurile finantate din fonduri publice;
f) veniturile persoanelor juridice straine care desfasoara in Romania activitati de consultanta in cadrul unor acorduri de finantare gratuita, incheiate de Guvernul Romaniei/autoritati publice cu alte guverne/autoritati publice sau organizatii internationale guvernamentale ori neguvernamentale;
g) veniturile din dobanzi si redevente, care intra sub incidenta cap. V din prezentul titlu;
h) dobanzile platite catre fonduri de pensii, astfel cum sunt ele definite in legislatia statului membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Spatiului Economic European, cu conditia existentei unui instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii;
i) veniturile obtinute de persoane fizice nerezidente ca urmare a participarii in alt stat la un joc de noroc, ale carui fonduri de castiguri provin si din Romania.
(2) Prevederile alin. (1) lit. c) nu se aplica unui demers sau unor serii de demersuri care, fiind intreprinse cu scopul principal sau cu unul dintre scopurile principale de a obtine un avantaj fiscal care contravine obiectului sau scopului prezentului articol, nu sunt oneste avand in vedere toate faptele si circumstantele relevante. Un demers poate cuprinde mai multe etape sau parti. In intelesul prezentului alineat, un demers sau o serie de demersuri sunt considerate ca nefiind oneste in masura in care nu sunt intreprinse din motive comerciale valabile care reflecta realitatea economica. Dispozitiile prezentului alineat se completeaza cu prevederile existente in legislatia interna sau in acorduri referitoare la prevenirea evaziunii fiscale, a fraudei fiscale sau a abuzurilor.
Art. 230: Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene
(1) In intelesul art. 224, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cote de impozit prevazuta in conventia care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile. Daca un contribuabil este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de acel contribuabil din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia Uniunii Europene sau in conventiile de evitare a dublei impuneri. Legislatia Uniunii Europene se aplica in relatia Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, respectiv cu statele cu care Uniunea Europeana are incheiate acorduri de stabilire a unor masuri echivalente.
(2) Pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul platii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum si, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene. Certificatul de rezidenta fiscala se prezinta in original sau copie legalizata insotite de o traducere autorizata in limba romana. In situatia in care autoritatea competenta straina emite certificatul de rezidenta fiscala in format electronic sau online, acesta reprezinta originalul certificatului de rezidenta fiscala avut in vedere pentru aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului veniturilor obtinute din Romania, respectiv pentru aplicarea legislatiei Uniunii Europene, dupa caz. Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile prezentului titlu . In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie . In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Uniunea Europeana are incheiat un acord de stabilire a unor masuri echivalente pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania. Calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene va fi dovedita prin certificatul de rezidenta fiscala si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere a acestuia de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul social al rezidentului, incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau in prezentul titlu, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.
(21) Certificatul de rezidenta fiscala, prevazut la alin. (2) , insotit de o traducere autorizata in limba romana, depus prin mijloace electronice de transmitere la distanta la organul fiscal central competent, este acceptat in copie conforma cu originalul si mentiunea ca originalul sau copia legalizata a certificatului se afla la platitorul de venit in cazul veniturilor cu regim de retinere la sursa, la persoana juridica romana ale carei titluri de valoare sunt instrainate in cazul castigului de capital, la sediul permanent din Romania in cazul veniturilor care sunt atribuibile sediului permanent, respectiv la persoana juridica din Romania unde persoana fizica nerezidenta a fost detasata.
(3) Persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman pe o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat au obligatia completarii formularelor prevazute la alin. (7) , la termenele stabilite prin norme.
(4) In cazul in care s-au facut retineri de impozit ce depasesc cotele din conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv din legislatia Uniunii Europene, suma impozitului retinut in plus se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
(5) Entitatile prevazute la art. 961 alin. (1) prin care persoanele fizice nerezidente obtin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite organului fiscal din Romania codul de identificare fiscala pentru persoana nerezidenta care nu detine acest numar;
b) sa pastreze originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat, insotit/insotita de o traducere autorizata in limba romana;
c) sa calculeze castigul/pierderea la fiecare transfer/operatiune efectuat/efectuata pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta;
d) sa calculeze, sa retina la sursa, sa declare si sa plateasca impozitul pe venit, conform art. 97 alin. (81) -(85) , pentru persoana fizica nerezidenta care nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri;
e) sa transmita catre fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta informatiile privind totalul castigurilor/pierderilor si impozitul calculat si retinut la sursa, in forma scrisa sau prin mijloace electronice, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul anterior;
f) sa depuna anual declaratia prevazuta la art. 132 alin. (2) , atat pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta care nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, cat si pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta care face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.
(6) Macheta certificatului de rezidenta fiscala pentru persoane rezidente in Romania, precum si termenul de depunere de catre nerezidenti a documentelor de rezidenta fiscala, emise de autoritatea din statul de rezidenta al acestora, se stabilesc prin norme.
(7) Machetele Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania si Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania se stabilesc prin norme.
(8) Macheta A�Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei juridice straine cu locul conducerii efective in RomaniaA� se stabileste prin norme.
(9) Machetele A�Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 si art. 59 din Codul fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ................................., de catre persoana fizica sosita in Romania si care are o sedere mai mare de 183 de zileA�, A�Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 si art. 59 din Codul fiscal sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ................................., de catre persoana fizica plecata din Romania pentru o perioada mai mare de 183 de zileA�, A�Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 pct. 18 si 37 din Codul fiscal de catre persoana juridica strainaA� se stabilesc prin norme.
Art. 231: Declaratii anuale privind retinerea la sursa
(1) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform prezentului titlu, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
(11) Obligatia prevazuta la alin. (1) revine si platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform prezentului titlu, atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.
Acest text a fost abrogat.
Art. 232: Certificatele de atestare a impozitului platit de nerezidenti
(1) Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent, prin care va solicita eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat .
(2) Organul fiscal competent are obligatia de a elibera certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti.
(3) Forma cererii si a certificatului de atestare a impozitului platit de nerezident, precum si conditiile de depunere, respectiv de eliberare se stabilesc prin norme.
CAPITOLUL II: Asocieri/Entitati care desfasoara activitate/obtine venituri in/din Romania
Art. 233: Asociere/Entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica, constituita conform legislatiei din Romania si care desfasoara activitate in Romania
(1) Asocierea/Entitatea transparenta fiscal fara personalitate juridica se poate constitui intre persoane nerezidente sau intre una sau mai multe persoane nerezidente si una sau mai multe persoane rezidente.
(2) Orice asociere/entitate transparenta fiscal fara personalitate juridica ce isi desfasoara activitatea in Romania trebuie sa desemneze unul dintre asociati/participanti, dupa caz, care sa indeplineasca obligatiile ce ii revin fiecarui asociat/participant potrivit prezentului titlu . Persoana desemnata este responsabila pentru:
a) inregistrarea fiecarui asociat/participant daca acesta nu detine un cod de identificare fiscala atribuit de organul fiscal din Romania;
b) conducerea evidentei contabile a asocierii/entitatii si pastrarea/arhivarea documentelor justificative aferente activitatii asocierii, in conditiile legii;
c) furnizarea de informatii in scris, pe baza de decont de asociere, catre fiecare asociat/participant, persoana juridica sau fizica, cu privire la partea din veniturile si/sau cheltuielile realizate/efectuate care ii sunt repartizate in baza contractului de asociere; decontul de asociere pe baza caruia se repartizeaza veniturile/cheltuielile reprezinta document justificativ la nivel de asociat/participant;
d) detinerea si prezentarea autoritatii competente din Romania a contractului de asociere care cuprinde date referitoare la partile contractante, obiectul de activitate al asocierii/entitatii, cota de participare in asociere/entitate a fiecarui asociat/participant, dovada inregistrarii la organul fiscal competent din Romania a sediului permanent al asociatului/participantului nerezident si certificatul de rezidenta fiscala al fiecarui asociat/participant nerezident . Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal competent in raza caruia este inregistrat asociatul desemnat pentru indeplinirea obligatiilor fiscale ale asocierii;
e) calculul, retinerea, plata la bugetul statului si declararea impozitul pentru veniturile cu regim de retinere la sursa datorat de fiecare asociat/participant nerezident potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv a prezentului cod, dupa caz;
f) indeplinirea obligatiilor privind depunerea declaratiei prevazute la art. 231 alin. (1) , pentru veniturile cu regim de retinere la sursa.
(3) Impozitul retinut la sursa de persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal fara personalitate juridica, prevazuta la alin. (1) este impozit final . Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti.
(4) Asociatul/Participantul nerezident, persoana juridica sau fizica, ce desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent/sediu permanent desemnat, respectiv obtine venituri pentru care Romania are drept de impunere, precum si asociatul/participantul persoana juridica sau fizica, rezident in Romania are obligatia de a calcula, plati si declara impozitul pe profit/venit pentru profitul impozabil/venitul net impozabil, potrivit titlului II sau IV, dupa caz, pe baza veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiunile asocierii.
Art. 234: Asociere/Entitate nerezidenta constituita conform legislatiei unui stat strain si care desfasoara activitate/obtine venituri in/din Romania
(1) Asocierea/Entitatea nerezidenta care nu este tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata este considerata asociere/entitate transparenta fara personalitate juridica din punct de vedere fiscal in Romania. Acesteia ii sunt aplicabile prevederile art. 233, daca cel putin unul dintre asociati/participanti nerezidenti desfasoara activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent, respectiv obtine venituri pentru care Romania are drept de impunere.
(2) Pentru veniturile impozabile obtinute din Romania de asocierea/entitatea nerezidenta care nu este tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata, platitorul de venit din Romania calculeaza, retine, plateste la bugetul statului si declara impozitul pentru veniturile cu regim de retinere la sursa datorat de fiecare asociat/participant nerezident potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv prezentului cod, dupa caz.
(3) Asocierea/Entitatea nerezidenta tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain in care este inregistrata, stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu este considerata asociere/entitate transparenta fara personalitate juridica din punct de vedere fiscal in Romania, fiind impusa pentru profitul impozabil/venitul brut, dupa caz, care ii revine acestei asocieri/entitati potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv titlului II.
(4) Prevederile referitoare la persoana juridica straina care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania se aplica si asocierii/entitatii nerezidente tratata ca rezidenta in scopuri fiscale in statul strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri daca asocierea/entitatea desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent.
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim