b) impozitul pe profit calculat potrivit alin. (1) -(3) , la data depunerii declaratiei, intra sub incidenta prevederilor art. 167 din Codul de procedura fiscala, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget .
(5) Prevederile alin. (4) se aplica in ceea ce priveste statele terte care sunt parte la Acordul privind SEE daca acestea au incheiat un acord cu Romania sau cu Uniunea Europeana referitor la asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor fiscale, echivalenta cu asistenta reciproca prevazuta in Directiva 2010/24/UE a Consiliului, ale carei prevederi sunt transpuse in cadrul capitolului II A�Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuriA� al titlului X A�Aspecte internationaleA� din Codul de procedura fiscala.
(6) Esalonarea la plata acordata potrivit alin. (4) isi pierde valabilitatea imediat si datoria fiscala poate fi recuperata in urmatoarele cazuri:
a) activele transferate sau activitatea economica desfasurata printr-un sediu permanent sunt vandute sau sunt cedate in oricare alt mod;
b) activele transferate sunt ulterior retransferate intr-un stat tert;
c) rezidenta fiscala a contribuabilului sau activitatea economica transferata initial din Romania la un sediu permanent dintr-un alt stat membru este ulterior retransferata intr-un stat tert .
d) contribuabilul intra in faliment sau face obiectul unei proceduri de lichidare potrivit prevederilor legale in vigoare;
e) contribuabilul nu achita ratele de esalonare in cuantumul si la termenele de plata din graficul de esalonare. Esalonarea la plata isi mentine valabilitatea daca rata de esalonare este achitata intr-un termen de cel mult 90 de zile de la expirarea termenului de plata al acesteia, conform graficului de esalonare.
(7) Prevederile de la lit. b) si c) ale alin. (6) nu se aplica in ceea ce priveste statele terte care sunt parti la Acordul privind SEE daca acestea au incheiat un acord cu Romania sau cu Uniunea Europeana referitor la asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor fiscale, echivalenta cu asistenta reciproca prevazuta in Directiva 2010/24/UE a Consiliului, ale carei prevederi au fost transpuse in cadrul capitolului II A�Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuriA� al titlului X A�Aspecte internationaleA� din Codul de procedura fiscala.
(8) - Art. 40^3, alin. (8) din titlul II, capitolul III^1 a fost abrogat la 03-sep-2021 de Art. I, punctul 10. din Ordonanta 8/2021.
(9) In cazul transferului activelor, al rezidentei fiscale sau al activitatii economice desfasurate printr-un sediu permanent, din alt stat membru in Romania, prin exceptie de la art. 7 pct. 44 si 45, valoarea fiscala a acestor active, utilizata la determinarea rezultatului fiscal, este valoarea stabilita de catre statul membru al contribuabilului sau al sediului permanent care a efectuat transferul in Romania, intrebuintata pentru calculul impozitului pe profit la momentul pierderii dreptului de impozitare de catre celalalt stat membru, in afara de cazul in care aceasta valoare nu reflecta valoarea de piata .
(10) In sensul alin. (1) si (9) , prin valoare de piata se intelege suma in schimbul careia un activ poate fi transferat sau obligatiile reciproce pot fi stinse intre cumparatori si vanzatori independenti interesati, intr-o tranzactie directa. Valoarea de piata se stabileste potrivit prevederilor art. 11.
(11) Sub conditia stabilirii faptului ca activele transferate revin in termen de maximum 12 luni in Romania, prezentul articol nu se aplica transferurilor de active legate de: finantarea prin instrumente financiare sau constituite ca garantie, indeplinirea anumitor cerinte prudentiale de capital sau de gestionare a lichiditatilor.
Art. 404: Regula generala antiabuz
(1) In scopul calcularii obligatiilor fiscale, nu se ia in considerare un demers sau o serie de demersuri care, avand in vedere toate faptele si circumstantele relevante, nu sunt oneste, fiind intreprinse cu scopul principal sau cu unul dintre scopurile principale de a obtine un avantaj fiscal care contravine obiectului sau scopului urmarit prin prevederile fiscale aplicabile. Un demers poate cuprinde mai multe etape sau parti.
(2) In sensul alin. (1) , un demers sau o serie de demersuri sunt considerate ca nefiind oneste in masura in care nu sunt intreprinse din motive comerciale valabile care reflecta realitatea economica, astfel cum prevede art. 11.
(3) In cazul in care un demers sau o serie de demersuri nu este/sunt luat/luate in considerare in conformitate cu alin. (1) , obligatia fiscala se calculeaza in conformitate cu prezentul titlu .
Art. 405: Reguli privind societatile straine controlate
(1) O entitate este considerata societate straina controlata si i se aplica prevederile prezentului articol, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contribuabilul, singur sau impreuna cu intreprinderile sale asociate, detine o participatie directa sau indirecta de mai mult de 50% din drepturile de vot sau detine direct sau indirect mai mult de 50% din capitalul entitatii sau are dreptul sa primeasca mai mult de 50% din profiturile entitatii respective;
b) impozitul pe profit platit efectiv pentru profiturile sale de catre entitatea sau sediul permanent este mai mic decat diferenta dintre impozitul pe profit care ar fi fost perceput de la entitate sau sediul permanent, calculat in conformitate cu prevederile prezentului titlu si impozitul pe profit platit efectiv pentru profiturile sale de catre entitate sau de catre sediul permanent. In sensul prezentei litere, nu este luat in considerare sediul permanent al unei entitati tratate ca societate straina controlata, in masura in care sediul nu este supus impozitarii sau este scutit de impozit in jurisdictia societatii straine controlate respective.
(2) Prevederile prezentului articol se aplica si sediilor permanente din state membre/state terte ale unui contribuabil platitor de impozit pe profit, ale caror profituri nu sunt supuse impozitarii sau sunt scutite de impozit in Romania.
(3) In cazul in care o entitate sau un sediu permanent este considerata/considerat societate straina controlata, potrivit prevederilor alin. (1) , contribuabilul platitor de impozit pe profit care o controleaza include in baza impozabila veniturile nedistribuite ale entitatii care au provenit din urmatoarele:
a) dobanzi sau orice alte venituri generate de active financiare;
b) redevente sau orice alte venituri generate de drepturi de proprietate intelectuala;
c) dividende si venituri din transferul titlurilor de participare;
d) venituri din leasing financiar;
e) venituri din activitati de asigurare, activitati bancare sau alte activitati financiare;
f) venituri de la societati care le obtin din bunuri si servicii cumparate de la intreprinderi asociate si sunt vandute acestora fara nicio valoare economica adaugata sau cu o valoare adaugata mica.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in cazul in care societatea straina controlata isi are rezidenta fiscala sau este situata intr-un stat membru/stat tert care este parte la Acordul privind SEE si desfasoara o activitate economica semnificativa, sustinuta de personal, echipamente, active si spatii, astfel cum o demonstreaza faptele si circumstantele relevante. (N.R.: prevederile prezentului aliniat se aplica cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2019)
(5) Nu sunt considerate societati straine controlate in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2) urmatoarele:
a) entitatea sau sediul permanent, daca aceasta/acesta inregistreaza intr-o perioada fiscala venituri din categoriile prevazute de alin. (3) , reprezentand o treime sau mai putin de o treime din totalul veniturilor inregistrate in perioada fiscala de calcul;
b) intreprinderea financiara care inregistreaza intr-o perioada fiscala venituri de natura celor prevazute la alin. (3) care provin din operatiuni desfasurate cu contribuabilul roman sau cu intreprinderile asociate ale acestuia, reprezentand o treime sau mai putin de o treime din totalul veniturilor inregistrate de intreprinderea financiara.
(6) Veniturile prevazute la alin. (3) se includ in baza impozabila a contribuabilului platitor de impozit pe profit, potrivit dispozitiilor prezentului titlu, proportional cu participatia contribuabilului in entitate, astfel cum este definita la alin. (1) lit. a) .
(7) Veniturile prevazute de alin. (3) se includ in baza impozabila a contribuabilului, aferenta perioadei sale fiscale in cursul careia se incheie perioada fiscala a entitatii controlate/sediului permanent.
(8) Pierderile fiscale inregistrate de un sediu permanent calificat, potrivit alin. (1) si (2) , ca entitate straina controlata, urmeaza regimul instituit la art. 40.
(9) Pentru evitarea dublei impuneri, in situatia in care entitatea distribuie profit contribuabilului, iar acest profit distribuit este deja inclus in veniturile impozabile ale contribuabilului in temeiul prezentului articol, cuantumul veniturilor incluse anterior in baza impozabila a contribuabilului se deduce in perioada fiscala in care se calculeaza cuantumul impozitului datorat pentru profitul distribuit.
(10) Pentru evitarea dublei impuneri, in cazul in care contribuabilul cedeaza participatia sa intr-o entitate controlata sau activitatea economica desfasurata printr-un sediu permanent, iar o parte a incasarilor din cedare a fost inclusa anterior in baza impozabila a contribuabilului, in temeiul prezentului articol, cuantumul respectiv se deduce in perioada fiscala in care se calculeaza cuantumul impozitului datorat pentru incasarile respective.
(11) Contribuabilul scade din impozitul pe profit datorat, potrivit prevederilor art. 39, impozitul platit unui stat strain de catre entitatea controlata/sediul sau permanent.
Art. 406: Tratamentele neuniforme ale elementelor hibride
(1) In situatia in care exista un tratament neuniform al unor elemente hibride care are drept rezultat o dubla deducere se aplica una dintre urmatoarele reguli:
a) in cazul unui contribuabil care desfasoara activitate intr-o alta jurisdictie, printr-un sediu permanent, respectiv detine o entitate hibrida stabilita/inregistrata intr-o alta jurisdictie, nu i se acorda deducere pentru suma duplicata aferenta unei plati efectuate/cheltuieli suportate/pierderi suferite de sediul permanent/entitatea hibrida, dedusa in jurisdictia in care este stabilit/inregistrat sediul permanent, respectiv entitatea hibrida;
b) in cazul unei entitati hibride/entitati tratate drept sediu permanent, nu i se acorda deducerea pentru plata efectuata, cheltuiala suportata sau pierderea suferita de aceasta, in masura in care jurisdictia investitorului sau acorda deducere pentru suma duplicata aferenta platii/cheltuielii/pierderii realizate de entitate;
c) orice deducere pentru plata efectuata, cheltuiala suportata sau pierderea suferita de un contribuabil este eligibila pentru compensare cu venituri cu dubla includere, indiferent daca acestea apar in perioada fiscala curenta sau in cea ulterioara.
(2) In masura in care exista un tratament neuniform al unor elemente hibride care are drept rezultat o deducere fara includere se aplica una dintre urmatoarele reguli:
a) in situatia in care contribuabilul are calitatea de platitor, acestuia nu i se acorda deducerea pentru plata efectuata;
b) in situatia in care contribuabilul are calitatea de beneficiar al unei plati, acesta include in veniturile impozabile cuantumul platii respective daca jurisdictia in care isi are originea plata a permis deducerea acesteia.
(3) Unui contribuabil nu i se acorda dreptul de deducere a unei plati in masura in care acea plata finanteaza, direct sau indirect, cheltuieli deductibile care conduc la un tratament neuniform al elementelor hibride prin intermediul unei tranzactii sau al unei serii de tranzactii intre intreprinderi asociate sau incheiate ca parte a unui acord structurat, cu exceptia cazului in care unul dintre statele implicate in tranzactie sau in seria de tranzactii a realizat o ajustare echivalenta in raport cu un astfel de tratament neuniform al elementelor hibride.
(4) Se exclud din domeniul de aplicare al alin. (2) :
a) pentru lit. b) , tratamentele neuniforme ale elementelor hibride, astfel cum sunt definite la art. 401 pct. 11 lit. a) subpct. (ii) , (iii) , (iv) sau (vi) ;
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim