c) un tratament neuniform apare numai in temeiul lit. a) subpct. (v) si (vi) , precum si dintr-o dubla deducere, in masura in care jurisdictia platitorului permite ca deducerea sa fie compensata cu o suma care nu reprezinta venituri cu dubla includere;
d) un tratament neuniform nu este considerat tratament neuniform al unor elemente hibride, cu exceptia cazului in care apare intre intreprinderi asociate, intre un contribuabil si o intreprindere asociata, intre sediul central si sediul permanent, intre doua sau mai multe sedii permanente ale aceleiasi entitati sau in cadrul unui acord structurat;
e) in sensul pct. 11 al art. 401, art. 406, art. 407, precum si al art. 408, se utilizeaza termenii si expresiile urmatoare:
(i) tratament neuniform - o dubla deducere sau o deducere fara includere;
(ii) dubla deducere - o deducere a aceleiasi plati sau a acelorasi cheltuieli sau pierderi in jurisdictia in care isi are originea plata, sunt suportate cheltuielile sau sunt suferite pierderile, in jurisdictia platitorului, precum si intr-o alta jurisdictie, respectiv jurisdictia investitorului. In cazul unei plati efectuate de catre o entitate hibrida sau un sediu permanent, jurisdictia platitorului este jurisdictia in care isi are sediul sau se situeaza entitatea hibrida sau sediul permanent;
(iii) deducere fara includere - deducerea unei plati sau a unei plati preconizate intre sediul principal si sediul permanent sau intre doua sau mai multe sedii permanente in orice jurisdictie in care plata sau plata preconizata este tratata ca efectuata, in jurisdictia platitorului fara o includere corespunzatoare in scopuri fiscale a aceleiasi plati sau plati preconizate, in jurisdictia beneficiarului platii. Jurisdictia beneficiarului platii este orice jurisdictie in care plata sau plata preconizata este primita sau tratata ca fiind primita in conformitate cu legislatia oricarei alte jurisdictii;
(iv) deducere - suma care este tratata ca deductibila din rezultatul fiscal/venitul impozabil in temeiul legislatiei din jurisdictia platitorului sau a investitorului. Deducerea/Deductibilitatea pentru o plata inseamna ca, dupa o determinare corespunzatoare a caracterului si a modului de tratare a platii in conformitate cu legislatia din jurisdictia platitorului, plata este luata in considerare ca o deducere sau o scutire fiscala echivalenta de impozit in temeiul legislatiei acestei jurisdictii atunci cand se calculeaza venitul net al contribuabilului;
(v) includere - suma luata in considerare la calcularea rezultatului fiscal/venitului impozabil in temeiul legislatiei din jurisdictia beneficiarului platii. O plata in temeiul unui instrument financiar nu ar trebui tratata ca inclusa in masura in care plata se califica pentru orice avantaj fiscal exclusiv datorita modului in care plata se califica in temeiul legislatiei din jurisdictia beneficiarului platii;
(vi) venituri cu dubla includere - orice element de venit care este inclus atat in temeiul prezentului titlu, cat si in temeiul legislatiei celeilalte jurisdictii implicate in aparitia tratamentului neuniform;
(vii) instrument financiar - orice instrument, in masura in care genereaza rentabilitate financiara sau o rentabilitate a capitalurilor proprii, care este impozitata pe baza normelor de impozitare a datoriei, participatiei sau instrumentelor financiare derivate in conformitate cu legislatia din jurisdictia beneficiarului platii sau din cea a platitorului si include un transfer hibrid;
(viii) transfer hibrid - orice acord referitor la transferul unui instrument financiar, in cazul in care randamentul aferent instrumentului financiar transferat este tratat in scopuri fiscale ca fiind obtinut simultan de mai mult de una dintre partile la acordul respectiv;
(ix) avantaj fiscal - o scutire fiscala, o reducere a cotei de impozitare sau orice tip de credit/rambursare fiscala, altul decat un credit fiscal pentru impozitul retinut la sursa;
(x) entitate hibrida - orice entitate sau acord care este considerata/considerat ca fiind o entitate impozabila in temeiul legislatiei existente dintr-o jurisdictie si ale carei/carui venituri sau cheltuieli sunt tratate ca venituri sau cheltuieli ale uneia sau mai multor altor persoane in temeiul legislatiei dintr-o alta jurisdictie;
(xi) persoana - o persoana fizica sau o entitate;
(xii) sediu permanent ignorat - orice entitate care este tratata ca dand nastere unui sediu permanent in temeiul legislatiei din jurisdictia in care se afla sediul social si care nu este tratata ca dand nastere unui sediu permanent in temeiul legislatiei din cealalta jurisdictie;
(xiii) comerciant financiar - o persoana sau o entitate care desfasoara activitatea de cumparare si vanzare de instrumente financiare, in mod regulat si in nume propriu, cu scop lucrativ;
(xiv) transfer hibrid pe piata reglementata - orice transfer hibrid incheiat de un comerciant financiar in cursul activitatii uzuale desfasurate, si nu ca parte a unui acord structurat;
12.grup consolidat in scopuri de contabilitate financiara - un grup compus din toate entitatile care sunt incluse in totalitate in situatiile financiare consolidate intocmite in conformitate cu standardele internationale de raportare financiara sau cu sistemul national de raportare financiara al unui stat membru;
13.acord structurat - orice acord care implica un tratament neuniform al elementelor hibride in care pretul tratamentului neuniform este fixat in clauzele acordului sau un acord care a fost conceput pentru a avea ca rezultat un tratament neuniform al elementelor hibride, cu exceptia cazului in care nu s-ar fi putut astepta in mod rezonabil ca respectivul contribuabil sau o intreprindere asociata sa aiba cunostinta de tratamentul neuniform si acesta/aceasta nu a beneficiat de o parte din valoarea avantajului fiscal rezultat din tratamentul neuniform al elementelor hibride.
Art. 402: Reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic
(1) In sensul prezentului articol, diferenta dintre costurile excedentare ale indatorarii, astfel cum sunt definite potrivit art. 401 pct. 2, si plafonul deductibil prevazut la alin. (4) este dedusa limitat in perioada fiscala in care este suportata, pana la nivelul a 30% din baza de calcul stabilita conform algoritmului prevazut la alin. (2) .
(2) Baza de calcul utilizata pentru stabilirea costurilor excedentare ale indatorarii, deductibile la calculul rezultatului fiscal, o reprezinta diferenta dintre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, in perioada fiscala de referinta, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale indatorarii, precum si sumele deductibile reprezentand amortizarea fiscala, determinate potrivit art. 28.
(3) In conditiile in care baza de calcul are o valoare negativa sau egala cu zero, diferenta dintre costurile excedentare ale indatorarii si plafonul deductibil prevazut la alin. (4) este nedeductibila in perioada fiscala de referinta si se reporteaza potrivit alin. (7) .
(4) Contribuabilul are dreptul de a deduce, intr-o perioada fiscala, costurile excedentare ale indatorarii pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 euro calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal, dupa caz.
(5) Prin exceptie de la alin. (1) si (4) , in cazul in care contribuabilul este o entitate independenta, in sensul ca nu face parte dintr-un grup consolidat in scopuri de contabilitate financiara, si nu are nicio intreprindere asociata si niciun sediu permanent, acesta deduce integral costurile excedentare ale indatorarii, in perioada fiscala in care acestea sunt suportate.
(6) Se exclud din domeniul de aplicare al alin. (1) si (4) costurile excedentare ale indatorarii rezultate din imprumuturi utilizate pentru finantarea unui proiect de infrastructura publica pe termen lung care are scopul de a furniza, de a imbunatati, de a opera si/sau de a mentine un activ de mari dimensiuni, considerat a fi de interes public general, daca operatorii de proiect sunt inregistrati in Uniunea Europeana, iar costurile indatorarii, activele utilizate in scopul proiectului si veniturile inregistrate de operatorii de proiect provin din/sunt in Uniunea Europeana. Excluderea ia in considerare atat veniturile din dobanzi si alte venituri echivalente din punct de vedere economic dobanzilor, cat si cheltuielile reprezentand dobanzi si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, aferente unor proiecte de infrastructura publica pe termen lung.
(7) Costurile excedentare ale indatorarii care nu pot fi deduse in perioada fiscala de calcul in conformitate cu alin. (1) se reporteaza, fara limita de timp, in anii fiscali urmatori in aceleasi conditii de deducere, conform prezentului articol . Dreptul de reportare al contribuabililor care isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de fuziune sau divizare se transfera contribuabililor nou-infiintati, respectiv celor care preiau patrimoniul societatii absorbite sau divizate, dupa caz, proportional cu activele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de fuziune/divizare. Dreptul de reportare al contribuabililor care nu isi inceteaza existenta ca efect al unei operatiuni de desprindere a unei parti din patrimoniul acestora, transferata ca intreg, se imparte intre acesti contribuabili si cei care preiau partial patrimoniul societatii cedente, dupa caz, proportional cu activele transferate persoanelor juridice beneficiare, potrivit proiectului de divizare, respectiv cu cele mentinute de persoana juridica cedenta.
(8) Pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor alin. (1) si (4) , prin exceptie de la art. 7 pct. 44 si 45, valoarea fiscala a activelor nu include costuri de dobanda si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
(9) Regulile prevazute de prezentul articol sunt aplicabile si dobanzilor si pierderilor nete din diferente de curs valutar, reportate potrivit prevederilor art. 27, prevederi in vigoare pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv. In cazul entitatilor independente prevazute la alin. (5) , dobanzile si pierderile nete din diferente de curs valutar, reportate potrivit prevederilor art. 27 in vigoare pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv, sunt integral deductibile.
Art. 403: Regimul fiscal al transferurilor de active, de rezidenta fiscala si/sau de activitate economica desfasurata printr-un sediu permanent pentru care Romania pierde dreptul de impozitare
(1) Pentru transferurile de active, de rezidenta fiscala si/sau de activitate economica desfasurata printr-un sediu permanent, asa cum sunt definite la pct. 8, 9 si 10 ale art. 401, contribuabilul este supus impozitului pe profit, in conformitate cu urmatoarele reguli:
a) se determina diferenta intre valoarea de piata a activelor, potrivit alin. (10) , transferate intr-o perioada impozabila si valoarea lor fiscala, potrivit art. 7 pct. 44 si 45;
b) in cazul in care diferenta calculata potrivit lit. a) reprezinta un castig, asupra acestuia se aplica cota prevazuta la art. 17;
c) in cazul in care diferenta calculata potrivit lit. a) reprezinta o pierdere, aceasta se recupereaza din castigurile rezultate din operatiuni de aceeasi natura, potrivit modalitatii de recuperare prevazute de art. 31.
(2) Impozitul calculat potrivit alin. (1) se declara si se plateste, pentru perioada fiscala de referinta, potrivit prevederilor art. 41 si 42.
(3) Prezentul articol se aplica in urmatoarele situatii:
a) contribuabilul transfera active de la sediul central din Romania la sediul sau permanent dintr-un alt stat membru sau dintr-un stat tert, in masura in care, ca urmare a transferului, Romania pierde dreptul de a impozita activele transferate;
b) contribuabilul transfera active de la sediul permanent din Romania la sediul central sau la un alt sediu permanent dintr-un alt stat membru sau dintr-un stat tert, in masura in care, ca urmare a transferului, Romania pierde dreptul de a impozita activele transferate;
c) contribuabilul isi transfera rezidenta fiscala din Romania intr-un alt stat membru sau intr-un stat tert, cu exceptia acelor active care raman legate efectiv de un sediu permanent in Romania;
d) contribuabilul transfera activitatea economica desfasurata in Romania printr-un sediu permanent catre un alt stat membru sau catre un stat tert, in masura in care, ca urmare a transferului, Romania pierde dreptul de a impozita activele transferate.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 184 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, contribuabilul care aplica regulile prevazute la alin. (1) -(3) beneficiaza de dreptul de esalonare la plata pentru acest impozit, prin achitarea in rate egale pe parcursul a cinci ani, daca se afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) transfera active de la sediul central din Romania la sediul sau permanent dintr-un alt stat membru sau dintr-un stat tert care este parte la Acordul privind Spatiul Economic European, denumit in continuare Acordul privind SEE, iar, ca urmare a transferului, Romania pierde dreptul de a impozita activele transferate;
b) transfera active de la sediul permanent din Romania la sediul central sau la un alt sediu permanent dintr-un alt stat membru sau dintr-un stat tert care este parte la Acordul privind SEE, iar, ca urmare a transferului, Romania pierde dreptul de a impozita activele transferate;
c) transfera rezidenta fiscala din Romania intr-un alt stat membru sau intr-un stat tert care este parte la Acordul privind SEE, cu exceptia acelor active care raman legate efectiv de un sediu permanent in Romania;
d) transfera activitatea economica desfasurata in Romania printr-un sediu permanent catre un alt stat membru sau catre un stat tert care este parte la Acordul privind SEE, in masura in care, ca urmare a transferului, Romania pierde dreptul de a impozita activele transferate.
(41) In situatia in care, la acordarea esalonarii la plata prevazuta de alin. (4) , exista un risc real si demonstrabil de nerecuperare a creantei bugetare, in termen de cel mult 10 zile de la data comunicarii de catre organul fiscal a acordului de principiu, contribuabilul are obligatia constituirii unei garantii cu respectarea prevederilor art. 193 alin. (6) , (7) , (71) , (8) , (11) , (12) , (17) si (24) din Codul de procedura fiscala. Prin risc real si demonstrabil se intelege existenta in evidenta fiscala a contribuabilului, la data depunerii declaratiei continand impozitul prevazut la alin. (1) , a unor obligatii bugetare restante cu o vechime mai mare de 90 de zile si/sau cu o valoare totala mai mare de 20.000 lei, inclusiv impozitul prevazut la alin. (1) . In acest caz, esalonarea la plata se acorda cu conditia constituirii garantiei.
(42) Prevederile alin. (41) nu se aplica in cazul contribuabililor pentru care poate fi atrasa raspunderea solidara potrivit dispozitiilor art. 4210.
(43) Pe perioada derularii esalonarii la plata acordate in temeiul alin. (4) se percep dobanzi in cuantumul prevazut la art. 197 din Codul de procedura fiscala.
(44) Esalonarea la plata prevazuta la alin. (4) nu se acorda in urmatoarele cazuri:
a) contribuabilul se afla in procedura falimentului sau in lichidare potrivit prevederilor legale in vigoare;
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim