v) terenurile destinate serviciului de apostila si supralegalizare, cele destinate depozitarii si administrarii arhivei, precum si terenurile afectate functionarii Centrului National de Administrare a Registrelor Nationale Notariale;
w) suprafetele de fond forestier, altele decat cele proprietate publica, pentru care nu se reglementeaza procesul de productie lemnoasa, cele certificate, precum si cele cu arborete cu varsta de pana la 20 de ani;
x) terenurile detinute sau utilizate de catre intreprinderile sociale de insertie;
y) terenurile aflate in proprietatea organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, cu statut de utilitate publica, precum si cele inchiriate, concesionate sau primite in administrare ori in folosinta de acestea de la o institutie sau o autoritate publica, cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice.
z) suprafetele construite ale terenurilor aferente cladirilor clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, prevazute la art. 456 alin. (1) lit. x) , indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice.
(2) Consiliile locale pot hotari sa acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe teren datorate pentru:
a) terenul aferent cladirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe durata pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public;
b) terenul aferent cladirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe durata pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public;
c) terenul aferent cladirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999, republicata, pe durata pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public;
d) terenurile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de catre organizatii neguvernamentale si intreprinderi sociale ca furnizori de servicii sociale;
e) terenurile utilizate de organizatii nonprofit folosite exclusiv pentru activitatile fara scop lucrativ;
f) terenurile apartinand asociatiilor si fundatiilor folosite exclusiv pentru activitatile fara scop lucrativ;
g) terenurile afectate de calamitati naturale, pentru o perioada de pana la 5 ani inclusiv, incepand cu 1 ianuarie a anului in care s-a produs evenimentul.
h) terenurile aferente cladirii de domiciliu si/sau alte terenuri aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) terenurile, inclusiv zonele de protectie instituite, ocupate de cladirile clasate ca monumente istorice, de arhitectura sau arheologice, muzee ori case memoriale, altele decat cele prevazute la art. 456 alin. (1) lit. x) , cu exceptia terenurilor care sunt folosite pentru activitati economice;
j) terenurile aflate in proprietatea persoanelor ale caror venituri lunare sunt mai mici decat salariul minim brut pe tara ori constau in exclusivitate din indemnizatie de somaj sau ajutor social;
k) terenurile aflate in proprietatea operatorilor economici, in conditiile elaborarii unor scheme de ajutor de stat/de minimis avand un obiectiv prevazut de legislatia in domeniul ajutorului de stat;
l) terenurile din extravilan situate in situri arheologice inscrise in Repertoriul Arheologic National folosite pentru pasunat;
m) terenurile persoanelor care domiciliaza si locuiesc efectiv in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei "Delta Dunarii", in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr. 27/1996, republicata, cu modificarile ulterioare;
n) terenurile extravilane situate in arii naturale protejate supuse unor restrictii de utilizare;
o) terenul situat in extravilanul localitatilor, pe o perioada de 5 ani ulteriori celui in care proprietarul efectueaza intabularea in cartea funciara pe cheltuiala proprie;
p) suprafetele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric si protejate;
q) terenurile, situate in zonele de protectie ale monumentelor istorice si in zonele protejate;
r) suprafetele terenurilor afectate de cercetarile arheologice, pe intreaga durata a efectuarii cercetarilor.
s) potrivit legii, consiliile locale pot reduce impozitul pe suprafetele neconstruite ale terenurilor cu regim de monument istoric, in functie de suprafata afectata si de perioada punerii monumentelor istorice la dispozitia publicului pentru vizitare, precum si institutiilor specializate pentru cercetare.
(3) Scutirea sau reducerea de la plata impozitului/taxei, stabilita conform alin. (2) , se aplica incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care persoana depune documentele justificative.
(4) Impozitul pe terenurile aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durata de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, in cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplica in anul fiscal urmator celui in care este indeplinita aceasta conditie.
(5) In cazul scutirilor prevazute la alin. (1) lit. r) , s) si t) :
a) scutirea se acorda integral pentru terenurile aflate in proprietatea persoanelor prevazute la alin. (1) lit. r) , detinute in comun cu sotul sau sotia. In situatia in care o cota-parte din teren apartine unor terti, scutirea nu se acorda pentru cota-parte detinuta de acesti terti;
b) scutirea se acorda pentru terenul aferent cladirii de domiciliu aflate in proprietatea persoanelor prevazute la alin. (1) lit. s) si t) , detinute in comun cu sotul sau sotia. In situatia in care o cota-parte din terenul respectiv apartine unor terti, scutirea nu se acorda pentru cota-parte detinuta de acesti terti.
(6) Scutirea de la plata impozitului/taxei pe teren, stabilita conform alin. (1) lit. t) , se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care persoana depune documentele justificative.
(7) Prin exceptie de la prevederile alineatului (6) , scutirea de la plata impozitului/taxei pe teren, stabilita conform alin. (1) lit. t) in cazul persoanelor cu handicap temporar, care detin un certificat de handicap revizuibil, se acorda incepand cu data emiterii noului certificat de handicap, cu conditia ca acesta sa aiba continuitate si sa fie depus la organul fiscal local in termen de 45 de zile .
Art. 465: Calculul impozitului/taxei pe teren
(1) Impozitul/Taxa pe teren se stabileste luand in calcul suprafata terenului, rangul localitatii in care este amplasat terenul, zona si categoria de folosinta a terenului, conform incadrarii facute de consiliul local.
(2) In cazul unui teren amplasat in intravilan, inregistrat in registrul agricol la categoria de folosinta terenuri cu constructii, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare prevazuta in urmatorul tabel:
Zona in cadrul localitatii
Nivelurile impozitului/taxei, pe ranguri de localitati
- lei/ha -
0
I
II
III
IV
V
A
8282-20706
6878-17194
6042-15106
5236-13090
711-1788
569-1422
B
5199-12998
4215-10538
3558-8894
427-1068
C
2668-6670
1690-4226
284-710
D
1410-3526
984-2439
278-696
142-356
(21) - Art. 465, alin. (2^1) din titlul IX, capitolul III a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. I, punctul 2. din Legea 196/2017.
(3) In cazul unui teren amplasat in intravilan, inregistrat in registrul agricol la alta categorie de folosinta decat cea de terenuri cu constructii, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare prevazuta la alin. (4) , iar acest rezultat se inmulteste cu coeficientul de corectie corespunzator prevazut la alin. (5) .
(4) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe teren, potrivit alin. (3) , se folosesc sumele din tabelul urmator, exprimate in lei pe hectar:
Nr. crt.
Zona
Categoria de folosinta
1
Teren arabil
28
21
19
15
2
Pasune
13
3
Faneata
4
Vie
46
35
5
Livada
53
6
Padure sau alt teren cu vegetatie forestiera
7
Teren cu ape
8
Drumuri si cai ferate
9
Teren neproductiv
(5) Suma stabilita conform alin. (4) se inmulteste cu coeficientul de corectie corespunzator prevazut in urmatorul tabel .
Rangul localitatii
Coeficientul de corectie
8,00
5,00
4,00
3,00
1,10
1,00
(6) Ca exceptie de la prevederile alin. (3) -(5) , in cazul contribuabililor persoane juridice, pentru terenul amplasat in intravilan, inregistrat in registrul agricol la alta categorie de folosinta decat cea de terenuri cu constructii, impozitul/taxa pe teren se calculeaza conform prevederilor alin. (7) numai daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au prevazut in statut, ca obiect de activitate, agricultura;
b) au inregistrate in evidenta contabila, pentru anul fiscal respectiv, venituri si cheltuieli din desfasurarea obiectului de activitate prevazut la lit. a) .
(7) In cazul unui teren amplasat in extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare prevazuta in urmatorul tabel, inmultita cu coeficientul de corectie corespunzator prevazut la art. 457 alin. (6) :
Impozit
(lei)
Teren cu constructii
22-31
42-50
20-28
Vie pe rod, alta decat cea prevazuta la nr. crt. 5.1
48-55
5.1
Vie pana la intrarea pe rod
Livada pe rod, alta decat cea prevazuta la nr. crt. 6.1
48-56
6.1
Livada pana la intrarea pe rod
Padure sau alt teren cu vegetatie forestiera, cu exceptia celui prevazut la nr. crt. 7.1
8-16
7.1
Padure in varsta de pana la 20 de ani si padure cu rol de protectie
Teren cu apa, altul decat cel cu amenajari piscicole
1-6
8.1
Teren cu amenajari piscicole
26-34
10
(71) In cazul terenurilor apartinand cultelor religioase recunoscute oficial in Romania si asociatiilor religioase, precum si componentelor locale ale acestora, cu exceptia suprafetelor care sunt folosite pentru activitati economice, valoarea impozabila se stabileste prin asimilare cu terenurile neproductive.
(8) Inregistrarea in registrul agricol a datelor privind cladirile si terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum si schimbarea categoriei de folosinta se pot face numai pe baza de documente, anexate la declaratia facuta sub semnatura proprie a capului de gospodarie sau, in lipsa acestuia, a unui membru major al gospodariei. Procedura de inregistrare si categoriile de documente se vor stabili prin norme metodologice.
(9) Nivelul impozitului pe teren prevazut la alin. (2) si (7) se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 466: Declararea si datorarea impozitului si a taxei pe teren
(1) Impozitul pe teren este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate terenul la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
(2) In cazul dobandirii unui teren in cursul anului, proprietarul acestuia are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla terenul, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, si datoreaza impozit pe teren incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.
(3) In cazul in care dreptul de proprietate asupra unui teren este transmis in cursul unui an fiscal, impozitul este datorat de persoana care detine dreptul de proprietate asupra terenului la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului in care se instraineaza.
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim