b) expeditorul certificat sa informeze autoritatea competenta a expeditorului inainte de inceperea deplasarii. Statul membru de expeditie poate solicita expeditorului certificat o copie a documentului mentionat la lit. a) , verificarea, de catre statul membru de expeditie, a datelor continute de copia respectiva si, in cazurile in care indisponibilitatea sistemului informatizat este imputabila expeditorului certificat, informatii corespunzatoare cu privire la motivele acestei indisponibilitati inainte de inceperea deplasarii.
(2) De indata ce sistemul informatizat redevine disponibil, expeditorul certificat prezinta un proiect de document administrativ simplificat electronic, in conformitate cu prevederile art. 416 alin. (1) . De indata ce datele cuprinse in proiectul de document administrativ simplificat electronic sunt verificate in conformitate cu prevederile art. 416 alin. (2) , daca respectivele date sunt corecte, acest document inlocuieste documentul de rezerva mentionat la alin. (1) lit. a) . Art. 416 alin. (3) si art. 4161 se aplica mutatis mutandis.
(3) O copie a documentului de rezerva mentionat la alin. (1) lit. a) se pastreaza de catre expeditorul certificat in evidentele sale.
(4) In cazul in care sistemul informatizat este indisponibil la expeditie, expeditorul certificat poate modifica destinatia marfurilor potrivit prevederilor art. 416 alin. (5) si comunica aceasta informatie autoritatii competente a expeditorului prin intermediul unor mijloace alternative de comunicare . Expeditorul certificat informeaza autoritatile competente din statul membru de expeditie inainte de a modifica destinatia. Alin. (2) si (3) se aplica mutatis mutandis.
Art. 4163: Documente de rezerva si recuperarea datelor - raportul de primire
(1) In cazul in care produsele accizabile sunt deplasate in temeiul prezentei subsectiuni, iar raportul de primire nu poate fi prezentat la incheierea deplasarii produselor accizabile in conformitate cu prevederile art. 4161 alin. (1) , fie deoarece sistemul informatizat nu este disponibil in Romania, fie deoarece nu au fost inca indeplinite procedurile prevazute la art. 4162 alin. (2) , destinatarul certificat prezinta autoritatii competente din Romania, cu exceptia cazurilor pe deplin justificate, un document de rezerva care contine aceleasi date ca raportul de primire si care atesta incheierea deplasarii, potrivit prevederilor din normele metodologice.
(2) Cu exceptia cazului in care destinatarul certificat poate prezenta in scurt timp, prin intermediul sistemului informatizat, raportul de primire astfel cum se prevede la art. 4161 alin. (1) sau cu exceptia cazurilor pe deplin justificate, autoritatea competenta din Romania trimite o copie a documentului de rezerva mentionat la alin. (1) autoritatii competente din statul membru de expeditie. Autoritatea competenta din statul membru de expeditie transmite aceasta copie expeditorului certificat sau o pune la dispozitia expeditorului certificat .
(3) De indata ce sistemul informatizat redevine disponibil sau de indata ce procedurile prevazute la art. 4162 alin. (2) sunt indeplinite, destinatarul certificat prezinta un raport de primire in conformitate cu prevederile art. 4161 alin. (1) . Articolul 4161 alin. (2) si (3) se aplica mutatis mutandis.
Art. 4164: Dovezi alternative ale primirii
(1) Prin exceptie de la dispozitiile art. 4163, raportul de primire prevazut la art. 4161 alin. (1) constituie dovada faptului ca produsele accizabile au fost livrate destinatarului certificat .
(2) Prin exceptie de la alin. (1) , in absenta unui raport de primire din alte motive decat cele mentionate la art. 4163, se poate furniza o dovada alternativa a livrarii produselor accizabile printr-o viza a autoritatii competente din Romania, pe baza unor dovezi corespunzatoare, care sa ateste ca produsele accizabile expediate au ajuns la destinatie. Documentul de rezerva mentionat la art. 4163 alin. (1) constituie o dovada corespunzatoare in sensul alin. (1) .
(3) In cazul in care viza autoritatii competente din Romania a fost acceptata de autoritatile competente ale statului membru de expeditie, aceasta este considerata a constitui o dovada suficienta a faptului ca destinatarul certificat a indeplinit toate formalitatile necesare si ca a efectuat toate platile accizelor datorate in Romania.
(4) Modalitatile de confirmare a dovezilor alternative a livrarilor de produse accizabile sunt prevazute prin ordin al presedintelui A.V.R.
Art. 4165: Derogare de la obligatia de a utiliza sistemul informatizat - proceduri simplificate in doua sau mai multe state membre
Prin acord si in conditiile stabilite de Romania si celelalte state membre vizate, pot fi stabilite proceduri simplificate pentru deplasarile de produse accizabile in temeiul prezentei subsectiuni care au loc intre teritoriul Romaniei si teritoriul unuia sau al mai multor state membre.
Art. 4166: Deplasarea marfurilor eliberate pentru consum intre doua locuri de pe teritoriul Romaniei traversand teritoriul unui alt stat membru
(1) In cazul in care produsele accizabile deja eliberate pentru consum pe teritoriul Romaniei sunt deplasate catre o destinatie de pe teritoriul Romaniei prin traversarea teritoriului altui stat membru, se aplica urmatoarele cerinte:
a) deplasarea se face pe baza documentului administrativ simplificat electronic mentionat la art. 415 alin. (1) , urmand un itinerar corespunzator;
b) destinatarul certificat atesta faptul ca a primit produsele in conformitate cu cerintele stabilite de autoritatile competente din locul de destinatie;
c) expeditorul certificat si destinatarul certificat accepta orice control care permite respectivelor autoritati competente sa se asigure ca produsele au fost efectiv primite.
(2) In cazul in care produsele accizabile se deplaseaza in mod frecvent si regulat in conditiile prevazute la alin. (1) , statele membre in cauza pot, de comun acord, in conditiile stabilite de acestea, sa simplifice cerintele specificate la alin. (1) .
SUBSECTIUNEA 3: Vanzarea la distanta
Art. 417: Vanzarea la distanta
(1) Vanzarea la distanta din alt stat membru in Romania reprezinta vanzarea produselor accizabile deja eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru, achizitionate de catre o persoana stabilita in Romania, alta decat un antrepozitar autorizat, un destinatar inregistrat sau un destinatar certificat, si care nu exercita o activitate economica independenta, si expediate sau transportate catre teritoriul Romaniei direct sau indirect de catre un expeditor care desfasoara o activitate economica independenta sau in numele acestuia, sunt supuse accizelor in Romania.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) , accizele devin exigibile in Romania in momentul livrarii produselor accizabile. Conditiile de exigibilitate si nivelul accizelor care urmeaza sa fie aplicate sunt cele in vigoare la data la care accizele devin exigibile. Accizele se platesc in conformitate cu procedura stabilita in normele metodologice.
(3) Persoana platitoare de accize in Romania este fie expeditorul, fie un reprezentant fiscal al acestuia stabilit in Romania si autorizat de autoritatile competente din Romania.
(4) Expeditorul sau reprezentantul fiscal trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) inainte de expedierea produselor accizabile trebuie sa se inregistreze si sa garanteze plata accizelor in conditiile stabilite si la autoritatea competenta, prevazute in normele metodologice;
b) sa plateasca accizele la autoritatea competenta prevazuta la lit. a) , dupa livrarea produselor accizabile;
c) sa tina evidente contabile ale livrarilor de produse accizabile.
(5) Romania si alte state membre interesate pot, in conditii stabilite de comun acord, sa simplifice cerintele pe baza unor acorduri bilaterale sau multilaterale.
(6) Persoana nestabilita in Romania care efectueaza o vanzare la distanta pe teritoriul Romaniei trebuie sa transmita autoritatii competente, in nume propriu sau prin reprezentantul fiscal, o situatie lunara privind achizitiile si livrarile de produse accizabile, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera situatia, in conditiile stabilite prin normele metodologice.
(7) Vanzarea la distanta din Romania in alt stat membru reprezinta vanzarea produselor accizabile deja eliberate pentru consum pe teritoriul Romaniei, achizitionate de catre o persoana stabilita in alt stat membru, alta decat un antrepozitar autorizat, un destinatar inregistrat sau un destinatar certificat, si care nu exercita o activitate economica independenta, si expediate ori transportate catre teritoriul acelui stat membru, direct sau indirect, de catre expeditorul stabilit in Romania ori in numele acestuia, sunt supuse accizelor in acel stat membru. Accizele platite in Romania se restituie, la solicitarea expeditorului, daca expeditorul din Romania sau reprezentantul fiscal al acestuia a urmat procedurile stabilite la alin. (4) .
SUBSECTIUNEA 4: Distrugeri si pierderi
Art. 418: Distrugeri si pierderi
(1) In situatiile prevazute la art. 414 alin. (1) si la art. 417 alin. (1) , in cazul distrugerii totale sau al pierderii iremediabile a produselor accizabile, in cursul transportului acestora pe teritoriul unui alt stat membru decat cel in care au fost eliberate pentru consum, ca urmare a unui caz fortuit ori de forta majora sau ca o consecinta a autorizarii distrugerii marfurilor de catre autoritatile competente din statul membru in cauza, accizele nu sunt exigibile in acel stat membru. In sensul prezentului capitol, produsele sunt considerate distruse total sau pierdute iremediabil atunci cand devin inutilizabile ca produse accizabile.
(2) In cazul pierderii partiale din cauza naturii marfurilor, care are loc in timpul transportului acestora pe teritoriul unui alt stat membru decat cel in care au fost eliberate pentru consum, accizele nu sunt exigibile in acel stat membru atunci cand valoarea pierderii se incadreaza in pragul comun de pierdere partiala pentru respectivele produse accizabile, prevazute la art. 340 alin. (10) , cu exceptia cazului in care un stat membru are motive rezonabile sa suspecteze o frauda sau o neregula .
(3) Distrugerea totala sau pierderea iremediabila, totala sau partiala a produselor accizabile, mentionata la alin. (1) , se dovedeste intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile competente din statul membru in care a avut loc distrugerea totala ori pierderea iremediabila, totala sau partiala, sau de autoritatile competente din statul membru in care aceasta a fost constatata, in cazul in care nu este posibil sa se determine unde a avut loc.
(4) In cazul in care distrugerea totala sau pierderea iremediabila, totala sau partiala, a produselor accizabile este stabilita, garantia depusa in conformitate cu prevederile art. 4148 alin. (1) lit. a) sau ale art. 417 alin. (4) lit. a) se elibereaza, integral sau partial, dupa caz, la prezentarea unor dovezi corespunzatoare.
(5) Regulile si conditiile pe baza carora se determina pierderile mentionate la alin. (1) si (2) sunt prevazute in normele metodologice.
SUBSECTIUNEA 5: Nereguli aparute pe parcursul deplasarii produselor accizabile
Art. 419: Nereguli aparute pe parcursul deplasarii produselor accizabile
(1) Atunci cand s-a comis o neregula in cursul unei deplasari a produselor accizabile, in conformitate cu prevederile art. 414 alin. (1) sau art. 417 alin. (1) , pe teritoriul unui alt stat membru decat cel in care produsele au fost eliberate pentru consum, acestea sunt supuse accizelor, iar accizele sunt exigibile in statul membru in care s-a comis neregula .
(2) Atunci cand s-a constatat o neregula in cursul unei deplasari a produselor accizabile, in conformitate cu prevederile art. 414 alin. (1) sau art. 417 alin. (1) , pe teritoriul unui alt stat membru decat cel in care produsele au fost eliberate pentru consum si nu este posibil sa se determine locul in care s-a comis neregula, se considera ca aceasta s-a comis in statul membru in care a fost constatata, iar accizele sunt exigibile in acest stat membru. Cu toate acestea, daca statul membru pe teritoriul caruia s-a comis efectiv neregula este identificat in termen de 3 ani de la data achizitionarii produselor accizabile, se aplica dispozitiile alin. (1) .
(3) Accizele sunt datorate de persoana care a garantat plata acestora in conformitate cu prevederile art. 4148 alin. (1) lit. a) sau art. 417 alin. (4) lit. a) si de orice persoana care a participat la neregula . Atunci cand mai multe persoane sunt obligate sa plateasca aceeasi acciza, acestea sunt obligate sa plateasca in solidar respectiva acciza.
(4) Autoritatile competente din statul membru in care produsele accizabile au fost eliberate pentru consum restituie sau remit, la cerere, accizele dupa perceperea acestora in statul membru in care a fost comisa ori constatata neregula . Autoritatile competente din statul membru de destinatie elibereaza garantia depusa in temeiul art. 4148 alin. (1) lit. a) sau al art. 417 alin. (4) lit. a) .
(5) In sensul prezentului articol, neregula reprezinta o situatie aparuta in cursul unei deplasari a produselor accizabile in temeiul art. 414 alin. (1) sau al art. 417 alin. (1) , care nu face obiectul art. 418, din cauza careia o deplasare ori un segment dintr-o deplasare a unor produse accizabile nu s-a incheiat in mod corespunzator.
(6) Orice lipsa a inregistrarii uneia sau a tuturor persoanelor implicate in deplasare care contravine art. 414 alin. (1) sau art. 417 alin. (4) lit. a) sau orice nerespectare a dispozitiilor art. 415 alin. (1) se considera a fi o neregula . Alineatele (1) -(5) se aplica in mod corespunzator.
SECTIUNEA 18: Deplasarea produselor accizabile in regim de exceptare sau de scutire directa
Art. 420: Deplasarea produselor accizabile in regim de exceptare sau de scutire directa
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim