(6) Termenul in care persoana interesata isi poate exercita dreptul de a solicita restituirea accizelor este termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea reglementat de Codul de procedura fiscala.
(7) In cazurile prevazute la alin. (2) si (4) , accizele pot fi remise la solicitarea operatorului economic.
SECTIUNEA 16: SECTIUNEA 16: Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize
Art. 401: Dispozitii generale pentru locul de expeditie si de destinatie a deplasarii
(1) Antrepozitarii autorizati de catre autoritatile competente ale unui stat membru sunt recunoscuti ca fiind autorizati atat pentru circulatia nationala, cat si pentru circulatia in interiorul Uniunii Europene a produselor accizabile.
(2) Produsele accizabile pot fi deplasate in regim suspensiv de accize intre urmatoarele locuri din interiorul teritoriului Uniunii Europene, inclusiv via o tara terta sau un teritoriu tert:
a) de la un antrepozit fiscal la:
1.un alt antrepozit fiscal;
2.un destinatar inregistrat;
3.un loc de unde produsele accizabile parasesc teritoriul Uniunii Europene, in sensul art. 405 alin. (1) ;
4.un destinatar in sensul art. 395 alin. (1) , in cazul in care produsele sunt expediate de pe teritoriul unui alt stat membru;
5.biroul vamal de iesire potrivit prevederilor art. 329 alin. (5) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea in aplicare a anumitor dispozitii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii care in acelasi timp este si biroul vamal de plecare pentru regimul de tranzit extern potrivit prevederilor art. 189 alin. (4) din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii;
b) de la locul de import catre oricare dintre destinatiile prevazute la lit. a) , in cazul in care produsele in cauza sunt expediate de un expeditor inregistrat. In sensul prezentului articol, locul de import reprezinta locul unde produsele sunt puse in libera circulatie, potrivit prevederilor art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. a) pct. 1 si 2 si lit. b) si cu exceptia situatiei prevazute la art. 371 alin. (2) , produsele accizabile pot fi deplasate in regim suspensiv de accize catre un loc de livrare directa situat pe teritoriul Romaniei, in cazul in care locul respectiv a fost indicat de antrepozitarul autorizat din Romania sau de destinatarul inregistrat, altul decat un destinatar inregistrat care detine o autorizatie limitata in conformitate cu prevederile art. 371 alin. (2) , in conditiile stabilite prin normele metodologice.
(4) Cu exceptia cazului in care importul are loc in interiorul unui antrepozit fiscal, produsele accizabile pot fi deplasate de la locul importului in regim suspensiv de accize doar daca urmatoarele sunt furnizate, de catre declarant sau de catre orice persoana implicata direct sau indirect in indeplinirea formalitatilor vamale in conformitate cu prevederile art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, autoritatilor competente ale statului membru de import:
a) codul unic de acciza, in temeiul art. 19 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 389/2012 al Consiliului din 2 mai 2012 privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.073/2004, care identifica expeditorul inregistrat pentru deplasare;
b) codul unic de acciza, in temeiul art. 19 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 389/2012 al Consiliului din 2 mai 2012 privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.073/2004, care identifica destinatarul caruia ii sunt expediate produsele;
c) daca este cazul, dovada faptului ca marfurile importate sunt destinate a fi expediate de pe teritoriul statului membru de import catre teritoriul unui alt stat membru.
(5) Antrepozitarul autorizat sau destinatarul inregistrat prevazuti la alin. (3) au obligatia de a respecta cerintele prevazute la art. 404 alin. (1) .
(6) Prevederile alin. (2) -(4) se aplica si deplasarilor de produse accizabile cu nivel de accize zero care nu au fost eliberate pentru consum.
(7) Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize incepe, in cazurile prevazute la alin. (2) lit. a) , in momentul in care produsele accizabile parasesc antrepozitul fiscal de expeditie si, in cazurile prevazute la alin. (2) lit. b) , in momentul in care aceste produse sunt puse in libera circulatie, in conformitate cu prevederile art. 201 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(8) Deplasarea in regim suspensiv de accize a produselor accizabile se incheie:
1.in cazurile prevazute la alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 si 4 si lit. b) , in momentul in care destinatarul a receptionat produsele accizabile;
2.in cazurile prevazute la alin. (2) lit. a) pct. 3, in momentul in care produsele accizabile au parasit teritoriul Uniunii Europene;
3.in cazurile mentionate la alin. (2) lit. a) pct. 5, in momentul in care produsele accizabile sunt plasate sub regimul de tranzit extern.
Art. 402: Documentul administrativ electronic
(1) Deplasarea produselor accizabile este considerata ca avand loc in regim suspensiv de accize doar daca este acoperita de un document administrativ electronic procesat, in conformitate cu prevederile alin. (2) si (3) .
(2) In sensul alin. (1) , expeditorul depune un proiect de document administrativ electronic la autoritatile competente din statul membru de expeditie prin intermediul sistemului informatizat mentionat la art. 1 din Decizia (UE) 2020/263 a Parlamentului European si a Consiliului din 15 ianuarie 2020 privind informatizarea circulatiei si a controlului produselor accizabile (reformare) .
(3) Autoritatea competenta a expeditorului, prin sistemul informatizat prevazut la alin. (2) , efectueaza o verificare electronica a datelor din proiectul de document administrativ electronic, iar in cazul in care:
a) datele sunt corecte, proiectul de document administrativ electronic este validat de catre autoritatea competenta a expeditorului prin atribuirea unui cod de referinta administrativ unic, specific fiecarei miscari in regim suspensiv de accize si il comunica expeditorului;
b) datele nu sunt corecte, proiectul de document administrativ electronic nu este validat, iar expeditorul este informat fara intarziere.
(4) In cazurile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 si 4, alin. (2) lit. b) si alin. (3) , autoritatea competenta a expeditorului transmite fara intarziere documentul administrativ electronic autoritatii competente a destinatarului, care la randul ei il transmite destinatarului prin intermediul sistemului informatic, in cazul in care acesta este un antrepozitar autorizat sau un destinatar inregistrat. Daca produsele accizabile sunt destinate unui antrepozitar autorizat din Romania, autoritatile competente din Romania inainteaza in mod direct respectivului antrepozitar autorizat documentul administrativ electronic.
(5) - Art. 402, alin. (5) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 16 a fost abrogat la 13-feb-2023 de Art. I, punctul 57. din Ordonanta 4/2022.
(6) Atunci cand expeditorul este din Romania, acesta furnizeaza persoanei care insoteste produsele accizabile un exemplar tiparit al documentului administrativ electronic sau, in cazul in care produsele nu sunt insotite de o astfel de persoana, transportatorului codul de referinta administrativ unic.
(7) Atunci cand produsele accizabile sunt deplasate in regim suspensiv de accize de la un expeditor din alt stat membru la un destinatar din Romania, expeditorul furnizeaza persoanei care insoteste produsele accizabile sau, in cazul in care produsele nu sunt insotite de o astfel de persoana, transportatorului codul de referinta administrativ unic.
(8) Persoana care insoteste produsele accizabile sau transportatorul trebuie sa poata furniza autoritatilor competente codul de referinta administrativ unic prevazut la alin. (6) si (7) oricand este solicitat, pe intreaga durata a deplasarii in regim suspensiv de accize. Cu toate acestea, dupa caz, autoritatile competente pot solicita un exemplar tiparit al documentului administrativ electronic sau orice alt document comercial.
(9) Expeditorul poate anula documentul administrativ electronic prin intermediul sistemului informatizat, atat timp cat deplasarea nu a inceput, potrivit prevederilor art. 401 alin. (7) .
(10) In cursul deplasarii in regim suspensiv de accize, expeditorul poate modifica destinatia sau destinatarul produselor accizabile prin intermediul sistemului informatizat si poate indica o noua destinatie, care trebuie sa fie una dintre destinatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2, 3 ori 5 sau alin. (3) , dupa caz, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane, denumita in continuare A.V.R.
(101) Pentru a modifica destinatia sau destinatarul produselor accizabile conform alin. (10) , expeditorul prezinta un proiect de document electronic de modificare a destinatiei autoritatilor competente din statul membru de expeditie, prin intermediul sistemului informatizat.
(11) In cazul deplasarii intracomunitare a produselor energetice in regim suspensiv de accize, pe cale maritima sau pe cai navigabile interioare, catre un destinatar care nu este cunoscut cu siguranta in momentul in care expeditorul inainteaza proiectul de document administrativ electronic prevazut la alin. (2) , autoritatea competenta poate autoriza ca expeditorul sa nu includa in documentul in cauza datele privind destinatarul, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
(12) Imediat ce datele privind destinatarul sunt cunoscute si cel tarziu la momentul incheierii deplasarii, expeditorul transmite datele sale autoritatii competente, utilizand procedura prevazuta la alin. (10) .
(121) Prevederile alin. (11) si (12) nu se aplica deplasarilor mentionate la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 si 5.
(13) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , in cazul deplasarilor de produse energetice prin conducte fixe, care se desfasoara integral pe teritoriul Romaniei, documentul administrativ electronic se va intocmi dupa citirea contorului care inregistreaza cantitatea expediata prin conducta.
Art. 4021: Prelucrarea documentului administrativ electronic in cazul produselor accizabile exportate
(1) In cazul prevazut la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 3 si 5 autoritatea competenta a expeditorului inainteaza documentul administrativ electronic autoritatii competente din statul membru in care declaratia de export este depusa in conformitate cu prevederile art. 221 alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2015/2.447, denumit in continuare statul membru de export, daca statul membru de export este altul decat Romania.
(2) Declarantul furnizeaza autoritatilor competente ale statului membru de export codul de referinta administrativ unic care indica produsele accizabile mentionate in declaratia de export.
(3) Autoritatile competente din statul membru de export verifica, inainte de acordarea liberului de vama pentru exportul marfurilor, daca datele din documentul administrativ electronic corespund celor din declaratia de export.
(4) In cazul in care exista neconcordante intre documentul administrativ electronic si declaratia de export, autoritatile competente din statul membru de export instiinteaza autoritatile competente din statul membru de expeditie prin intermediul sistemului informatizat.
(5) In cazul in care marfurile nu mai urmeaza sa fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii Europene, autoritatile competente din statul membru de export trimit o notificare in acest sens autoritatilor competente din statul membru de expeditie prin intermediul sistemului informatizat de indata ce iau cunostinta de faptul ca marfurile nu vor mai fi scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii Europene. Autoritatile competente din statul membru de expeditie transmit de indata notificarea expeditorului. La primirea notificarii, expeditorul anuleaza documentul administrativ electronic, astfel cum se prevede la art. 402 alin. (9) , sau modifica destinatia marfurilor, astfel cum se prevede la art. 402 alin. (10) , dupa caz.
Art. 403: Divizarea deplasarii produselor energetice in regim suspensiv de accize
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim