din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1890 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024

Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024

  Publicat: 13 Dec 2023       41035 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Documente atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul Fiscal din 2015, actualizat 2024, Legea nr. 227/2015

Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Distinct de TVA in toate statele exista taxe speciale de consumatie care "lovesc" numai anumite produse.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Distinct de TVA in toate statele exista taxe speciale de consumatie care "lovesc" numai anumite produse.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
La un an dupa Tratatul de la Nisa si adoptarea Declaratiei de la Nisa , care face apel la continuarea reformei institutionale si dupa Conferinta Interguvernamentala 2000, Consiliul European, reunit la Laeken , a adoptat la 15 decembrie 2001 Declaratia privind Viitorul Uniunii Europene sau Declaratia de la Laeken , prin care se angajeaza constuiasca o Uniune mai democratica, mai transparenta si mai eficienta.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Operatiune asiguratoare prin care o persoana fizica sau juridica dispune pastrarea unei sume de bani in contul altei persoane, care renunta sa o primeasca.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Produse agroalimentare care pot fi donate conform prevederilor prezentei legi
Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.

(10) Pretul de vanzare al tigaretelor nu poate depasi pretul de vanzare cu amanuntul declarat in vigoare la momentul vanzarii.

(11) Este interzisa vanzarea de tigarete, de catre orice persoana, catre persoane fizice, la un pret mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat.

SECTIUNEA 3: Obligatiile platitorilor de accize

Art. 344: Responsabilitatile platitorilor de accize

(1) Platitorii de accize au obligatia de a se inregistra la autoritatea competenta .

(2) Orice platitor de accize poarta raspunderea pentru calcularea corecta si plata la termenul legal a accizelor catre bugetul de stat si pentru depunerea la termenul legal a declaratiilor de accize la autoritatea competenta, conform prevederilor prezentului capitol.

Art. 345: Plata accizelor la bugetul de stat

(1) Termenul de plata a accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care accizele devin exigibile, cu exceptia cazurilor pentru care se prevede in mod expres un alt termen de plata .

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) :

a) in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural, termenul de plata a accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a avut loc facturarea catre consumatorul final. In cazul prevazut la art. 358 alin. (3) , termenul de plata a accizelor este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a avut loc autoconsumul;

b) in cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat intr-un regim suspensiv, momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale de import;

c) orice persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la art. 340 alin. (4) -(7) are obligatia de a plati accizele in termen de 5 zile de la data la care acestea au devenit exigibile;

d) in situatiile prevazute la art. 340 alin. (1) lit. b) si c) acciza se plateste in ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care a fost depusa declaratia de accize.

e) in situatia prevazuta la art. 417 alin. (2) acciza se plateste in prima zi lucratoare imediat urmatoare celei in care s-au receptionat produsele.

(3) Livrarea produselor energetice prevazute la art. 355 alin. (3) lit. a) -e) din antrepozite fiscale ori din locatia in care acestea au fost receptionate de catre destinatarul inregistrat se efectueaza numai in momentul in care furnizorul detine documentul de plata care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata. Cu ocazia depunerii declaratiei lunare de accize se regularizeaza eventualele diferente dintre valoarea accizelor virate la bugetul de stat de catre beneficiarii produselor, in numele antrepozitului fiscal ori al destinatarului inregistrat, si valoarea accizelor aferente cantitatilor de produse energetice efectiv livrate de acestia, in decursul lunii precedente.

Art. 346: Depunerea declaratiilor de accize

(1) Orice platitor de accize, cu exceptia importatorului autorizat, are obligatia de a depune lunar la autoritatea competenta o declaratie de accize, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva.

(2) Declaratiile de accize se depun la autoritatea competenta de catre platitorii de accize pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia .

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) , orice persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la art. 340 alin. (1) lit. b) si c) si art. 340 alin. (4) -(7) are obligatia de a depune o declaratie de accize la autoritatea competenta in termen de 5 zile calendaristice de la data eliberarii pentru consum.

(4) Orice platitor de accize are obligatia de a depune anual la autoritatea competenta decontul privind accizele, conform dispozitiilor legale privind obligatiile de plata la bugetul de stat, pana la data de 30 aprilie a anului urmator celui de raportare.

Art. 347: Documente fiscale

Pentru produsele accizabile care sunt transportate sau sunt detinute in afara antrepozitului fiscal, provenienta trebuie sa fie dovedita conform prevederilor stabilite prin normele metodologice.

Art. 348: Garantii

(1) Antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat, expeditorul inregistrat si importatorul autorizat au obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei garantii, la nivelul stabilit conform prevederilor din normele metodologice, care sa asigure plata accizelor ce pot deveni exigibile. Garantia poate fi constituita sub forma de:

a) consemnare de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului;

b) scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie emisa in conditiile legii de o institutie de credit/societate de asigurare inregistrata in Uniunea Europeana si Spatiul Economic European, autorizata sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul Romaniei, in favoarea autoritatii fiscale teritoriale la care operatorul economic este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.A�

(2) In situatia in care antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat, expeditorul inregistrat sau importatorul autorizat inregistreaza obligatii fiscale restante administrate de A.N.A.F. cu mai mult de 30 de zile fata de termenul legal de plata, garantia se extinde si asupra acestor obligatii de drept si fara nicio alta formalitate.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , garantia poate fi depusa de proprietarul produselor accizabile sau, in comun, de catre acesta si una dintre persoanele prevazute la alin. (1) , in cazurile si in conditiile stabilite prin normele metodologice.

(4) In cazul antrepozitarilor autorizati, prin normele metodologice se stabilesc niveluri minime si maxime ale garantiilor, in functie de natura si volumul produselor accizabile ce urmeaza a fi realizate sau depozitate.

(5) Garantia este valabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene.

(6) Tipul, modul de calcul, valoarea, durata si conditiile de reducere a garantiei sunt prevazute in normele metodologice, pe tipuri de activitati si grupe de produse .

(7) In cazul antrepozitarului autorizat care detine si calitatea de expeditor inregistrat, conditiile si cuantumul garantiei se stabilesc prin normele metodologice.

(8) Valoarea garantiei se analizeaza anual sau, ori de cate ori este necesar, de catre autoritatea competenta, in vederea actualizarii in functie de schimbarile intervenite in volumul afacerii sau asupra nivelului accizelor.

SECTIUNEA 4: Alcool si bauturi alcoolice

Art. 349: Bere

(1) In intelesul prezentului capitol, bere reprezinta orice produs incadrat la codul NC 2203 sau orice produs care contine un amestec de bere si de bauturi nealcoolice, incadrat la codul NC 2206, avand, si intr-un caz, si in altul, o concentratie alcoolica mai mare de 0,5% in volum.

(2) Nivelul redus al accizelor prevazut la art. 342 alin. (11) se aplica si pentru micii producatori independenti de bere nou-infiintati care declara pe propria raspundere ca vor produce o cantitate mai mica de 200.000 hl de bere/an.

(3) Fiecare mic producator independent are obligatia de a depune la autoritatea competenta, pana la data de 15 ianuarie a fiecarui an, o declaratie pe propria raspundere privind cantitatea de bere pe care a produs-o in anul calendaristic precedent si/sau cantitatea de bere pe care urmeaza sa o produca in anul in curs, potrivit prevederilor din normele metodologice.

(4) Atunci cand antrepozitarul autorizat nu respecta cele declarate prin declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (2) sau alin. (3) , dupa caz, acesta este obligat la plata unei sume reprezentand nivelul standard al accizei prevazut pentru bere in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul titlu, aplicat asupra diferentei cantitatii care depaseste 200.000 hl.

(5) Sumele astfel calculate se stabilesc la data de 31 decembrie a anului in care s-a inregistrat depasirea cantitatii declarate si se platesc de catre antrepozitarul autorizat pana la data de 15 ianuarie a anului urmator.

(6) In anul calendaristic urmator celui in care antrepozitarul autorizat a realizat o productie mai mare de 200.000 hl, acesta nu beneficiaza de nivelul redus al accizelor.

(7) Antrepozitarul autorizat care produce si alte produse accizabile care se incadreaza in prevederile art. 335 alin. (2) lit. a) nu poate beneficia de acciza specifica redusa.

(8) - Art. 349, alin. (8) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-feb-2022 de Art. I, punctul 26. din Ordonanta 4/2022.

(9) - Art. 349, alin. (9) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 4 a fost abrogat la 01-feb-2022 de Art. I, punctul 26. din Ordonanta 4/2022.

Art. 350: Vinuri

(1) In intelesul prezentului capitol, vinurile sunt:

a) vinuri linistite, care cuprind toate produsele incadrate la codurile NC 2204 si 2205, cu exceptia vinului spumos, asa cum este definit la lit. b) , si care:

1.au o concentratie alcoolica mai mare de 1,2% in volum, dar care nu depaseste 15% in volum, si la care alcoolul continut in produsul finit rezulta in intregime din fermentare; sau

2.au o concentratie alcoolica mai mare de 15% in volum, dar care nu depaseste 18% in volum, au fost obtinute fara nicio imbogatire si la care alcoolul continut in produsul finit rezulta in intregime din fermentare;

b) vinuri spumoase, care cuprind toate produsele incadrate la codurile NC 2204 10, 2204 21 06, 2204 21 07, 2204 21 08, 2204 21 09, 2204 29 10 si 2205 si care:





Documente Atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx

Afişează Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul fiscal    Legea 296/2023    Codul fiscal actualizat    Codul fiscal actualizat 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati

Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati

Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati

Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati

Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020

Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020

Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020

Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019



Articole Juridice

Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta
Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana

Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018
Sursa: EuroAvocatura.ro

Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim