a) bere: 200.000 hl de produs;
b) vinuri: 1.000 hl de produs;
c) bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri: 15.000 hl de produs;
d) produse intermediare: 250 hl de produs.
(13) In situatia in care doi sau mai multi mici producatori independenti coopereaza, iar productia lor cumulata realizata in ultimele 12 luni consecutive de functionare nu depaseste limitele cantitative prevazute la alin. (12) , se considera ca productia este realizata de un singur mic producator independent.
(14) Pentru produsele realizate de catre micii producatori independenti prevazuti la alin. (11) care depasesc limitele cantitative maxime prevazute la alin. (12) in ultimele 12 luni consecutive de functionare, nivelul redus al accizelor prevazut la alin. (11) nu se aplica pentru produsele eliberate pentru consum sau livrate in regim suspensiv de plata accizelor, dupa caz, din luna imediat urmatoare celei in care limitele cantitative maxime au fost depasite.
(15) Se excepteaza de la plata accizelor berea, vinul, bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, linistite sau spumoase, produse de persoane fizice si consumate de catre acestea, de catre membrii familiei acestora sau de catre musafiri, cu conditia ca niciun fel de vanzare sa nu aiba loc.
(16) Este scutit de la plata accizelor alcoolul din fructe, in limita a 50 de litri anual, consumat de o persoana fizica, de catre membrii familiei acesteia sau de catre musafiri, cu conditia ca niciun fel de vanzare sa nu aiba loc, iar alcoolul din fructe, indiferent de concentratia acestuia, sa fie:
a) produs de respectiva persoana fizica din fructe detinute, cultivate si furnizate de respectiva persoana fizica de pe o suprafata de teren detinuta in temeiul unui drept real, utilizand un dispozitiv de distilare simplu, de mici dimensiuni, inregistrat la autoritatea competenta, si/sau
b) produs pentru respectiva persoana fizica in distilerii autorizate din fructele detinute, cultivate si furnizate de respectiva persoana fizica de pe o suprafata de teren detinuta in temeiul unui drept real .
(17) In intelesul prezentului articol, termenul familie desemneaza sotul si sotia sau sotul, sotia si copiii lor necasatoriti, care locuiesc sau gospodaresc impreuna. Este asimilata termenului familie si situatia persoanei necasatorite care locuieste impreuna cu copiii aflati in intretinerea sa, precum si barbatul si femeia necasatoriti, cu copiii lor si al fiecaruia dintre ei, care locuiesc si gospodaresc impreuna. Prin termenul copil se intelege copilul in varsta de pana la 18 ani sau tinerii majori, cu conditia ca acestia sa frecventeze cursurile invatamantului liceal sau profesional, proveniti din casatoria sotilor, copilul unuia dintre soti, copilul adoptat, precum si copilul incredintat unuia sau ambilor soti ori dat in plasament familial sau pentru care s-a instituit tutela sau curatela potrivit legii.
(2) Prin exceptie de la alin. (1) pentru tigarete, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, tigari si tigari de foi si alte tutunuri de fumat, nivelul accizelor se aplica de la data de 1 aprilie a fiecarui an si este cel prevazut in anexa nr. 1.
(21) Prin exceptie de la alin. (1) , incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru produsele prevazute la nr. crt. 1-5 din anexa nr. 1, nivelul accizelor aplicabil la data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculate in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2022-septembrie 2023, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an.
(22) Incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru produsele prevazute la nr. crt. 1 din anexa nr. 1, actualizarea anuala a nivelului accizei conform alin. (21) va fi limitata la un procent anual care va fi stabilit pana la 31 octombrie 2023.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul in care in ultimele 12 luni are loc scaderea preturilor de consum, calculata in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2014-septembrie 2015, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie.
(4) Nivelul in lei al accizelor, obtinut dupa efectuarea actualizarii prevazute la alin. (1) , se rotunjeste la nivel de doua zecimale, prin reducere, atunci cand a treia zecimala este mai mica decat 5, si prin majorare atunci cand a treia zecimala este mai mare sau egala cu 5.
(5) - Art. 342, alin. (5) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2019 de Art. 66, punctul 24. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018.
(6) - Art. 342, alin. (6) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2019 de Art. 66, punctul 24. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018.
(7) Pentru produsele energetice pentru care nivelul accizelor este stabilit la 1.000 litri, volumul se masoara la o temperatura de 15A�C.
(8) Pentru motorina destinata utilizarii in agricultura se poate aplica un nivel redus de accize. Nivelul si conditiile privind aplicarea accizei reduse se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(9) Pentru motorina se poate aplica un nivel redus al accizelor atunci cand este utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri:
a) transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu exceptia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (A�Directiva-cadruA�) .
(10) Nivelul redus al accizelor prevazut la alin. (9) se stabileste prin hotarare a Guvernului si nu poate fi mai mic decat nivelul minim prevazut in Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice si a electricitatii. Reducerea nivelului accizelor se realizeaza prin restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul redus al accizelor catre operatorii economici licentiati in Uniunea Europeana. Conditiile, procedura si termenele de restituire se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(11) - Art. 342, alin. (11) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2019 de Art. 66, punctul 24. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018.
(12) - Art. 342, alin. (12) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2019 de Art. 66, punctul 24. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018.
(13) - Art. 342, alin. (13) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2019 de Art. 66, punctul 24. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018.
(14) Micii producatori independenti astfel cum sunt definiti la art. 336 pct. 161, precum si operatorii prevazuti la art. 353 alin. (2) , care indeplinesc cerintele prevazute in prezentul titlu pentru mentinerea in aceste categorii, pot solicita, printr-o cerere, autoritatilor vamale teritoriale eliberarea unui certificat anual care sa ateste statutul de mic producator independent, incadrarea productiei acestora in limitele cantitative anuale maxime si respectarea de catre acestia a celorlalte conditii pentru incadrarea in categoria de mic producator independent sau mica distilerie, dupa caz.
(15) Micii producatori independenti pentru productia de vin, precum si antrepozitarii autorizati pentru productia de produse intermediare, odata cu cererea prevazuta la alin. (14) , depun si o declaratie pe propria raspundere prin care sa certifice ca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii pentru incadrarea in categoria micilor producatori independenti de vin sau de produse intermediare:
a) sunt independenti din punct de vedere juridic si economic de orice alt producator, folosesc cladiri separate din punct de vedere fizic de cele ale oricarui alt producator si nu lucreaza sub licenta;
b) productia realizata in anul precedent nu depaseste 1.000 hl de vin, respectiv 250 hl de produse intermediare, dupa caz. Pentru antrepozitarii autorizati pentru productia de vin, precum si antrepozitarii autorizati pentru productia de produse intermediare a caror activitate nu depaseste 12 luni consecutive de functionare sau nou-infiintati, in declaratie se va inscrie productia realizata pana la data cererii prevazute la alin. (14) sau ca productia estimata a fi realizata in urmatoarele 12 luni nu depaseste limitele cantitative maxime prevazute pentru fiecare categorie de produs in parte .
(16) Micii producatori independenti si micile distilerii fac trimitere la certificatul prevazut la alin. (14) in documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz.
(17) Nivelul accizelor prevazut pentru vinuri linistite, pentru produsele realizate de micii producatori de vinuri spumoase, pentru produsele realizate de micii producatori independenti de bere, de micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, linistite sau spumoase, precum si de micile distilerii se aplica si pentru produsele realizate de mici producatori independenti sau de micile distilerii din alte state membre, care detin certificatul care atesta incadrarea in aceste categorii de producatori eliberat de autoritatile competente din statele membre in care au fost produse sau, potrivit legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator, doar in situatia in care documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, potrivit legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.
(18) Nivelul accizelor prevazut pentru vinuri, pentru produsele realizate de micii producatori de vinuri spumoase, pentru produsele realizate de micii producatori independenti de bere, de micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, linistite sau spumoase, precum si de micile distilerii nu se aplica in situatia in care nu sunt respectate prevederile alin. (17) sau, in cazuri justificate, in situatia in care autoritatile teritoriale competente nu pot stabili cu exactitate respectarea conditiilor prevazute la alin. (17) .
(19) Modelul de cerere prevazut la alin. (14) , declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (15) , forma certificatului care atesta statutul de mic producator independent, forma trimiterii la acest certificat in cadrul documentului administrativ care insoteste deplasarea produselor respective, precum si cerintele pentru completarea documentului administrativ care insoteste deplasarea produselor se stabilesc prin normele metodologice.
Art. 343: Calculul accizelor
(1) Calculul accizelor se efectueaza potrivit prevederilor din normele metodologice.
(2) Pentru tigarete, acciza datorata este egala cu suma dintre acciza specifica si acciza ad valorem.
(3) - Art. 343, alin. (3) din titlul VIII, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2019 de Art. 66, punctul 25. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018.
(4) Acciza ad valorem se calculeaza prin aplicarea procentului legal asupra pretului de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum. Acest procent legal se aplica dupa cum urmeaza:
a) 13% asupra pretului de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 august 2022-31 martie 2023 inclusiv;
b) 12% asupra pretului de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2023 - 31 martie 2024 inclusiv;
c) 11% asupra pretului de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum, pentru perioada 1 aprilie 2024-31 martie 2025 inclusiv;
d) 10% asupra pretului de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum, incepand cu 1 aprilie 2025.
(5) Acciza specifica exprimata in lei/1.000 de tigarete se determina anual, pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si a accizei totale al carei nivel este prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul titlu . Aceasta acciza specifica se aproba prin ordin al ministrului finantelor care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 1 martie. In perioada 1 august 2022 - 31 martie 2023 inclusiv, acciza specifica pentru tigarete este de 459,386 lei/1.000 tigarete.
*) Nivelul accizei specifice la tigarete in perioada 1 aprilie 2023-31 martie 2024 inclusiv este de 493,988 lei/1.000 de tigarete.
(6) Acciza datorata determinata potrivit alin. (2) nu poate fi mai mica decat nivelul accizei totale prevazut in anexa nr. 1.
(7) Pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul se calculeaza in functie de valoarea totala a tuturor cantitatilor de tigarete eliberate pentru consum, pe baza pretului de vanzare cu amanuntul, incluzand toate taxele, impartit la cantitatea totala de tigarete eliberate pentru consum. Acest pret mediu ponderat se stabileste pana pe data de 15 februarie a fiecarui an, pe baza datelor privind cantitatile totale de tigarete eliberate pentru consum in cursul anului calendaristic precedent, si se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in termen de 15 zile de la data stabilirii.
(8) Pretul de vanzare cu amanuntul pentru orice marca de tigarete se stabileste si se declara de catre persoana care elibereaza pentru consum tigaretele in Romania sau care importa tigaretele si este adus la cunostinta publica, in conformitate cu cerintele prevazute de normele metodologice.
(9) Este interzisa vanzarea de catre orice persoana a tigaretelor pentru care nu s-au stabilit si declarat preturi de vanzare cu amanuntul.
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018 Sursa: EuroAvocatura.ro
Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim