din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1393 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic

Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic

  Publicat: 10 Dec 2023       1127 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 402 din data de 27 aprilie 2022

Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Setul minim de servicii stabilite de prezenta ordonanta de urgenta, de o calitate determinata,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Setul minim de servicii stabilite de prezenta ordonanta de urgenta, de o calitate determinata,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Operatiune de transferare a unei sume din contul bancar al unui titular in contul bancar al altui titular.
Mijloace de plata formate din monede si bancnote.
Primirea unei sume de bani de la o persoana fizica sau juridica in numerar
Mijloace de plata formate din monede si bancnote.
Mijloace de plata formate din monede si bancnote.
Modalitatea cea mai simpla de realizare a unei plati si reprezinta o dispozitie neconditionata data de emitentul acesteia unei banci receptoare de a plati unui beneficiar o anumita suma de bani, la o anumita data.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Impozitele pe venit sunt acele impozite la care platitorul (una si acceesi persoana cu suportatorul) sunt persoana fizica sau juridica care realizeaza venit.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Impozitele pe venit sunt acele impozite la care platitorul (una si acceesi persoana cu suportatorul) sunt persoana fizica sau juridica care realizeaza venit.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.

(2) Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, prevazuta la alin. (1) , este accesibila online si/sau prin intermediul unei aplicatii mobile, de pe orice dispozitiv electronic.

(3) Modelul tichetului de activitati casnice se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(4) Tichetele de activitati casnice pe suport hartie sau pe suport electronic sunt valabile numai daca au inscrise sau stocate, dupa caz, cel putin urmatoarele elemente:

a) seria si numarul tichetului;

b) elementele specifice de siguranta;

c) valoarea nominala a tichetului;

d) rubrica pentru numele si prenumele prestatorului casnic in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice;

e) rubrica pentru numele si prenumele beneficiarului casnic;

f) rubrica pentru inscrierea datei de achizitie a tichetului;

g) rubrica pentru inscrierea datei la care au fost prestate activitatile casnice remunerate;

h) rubrica pentru semnatura sau acordul, dupa caz, a/al prestatorului casnic, prin care atesta faptul ca a fost informat cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi.

Art. 7

(1) Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei si poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat .

(2) Tichetele de activitati casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achizitia altor bunuri si servicii si pot fi utilizate numai de catre prestatorul casnic ale carui date sunt completate pe acestea, conform art. 5 alin. (2) lit. g) .

(3) Tichetele de activitati casnice pot fi preschimbate in bani de catre prestatorul casnic in maximum 12 luni de la data primirii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.

(4) Plata in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic se face in maximum 5 zile de la data solicitarii preschimbarii, potrivit dispozitiilor alin. (3) .

(5) Contravaloarea platita la fiecare preschimbare in bani a tichetelor de activitati casnice, conform alin. (3) , de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau furnizorul de serviciu universal este egala cu rezultatul inmultirii numarului de tichete de activitati casnice cu valoarea nominala a acestora prevazuta la alin. (1) , din care se scade valoarea impozitului pe venit, calculat conform art. 9 alin. (2) , si valoarea contributiei de asigurari sociale, datorata bugetului asigurarilor sociale de stat si calculata conform art. 9 alin. (3) .

(6) La achizitia tichetelor de activitati casnice, beneficiarul casnic suporta doar valoarea nominala a acestora, potrivit alin. (1) , costul de tiparire si de distribuire fiind suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .

(7) Beneficiarul casnic are obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora.

(8) Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activitati casnice achizitionate si neutilizate in 30 de zile de la implinirea termenului prevazut la alin. (7) , primind valoarea nominala a acestora din care se scade, in situatia tichetelor de activitati casnice emise in format fizic, pe suport hartie, costul suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu tiparirea si distribuirea acestora.

(9) Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate in perioada prevazuta la alin. (8) nu se restituie beneficiarului casnic.

(10) Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate in perioada prevazuta la alin. (3) nu se deconteaza prestatorului casnic.

Art. 8

(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca emite tichetele de activitati casnice in format electronic, la solicitarea beneficiarului casnic, sau in format fizic, pe suport hartie, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca .

(2) Achizitia serviciilor de tiparire si distribuire a tichetelor de activitati casnice pe suport hartie se realizeaza in conditiile legislatiei in vigoare privind achizitiile publice.

(3) La estimarea valorii contractului de achizitie publica privind tiparirea si distribuirea tichetelor de activitati casnice pe suport hartie, incheiat potrivit prevederilor alin. (2) , nu se ia in calcul valoarea nominala a acestora.

(4) Valoarea costului de tiparire si distribuire a tichetelor de activitati casnice se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj.

(5) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca vireaza unitatii emitente a tichetelor de activitati casnice costul aferent tiparirii acestora in contul deschis la Trezoreria Statului, prevazut la art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6) Sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice achizitionate de catre beneficiarii casnici se gestioneaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in conturi distincte de disponibil deschise in acest scop la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului.

(7) Conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (6) se deschid la unitatile Trezoreriei Statului la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca .

(8) In conturile distincte de disponibil deschise potrivit prevederilor alin. (7) se incaseaza sume prin virament bancar sau sume incasate in numerar prin casieriile proprii ale agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, care se depun de catre acestea in prima zi lucratoare de la incasare.

(9) Din conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (7) agentiile pentru ocuparea fortei de munca pot ridica sume in numerar in vederea achitarii in numerar a sumelor catre prestatorii casnici sau pot dispune plati pe baza de ordin de plata pe destinatiile stabilite prin prezenta lege.

(10) Sumele ramase neutilizate in conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (7) se reporteaza la sfarsitul anului in vederea utilizarii acestora in anul urmator, cu aceeasi destinatie.

(11) Dupa expirarea perioadelor prevazute la art. 7 alin. (3) , respectiv la art. 7 alin. (8) , sumele ramase neutilizate in conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (7) se vireaza in termen de 30 de zile lucratoare, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca, in contul corespunzator de venituri ale bugetului asigurarilor pentru somaj.

Art. 9

(1) Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatilor casnice, prestatorul casnic datoreaza impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale, in cotele prevazute la art. 64 alin. (1) si art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul pentru cota contributiei de asigurari sociale este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.

(4) Obligatiile fiscale prevazute la alin. (1) se calculeaza potrivit prevederilor alin. (2) si (3) si se retin din contravaloarea aferenta tichetelor de activitati casnice preschimbate in termenul prevazut la art. 7 alin. (3) , se platesc, in numele prestatorilor casnici, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii in care tichetele de activitati casnice au fost preschimbate si se declara prin "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", prevazuta la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) In situatia in care prestatorul casnic nu este asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate, acesta dobandeste calitatea de asigurat, fara plata contributiei, si are dreptul la pachetul de servicii medicale de baza, prevazut de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel putin 85 de tichete de activitati casnice.

(6) Mentinerea calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se face prin preschimbarea in bani a minimum 85 de tichete de activitati casnice, lunar.

(7) Plata contributiei de asigurari sociale, in conditiile prezentei legi, confera prestatorului casnic calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, potrivit prevederilor legale in vigoare.

(8) Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private.

Art. 10

(1) Beneficiarii casnici care au achizitionat si utilizat intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de 75 de tichete de activitati casnice.

(2) Tichetele de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit alin. (1) nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici si nu se includ in baza de calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru remuneratia platita prestatorului casnic, beneficiarul casnic nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca .

Art. 11

(1) Angajatorii prevazuti la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare angajatori, pot acorda angajatilor proprii sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice, suportand valoarea nominala a acestora.

(2) Acordarea tichetelor de activitati casnice potrivit alin. (1) se face in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, dupa caz.





Afişează Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 111/2022    activitate casnica    prestator casnic    beneficiar casnic    tichet de activitati casnice

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.