(1) examineaza si definitiveaza darile de seama anuale privind activitatile Cancelariei si sectoarelor Administratiei eparhiale, ale institutiilor si fundatiilor eparhiale;
(2) analizeaza si definitiveaza contul de executie bugetara si bilantul financiar-contabil al eparhiei, al institutiilor si fundatiilor sale;
(3) prezinta Consiliului eparhial, spre verificare si avizare, proiectul bugetului general al eparhiei, al institutiilor si fundatiilor sale;
(4) face propuneri privind planurile de activitate ale editurii si tipografiei eparhiale, precum si ale atelierelor eparhiale si manastiresti;
(5) aproba infiintarea, desfiintarea, delimitarea si schimbarea intinderii teritoriale a protopopiatelor, tinand seama de cerintele misionar-pastorale locale, de situarea dintr-o zona geografica, precum si de posibilitatile economice de functionare;
(6) aproba infiintarea, desfiintarea si delimitarea teritoriala a parohiilor, precum si transformarea filiilor in parohii, tinand seama de cerintele misionar-pastorale locale, de situarea parohiilor si filiilor dintr-o zona geografica, precum si de posibilitatile economice de functionare;
(7) aproba clasificarea pe categorii a parohiilor, in conformitate cu prevederile art. 47 din prezentul statut;
(8) definitiveaza notarea anuala a preotilor, la propunerea protopopului, intr-o sedinta de lucru din prima luna a anului urmator perioadei evaluate;
(9) hotaraste in privinta modului de administrare a bunurilor mobile si imobile ale eparhiei, ale institutiilor si fundatiilor eparhiale;
(10) aproba infiintarea si organizarea de institutii cu caracter economic, cu sau fara personalitate juridica, distincte de institutiile administrative ale eparhiei sau de unitatile subordonate, pentru sustinerea activitatilor misionar-pastorale si social-filantropice ale acestora, in conditiile prezentului statut, ale regulamentelor bisericesti si legislatiei in vigoare;
(11) aproba infiintarea, organizarea, functionarea si desfiintarea Casei de ajutor reciproc eparhiale, eventuala divizare sau fuzionare, precum si statutul acesteia, concordant cu Regulamentul caselor de ajutor reciproc ale clerului si salariatilor bisericesti, de pe langa eparhii, aprobat de Sfantul Sinod;
(12) administreaza fondurile eparhiale, ale institutiilor si fundatiilor eparhiale destinate ajutorarii parohiilor sarace, acordarii de burse tinerilor care se pregatesc in institutiile de invatamant, precum si sprijinirii programelor locale de asistenta social-filantropica si cultural-misionara;
(13) administreaza bunurile mobile si imobile ale eparhiei, ale institutiilor culturale, social-filantropice si fundationale eparhiale, in conformitate cu hotararile Adunarii eparhiale;
(14) verifica si aproba raportul anual privind situatia bunurilor mobile si imobile aflate in proprietatea sau folosinta unitatilor de cult din eparhie (inventar, stare fizica etc. ) , intocmit de sectorul de resort;
(15) se ingrijeste de pastrarea, intretinerea, repararea, constructia si punerea in valoare a bunurilor mobile si imobile eparhiale;
(16) stabileste normele de administrare ale bunurilor bisericesti eparhiale, in materiile care nu sunt stabilite prin prezentul statut, regulamente sau hotarari ale organismelor superioare bisericesti;
(17) aproba propunerea ecleziarhului privind inzestrarea si dotarea Catedralei eparhiale cu odoare, vesminte si mobilier necesar;
(18) asigura buna functionare si intretinerea resedintei chiriarhale, a resedintei episcopului sau arhiereului vicar, a casei arhieresti a arhiereului pensionar sau retras, precum si cheltuielile necesare acestora;
(19) aproba proiectele de investitii in limita bugetului anual al eparhiei;
(20) aproba proiectele de buget si rapoartele economico-financiare ale protopopiatelor, ale parohiilor si ale manastirilor;
(21) face demersuri catre autoritatile publice centrale si locale pentru obtinerea de sprijin destinat sustinerii activitatilor pastoral-misionare, culturale si social-filantropice ale eparhiei si unitatilor sale, restaurarii monumentelor bisericesti, precum si construirii de noi biserici in cuprinsul eparhiei;
(22) intocmeste raportul catre Consiliul eparhial privind inventarul protopopiatelor, parohiilor si manastirilor;
(23) verifica si aproba inventarul bunurilor mobile si imobile ale eparhiei, ale institutiilor si fundatiilor eparhiale, intocmit de sectorul de resort, pe care il prezinta anual Adunarii eparhiale si Sinodului mitropolitan;
(24) hotaraste in privinta acceptarii donatiilor de bunuri imobile, legatelor si sponsorizarilor si cumpararii de bunuri in favoarea eparhiei sau unitatilor bisericesti din eparhie;
(25) refera, pentru Consiliul eparhial, in privinta folosului instrainarii in orice mod (vanzare, schimb, donatie, cedare de drepturi litigioase etc. ) a bunurilor imobile ale unitatilor bisericesti din eparhie, cu exceptia bunurilor sacre care sunt inalienabile;
(26) pune in aplicare hotararea Sinodului Mitropolitan in legatura cu instrainarea in orice mod (vanzare, schimb, donatie, cedare de drepturi litigioase etc. ) a bunurilor imobile bisericesti ale Centrului eparhial, ale institutiilor si fundatiilor eparhiale, cu exceptia bunurilor sacre care sunt inalienabile;
(27) solicita in scris protopopiatelor inventarierea bunurilor oficiilor protopopesti si aproba componenta comisiei de inventariere a bunurilor oficiilor protopopesti;
(28) decide cu privire la contestatiile facute impotriva hotararilor organismelor parohiale;
(29) ia masuri si controleaza, prin delegati, ca unitatile componente bisericesti din subordine sa administreze in mod legal si unitar bunurile bisericesti;
(30) exercita si alte atributii care ii sunt date prin statut, regulamente sau prin hotarari ale Adunarii eparhiale si ale Consiliului eparhial.
Art. 102
Hotararile Adunarii eparhiale, ale Consiliului eparhial si ale Permanentei Consiliului eparhial devin executorii dupa confirmarea lor in scris de catre chiriarhul locului. In caz de neconfirmare, chiriarhul dispune rediscutarea problemei.
SUBSECTIUNEA 6: F. Cancelaria si Administratia eparhiala
Art. 103
In exercitarea atributiilor sale, chiriarhul este ajutat de un episcop-vicar sau de un arhiereu-vicar, potrivit rangului eparhiei (arhiepiscopie sau episcopie) , de Cancelaria si Administratia eparhiala.
Art. 104
(1) Episcopii-vicari si arhiereii-vicari sunt membri de drept ai organismelor deliberative si executive eparhiale, iar, in cadrul Administratiei eparhiale, au atributiile ce le sunt delegate, prin decizie, de chiriarhi, cu aprobarea Sfantului Sinod. Ei poarta, cu aprobarea Sfantului Sinod, titluri legate de eparhiile respective ori, dupa caz, titluri speciale, hotarate de Sfantul Sinod.
(2) Episcopii-vicari si arhiereii-vicari au indatorirea pastorala si misionara de a fi prezenti in cuprinsul eparhiei, cel putin trei zile pe saptamana, iar lunar sa aduca la cunostinta chiriarhului lor, prin rapoarte de activitate liturgica, pastorala si de inspectie pe teren, lucrarea desfasurata ca delegat al chiriarhului, in relatiile eparhiei cu institutiile de stat, cu organizatii si persoane particulare care sprijina activitatea eparhiei, formuland propuneri de rezolvare a problemelor sesizate.
Art. 105
(1) Vicarul eparhial, consilierii eparhiali, inspectorul eparhial si secretarul eparhial se numesc prin decizie chiriarhala, pe o perioada de 4 ani, intr-o sedinta de lucru a Permanentei Consiliului eparhial, tinandu-se seama de urmatoarele criterii: media generala de licenta in teologie - minimum 8,50, fara impedimente canonice sau condamnari penale si avand o activitate deosebita liturgica, administrativ-pastorala, misionara si culturala.
(2) Personalul din Administratia si Cancelaria eparhiala (vicarul eparhial, consilierii eparhiali, inspectorul eparhial, exarhul, consilierul juridic, contabilul-sef si secretarul eparhial) , precum si protopopii pot fi numiti, prin decizie chiriarhala, pentru un nou mandat de 4 ani, doar daca in cursul celor 4 ani de activitate au primit calificativul maxim cu ocazia evaluarilor periodice.
(3) Vicarul eparhial, consilierii eparhiali, inspectorul eparhial si secretarul eparhial au atributii stabilite, prin decizie, de chiriarh. Ei participa fara drept de vot la sedintele Adunarii eparhiale, iar la sedintele Permanentei Consiliului eparhial, cu vot deliberativ. Clericii din Cancelaria si Administratia eparhiala pot fi numiti slujitori la parohii direct (fara concurs) de catre chiriarh.
Art. 106
(1) Din incredintarea chiriarhului, Cancelaria eparhiala pregateste, impreuna cu vicarul eparhial si sectoarele Administratiei eparhiale, lucrarile organismelor deliberative si executive eparhiale si duce la indeplinire hotararile acestora.
(2) Cancelaria eparhiala are urmatoarele servicii si compartimente: cabinetul chiriarhului, secretariatul, oficiul canonico-juridic, corpul de inspectie bisericeasca, biroul de comunicatii si relatii cu publicul, registratura, arhiva.
(3) Vicarul eparhial are, in principal, atributii de protocol, reprezentare si relatii cu institutii si organizatii care sprijina activitatile eparhiei. In acest sens, el activeaza ca delegat al chiriarhului, caruia ii prezinta raport scris despre modul de indeplinire a activitatilor incredintate.
Art. 107
(1) Corpul de inspectie bisericeasca al chiriarhului este incadrat cu urmatorul personal, numit de chiriarh intr-o sedinta de lucru a Permanentei Consiliului eparhial:
a) Un inspector eparhial bisericesc, numit in conditiile art. 105 alin. (1) din prezentul statut, cu atributii generale de inspectie bisericeasca si de acuzator la Consistoriul eparhial si la Consistoriul mitropolitan pentru dosarele instrumentate de catre acesta, judecate in apel sau recurs;
b) Un inspector pentru institutiile de invatamant preuniversitar teologic (seminarii teologice liceale, scoli de cantareti bisericesti/scoli de arte si meserii) , avand competente in domeniile liturgic, duhovnicesc si administrativ-gospodaresc;