e) sa nu incurajeze consumul exagerat de alcool si sa nu puna intr-o lumina negativa consumul moderat sau abtinerea de la consumul de bauturi alcoolice;
f) sa nu prezinte drept o calitate continutul ridicat in alcool al bauturilor.
Art. 33
- Art. 33 din capitolul III^1 a fost abrogat la 03-dec-2008 de Art. I, punctul 21. din Ordonanta urgenta 181/2008.
Art. 34
(1) Programele sponsorizate trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) continutul si programarea acestora nu trebuie in nicio circumstanta sa fie influentate de sponsor, astfel incat sa nu fie afectate independenta editoriala si responsabilitatea furnizorului de servicii media in raport cu programele respective;
b) sa fie mentionata existenta unui acord de sponsorizare, semnalata prin denumirea, marca si/sau produsele/serviciile sponsorului, prezentate in mod adecvat la inceputul, in cuprinsul si/sau la sfarsitul acestora;
c) sa nu incurajeze in mod direct achizitionarea sau inchirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui tert, in particular prin referiri promotionale speciale la aceste produse ori servicii .
(2) Sponsorizarea serviciilor sau programelor media audiovizuale de catre persoane fizice sau juridice a caror activitate principala este fabricarea sau comercializarea de tigari si de alte produse din tutun, precum si de tigarete electronice si de flacoane de reumplere este interzisa.
(3) Sponsorizarea serviciilor sau a programelor media audiovizuale de persoane fizice sau juridice ale caror activitati includ fabricarea sau comercializarea produselor si a tratamentelor medicale se poate face prin promovarea numelui, a siglei si/sau a oricarui alt element distinctiv al sponsorului sau ale anumitor produse ori servicii medicale ale acestuia, cu exceptia numelui sau a imaginii produselor medicamentoase ori ale tratamentelor medicale care sunt disponibile numai pe baza de prescriptie medicala.
(4) Sponsorizarea programelor jurnalelor de stiri si programelor de actualitati politice este interzisa.
(5) Prezentarea unei sigle de sponsorizare in timpul programelor pentru copii, al documentarelor si al programelor religioase este interzisa.
Art. 35
(1) Proportia de spoturi publicitare televizate si de spoturi de teleshopping cuprinsa in intervalul orar 6. 00-18. 00 nu poate depasi 20% din intervalul respectiv. Proportia de spoturi publicitare televizate si de spoturi de teleshopping cuprinsa in intervalul orar 18. 00-24. 00 nu poate depasi 20% din intervalul respectiv.
(2) In cazul serviciilor publice de televiziune, proportia de spoturi publicitare televizate si de spoturi de teleshopping, in intervalele prevazute la alin. (1) , nu poate depasi 16,7% din fiecare interval .
(3) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazul:
a) anunturilor facute de radiodifuzor in legatura cu propriile programe si cu produsele auxiliare derivate direct din aceste programe sau in legatura cu programele si serviciile media audiovizuale ale altor entitati care apartin aceluiasi grup de radiodifuziune;
b) anunturilor de sponsorizare;
c) plasarilor de produse;
d) cadrelor neutre cuprinse intre continutul editorial si spoturile de publicitate televizata sau de teleshopping, precum si intre spoturile individuale.
Art. 36
(1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de catre un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie sa aiba o durata neintrerupta de minimum 15 minute.
(2) Acestea trebuie sa fie clar delimitate si identificate prin semnale optice si acustice corespunzatoare.
(3) Teleshoppingul nu trebuie sa incite minorii sa solicite cumpararea sau inchirierea de bunuri ori servicii .
(4) Se interzic teleshoppingul pentru produsele medicamentoase care intra sub incidenta autorizatiei de punere pe piata, prevazuta la titlul XVII, cap. NI, sectiunea 1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si teleshoppingul tratamentelor medicale.
Art. 37
(1) Dispozitiile prezentei legi se vor aplica in mod corespunzator serviciilor de programe dedicate exclusiv publicitatii si teleshoppingului, precum si serviciilor de programe dedicate exclusiv autopromovarii.
(2) In cazul serviciilor de programe prevazute la alin. (1) , dispozitiile art. 22-24 privind promovarea operelor europene si a operelor producatorilor independenti, precum si cele ale art. 28 si 35 nu se aplica.
Art. 38
Consiliul este autorizat sa stabileasca alte conditii decat cele prevazute la art. 28 alin. (4) -(7) si art. 35 cu privire la serviciile de programe de televiziune destinate exclusiv teritoriului national si care nu pot fi receptionate, direct sau indirect, de catre publicul din unul ori mai multe alte state membre ale Uniunii Europene.
CAPITOLUL III2:Protectia minorilor
Art. 39
(1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii de servicii media audiovizuale aflati in jurisdictia Romaniei care pot afecta dezvoltarea fizica, mentala sau morala a minorilor sunt puse la dispozitie numai intr-un mod care sa asigure ca, in mod normal, minorii nu le vor auzi sau vedea. Printre masurile respective se pot numara selectarea orei de difuzare, instrumente de verificare a varstei sau alte masuri tehnice. Acestea trebuie sa fie proportionale cu potentialele efecte negative ale programului. Continutul cel mai daunator, cum ar fi violenta nejustificata si pornografia, face obiectul celor mai stricte masuri .
(2) Se interzice prelucrarea in scopuri comerciale, cum ar fi marketingul direct, crearea de profiluri si publicitatea orientata in functie de comportament, a datelor cu caracter personal ale minorilor colectate sau altfel generate de furnizorii de servicii media audiovizuale in aplicarea alin. (1) .
(3) Furnizorii de servicii media trebuie sa ofere publicului informatii suficiente cu privire la continutul care poate afecta dezvoltarea fizica, mentala sau morala a minorilor. In acest scop, furnizorii de servicii mass-media utilizeaza un sistem care descrie natura potential daunatoare a continutului unui serviciu mass-media audiovizual; un astfel de sistem poate fi stabilit de furnizorii de servicii media prin masuri de coreglementare si/sau autoreglementare, astfel cum se prevede la art. 61, inclusiv prin intermediul codurilor de conduita ale Uniunii Europene.
Art. 391
- Art. 39^1 din capitolul III^2 a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 34. din Legea 190/2022.
CAPITOLUL III3:Dreptul la replica
Art. 40
(1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflati in jurisdictia Romaniei nu trebuie sa contina:
a) incitari la violenta sau la ura impotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasa, culoare, origine etnica sau sociala, caracteristici genetice, limba, religie sau convingeri, opinii politice sau de alta natura, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere, dizabilitati, varsta, orientare sexuala sau boala cronica contagioasa ori necontagioasa;
b) instigari publice la savarsirea de infractiuni de terorism, astfel cum sunt prevazute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Masurile luate de Consiliu in aplicarea alin. (1) trebuie sa fie necesare si proportionale si sa respecte drepturile si principiile prevazute in Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene.
Art. 41
(1) Orice persoana fizica sau juridica, indiferent de nationalitate, ale carei drepturi sau interese legitime, in special reputatia si imaginea publica, au fost lezate prin prezentarea de fapte inexacte in cadrul unui program, beneficiaza de dreptul la replica sau la rectificare.
(2) Consiliul va adopta procedura necesara exercitarii efective a dreptului la replica sau la rectificare, precum si orice alte masuri necesare, inclusiv sanctiuni, in vederea garantarii dreptului la replica sau la rectificare intr-o limita rezonabila de timp de la primirea cererii solicitantului.
(3) Difuzarea rectificarii sau acordarea dreptului la replica nu exclude dreptul persoanei lezate sa se adreseze instantelor judecatoresti.
Art. 42
- Art. 42 din capitolul III^3 a fost abrogat la 03-dec-2008 de Art. I, punctul 31. din Ordonanta urgenta 181/2008.
Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei Pronuntaţă de: CEDO
Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006