(5) In scopul aplicarii dispozitiilor alin. (4) , functionarii publici din cadrul Consiliului vor depune la presedintele Consiliului o declaratie de conformare pe propria raspundere .
Art. 19
- Art. 19 din capitolul II a fost abrogat la 04-apr-2013 de Art. 1, punctul 3. din Legea 67/2013.
Art. 20
(1) In cadrul activitatii de control parlamentar, exercitata in temeiul art. 10 alin. (1) , activitatea Consiliului este analizata de catre Parlament prin dezbaterea raportului anual, careva fi depus, impreuna cu executia bugetara, pana la data de 15 aprilie a anului urmator.
(2) Raportul anual de activitate si executia bugetara sunt dezbatute, in sedinte comune, de comisiile pentru cultura si media, respectiv de comisiile pentru buget, finante ale Senatului si Camerei Deputatilor
(3) Raportul comun al comisiilor pentru cultura si media asupra raportului anual de activitate a Consiliului include avizul comun al comisiilor pentru buget, finante in ceea ce priveste executia bugetara si este supus dezbaterii si aprobarii celor doua Camere reunite.
(4) Respingerea de catre Parlament a raportului anual de activitate atrage, de drept, demiterea din functie a presedintelui Consiliului.
(41) In cazul mentionat la alin. (4) , hotararea Parlamentului de respingere a raportului anual de activitate se motiveaza in mod corespunzator, se notifica persoanei vizate si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) In situatia prevazuta la alin. (4) , Parlamentul va numi un nou presedinte al Consiliului, pentru restul de mandat al fostului presedinte, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1) .
(6) - Art. 20, alin. (6) din capitolul II a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 23. din Legea 190/2022.
(7) Comisiile pentru cultura si media ale celor doua Camere ale Parlamentului au dreptul sa solicite Consiliului, ori de cate ori considera necesar, rapoarte specifice.
CAPITOLUL III:Continutul comunicarii audiovizuale
Art. 21
(1) Evenimentele de importanta majora pot fi difuzate in exclusivitate numai daca difuzarea nu priveaza o parte importanta a publicului din Romania de posibilitatea de a le urmari in direct sau in transmisie decalata in cadrul unui serviciu de programe cu acces liber .
(2) Lista evenimentelor considerate de importanta majora se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului, si va fi comunicata Comisiei Europene; modificarile ulterioare urmeaza aceeasi procedura . In perioada de preaderare la Uniunea Europeana lista isi va produce efectele dupa publicarea hotararii Guvernului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Prin hotararea Guvernului mentionata la alin. (2) se precizeaza procentul din populatie care reprezinta o parte importanta a publicului; prin aceeasi hotarare se stabileste pentru fiecare eveniment de importanta majora daca difuzarea in direct a acestuia se va face in tot sau in parte, ori daca, acolo unde interesul public o cere, difuzarea decalata a acestuia se va face in tot sau in parte .
(4) Exercitarea de catre radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei a drepturilor exclusive de difuzare a unor evenimente declarate de un stat membru al Uniunii Europene ca fiind de importanta majora si care sunt cuprinse in lista publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nu poate priva o parte importanta a publicului din respectivul stat de posibilitatea de a urmari acele evenimente, in direct sau decalat, conform prevederilor stabilite de acel stat membru.
Art. 22
(1) In masura posibilului si prin mijloacele corespunzatoare, radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei vor rezerva operelor europene o proportie majoritara din timpul de difuzare, cu exceptia timpului consacrat informatiilor, manifestarilor sportive, jocurilor, publicitatii, precum si serviciilor de teletext si teleshopping.
(2) In cazurile in care proportia stabilita la alin. (1) nu poate fi atinsa, proportia rezervata operelor europene nu trebuie sa fie mai mica de 30% din timpul prevazut la alin. (1) .
(3) Consiliul va urmari aplicarea prevederilor alin. (1) .
(4) Mecanismele complete ale masurilor de implementare vor fi stabilite de Consiliu .
Art. 23
(1) Furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, aflati sub jurisdictia Romaniei, au obligatia sa aloce, in cadrul serviciilor media audiovizuale la cerere, cel putin 30% din cataloagele lor operelor europene, precum si sa asigure promovarea acestor opere. Procentul de 30% se calculeaza pe baza titlurilor din catalogul de servicii, in cazul serialelor de televiziune sezonul fiind echivalentul unui titlu . Promovarea se poate realiza prin facilitarea accesului la aceste opere, printr-o sectiune dedicata operelor europene care sa fie accesibila de la pagina de pornire a serviciului, posibilitatea cautarii de opere europene in instrumentul de cautare disponibil in cadrul respectivului serviciu, utilizarea de opere europene in campanii ale respectivului serviciu sau asigurarea unui procentaj minim de opere europene promovate din catalogul respectivului serviciu, utilizarea bannerelor sau a unor instrumente similare.
(2) In cazul in care un furnizor de servicii media audiovizuale la cerere aflat in jurisdictia Romaniei ofera cataloage nationale diferite in alte state membre, este responsabilitatea statului membru de jurisdictie sa asigure respectarea obligatiei legate de cota de opere europene in ceea ce priveste diferitele cataloage nationale.
(3) Obligatia prevazuta la alin. (1) nu se aplica furnizorilor de servicii media audiovizuale la cerere cu o cifra de afaceri sub 2 milioane de euro, aferenta furnizarii de servicii media audiovizuale, sau cu un nivel de audienta mai mic de 1%.
(4) In cazul in care un furnizor de servicii media audiovizuale nu furnizeaza un serviciu media audiovizual la cerere pentru o anumita perioada de timp, respectarea obligatiei impuse in temeiul alin. (1) se evalueaza in raport cu timpul efectiv de furnizare a serviciului respectiv.
Art. 24
(1) Orice radiodifuzor aflat sub jurisdictia Romaniei va rezerva operelor europene create de producatori independenti fata de acei radiodifuzori cel putin 10% din timpul sau de difuzare, cu exceptia timpului consacrat informatiilor, manifestarilor sportive, jocurilor, publicitatii, precum si serviciilor de teletext si teleshopping, sau cel putin 10% din bugetul sau de programe .
(2) In operele europene create de producatori independenti va fi inclusa o proportie corespunzatoare de opere recente, respectiv de opere difuzate in urmatorii 5 ani dupa producerea lor.
(3) Un producator este independent fata de un anumit radiodifuzor daca activitatea sa de realizare a unor productii audiovizuale este sustinuta financiar intr-o proportie mai mica de 25% din aceleasi surse cu serviciul de programe in cadrul caruia se difuzeaza productia sa si daca detine mai putin de 25% din capitalul societatii care finanteaza serviciul de programe in cauza.
Art. 25
Prevederile art. 22 si 24 nu se aplica serviciilor de programe destinate unei audiente locale, asigurate de radiodifuzori care nu fac parte dintr-o retea nationala.
Art. 26
Difuzarea unei opere cinematografice se poate face numai in perioadele anume prevazute in contractele incheiate cu detinatorii drepturilor de autor.
Art. 261
(1) Pentru incurajarea si facilitarea exprimarii pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligatia de a reflecta campaniile electorale in mod echitabil, echilibrat si impartial.
(2) In aplicarea corecta a prevederilor alin. (1) , Consiliul emite norme cu caracter obligatoriu, controleaza respectarea prevederilor legale si ale normelor emise si sanctioneaza incalcarea acestora.
CAPITOLUL III1:Comunicari comerciale audiovizuale
Art. 27
(1) Publicitatea televizata si teleshoppingul trebuie sa fie usor de identificat si trebuie sa fie separate de continutul editorial. Fara a aduce atingere utilizarii de noi tehnici publicitare, se asigura o separare prin mijloace optice si/sau acustice si/sau spatiale intre publicitatea televizata, teleshopping si, respectiv, celelalte parti ale programelor.
(2) Spoturile publicitare si de teleshopping izolate, altele decat cele difuzate in cadrul transmisiilor sportive, constituie o exceptie si pot fi difuzate numai in cazuri stabilite ca atare de Consiliu .
Art. 28
(1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromotionale sau de teleshopping, se poate face numai intre programe . Daca se respecta conditiile prevazute la alin. (4) -(7) , spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate si in timpul unui program, astfel incat:
a) integritatea si valoarea programului respectiv sa nu fie prejudiciate, tinandu-se seama de pauzele firesti ale acestuia si de durata si natura lui;
b) drepturile de autor sa nu fie prejudiciate.
(2) - Art. 28, alin. (2) din capitolul III^1 a fost abrogat la 03-iul-2022 de Art. I, punctul 26. din Legea 190/2022.
(3) In cadrul programelor alcatuite din parti autonome sau in cadrul difuzarii unor competitii sportive ori a altor evenimente sau emisiuni structurate similar, care contin pauze, spoturile de publicitate si teleshopping pot fi introduse doar intre parti sau in pauze.
(4) Difuzarea programelor de stiri si a operelor audiovizuale, cum sunt filmele cinematografice sau filmele realizate pentru televiziune, cu exceptia serialelor, foiletoanelor si a documentarelor, poate fi intrerupta de publicitate televizata si/sau de spoturi de teleshopping o singura data in timpul unei durate programate de cel putin 30 de minute.
Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei Pronuntaţă de: CEDO
Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006