din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2319 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului

Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului

  Publicat: 10 Dec 2023       2929 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului

Actualizata prin Legea 217/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si a Legii audiovizualului nr. 504/2002

(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(lat. divulgare "a face cunoscut multimii"). Termen care desemneaza unele infractiuni care se comit prin destainuirea,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Puterile publice existente in stat.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
Puterile publice existente in stat. Potrivit Constitutiei Romaniei autoritatile publice sunt:
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,

Art. 3

(1) Prin difuzarea si retransmisia serviciilor de programe se realizeaza si se asigura pluralismul politic si social, diversitatea culturala, lingvistica si religioasa, informarea si educarea, inclusiv sub aspect stiintific, si divertismentul publicului, cu respectarea libertatilor si a drepturilor fundamentale ale omului.

(2) Toti furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia sa asigure informarea obiectiva a publicului prin prezentarea corecta a faptelor si evenimentelor si sa favorizeze libera formare a opiniilor.

(3) Raspunderea pentru continutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicarilor comerciale audiovizuale, revine, in conditiile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale.

Art. 4

Prezenta lege recunoaste si garanteaza dreptul oricarei persoane de a receptiona liber serviciile media audiovizuale oferite publicului de catre furnizorii de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia Romaniei si a statelor membre ale Uniunii Europene.

Art. 5

(1) Libertatea de furnizare pe teritoriul Romaniei a serviciilor media audiovizuale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale aflati sub jurisdictia statelor membre ale Uniunii Europene este recunoscuta si garantata prin prezenta lege.

(2) Optiunea oricarei persoane cu privire la programele si serviciile oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale sau de distribuitorii de servicii este secreta si nu poate fi comunicata unui tert decat cu acordul persoanei respective.

Art. 6

(1) Cenzura de orice fel asupra comunicarii audiovizuale este interzisa.

(2) Independenta editoriala a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscuta si garantata de prezenta lege.

(3) Sunt interzise ingerinte de orice fel in continutul, forma sau modalitatile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autoritatilor publice sau a oricaror persoane fizice sau juridice, romane ori straine.

(4) Nu constituie ingerinte deciziile si instructiunile avand caracter normativ, emise de Consiliul National al Audiovizualului in aplicarea prezentei legi si cu respectarea dispozitiilor legale, precum si a normelor privind drepturile omului, prevazute in conventiile si tratatele ratificate de Romania.

(5) Nu constituie ingerinte prevederile cuprinse in codurile de conduita profesionala pe care jurnalistii si furnizorii de servicii media audiovizuale le adopta si pe care le aplica in cadrul mecanismelor si structurilor de autoreglementare a activitatii lor, daca nu contravin dispozitiilor legale in vigoare.

Art. 61

(1) In domeniul serviciilor media audiovizuale sunt incurajate si considerate necesare coreglementarea si autoreglementarea, acestea realizandu-se prin intermediul unor coduri de conduita adoptate la nivel national, in conditiile si cu respectarea prevederilor prezentei legi. Codurile de conduita se elaboreaza prin cooperare intre furnizorii de servicii media audiovizuale, furnizorii de servicii de platforma de partajare a materialelor video sau organizatiile care ii reprezinta si reprezentantii celorlalte sectoare interesate.

(2) Codurile elaborate in temeiul alin. (1) trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:

a) sa fie concepute astfel incat sa fie acceptate de principalele parti interesate;

b) sa stabileasca in mod clar si neechivoc obiectivele pe care le urmaresc;

c) sa prevada dispozitii privind monitorizarea si evaluarea in mod regulat, transparent si independent a indeplinirii obiectivelor pe care le vizeaza;

d) sa cuprinda dispozitii privind asigurarea efectiva a respectarii normelor impuse, inclusiv sanctiuni eficace si proportionale;

e) sa aiba drept scop reducerea in mod efectiv a expunerii minorilor la comunicarile comerciale audiovizuale avand ca obiect bauturile alcoolice, precum si produsele alimentare si bauturile care contin substante nutritive si substante cu efect nutritional sau fiziologic, in special grasimi, acizi grasi trans, sare sau sodiu si zaharuri, al caror consum excesiv nu este recomandat in regimul alimentar global. Astfel de comunicari comerciale audiovizuale nu trebuie sa scoata in evidenta calitatea pozitiva a aspectelor nutritionale ale unor astfel de produse alimentare si bauturi.

(3) Consiliul National al Audiovizualului poate impune furnizorilor de servicii media audiovizuale sa respecte norme mai detaliate sau mai stricte, conforme cu dreptul european, inclusiv in cazul in care un cod de conduita sau anumite parti din acesta s-au dovedit a nu fi suficient de eficiente. Consiliul National al Audiovizualului va raporta aceste norme Comisiei Europene, fara intarzieri nejustificate.

(4) Normele mai stricte instituite la nivel national conform prevederilor alin. (3) trebuie sa fie necesare, justificate si proportionale din perspectiva obiectivului de interes public general urmarit.

(5) Normele, procedurile si conditiile restrictive aplicate serviciilor media audiovizuale sunt aceleasi atat pentru serviciile liniare, cat si pentru cele neliniare.

Art. 7

(1) Caracterul confidential al surselor de informare utilizate in conceperea sau elaborarea de stiri, de emisiuni sau de alte elemente ale serviciilor de programe este garantat de prezenta lege.

(2) Orice jurnalist sau realizator de programe este liber sa nu dezvaluie date de natura sa identifice sursa informatiilor obtinute in legatura directa cu activitatea sa profesionala.

(3) Se considera date de natura sa identifice o sursa urmatoarele:

a) numele si datele personale, precum si vocea sau imaginea unei surse;

b) circumstantele concrete ale obtinerii informatiilor de catre jurnalist;

c) partea nepublicata a informatiei furnizate de sursa jurnalistului;

d) datele cu caracter personal ale jurnalistului sau radio-difuzorului, legate de activitatea pentru obtinerea informatiilor difuzate.

(4) Confidentialitatea surselor de informare obliga, in schimb, la asumarea raspunderii pentru corectitudinea informatiilor furnizate.

(5) Persoanele care, prin efectul relatiilor lor profesionale cu jurnalistii, iau cunostinta de informatii de natura sa identifice o sursa prin colectarea, tratarea editoriala sau publicarea acestor informatii, beneficiaza de aceeasi protectie ca jurnalistii.

(6) Dezvaluirea unei surse de informare poate fi dispusa de instantele judecatoresti numai daca aceasta este necesara pentru apararea sigurantei nationale sau a ordinii publice, precum si in masura in care aceasta dezvaluire este necesara pentru solutionarea cauzei aflate in fata instantei judecatoresti, atunci cand:

a) nu exista sau au fost epuizate masuri alternative la divulgare cu efect similar;

b) interesul legitim al divulgarii depaseste interesul legitim al nedivulgarii.

Art. 8

(1) Autoritatile publice abilitate asigura, la cerere:

a) protectia jurnalistilor in cazul in care acestia sunt supusi unor presiuni sau amenintari de natura sa impie-dice ori sa restranga in mod efectiv libera exercitare a profesiei lor;

b) protectia sediilor si a localurilor radiodifuzorilor, in cazul in care acestea sunt supuse unor amenintari de natura sa impiedice sau sa afecteze libera desfasurare a activitatii lor.

(2) Protectia jurnalistilor si a sediilor sau a localurilor radiodifuzorilor, in conditiile alin. (1) , nu trebuie sa devina pretext pentru a impiedica sau a restrange libera exercitare a profesiunii ori a activitatii acestora.

Art. 9

Desfasurarea de perchezitii in sediile sau localurile radiodifuzorilor nu trebuie sa prejudicieze libera exprimare a jurnalistilor si nici nu poate suspenda difuzarea programelor.

CAPITOLUL II:Consiliul National al Audiovizualului

Art. 10

(1) Consiliul National al Audiovizualului, denumit in continuare Consiliul, este autoritate publica autonoma sub control parlamentar si garantul interesului public in domeniul comunicarii audiovizuale.

(2) Consiliul este autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor media audiovizuale si isi exercita competentele in mod impartial si transparent, in temeiul prezentei legi si al dreptului Uniunii Europene, fara a solicita sau accepta instructiuni din partea niciunei alte institutii sau entitati in indeplinirea sarcinilor care ii revin. Colaborarea cu organisme de autoreglementare, desfasurata in baza unor acorduri sau parteneriate nu constituie solicitare sau acceptare de instructiuni.





Afişează Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 504/2002    Legea 504/2002 actualizata    Legea 504/2002 actualizata 2024    Codul audiovizualului

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei
Pronuntaţă de: CEDO

Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006