42. autoreglementare - tip de initiativa voluntara care permite operatorilor economici, partenerilor sociali, organizatiilor si asociatiilor neguvernamentale sa adopte orientari comune intre ele si pentru ele;
43. coreglementare - initiativa care asigura in forma sa minima o legatura juridica intre autoreglementare si legiuitorul national, rolul de reglementare fiind partajat intre partile interesate si Guvern sau Consiliu, fiind permisa interventia statului in cazul neindeplinirii obiectivelor de interes public;
44. ERGA - Grupul autoritatilor europene de reglementare pentru serviciile mass-media audiovizuale, organism care isi desfasoara activitatea conform prevederilor art. 30b din Directiva 2010/13/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispozitii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative in cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale) , publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 95 din data de 15 aprilie 2010.
Art. 11
(1) In sensul prezentei legi, prin opere europene se intelege:
a) opere provenind din statele membre ale Uniunii Europene;
b) opere provenind din state europene terte - parti la Conventia Europeana a Consiliului Europei privind televiziunea transfrontiera, care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (3) ;
c) opere coproduse in cadrul unor acorduri privind sectorul audiovizual incheiate intre Comunitatea Europeana si state terte si care indeplinesc conditiile prevazute in fiecare dintre acordurile respective.
(2) Definitiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) sunt aplicabile numai in cazul operelor provenind din statele membre care nu fac obiectul unor masuri discriminatorii in tarile terte in cauza.
(3) Operele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) sunt opere realizate in cea mai mare parte cu contributia unor autori si personal, rezidenti in unul sau mai multe dintre statele respective, cu conditia ca acestea sa indeplineasca una dintre urmatoarele cerinte:
a) sunt realizate de catre unul ori mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele respective;
b) productia acestor opere este supervizata si controlata efectiv de catre unul ori mai multi producatori stabiliti in unul sau mai multe dintre statele respective;
c) contributia coproducatorilor din aceste state la totalul costurilor de coproductie este preponderenta, iar coproductia nu este controlata de unul sau mai multi producatori stabiliti in afara statelor respective.
(4) Operele care nu sunt opere europene in sensul prevederilor alin. (1) , dar care sunt realizate in cadrul unor tratate bilaterale de coproductie incheiate intre state membre si tari terte, sunt considerate ca fiind opere europene, cu conditia ca un procent majoritar din totalul costurilor de productie sa fie acoperit de catre coproducatorii din Comunitatea Europeana si ca productia sa nu fie controlata de unul sau mai multi producatori stabiliti in afara teritoriului statelor membre.
Art. 2
(1) Dreptul de furnizare si dreptul de retransmisie a oricarui serviciu media audiovizual ale unui furnizor de servicii media audiovizuale care se afla sub jurisdictia Romaniei sunt recunoscute si garantate in conditiile prezentei legi.
(2) Se considera furnizor de servicii media audiovizuale aflat sub jurisdictia Romaniei:
a) orice furnizor de servicii media audiovizuale stabilit in Romania in conformitate cu prevederile alin. (3) ;
b) orice furnizor de servicii media audiovizuale care indeplineste conditiile prevazute la alin. (4) .
(21) Prevederile prezentei legi se aplica si urmatoarelor categorii:
a) furnizorilor de platforma de partajare a materialelor video aflati sub jurisdictia Romaniei;
b) furnizorilor de platforma de partajare a materialelor video aflati sub jurisdictia unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, dar al carui continut poate fi accesat pe teritoriul Romaniei.
(3) In intelesul prezentei legi, un furnizor de servicii media audiovizuale este considerat a fi stabilit in Romania daca indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
a) furnizorul de servicii media audiovizuale are sediul principal in Romania, iar deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale sunt luate in Romania;
b) sediul principal al furnizorului de servicii media audiovizuale se afla in Romania si o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania;
c) deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale se iau in Romania si o parte majoritara a fortei de munca implicate in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania;
d) daca personalul implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania si intr-un alt stat membru al Uniunii Europene si, aplicand criteriile prevazute la lit. b) si c) , nu se poate stabili daca cea mai mare parte a personalului implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreaza in Romania sau in acel stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale este considerat ca avand sediul in Romania daca sediul sau principal este in Romania;
e) daca cea mai mare parte a personalului implicat in activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale nu lucreaza nici in Romania si nici intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale va fi considerat ca avand sediul in Romania daca si-a inceput pentru prima oara activitatea in Romania si mentine in prezent o legatura stabila si efectiva cu economia Romaniei.
(4) Furnizorii de servicii media audiovizuale carora nu li se aplica niciunul dintre criteriile prevazute la alin. (3) sunt considerati a fi in jurisdictia Romaniei daca se afla in una dintre situatiile urmatoare:
a) utilizeaza o statie de emisie de la sol spre o capacitate de satelit apartinand Romaniei;
b) desi nu utilizeaza o statie de emisie de la sol spre o capacitate satelitara apartinand Romaniei, utilizeaza o capacitate de satelit apartinand Romaniei.
c) utilizeaza o statie de emisie pe unde scurte pentru transmisia de programe spre alte tari .
(5) Daca in stabilirea jurisdictiei aplicabile criteriile prevazute la alin. (3) si (4) nu sunt relevante, atunci radiodifuzorul va fi considerat in afara jurisdictiei Romaniei.
(6) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia sa informeze Consiliul National al Audiovizualului cu privire la orice schimbare care ar putea afecta stabilirea jurisdictiei.
Art. 21
(1) Consiliul National al Audiovizualului intocmeste si administreaza lista actualizata a furnizorilor de servicii media audiovizuale, aflati in jurisdictia Romaniei, cuprinzand si criteriile in baza carora s-a stabilit jurisdictia pentru fiecare furnizor, asigurand comunicarea periodica a acesteia, inclusiv a actualizarilor ei, catre Comisia Europeana si catre public, prin afisarea acesteia pe pagina de internet a Consiliului.
(2) In domeniul serviciilor media audiovizuale, Consiliul National al Audiovizualului poate impune, prin decizii de reglementare, furnizorilor de servicii media audiovizuale aflati in jurisdictia Romaniei masuri mai detaliate sau mai stricte de interes public general, cu respectarea dreptului european aplicabil.
(3) Consiliul National al Audiovizualului coopereaza cu celeritate pentru a ajunge la o solutie eficienta si satisfacatoare, cu autoritatea competenta din statul de jurisdictie al furnizorului de servicii media audiovizuale, in legatura cu orice problema, in situatia in care serviciul furnizat este orientat in intregime sau in cea mai mare parte catre teritoriul Romaniei.
Art. 22
(1) Consiliul National al Audiovizualului va cere unui furnizor aflat sub jurisdictia Romaniei sa se conformeze normelor de interes public general si va informa periodic, cu privire la actiunile intreprinse, autoritatea competenta din statul membru care a solicitat, in baza unei cereri motivate, luarea unor masuri, in ce priveste furnizorul respectiv, al carui serviciu media audiovizual este orientat in intregime sau in cea mai mare parte catre teritoriul statului care a facut solicitarea.
(2) In termen de 60 de zile de la primirea cererii prevazute la alin. (1) , Consiliul National al Audiovizualului informeaza autoritatea competenta din statul membru solicitant si Comisia Europeana cu privire la rezultatele obtinute si, daca este cazul, explica motivele pentru care nu a putut fi gasita o solutie. Consiliul National al Audiovizualului poate solicita Comitetului de contact, instituit potrivit art. 29 din Directiva 2010/13/UE din 10 martie 2010 privind coordonarea anumitor dispozitii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative in cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale) , sa analizeze cazul respectiv.
Art. 23
(1) In aplicarea prevederilor art. 21 alin. (3) si art. 22 alin. (1) , Consiliul National al Audiovizualului este autorizat sa adopte masuri corespunzatoare impotriva furnizorului de servicii media audiovizuale, respectiv in cazul in care, in mod cumulativ:
a) apreciaza ca rezultatele obtinute prin aplicarea dispozitiilor art. 22 alin. (1) nu sunt satisfacatoare;
b) exista dovezi care arata ca furnizorul de servicii media audiovizuale in cauza s-a stabilit in statul membru de jurisdictie pentru a eluda normele mai stricte, in domeniul serviciilor media audiovizuale, care i s-ar aplica in cazul in care s-ar fi stabilit pe teritoriul Romaniei, cu conditia ca dovezile respective sa permita stabilirea in mod rezonabil a unei astfel de eludari, fara a fi nevoie sa se demonstreze intentia furnizorului de servicii media audiovizuale de a eluda respectivele norme mai stricte.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie necesare din punct de vedere obiectiv, aplicate nediscriminatoriu si proportionale cu obiectivele pe care le urmaresc si pot fi luate numai in cazul in care sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) Consiliul National al Audiovizualului a notificat Comisiei Europene si autoritatii competente din statul membru in care este stabilit furnizorul de servicii media audiovizuale intentia sa de a lua masurile respective, prezentand totodata motivele pe care isi intemeiaza evaluarea;
b) Consiliul National al Audiovizualului a respectat dreptul la aparare al furnizorului de servicii media audiovizuale in cauza si, in special, a oferit furnizorului de servicii media audiovizuale respectiv posibilitatea de a-si exprima opiniile cu privire la presupusa eludare si la masurile pe care intentioneaza sa le ia;
c) exista avizul ERGA, potrivit dispozitiilor art. 30b alin. (3) din Directiva 2010/13/UE, cu privire la conformitatea masurilor respective cu dreptul european, si in special cu privire la faptul ca evaluarile efectuate de catre Consiliul National al Audiovizualului in contextul masurilor prevazute la alin. (1) sunt corect fundamentate.
(3) In vederea facilitarii emiterii de catre ERGA a avizului mentionat la alin. (2) lit. c) , Consiliul National al Audiovizualului transmite toate informatiile necesare, referitoare la cazul respectiv, daca aceasta considera ca informatiile detinute nu sunt suficiente.
Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei Pronuntaţă de: CEDO
Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006