a) piata serviciilor de programe de televiziune cu acoperire nationala cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de televiziune;
b) piata serviciilor de programe de radiodifuziune cu acoperire nationala cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de radiodifuziune;
c) piata serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune la nivel regional si local cuprinde toate serviciile de programe difuzate in zona respectiva;
d) servicii de programe cu pondere semnificativa in formarea opinei publice sunt serviciile de programe generaliste, de stiri, de analize si dezbatere pe teme politice si/sau economice de actualitate;
e) piata semnificativa cuprinde totalitatea serviciilor de radiodifuziune, respectiv de televiziune, prevazute la lit. d) , difuzate intr-o anumita arie geografica;
f) cota de audienta sau market share reprezinta cota de piata atribuita unui anumit serviciu de programe, determinata in conditiile prevazute la art. 45.
g) piata serviciilor de distributie prin intermediul retelelor electronice cuprinde totalitatea avizelor de retransmisie si numarul de abonati la nivel national, regional sau local, dupa caz.
(3) In procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice, unei persoane fizice sau juridice i se ia in considerare acele servicii de programe din categoria celor definite la alin. (2) lit. d) pe care aceasta fie le furnizeaza in calitate de titular de licenta audiovizuala, fie la care aceasta detine, direct sau indirect, o cota mai mare de 20% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala.
(4) In procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice se vor cuantifica si influentele determinate de legaturile de familie personale care se vor lua in considerare potrivit legislatiei existente in domeniul comercial si economico-financiar.
(5) In sensul prezentei legi, prin familie se intelege sot, rude sau afini pana la gradul al doilea inclusiv.
(6) Se considera ca o persoana fizica sau juridica detine o pozitie preponderenta in formarea opiniei publice in cazul in care cota de audienta ponderata a serviciilor de programe ce ii sunt atribuite depaseste 30% din piata semnificativa.
(7) Determinarea cotei de audienta a fiecarui serviciu de programe national, regional si local se face anual, prin media cotei de audienta inregistrate in cursul anului respectiv, pe toata durata de difuzare.
(71) Media cotei de audiente se obtine prin media aritmetica a tuturor masuratorilor efectuate de institutiile desemnate potrivit dispozitiilor art. 45, pentru fiecare serviciu de programe national, regional sau local, in parte .
(8) Cota de audienta ponderata a serviciilor de programe atribuite unei persoane fizice sau juridice reprezinta suma cotelor de audienta ale fiecaruia dintre serviciile de programe prevazute la alin. (3) , ponderate cu cota de capital ori a dreptului de vot detinuta de respectiva persoana .
(9) Consiliul initiaza procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice a unei persoane fizice sau juridice in cazul existentei unor indicii temeinice privind atingerea limitei prevazute la alin. (6) .
(10) In conditiile in care Consiliul Concurentei identifica prin decizie o practica anticoncurentiala (intelegere sau abuz de pozitie dominanta) , respectiv autorizeaza o concentrare economica in domeniul serviciilor media audiovizuale, Consiliul procedeaza potrivit prevederilor alin. (9) .
(11) La solicitarea Consiliului, institutia sau institutiile desemnate potrivit dispozitiilor art. 45 au obligatia sa efectueze masuratori ad-hoc impuse prin procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice. Serviciile de programe care nu sunt incluse in sistemele de masurare a audientei, dar care trebuie incluse in evaluare se supun unor masuratori ad-hoc pentru o perioada de 3 luni; in situatia confirmarii depasirii cotei de audienta admise se aplica prevederile art. 46.
(12) In sensul prezentei legi:
a) licenta audiovizuala nationala da dreptul la o difuzare a aceluiasi program intr-o zona geografica ce cuprinde o audienta potentiala de peste 60% in cazul radiodifuziunii, respectiv 70% in cazul televiziunii, din populatia recenzata a tarii;
b) licenta audiovizuala regionala da dreptul la o difuzare a aceluiasi program pe teritoriul unuia sau al mai multor judete, fara a realiza insa acoperirile prevazute la lit. a) ;
c) licenta audiovizuala locala este licenta a carei zona de acoperire este mai mica decat cea prevazuta pentru o licenta audiovizuala regionala, servind o singura comunitate locala;
d) licentele audiovizuale acordate pentru municipiul Bucuresti si care nu fac parte din retele nationale sau regionale de radiodifuziune si de televiziune sunt considerate licente locale.
(13) Cazurile prevazute la alin. (12) lit. a) si b) care nu sunt efectul unei atribuiri initiale de licente nationale/regionale, ci rezulta prin cumul de licente locale, se constata ca atare de catre Consiliu din proprie initiativa sau la solicitarea expresa a radiodifuzorului titular al licentelor, cu modificarea corespunzatoare a datelor licentei.
Art. 45
(1) Masurarea audientelor si a cotelor de piata va fi realizata in conformitate cu standardele si uzantele internationale de institutii specializate desemnate prin licitatii.
(2) Licitatiile vor fi organizate de catre o comisie formata din 5 reprezentanti ai radiodifuzorilor, 5 reprezentanti ai agentilor de publicitate si 5 reprezentanti ai Consiliului.
(3) Fiecare comisie constituita conform alin. (2) va organiza licitatiile din 4 in 4 ani.
(4) Consiliul va beneficia in mod gratuit de rezultatele masuratorilor.
Art. 46
(1) In situatia in care se constata ca o persoana fizica sau juridica detine o pozitie preponderenta in formarea opiniei publice depasind cota de audienta admisa la art. 44 alin. (6) , Consiliul adreseaza radiodifuzorilor cu pondere majora in formarea acesteia o somatie vizand incadrarea in cota de audienta admisa si termenul in care aceasta trebuie realizata.
(2) La expirarea termenului din somatie se va realiza o noua evaluare, iar in situatia in care depasirea cotei de audienta persista, Consiliul dispune masuri concrete privind diminuarea unora dintre cotele de participatie ori a numarului de licente detinute, la alegerea persoanei fizice sau juridice in cauza, intr-un termen de 3 luni.
(3) Daca si dupa expirarea acestui termen pozitia preponderenta se mentine, pentru licenta in care persoana fizica sau juridica in cauza detine cota de participatie cea mai mare, se considera ca sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c) .
(4) Radiodifuzorii au obligatia sa coopereze la determinarea cotei de audienta prin comunicarea tuturor informatiilor solicitate de Consiliu . Refuzul comunicarii datelor solicitate sau prezentarea unor date false conduce la aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c) .
Art. 47
(1) Prin derogare de la prevederile art. 43 se pot acorda licente audiovizuale autoritatilor publice locale, cu conditia:
a) sa nu existe nici o alta licenta audiovizuala pentru un serviciu de programe local;
b) sa ofere exclusiv servicii de informare privind comunitatea respectiva.
(2) In cazul acordarii unei alte licente audiovizuale licenta acordata in conditiile alin. (1) se retrage de drept .
Art. 48
Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia de a asigura accesul simplu, direct si permanent al publicului la cel putin urmatoarele categorii de informatii:
a) denumirea, statutul juridic si sediul social;
b) numele reprezentantului legal si structura actionariatului pana la nivel de persoana fizica si juridica, asociat sau actionar care detine o cota mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala;
c) numele persoanelor responsabile de conducerea societatii comerciale si ale celor care isi asuma, in principal, responsabilitatea editoriala;
d) datele lor de contact, inclusiv adresa geografica, de email sau site-ul web, care permit contactarea lor rapida si in mod direct si eficace;
e) lista publicatiilor editate de persoana juridica respectiva si lista celorlalte servicii de programe pe care le asigura;
f) - Art. 48, litera F. din capitolul IV a fost abrogat la 22-nov-2009 de Art. 1, punctul 25. din Legea 333/2009.
g) precizarea ca serviciul media audiovizual se afla sub jurisdictia Romaniei si a datelor de contact ale Consiliului, in calitate de organism de reglementare si de supraveghere competent;
Art. 49
Functionarea furnizorilor de servicii media audiovizuale este supusa regulilor de transparenta, potrivit carora persoanele care exploateaza un serviciu media audiovizual sunt obligate sa aduca la cunostinta Consiliului urmatoarele:
a) schimbarile intervenite in cursul exploatarii serviciului in ceea ce priveste categoriile de date mentionate la art. 48, in maximum 30 de zile de la producerea acestora;
Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei Pronuntaţă de: CEDO
Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006